Beslutet att stänga Bromma flygplats 2022 har retar upp
ordentligt. Det har väl inte undgått någon. De senaste att stämma in i
klagolåten är privatjetflygföretagare. De tillhör ett litet, men enligt egen
utsago viktigt, segment av flygbranschen. SvD har i ett par artiklar nu gått
igenom argumenten och det har blivit mycket intressant läsning.
Sammanfattningsvis kan väl konstateras att argumenteringen för bevarandet
av Bromma som flygplats av hänsyn till affärsjetflygens välmåga inte gått så
bra.
Den första artikeln i raden bär rubriken ”Affärsjet-chefer
arga över hotande Brommastängning”. Det sägs i inledningen att de flygbolag som
sysslar med affärsjetresor är en ”viktig samling” med små flygplan avsedda
främst för företagsledningar och toppolitiker. Den i antal mycket begränsade
skara som reser med dessa har tillgång till en sjättedel av Brommas start- och
landningskapacitet. Nu har stängningsplanerna bromsat investeringsviljan och
stämningen är dyster. En genomgång av de största företagens resvanor visar dock
att dessa företagare kanske gör klokt i att vänta med investeringarna.
Ericsson äger tillsammans med Volvo ett flygbolag som har
fyra plan men ett av dem ska säljas. Investor hyr in plan när det behövs och
inga reguljärflyg finns att tillgå, men betonar att ”det inte är privatflyget
som är det viktiga med Bromma”. Regeringen/statsledningen har två plan varav
ett ska säljas. ABB var tidigare delägare i ett privatjetbolag men har sålt
planen och hyr bara in vid behov. Astra Zeneca har inte heller längre något
privatplan och det normala är att även ledningsgruppen använder reguljärflyg.
Det ger i alla fall inte ett omedelbart intryck av en
framtidsbransch. Därmed inte sagt att den skulle vara helt onödig. Däremot
framgår att det är en oerhört dyr vana att ta privatflyget till
affärssammankomsten. En (av två) artiklar i dagens SvD går igenom ekonomin med
det hela och kommit fram till att en resa för en företagsledare till New York
med privatjet kostar cirka 800 000 kronor och motsvarande till London
cirka en halv miljon. Till Göteborg blir det ”bara” 120 000. Ett företag
har specialgranskats, SCA, och skribenterna Andreas Cervenka (förstås!) och
Torbjörn Isacson avslöjar att ett flertal av resorna görs till destinationer
som de ovan nämnda. Det vill säga ställen dit det går väldigt många
reguljärflyg om dagen vilket alltså undergräver argumentet att privatplanen
behövs för att nå udda destinationer dit få eller inga reguljära flygbolag
trafikerar. Skribenterna har inte lyckats få någon av SCA:s chefer eller
branschföreträdare för privatflygbolagen att framträda för att kommentera
artikeln.
Vad som gör att klagolåten om stängningen av Bromma och de
privata jetflygens oerhörda samhällsnytta klingar än tommare är den
miljöineffektivitet de små privatplanen står för. I den andra artikeln i dagens
SvD har Cervenka/Isacson tittat närmare på just detta. SCA:s vd Jan Johansson
orsakar med sina ensamresor i privatplan upp till 38 gånger högre utsläpp än om
han flugit reguljärt har de räknat ut. Soloresan tur & retur till London
står för utsläpp av 12 ton koldioxid (mot 0,32 per passagerare för SAS
reguljärresa). Resan till New York står på motsvarande sätt för utsläpp av 48 ton koldioxid. Att jämföras med medeltalet
för en svensk som ligger vid 7 ton om
året!
Att denna verksamhet
skulle vara samhällsviktigare än 50.000 bostäder i en stad med ständig
bostadsbrist är något som inte biter på mig åtminstone.
Med de höga kostnaderna för privatresorna bör dessutom aktieägare
i storföretag rimligen ha intresse av att privatflygandet minimeras.
Slutligen måste också frågan ställas om det är rimligt att
satsa på den här typen av verksamhet när vi samtidigt nås av alltmer
alarmerande rapporter från klimatforskare om vikten av att minska
koldioxidutsläppen samtidigt som utsläppen bara ökar?
Är det då inte en rimlig begäran att direktörerna i SCA och
andra företag, om möjligt, kliver på Arlanda Express och sätter sig i någon av
de reguljärflygplan som finns att tillgå när de ska resa?
Om inte, vad är då rimligt att begära?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar