Det talas mycket om att i demokratins namn, och till och med
i yttrandefrihetens namn, att motverka ”falska nyheter” och desinformation
genom att kontrollera flödet av information på nätet. Om detta skrev jag om nyligen på denna blogg. Nyligen har Human Rights Watch släpp sin årliga
rapport för 2018. Det vill säga en genomgång av läget baserat på händelser
under år 2017. Den visar att såväl Ryssland som Ukraina använder ungefär samma
bevekelsegrunder för att begränsa yttrandefriheten både i sociala media och
traditionella sådana. Det vill säga; för att motverka propaganda och ”falska
nyheter” eller av nationella säkerhetsskäl.
Ett flertal åtgärder togs av den ukrainska regeringen för
att begränsa yttrandefriheten och pressfriheten, officiellt som motåtgärd till
den ”ryska militära aggressionen i östra Ukraina” och ”anti-ukrainsk propaganda”.
De här åtgärderna innefattade exempelvis en lag som kräver
att aktivister och journalister som undersöker korruptionen i landet måste
deklarera sina personliga tillgångar. En lag som senare annullerades medan
istället en ny introducerades som innebar vad HRW kallar ”betungande och
orättfärdiga rapporteringskrav” för alla NGO:er och individer som arbetar för
dem. Liknande lagar finns i Ryssland som begränsar NGO:ers frihet att verka och
existera.
President Porosjenko utfärdade också en bannlysning av ryska
företag och deras websajter, bland andra den mycket populära ryskspråkiga
versionen av facebook, VKontakte, samt Odnoklassniki som också tillhörde en av
de mer använda sociala medierna i Ukraina. När jag själv bodde i Ukraina ett
halvår mötte jag många ungdomar och alla hade de VKontakte, som påminner starkt
om Facebook, för sin interna kommunikation och delande av information.
Presidentens åtgärd bör med andra ord ha stängt ned flera miljoner människors
sociala nätverk, anförande den nationella säkerheten som officiell förklaring.
Ryska tv-stationer, email-funktionen mail.ru och internet-browsern Yandex
stängdes också ned i Ukraina. De två sistnämnda var bland de mest använda i
landet.
Den nationella säkerhetstjänsten SBU har också utvisat ur
eller nekat inresa till Ukraina ett flertal utländska journalister, de flesta
ryssar men även spanjorer, som anklagas för att ha ägnat sig åt ”anti-ukrainsk
propaganda”. Samtidigt har också flera regeringsföreträdare offentligt gett
sitt stöd till sajten Myrotvorets (Fredsmäklaren) som under 2016-17
offentliggjorde namn och personuppgifter på hundratals journalister som varit i
Donetsk och Luhansk och rapporterat därifrån. Många av dessa var ryssar eller
ukrainare men det fanns också mängder av andra nationaliteter, och från ansedda
mediabolag som BBC och NY Times, bland de uthängda. Publiceringen ledde till
ett flertal hot mot dessa journalister och en Kiev-baserad ukrainsk journalist,
Oles Buzina, blev också mördad några dagar efter publiceringen. Ukrainska
myndigheter har inte gjort några som helst meningsfulla försök att utreda
saken, enligt HRW. Det hör till saken att sajten Myrotvorets grundades av en
före detta regeringsmedlem och har en uttalad koppling till säkerhetstjänsten
SBU.
Inte heller har brandbombsattacken år 2016 mot tv-stationen
Inter blivit utrett och inte heller har mordet på journalisten Pavel Sheremet
blivit löst. Den sistnämnde var starkt kritisk mot makthavarna i synnerhet
avseende deras inställning till pressfrihet och yttrandefrihet och mördades av
en bilbomb år 2016. Enligt organisationen Committee to Protect Journalists
talar det mesta för att mordet utförts av inhemska krafter och i en film
”Killing Pavel” producerad av Organized Crime and Corruption Reporting Project
hävdas att en anställd vid ukrainska säkerhetstjänsten SBU ska ha befunnit sig
vid bilen när bomben placerades där. Filmen finns tillgänglig i sin helhet på
Youtube. Den framhåller allvarliga brister i polisutredningen. Det går inte att
slå sig fri från tanken att bristerna varit avsiktliga, i synnerhet som det
framkommer i filmen att Sheremet och andra journalister på nättidningen
Ukrayinska Pravda planerade artiklar som var komprometterande för flera
regeringsföreträdare, bland andra inrikesminister Avakov. Brister i
polisutredningar eller bristen på polisutredning tycks för övrigt vara ett
ukrainskt fenomen som är återkommande när det gäller viktiga händelser som exempelvis
skjutningarna på Majdan i Kiev i februari 2014 och mordbranden vid
fackföreningshuset i Odessa i maj samma år. Inkompetens eller politik? Kanske
lite av både och?
Ett annat känt fall som tas upp av HRW är gällande
journalisten Ruslan Kotsaba som släpptes fri under 2016 men vars frisläppande
under 2017 annullerades för att inleda en ny rättegång mot honom. Han anklagas
för landsförräderi och kallas enligt regeringspropagandan för ”Moskvaagent”.
Något han skulle betraktat som ett dåligt skämt om det inte vore för att det
kan innebära minst 13 års fängelse för honom. Han slogs för ukrainsk
självständighet under Sovjettiden och har alltid varit liberal och pro-EU,
aktivt deltagit vid Orangerevolutionen liksom Euromajdan 2014. Nu är han
besviken över resultatet av Majdan-protesterna och vad han menar var en ”naiv
tro på väst”. Kotsaba menar att det var EU och USA ”som tillät politiker från
yttersta högerkanten att förvandla en fredlig medborgarrörelse till en blodig
statskupp”. En uppfattning som uppenbarligen uppfattas som Kreml-propaganda i
dagens Ukraina. Mer om detta går att läsa i hans egen artikel i Aftonbladet.
På Krim har på motsvarande sätt framför allt pro-ukrainska
tatarer av ryska myndigheter anklagats för terroristverksamhet eller för
separatism och journalister har ställts inför rätta för att ha skrivit artiklar
kritiska mot den ryska ockupationen av Krim. Det är spegelvända fenomen vi ser.
Statliga eller statligt stödda förföljelser av journalister och andra
regimkritiker, vilket visar vad som kan hända om stater ges legala verktyg att
inskränka det fria ordet utan att behöva ange andra motiv än svepande
formuleringar som ”för nationens säkerhet” eller att ”motverka utländsk
propaganda” och liknande. Förutom att det leder till allvarliga följder för
enskilda journalister och politiker som anklagas så tystar det också kritik av
regimerna rent generellt, när rädslan sprider sig för konsekvenserna. Ryssland
rankas enligt den nyligen släppta årsrapporten från Freedom House som ”Not free”
och Ukraina som ”Partly free”.
Det är därför mina invändningar är så starka mot Löfvens och
Macrons nylanserade idéer om lagar som ska ”förbjuda” eller ”motverka” så
kallade ”falska nyheter”. Det som är falskt i den enes ögon kan vara precis det
motsatta i den andres. Med legala verktyg i händerna på statens företrädare
öppnas portarna för godtycklighet och statligt tolkningsföreträde när det
gäller vad som är ”falska nyheter” och vad som inte är det.
Det är väl inte så vi vill ha det?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar