Asylrätten debatteras nu flitigt. Det är lätt att få för sig
att den är något som införts av någon viss politiskt färgad regering och kan reformeras
eller röstas bort i det kommande valet. Moderaternas och Socialdemokraternas
tävlan att nu fiska röster hos Sverigedemokraterna är en sorglig historia och
bara alltför tydlig, på gränsen till det tragikomiska.
Man kan tycka det ena eller det andra om enskilda förslag
som lagts fram av de båda partierna avseende migrations- och integrationsfrågor
men det bollas med asylrätten på ett sätt som måste ifrågasättas. Krav på
förtydligande vore åtminstone på sin plats om man ska uttrycka sig försiktigt.
Sverige har undertecknat en rad internationella fördrag där
asylrätten erkänns. Grunden förstås i FN:s flyktingkonvention, som till en
början gällde för flyktingar som rörde sig i Europa med anledning av händelser
som inträffat före 1951. Konsekvenserna av andra världskrigets härjningar låg
förstås bakom behovet av överenskommelsen och akuta åtgärder. Den blev dock
grundläggande för en längre tid än det kanske var avsett och kompletterades
1967 med ett tilläggsprotokoll i vilken den förklarades universellt gällande
och inte för en begränsad del av världen och den tidsbegränsade orsaksgrunden för att få flyktingstatus. Dessvärre blev inte andra världskriget (heller) ”the
end of all wars”.
Vad är då en flykting? Enligt artikel 1 i konventionen
definieras denne enligt följande (med UNHCR:s svenska översättning) som en
person:
”som flytt sitt land i
välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, tillhörighet till
en viss samhällsgrupp eller politisk uppfattning, och som befinner sig utanför
det land, vari han är medborgare och som på grund av tidigare nämnd fruktan
inte kan eller vill återvända till det landet”.
Sverige har undertecknat konventionen vilket innebär att vi
enligt denna att Sverige också måste pröva varje asylansökan och ge asyl till
dem som är i behov av skydd, det vill säga enligt kriterierna i artikel 1.
Kan detta tolkas eller väljas bort av olika skäl? Vi kan
förstås helt oblygt bryta mot konventionstexten och därmed underkänna vårt eget
undertecknande av den men om vi säger oss respektera konventionstexten, kan vi då
bestämma oss för att begränsa antalet sökande och på andra sätt undkomma
ansvaret för att ge asyl?
Flyktinggruppernas Riksråd, FARR anser givetvis inte detta.
Deras hemsida innehåller vad som skulle kunna betraktas som en portalförklaring:
”FARR:s utgångspunkt
är att asylrätten inte är förhandlingsbar. Ingen ska nekas rätt till liv och
skydd mot förföljelse för att det blir för dyrt för Sverige, för att det kommer
många asylsökande, för att integrationen brister eller för att den enskilda har
svårt att uttrycka sig. Detta har Sverige lovat genom att underteckna flera
internationella konventioner om flyktingars rättigheter. Det är också vår
moraliska skyldighet att som likvärdiga människor erbjuda skydd åt dem som är
på flykt.”
De första två meningarna skulle kunna vara skrivna igår med
anledning av Moderaternas och Socialdemokraternas migrationspolitiska ”race to
the bottom”.
”Vi ska ta emot vår andel, men inte ett oproportionerligt
stort ansvar”, säger statsminister Stefan Löfven nu.
” Det är ett väldigt välkommet besked från
Socialdemokraterna”, jublar Moderaternas Ulf Kristersson.
Moderaternas stämma förra året blev något av de
invandringsfientligas (invandrarfientligas?) revansch. Fredrik Reinfeldts
uppmaning till svenska folket inför valet 2014 att ”öppna sina hjärtan” för de
asylsökande blev utsatt för hård ”bashing”.
”Svenska folket öppnade sina hjärtan och nu väntar det på
att vi politiker ska öppna våra ögon”, sade exempelvis ombudet Hampus Magnusson
från Västra Götaland. Nu jä-ar fanns inga spärrar längre ombuden raljerade
friskt med de invändningar som framförts om ”flöden” av flyktingar för bara
några år sedan. Det går inte att frigöra sig från tanken att det föreföll gå en
lättnadens suck över församlingen.
Moderaterna vill till och med avskaffa rätten att söka asyl
inne i EU och i stället införa ett kvotflyktingssystem. Det vill säga ett brott
mot flyktingkonventionens artikel 1 där en av grundsatserna är att flyktingen ”befinner
sig utanför det land, vari han är medborgare”. Det finns alltså ingen möjlighet
att bestämma var asyl ska sökas utan att i så fall förändra texten helt eller
iskallt bryta mot konventionens grundsatser. Andra förslag handlar om att
begränsa rörelsefriheten i landet under den tid asylansökan behandlas. Detta
bryter mot konventionens artikel 31 i vilken det står att en fördragsslutande
stat inte får bestraffa en flykting som inrest i landet olovligt men som
anmäler sig utan dröjsmål till myndigheter och anger godtagbara skäl (enligt
artikel 1) för sin inresa. Samt vidare att inte ålägga flyktingen ”andra
inskränkningar i hans rörelsefrihet än som äro nödvändiga”. Det sistnämnda kan
förstås diskuteras. Vad är nödvändigt och i så fall varför?
Kort sammanfattat; en flykting som söker asyl kan inte
avvisas utan prövning; vi kan inte bestämma en viss volym för antalet
asylsökande, alla har rätt till prövning. Det vill säga om vi ska följa
konventionstexterna.
Det vore ärligare om Socialdemokrater och Moderater öppet
deklarerade viljan att säga upp Sveriges undertecknande av FN:s
flyktingkonvention. Enligt artikel 44 i konventionen finns möjligheten att när
som helst göra detta och uppsägningens verkan kommer då infalla ett år efter uppsägningen
mottagits av FN:s generalsekreterare.
Om vi inte längre vill erkänna texten som bindande att följa
vore det enklare och mer renhårigt att rent ut säga detta och konsekvent driva
kravet på uppsägning i det kommande valet. Är de beredda att göra detta?
Då fick vi kanske också en intressant debatt som skulle
blottlägga de sanna värderingar som styr varje parti. Inte ett tassande runt
frågan, röstfiskande, röstmaximering och grumliga avsiktsförklaringar.
https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2018/05/07/valmenande-kritik-till-hans-wahlberg-och-miljopartiet/
SvaraRaderaTack för din "välmenande kritik". Några saker kan jag bemöta. Till att börja med har jag tidigare varit sammankallande för Nätverket för Lika Rätt. Det står också i beskrivningen av mig här på bloggen. Att ingen på allvar tror att asylrätten kan förhandlas kanske är sant men i debatten ges sken av att debattörerna har makt att bestämma en viss volym. Detta har historiskt visat sig mycket svårt för att inte säga omöjligt, vid tillfälliga flyktingvågor. Det är däremot ett bra förslag att inrätta bättre möjligheter att söka från hemlandet eller på andra ställen utanför Sverige än det finns idag. Fanns det så skulle inte så många ge sig iväg på en livsfarlig och vansklig väg mot Sverige eller andra länder i Europa. Dessutom bör naturligtvis frågan om mottagandets fördelning diskuteras vidare i EU där vissa länder stängt sina gränser mer eller mindre. Att förkasta konventionen är ju ett ärligare sätt att föra ut frågan, som jag skrev. Vidare tror jag kanske inte heller att Reinfeldt var så djupt engagerad i flyktingars öden men han skickade i vart fall ut helt andra signaler än Kristersson. Att använda Drottninggatan som argument känns lite lågt men givetvis ska de som får avslag utvisas och den hanteringen kan säkert effektiviseras. Att frihetsberöva samtliga asylsökande helt vilket ju vore alternativet anser jag vara en oproportionerlig åtgärd.
SvaraRadera//Hans Wåhlberg