Jag
fortsätter här mina resonemang om bristen på demokratisk legitimitet som jag
påbörjade i mitt förra inlägg.
Jag tar lite
avstamp i Andreas Cervenkas artikel om just detta i gårdagens SvD. Han tar där
upp hur EU rör sig i snabb takt mot en federation där ”så litet som möjligt ska
underställas direkt folklig bedömning” för att ”det skulle oroa marknaden”.
Han tar i
första hand upp Riksbankens beslut att låna upp 100 miljarder till sin
valutareserv och ECB:s krisåtgärder som inneburit en slalomfärd genom EU:s
fördragstexter och, med Cervenkas ord, inneburit en potentiell
”förmögenhetsöverföring från några invånare till andra” och detta ”helt utan
politisk process”. Han menar att centralbankerna tvingats agera eftersom
parlamentarikerna inte gör det. Det kan han säkert ha rätt i. Samtidigt som det
kanske är lätt att glömma att självständiga riksbanker mycket länge varit ett
krav som i Milton Friedmans anda genomdrivits i EU och genom IMF/Världsbankens
strukturprogram. Det har blivit en av den liberala demokratins hörnstenar att
riksbanker ska undandras parlamentarikernas kontroll och kunna sätta ränta
oberoende av regeringars finanspolitik.
Den
ekonomiska politiken är alltså något som avgörs utanför de folkstyrda
institutionerna. Idén med detta framgår exempelvis i en publikation som den
svenska Riksbanken utgav 1998 (Sveriges Riksbank 1998:2) inför ikraftträdandet
av nyordningen för bankens ledning som innebar att riksbanksfullmäktige
ersattes med en från politiker självständig direktion.
Det första
kapitlet har titeln ”Varför är det bra
med en självständig riksbank?”. Författarna till den deklarerar tidigt i
texten att de institutionella förändringarna inte bara handlar om en
EU-anpassning utan skulle vara ”väl motiverade även ur rent samhällsekonomisk
synvinkel” och understryker att deras syn på centralbankens roll ”representerar
huvudfåran inom det nationalekonomiska tänkandet på detta område”. Den
historiska tillbakablicken klargör också att centralbankernas roll strax efter
andra världskrigets slut blev fokuserat på penningpolitiken som blev ett
verktyg för att påverka den samlade efterfrågan i ekonomin. Erfarenheter av
sårbarheten i det finansiella systemet föranledde alltså regleringar och ett
genombrott för keynesiansk stabiliseringspolitik. Samtidigt glömdes inflationen
bort, enkelt uttryckt, vilket öppnade för en revansch för finansmarknadens
aktörer genom att trumma på om vikten av Friedmanska idéer om den självständiga
riksbankens huvuduppgift; prisstabilitet. En kompletterande grundidé
(Kydland/Prescott 1977 samt Barro/Gordon 1983) är också att, med
kapitelförfattarnas ord, ”en omotiverat hög inflation, en
inflationsbias, kan uppkomma som ett resultat av att det föreligger en ständig
frestelse för ekonomisk-politiska beslutsfattare att kortsiktigt stimulera
ekonomin”.
Med andra ord
att politiker, exempelvis inför val, skulle avvika från inflationsmål för att
kortsiktigt stimulera ekonomin genom expansiv politik för att på så sätt få ned
arbetslösheten och därmed förefalla attraktiva för stora grupper vid
valurnorna. Enligt denna grundidé finns också inbyggt i detta en medvetenhet om
detta fenomen hos exempelvis arbetsmarknadernas parter vid löneförhandlingar.
Det vill säga att man där tar höjd för inflationen vilket i sig blir
inflationsdrivande. Det här kan då undvikas genom en självständig centralbank
med inflationsstabilitet som huvudmål. 1998 tog också den svenska riksdagen
beslutet att genom lag fastslå att Riksbankens övergripande uppdrag är att just
”värna penningvärdet genom att skapa prisstabilitet” och att den i sitt
beslutsfattande inte får ta emot instruktioner utifrån.
Kapitlet
fortsätter med att ta upp farhågor om att centralbankens ensidiga fokus på
prisstabilisering leder till ”volatilitet i den reala ekonomin med snabba kast
i penningpolitiken” samt ”volatilitet i sysselsättning och produktion” (min anm/ volatilitet är ungefär detsamma som
rörlighet eller variation och hög volatilitet blir då ungefär detsamma som
ryckighet eller instabilitet).
En annan
kritik som tas upp är just det demokratiska problemet. Att de folkvaldas
beslutsmakt delegeras till en expertstyrd myndighet. I det sammanhanget påpekas
att uppdraget faktiskt kan ändras av riksdagen genom att den fattar beslut om
ändring av den ovan nämnda lagen.
Nu när vi
kan konstatera hur kriserna avlöst varandra sedan 1990-talets början måste
kanske frågan ändå ställas om inte centralbankernas roll bör omvärderas och
modifieras? Är det självklart så att ECB i det läge som nu råder i delar av
euroområdet har fattat de optimala ekonomiska besluten för att råda bot på
situationen? Eller har de agerat utifrån sitt huvudmål utan att ta någon som
helst hänsyn till realekonomin? Eller är de kanske inte så alldeles
självständiga som de förutses vara? Är exempelvis banklobbyn helt utan
inflytande över centralbanksdirektörers beslut att skapa digitala pengar för
att rädda finansmarknaden från total kollaps?
Är det
självklart att centralbankerna agerar klokare i alla lägen än folkvalda
institutioner? Hur har exempelvis Island på så kort tid tagit sig ur en kris
lika allvarlig som Greklands? IMF betonar i en rapport ägarskapet av
krishanteringen som en framgångsfaktor för Island. Med ekonomen Stefan de
Vylders ord var det ”Islands folk och
regering som satt i förarsätet” när de kritiska besluten om krisåtgärder
togs.
Det är lite
av samma logik/filosofi bakom idén om den fria rörligheten för kapital, varor
och tjänster som (tillsammans med personer) fastslogs som mål för EEC redan i
Romfördraget 1957 och fullbordades i och med Maastricht-fördraget (den inre
marknaden). Syftet med detta var just att stärka den västeuropeiska industrins
konkurrenskraft och vrida den keynesianska efterfrågestyrda ekonomiska
politiken till en mer utbudsinriktad ekonomisk politik. Det fastställde också
dessa friheters primat och politiker i EU-länderna fick i fortsättningen finna
sig i att ta hänsyn till dessa i alla beslut som kunde tänkas ställa upp s.k.
handelshinder, vilket kunde handla inte bara om tullar och gränskontroller utan
också krav på varors beskaffenhet, regler för yrkesutövare/branscher, skatter
och avgifter för företag och produkter/tjänster. Mindre politiskt inflytande
alltså över produktion och konsumtion samt kapitalets rörelser över gränserna.
Det måste
vara relevant att fråga sig om inte politiken måste ta tillbaka en del av
förlorad mark (bortskänkt mark) och sätta sig i förarsätet igen?
Eller är det
möjligen så att politiker vant sig vid att hävda att finansiella kriser är lika
omöjliga att värja sig ifrån som naturkatastrofer?
Det är ju
lättare att friskriva sig från allt ansvar än att börja motivera för sina
väljare varför det är så självklart att finansmarknadens vinster ska vara
förbehållna aktieägare men förlusterna socialiseras. Kanske är det just för att
slippa sådana bekymmer som det ekonomiska beslutsfattandet i så hög grad har
lagts i andras händer och att de stannat där trots att det inte fungerar så
linjärt gnisselfritt som nationalekonomerna hade ritat upp det?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar