Ja, så skriver Maria Georgieva i SvD den 31/5-2018 om sättet
som den ukrainska säkerhetstjänsten iscensatte ett fejkat mord på den ryske
exiljournalisten Arkadij Babtjenko. För den som inte följt med i denna märkliga
historia så gick alltså nyheten ut från statliga Kiev-källor den 29 maj att den
Putin-kritiske journalisten Babtjenko hade skjutits till döds utanför sitt hem
och bilder av hans ”döda” kropp cirkulerade till och med. Den ukrainske
premiärministern gick genast ut och la skulden på ”det ryska totalitära
maskineriet”. Dagen efter återuppstod Babtjenko mirakulöst. En presskonferens
ordnades och som förklaring till hela teaterstycket gavs att det var ett sätt
att locka fram uppgifter om ett planerat
mord på journalisten. Den ukrainska säkerhetstjänsten SBU påstår sig nu ha
bevis att rysk säkerhetstjänst ska ha betalat en ukrainsk medborgare 40000 USD
för att utför mordet.
Den här metoden med fejkade mord har använts tidigare av
ukrainska polis och säkerhetstjänst. I Väst anses den mycket tveksam av många
skäl. Babtjenko själv var skyldig många människor en ursäkt under gårdagens
återuppståndelse. Syftet sägs alltså vara att komma åt den mordkomplott som man
påstår har funnits mot journalisten.
Huvudsyftet med hela aktionen kan däremot ha varit något
annat, nämligen propagandaeffekten. Folk minns de spektakulära händelserna och
ett mord på en Putin-kritisk journalist smäller förstås högt i medias värld och
skapade också rubriker världen om. Mark Galeotti sätter ord på detta i sin
artikel ”Back from the Dead: the Bizarre Story of Journalist Arkady Babchenko” i
Foreign Policy den 30 maj:
”In the so-called post-truth era, what often matters is not the
objective facts on the ground so much as the subjective assumptions in people’s
heads. Kiev saw a chance to take advantage of everyone’s assumptions — mine
included — that Putin’s Russia is a murderous state when it originally claimed
Babchenko had been killed.”
Galeotti menar att Ryssland har en historia av att göra sig
av med kritiska journalister och politiker men att SBU:s taktik nu riskerar att
underminera framtida anklagelser om ”äkta” mord. Om en false-flag-operation används
i detta fall så varför inte i andra fall, som exempelvis Skripal-attentatet?
Galeotti menar för det andra att när en regimkritisk
journalist som Babtjenko deltar i en aktion som utnyttjas av Ukraina för att
plocka politiska poäng undergräver han sin egen och andra journalisters
trovärdighet. De agerar då precis som de marionettdockor till främmande makt
som ryska staten ofta anklagar regimkritiska journalister för att vara.
”Sanningen tog kulan som var menad för Babtjenko”, säger
Galeotti. Vem kan nu lita på den ukrainska säkerhetstjänsten eller Ukraina över
huvud taget?
SBU tog inte bara över lokalerna från det sovjetiska KGB. Det
ärvde också metoder. Kanske sitter det i väggarna, som det brukar heta? Kanske
är det en polisiär tradition som är svår att skaka av sig?
Maria Georgieva skriver hur som helst i SvD att hela världen
frågar sig: ”Herregud, Ukraina, hur kunde ni?”. En del av indignationen kan
säkert bottna i att en samlad journalistkårs okritiskt svalde hela historien
och ”hann skylla mordet på Ryssland”. Kanske borde de ha läst den broschyr som
samma dag ramlade ned i våra brevlådor med titeln ”Om krisen eller kriget
kommer”. I ett avsnitt står att vi bör vara vaksamma mot falsk information och
två av de saker vi uppmanas att tänka på är: ”Vem är avsändaren?; samt ”Är
källan trovärdig?
Förutom att den polisiära metoden med fejkade mord har
använts tidigare av ukrainska polis och säkerhetstjänst finns all anledning att
vara vaksam för uppgifter från den ukrainska säkerhetstjänsten SBU eller från
statliga ukrainska organ i allmänhet. Som broschyren så riktigt påpekar så
använder stater och organisationer redan idag ”vilseledande information för att
försöka påverka våra värderingar och hur vi agerar”.
Hur var det med Odessa-massakern 2014 exempelvis? Varför har
inte händelserna där den 2 maj utretts på ett tillfredsställande sätt? En fråga
som tidigt ställdes av Europarådet och FN-organet UNHCR som i sin rapport om
Ukraina från 14 juni 2014 klagade över säkerhetstjänsten SBU:s och det
ukrainska inrikesministeriets bristande samarbetsvilja när det gällde
händelserna i Odessa. Den ukrainska säkerhetstjänsten och regeringsföreträdare anklagade
istället genast Ryssland för att ha skickat beväpnade grupper/provokatörer till
Odessa vilket ska ha orsakat tragedin. Samtliga omkomna var dock ukrainska
medborgare, de allra flesta från Odessa. Anklagelserna mot ryska provokatörer
slungades ut i stort sett innan branden var släckt, utan hänsyn till
polisutredningar eller avvaktan tills vittnesmål och bevismaterial kunnat
inhämtas och analyseras.
Hur var det med de mystiska prickskyttarna vid Majdan den 20
februari 2014? Varför har inte heller denna blodiga händelse utretts
tillfredsställande? Även här har Europarådet riktat stark kritik mot Ukraina.
Enligt den ukrainska officiella utredningen var den sittande presidenten
Janukovytj, tillsammans med toppar inom SBU och inrikesministeriet, ensam
skyldig till mordet på 49 Euromajdan-aktivister den dagen. Några som helst
hållbara bevis presenterades dock inte och någon förklaring till att även ett
flertal poliser blivit skjutna till döds gavs inte heller. Att några skyttar
skulle funnits i Hotell Ukraina eller Musikkonservatoriet som båda hölls av
Euromajdan-demonstranterna förnekas helt. Detta trots att det finns filmbilder
från BBC som bekräftar att skott kommit från hotellet och att radiotrafik
mellan polisledning och ledningen för Euromajdan där polisen upprört uppmanar Euromajdan-ledarna
att genast upphöra med beskjutningen av poliser och att elden kom från
Musikkonservatoriet. Samt att detta var orsak till deras reträtt från torget
och att de sköt skarpt mot de förföljande Euromajdan-aktivisterna. I brist på
ordentlig utredning lär det bli svårt att nu få säkra svar trots seriösa försök
av bland andra tyska tv-kanalen ARD och engelska BBC.
Hur är det med vittvätten av de ukrainska
nationaliströrelserna OUN och dess militära gren UPA under andra världskriget?
SBU vakar över arkiven och vem som ska få tillgång till dem och den officiella ukrainska
hållningen är att de ukrainska nationalisterna inte hade någon som helst del i
förföljelsen av judar eller skulle ha samarbetat med Nazityskland. En lag som
antogs våren 2015 förbjuder till och med att sådana påstående yttras i
offentliga sammanhang. Sanningen får inte sägas och det finns förslag om
femåriga fängelsestraff för brott mot lagen. Alla påståenden om OUN:s
kollaboration med tyskarna sägs vara sovjetisk och rysk propaganda. En linje
som ihärdigt drivs av Volodomyr Viatrovytj, chefen för Ukrainska Institutet för
Nationellt Minne, och tidigare anställd hos SBU med ansvar för historiska
arkiv.
Hur är det med den ukrainska inställningen till det fria ordet och journalister? Kritiken från människorättsorganisationer tycks ha undgått åtminstone flertalet svenska journalister trots att den visar hur den ukrainska inställningen i mångt och mycket är en spegelbild av den ryska.
Listan kan göras betydligt längre men detta bör räcka för
att visa att journalister har skäl att vara lite mer kritiska i sin granskning
av uppgifter som härrör från SBU i fortsättningen.
Kanske journalister inte bara ska vara "lite" mer kritiska i sin granskning av "uppgifter som härrör från SBU" i fortsättningen, men även från den extremt marknadsliberala finanskapitalistiska agenda som stöttat dem?
SvaraRadera