Reformerandet
av den svenska förvaltningen som inleddes under 1980-talet bestod av en stor
knippe managementidéer och styrmetoder som brukar samlas under paraplybegreppet
NPM (New Public Management). Den grundläggande motivatorn för förändring var
till stor del den stelbenta byråkrati som ansågs ha förlamat den svenska
förvaltningen, försämrat servicen till medborgarna och som ansågs ineffektiv
och kostsam.
Resultatet
har blivit en mycket långt driven marknadsstyrning. De offentliga
verksamheterna styrs enligt marknadsprinciper och med marknadsekonomiska
metoder. Valfrihet, konkurrens och nedbantade offentligägda enheter är tänkt
att åstadkomma högre kvalitet för brukarna och effektivitet i användandet av
offentliga medel.
Som många forskare konstaterat under en längre tid nu har denna marknadsstyrning med
tiden skapat en ny byråkrati som undergräver hela ursprungsidén med reformerna.
När vi nu
debatterar skolan, vården, omsorgen och ett flertal andra samhällsnyttiga
verksamheter i offentlig regi eller med offentlig finansiering är det ofta
denna byråkrati som är det underliggande problemet som ger oönskade
sidoeffekter.
Det är bra
att detta tas upp i debatten alltmer. Bland annat av SvD under senare tid.
De har tagit
del av en rapport från Myndigheten för vårdanalys med titeln ”Ur led är tiden”.
De har försökt reda ut varför Sverige utmärker sig som ett av de sämsta OECD-länderna
gällande upplevelsen av hur mycket tid patienter och läkare spenderar
tillsammans.
De pekar
också på tidigare undersökningar som visar att läkare upplever starkt att
administration tränger undan tid för möten med patienter.
I den heta
debatt som uppstod nyligen kring resultatet av PISA-mätningarna av svenska skolelevers
kunskaper framkom också problemet med byråkrati. Lärare och rektorer har även tidigare,
bland annat i en rapport framtagen av Lärarförbundet, påpekat det orimliga i
denna arbetsfördelning och säger där att ”lärarna har tydliga problem att hinna
med sitt kärnuppdrag, undervisningen”.
Detta är
också något Miljöpartiet har uppmärksammat och vill åtgärda.
Normacare
har i en internationell studie också noterat att marknadiseringen av äldrevård
har skapat gigantisk kontrollapparat som tar en stor del av äldrevårdens
resurser i tid och pengar i anspråk till administrativa uppgifter.
Det är inte
heller bara inom skola, vård och omsorg som en ökad byråkratisering har
uppmärksammats.
Biståndsorganisationer
vittnar om orimligt stor tidsåtgång till pappersarbete för att äska medel
vilket går ut över själva kärnverksamheten.
Och inom
kulturkretsar har debatten om byråkratisering och detaljstyrning böljat under
en längre tid och bland andra Riksrevisionen har pekat på hur anslag som varit
öronmärkta för kulturskapare istället går till administration och förvaltning
vilket rest frågan om kulturen numera finns till för byråkraternas skull och
inte för medborgarna.
Ja, så där
skulle jag kunna fortsätta. Men jag tror att poängen har gått fram.
Jag hoppas
innerligt att valdebatten om skola, vård och omsorg inte stannar vid en partipolitisk
tävling om att överträffa varandra när det gäller att utlova ekonomiska resurser
eller belamra de offentliga verksamheterna med ännu mer kontrollstationer och
övervakning. Utan att det istället förs en seriös debatt om grundläggande
problem med förslag på lösningar som ger professionerna mer makt över
verksamheterna och ingjuter mod och kraft för dem att orka jobba vidare. Då
kommer det också finnas ett hopp om att den svenska välfärden åter blir en
internationell förebild.
Läs gärna också min serie inlägg
som byggde på Maciej Zarembas ”Patientens pris”:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar