Vattenfalls
köp av Nuon beskrivs i gårdagens SvD som den kanske sämsta affären någonsin i
Sveriges historia. Det är svårt att bedöma riktigheten i detta. Men att
förvärvet omges av frågetecken kan knappast förnekas. Miljöpartiet har nu också
KU-anmält ansvarige ministern vid tillfället, Maud Olofsson, för att reda ut oklarheter
och om regeringen frångått principer för statligt ägande.
SvD:s Per
Lindvall sätter möjligen fingret rätt på i sin krönika (se länk ovan ”Sveriges
sämsta affär – någonsin)? Han skriver att näringsdepartementets oförmåga att
stå på sig mot Vattenfall delvis kan förklaras av ”den näringslivskult som
präglat delar av den borgerliga regeringen”. Det tycks i alla fall vara
uppenbart att det inte är vanliga rationella kalkyler som legat bakom
optimismen inför och riskbedömningarna bakom affären.
Jag funderar
lite över den moraliska/etiska debatten som följt av Telia-affären och den
moraliska ekonomi som diskuterades på World Economic Forum häromveckan.
Närheten
till stora pengar gör tydligen en del saker med en del människors omdöme och
positionering i förhållande till normer som annars gäller i vardagslivet.
Typiskt nog var det en ”vanlig” tjänsteman som varnade mest högljutt för
Vattenfalls Nuon-förvärv. En person som inte själv hade någon direkt koppling
till affären.
I samhällsvetenskapen finns ett teoretiskt fält
som under benämningen sociologisk nyinstitutionalism förklarar beteenden på ett
annat sätt än exempelvis den från nationalekonomin lånade rational choice-teorin som går ut på att individer förutsätts alltid
göra rationella val. Institutioner formas istället av olika formella,
kulturella eller sociala signaler från omgivningen. Kanske är det lite grann
detta Per Lindvall är inne på när han talar om den borgerliga regeringens ”näringslivskult”?
Vi lever i
en tid när yuppiens normer (eller moral om vi så vill) och beteendemönster
blivit normaliserade. Karaktären Gordon Geckos giriga och hänsynslösa stil i
filmen Wall Street (1987) har blivit
ett mer mainstream-beteende och kanske inte bara inom affärsvärlden?
Åtminstone
har det sipprat ned genom porerna på både bolagskontor och regeringslokaler där
det finns mängder av höjdare eller wanna-be´s som drömmer om det stora klippet
eller den grandiosa affären, närheten till de stora pengarna. Ju större summor
det handlar om tycks också ha betydelse för hur omdömet slirar. Inte minst med
tanke på finanskraschen 2008 och miljardrullningen som föregick den. Det gäller
att stiga mot allt högre höjder. Det ger emellertid också allt mer hisnande
fritt fall när det går snett.
Dessa
affärer med (halv)statliga bolag som mutar och gör tokköp har väldigt lite med
ägarskap att göra. Tunga beslut som tas i snabb takt är sällan väl övervägda
enligt rationella kalkyler, oavsett det handlar om statligt eller privat ägda
bolag. Däremot har det stor betydelse hur andra gör. Något som formas med små,
nästan omärkliga rörelser i riktning mot en helhet som vi brukar kalla tidsandan
eller med ett tyskt ord jag gillar rätt skarpt; zeitgeist. I denna tidsanda rör vi oss inom gränser som vi inte
riktigt vet hur de uppstått men ändå verkar klart antyda vad det är ”som gäller”.
Detta med
den bristande moralen och det bristande omdömet inom affärsvärlden är med andra
ord lite svårt att med ett enda förslag
åtgärda. Det ligger inbäddat i tiden, så att säga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar