Jag såg
häromdagen SvT:s Debatt om Moderaternas intergrations- och migrationspolitiska
utspel. I denna debatt använder ordet asyl ymnigt. För den oinvigde kunde det
säkert förefalla som om det vore väldigt enkelt att få asyl. SD:s Björn Söder
talade om ”öppna dörrar” och Moderaterna, i Debatt företrädda av en ovanligt (nervöst?)
flinande Hanif Bali, ser ju uppenbarligen skäl till att skruva lite på
volymerna. Debatten hittills (inte bara den i SvT alltså) har också gett
intryck av att denna asylrätt skulle vara något vi kan modifiera eller
volymreglera lite hur vi vill. Det är intressant att inte asylrätten
analyserats lite djupare. Det vore hälsosamt för kvaliteten på debatten.
FN:s flyktingkonvention
FN:s flyktingkonvention (Genevekonventionen
för flyktingar), eller ”Convention relating to the status of Refugees”, togs 28
juli 1951 och trädde i kraft 22 april 1954. Från början tänkt som en
överenskommelse för att hantera problem efter andra världskriget med personer
som satt i fångläger i väst. Dess utformning fick därför den diskursiva
karaktären av ett ideologiskt instrument i kalla kriget. Sovjet och de
östeuropeiska staterna skrev aldrig under. Texten formulerades med politiska
flyktingar i åtanke och det var repatriering av personer från östeuropeiska
stater som västmakterna ville förhindra genom att ge skydd, med
hänvisning till denna överenskommelse.
Meningen var att UNHCR, som bildats
1950, med hjälp av denna överenskommelse och de undertecknande staterna skulle
lösa ett tillfälligt problem, som andra världskriget utlöst. Så småningom
tvingades man dock inse att antalet flyktingar i världen snarare ökade än
tvärtom. Först 1967 togs, genom det s.k. New York-protokollet, den geografiska
begränsningen (till Europa) bort ur ursprungstexten samt den tidsmässiga, som gällde
orsaken till flykten (före 1 januari 1951).
Flyktingbegreppets
definition
I korthet är det detta som gäller:
Utländska
personer, som befinner sig utanför det land hon/han är medborgare i, samt
känner välgrundad fruktan för förföljelse på grund av sin: ras, nationalitet,
tillhörighet till viss samhällsgrupp, eller på grund av sin religiösa eller
politiska uppfattning och inte heller kan begagna sig av detta lands beskydd.
Här finns alltså exempelvis inget om
flykt från krig, svält och naturkatastrofer. Dessa skäl kompletteras, i olika
hög grad, av nationalstaterna själva. I Sverige finns alltså dessa skäl i
utlänningslagens fjärde kapitel, första § och andra skyddsskäl i fjärde
kapitlets andra §.
Den som får flyktingstatus är alltså en person som uppfyller kriterierna för
FN-konventionens definition, enligt dess artikel 1.A. Asyl är något som beviljas en person som flyktingförklaras. Det är allmänt accepterat och därför så viktigt
för den som behöver skydd att erhålla denna flyktingstatus.
FN-konventionen
är utgångspunkt för EU:s asylpolitik och dess artikel 1.A ska gälla som
flyktingdefinition. Medlemsländernas lagstiftning ska, enligt EU:s
Skyddsgrundsdirektiv 2004/83/EG, innefatta denna definition.
Statsvetaren vid Göteborgs universitet Hans E.
Andersson framhöll, i sin rapport för Sieps
Flyktingpolitiken
i framtidens EU (2003), att talet om ett gemensamt
europeiskt asylsystem gäller ”endast de personer som är flyktingar enligt
Genévekonventionens kriterier”. Han konstaterar i samma text att denna
konvention, i juridisk mening, inte omfattar ”de personer som uppenbart svävar
i livsfara på grund av till exempel inbördeskrig, krig och hungerkatastrofer”. FN-konventionens flyktingdefinition är alltså
uppenbart otillräcklig i dessa sammanhang, om man är mån om att ge skydd
åt de människor som är mest förekommande i samtidens migrationsströmmar och se
till deras skyddsbehov.
Moderaternas definition (?)
Om jag
förstått Moderaterna rätt är de alldeles särskilt bekymrade över att folk från
västra Balkan gör sig omaket att komma till Sverige. Hanif Bali återkom i snart
sagt varje mening till detta i ovan nämnda tv-debatt. Om vi ska tala klarspråk
är det ju då i första hand romer han talar om. Att just denna grupp pekas ut
som alldeles särskilt olämpliga att ge asyl åt är egentligen väldigt märkligt.
Det har också kritiserats av, bland andra, Europarådets kommissionär ThomasHammarberg.
Om det är
FN:s flyktingdefinition som ska tillämpas uppfyller alltså denna grupp i högre
grad kriterierna för flykting än de syrier som Hanif Bali hellre skulle se
träda in i romernas ställe. Den sistnämnda gruppens rätt till skydd faller
istället under utlänningslagens 4:e kapitel, 2:a § som handlar om ”inre och
yttre konflikt”. Alltså svensk lag som Moderaterna, om de så ville, har
betydligt större möjlighet att ”skruva lite på”. Därför blir det märkligt när
han (Moderaterna) avfärdar romers rätt till asyl och ställer dessa emot
människor som flyr våldet i Syrien. Om man noterar vad Billström tidigare uttalat så är det främst ett bekymmer att stater som Serbien, Bosnien, Albanien
och Makedonien har en bristfällig minoritetspolitik. Det har han säkert
fullkomligt rätt i, men är detta inte då ett skäl att åberopa? Det tycker inte
migrationsministern som talar om dessa romer från Balkan som ”en grupp som inte
har några skäl över huvud taget” för skydd. Med samma logik borde ju rimligtvis
Syriens bristande demokrati och respekt för medborgares liv bli lika likgiltigt
för migrationsministern.
Jag gillar
för det första inte sättet att ställa grupper emot varandra. Det är skamligt
att använda sådana jämförelser i debatten. Men Moderaterna är också på denna
punkt mer än lovligt dunkla. Jag håller med dem om att vi inte får ducka för de
här frågorna. Men det förutsätter också att de själva uttrycker sig mer i
klarspråk. De har en hel del frågetecken att räta ut:
Vilka volymer är det
som ska regleras och exakt vad för åtgärder avser detta?
Vilka är det som avses
när de talar om personer från västra Balkan?
Om det är romer som
avses, i så fall; varför skulle dessa ha sämre skäl för att söka asyl än
personer som kommer från länder som befinner sig i yttre eller inre konflikt?
Om det är så att
Moderaterna anser att FN:s flyktingkonventions definition av flykting ska
ändras; hur vill de då att definitionen ska lyda? Ska den vara mer specifik när
det gäller vilka grupper den ska omfatta?
I så fall; ifrågasätter
Moderaterna hela den grundläggande definitionen för mänskliga rättigheter, det
vill säga att dessa ska gälla för alla?
Andra
bloggare om Moderaternas utspel:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar