PISA-undersökningen har blivit stor nyhet. Sverige ”sjunker”,
”rasar” eller ”faller fritt” och läget beskrivs som katastrofalt. Det är lätt
att ryckas med. I synnerhet för den som länge kritiserat den förda
skolpolitiken.
Rubrikerna vrålar ut det dåliga resultatet i den senaste
s.k. PISA-rapporten om kunskaperna i läsförståelse, matematik och naturkunskap
bland elever i OECD-länderna. Under hela 2000-talet har Sveriges resultat
försämrats och sedan 2006 har det gått nästan spikrakt nedåt.
- Det är flumskolans fel, menar Björklund, och tycks begära
att vi borde vänta i nio år till på att hans ”kunskapsskola” ska nå genomslag.
Nu ska en inte dra alltför stora växlar på undersökningar
som dessa. Det mätbara säger sannerligen inte allt om skolan. Men den så
tydliga vikande trenden vore å andra sidan rentav korkat att inte allvarligt
fundera över. Det duger inte att sätta på den gamla repade skrivan om ”flumskola”,
som Björklund försöker få oss att lyssna till igen.
Han har dock, enligt min mening, rätt i två saker. Dels
förstatligandet av skolan och dels ökning av lärarledd lektionstid. Ett
förstatligande av skolan skulle till viss del komma tillrätta med den bristande
likvärdigheten och mer lärarledda lektioner skulle vara välgörande inte minst
för svagare elever.
Men om en samtidigt inte ser eller vill se hur marknadiseringen
av skolan försvårar för sådana reformer att ge resultat så kommer problemen
troligen att bestå.
Likvärdigheten var ett av paradnumren i den gamla ”flumskolan”
och den slås, av helt naturliga skäl, i spillror av den konkurrenssituation som
inrättandet av en skolmarknad har skapat. Segregation och ”brain-drain” i områden
med sociala problem underlättar inte för de elever som behöver extra mycket
stöd och inte heller för de skolor som verkar i dessa områden. Skolornas tävlan
om att visa bäst resultat ger också en manipulativ kultur med ”glädjebetyg” och
selektivitet vid intagningar.
Marknadiseringen har också lett till en ökning av
kvalitetskontroller. Senare tids ”skolskandaler” har gett upphov till krav på
ännu mer av den varan. Följden har blivit att lärare lägger ned alltmer tid på
byråkratiska sysslor istället för att ägna sig åt den katederundervisning som
Björklund efterlyser. I SvD säger Ulf P Lundgren (en av grundarna av
PISA-undersökningen) anger just detta som en av två huvudförklaringar till
Sveriges fall i mätningarna.
I grunden alltså, menar jag, ett systemfel som kan bli nog
så svårt att åtgärda. I synnerhet så länge som styrande politiker vägrar att se
det. Exempelvis moderate Tomas Tobé som i kvällens Aktuellt förklarade bestämt att
valfriheten skulle minsann inte tummas på.
Jag tror dessvärre att det kommer att krävas en
PISA-undersökning till för att få honom och allianskollegorna (ärligt talat en
del miljöpartister och rätt många sossar också) att börja tänka i de här
banorna. Innan dess får vi nog dras med nya desperata reformer och en fortsatt
ryckighet i verksamheten för elever och lärare... och fortsatt kräftgång i
PISA-mätningarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar