Många var de som utropade slutet för åsiktsförtryck och
totalitarism när muren föll och Stasi-arkiven öppnades på vid gavel. Demokratin
och marknadsekonomin skulle kroka arm och gå segrande över världen, göra slut
på krig och osämja och bringa frihet åt alla. Det såg ett tag ut att stämma
ganska väl.
I högtidstalen för EU brukar ordet demokrati nämnas i första
meningen. Carl Bildt har också varit flitig att använda ordet när han
kommenterat Ukraina på sin blogg exempelvis. Där framställs EU som ett mönster
för hur demokrati ska se ut.
Men hur är det egentligen med hälsotillståndet för
demokratin i EU?
Grekland och Spanien
Grekland; kan man
längre säga att det är en demokrati? Läs den här korta artikeln i Veckans
Affärer.
Den grekiska regeringen har föreslagit reformer och trojkan
(EU/ECB/IMF) har godkänt dem och därför lovat pengar i juli. Bland annat har en
ny myndighet skapats som fått i uppgift att privatisera statliga tillgångar
till ett värde av 50 miljarder euro!! Men trojkan nöjer sig inte med detta. I
ett pressmeddelande skriver de:
”Signifikanta framsteg har skett, speciellt inom
finanspolitisk konsolidering. Det krävs dock ytterligare finanspolitiska- och
breda strukturella reformer för att minska budgetunderskottet och nå den
kritiska massa av reformer som behövs för att förbättra näringslivsklimatet och
bana väg för uthållig ekonomisk återhämtning".
Det torde vara uppenbart för vilken läsare som helst att se
att Grekland inte längre har något folkstyre värdigt namnet. Vad än folket
tycker om trojkans önskemål kommer de att genomdrivas förr eller senare
eftersom de sitter på pengapåsen och det är trojkan som avgör när och hur
landet når den ”kritiska massan av reformer”. Åtstramningarna är nödvändiga
brukar det heta. Därom tvista dock de
lärde, som det heter, och i en demokrati är det brukligt att de folkvalda får
sista ordet i fattandet av viktiga beslut. Enligt FN är kriterier för demokrati
inte bara att hålla fria och regelbundna val utan också att det finns ett
flerpartisystem, att oppositionen har en viktig uppgift, att det finns en
transparens med kontrollmekanismer, yttrandefrihet och att medborgarna kan påverka också
mellan valen och delta i en politisk dialog.
Spanien: Hur
många vet att det för två veckor sedan i Madrid samlades runt två miljoner
människor i en enorm demonstration mot nedskärningar, vräkningar och
arbetslöshet. Enligt det TT-meddelande som är det enda som majoriteten av
svenska folket har kunnat hitta om saken deltog över 100.000 människor i
”Värdighetsmarschen”. Det förekommer dock uppgifter om att det skulle varit omkring
två miljoner deltagare. Det är förvisso över
100.000 men lite märkligt beskrivet i så fall.
I vilket fall som helst trotsade en väldig massa människor
de antiprotestlagar som den spanska regeringen införde tidigare i år. De gäller
inte bara demonstrationer utan också bildande av facebook-grupper och liknande protester
mot makthavarna. Yttrandefriheten och demonstrationsrätten som uttryck för
opposition är starkt hotad i ett av de största EU-länderna. Antiprotestlagarna påminner
om Janukovytjs antiprotestlagar som upphävdes efter kort tid. Spaniens
motsvarighet gäller dock och utgör uttryck för något som förefaller vara en
obehaglig trend i EU.
Arbetsrätt och organisationsrätt
Europafacket (EFS) gav i höstas ut en rapport som passerat
ganska obemärkt där den här tendensen uppmärksammas.
Rapportförfattarna (Degryse, Jepsen, Pochet) menar att det
som har kallats EU:s sociala dimension är på väg att helt raderas ut eller
förminskas till en obetydlig rest av något som skulle utgöra en sorts motvikt
mot strukturella obalanser i Maastricht-fördraget. I synnerhet den ekonomiska
krisen 2008 öppnade ett ”window of opportunity” för drakoniska reformer som
slagit mot arbetsrätten och sociala skyddsnät.
” While justified in official discourse by ‘the
crisis’, these reforms bear virtually no relationship to the economic cycle.
They are actually aimed at reconfiguring whole areas of the European social
model – labour law, collective bargaining, social dialogue, wage formation
systems, relations between the two sides of industry, the foundations of social
protection, and so forth – in spite of the fact that the best components of
this model had proved efficacious in the crisis for avoiding a serious
deterioration of the situation within the economy and on the labour market. The
countries that experienced the lowest unemployment rates in the wake of the
crisis are indeed those which have the strongest industrial relations
institutions and collective bargaining partnerships”.
Det förefaller också klart att de socialpolitiska
rekommendationer som formuleras av EU och av EU-länder bär med sig tydliga
signaler om hur socialpolitik ska föras. Huvudingredienserna i detta budskap ser rapportörerna som:
— the costs
of health care and pension systems should be pegged or even reduced;
— wage
formation systems should be brought within the realm of competition;
— social
benefit systems create disincentives to labour market participation;
— labour
costs must be reduced.
Politikens sociala dimension ligger alltmer fastställd i ett
spår och avvikelser betraktas som omöjliga. Att det bara finns en väg att gå är
budskapet som allt som oftast framförs. Folkets vilja betraktas allt oftare som
en irriterande störning och här har finanskris och IMF-paket spelat en stor
roll för utvecklingen. Den är inte heller begränsad till EU eller Europa. Naomi
Klein gav ut sin Chockdoktrinen före
krisen 2008 men tendensen hon observerat känns igen. Den lankesiska regeringens
tal om tsunamikatastrofen 2004 som ”en unik möjlighet” eller republikanska
politikers och markexploatörers prat om konsekvenserna av orkanen Katrina som
en ”intressant möjlighet”. Katastrofer och kriser som tillfällen för öppnandet
av nya marknader, nytillförsel av investeringsobjekt och rivande av hinder för
kapitalrörelser.
På senare år har IMF talat om en ändrad attityd till olika
länders behov och att de inte längre skulle vara intresserade av att ställa
krav på avregleringar och privatiseringar.
Det har dock inte hindrat dem från att ställa just sådana
(oerhört långtgående) krav på Grekland och de övriga s.k. PIIGS-länderna och
att de i bakfickan för Ukraina har liknande paket, låt vara att innehållet ännu
inte är riktigt klart.
Allt väl på hemmafronten?
Men demokratin är väl bara på dekis i krisande sydeuropeiska
länder eller i Ungern? Nja, om det vore så väl. Under det att vi börjat vänja
oss vid att bli övervakade av FRA och NSA har en utredning som föreslår
åsiktsregistrering landat på regeringens bord, När vi bryr oss (SOU 2013:81).
Vår demokratiminister Birgitta Ohlsson (fp) överväger nu om
hon ska låta myndighetspersoner kalla in människor till ”bekymringssamtal” om
deras åsikter anses för radikala. Hur en för
radikal åsikt kan se ut lär bli svårdefinierat så det lär bli upp till de
enskilda poliser, lärare och socialarbetare som är tänkta att identifiera de
unga människor som ska kallas in för samtal. Det här luktar unken
öststatsdiktatur lång väg och frågan är hur en demokratiminister tänker här? Är
det så att vi inte längre är förmögna att känna igen yttrandefrihet och
åsiktsfrihet? Är det så att det inte längre betraktas som en viktig hörnsten i
demokratier? Är det så att demokratin är på väg att endast bli en tom titel att
glänsa med i världssamfundet?
Det är hur som helst alltså inte bara från brunskjortor som
hotet mot demokratin kommer i dagens EU utan det uppträder i många skepnader,
även i form av demokratiministrar.
Det gör skillnad vilka som sitter i EU-parlamentet
FN har sedan ett antal år tillbaka en särskild högtidsdag
för demokratin. 15 september är FN:s International
Day of Democracy (Internationella Demokratidagen). På dess hemsida
uppmärksammas det ovanstående under rubriken ”Globalisering – ett hot mot
demokratin”.
FN ställer där frågan vad som är poängen med demokrati när
beslut om handel, investeringar, finansflöden och valutarörelser fattas utom
räckhåll för de nationella parlamenten;
”What is the advantage of popular control over
government if governments themselves are unable to determine what matters for
the wellbeing of their citizens?”
Lösningen är, enligt FN, att stärka de internationella organen
för kollektivt beslutsfattande och reglering och genom regionala och
internationella institutioner med rättvisa system för nationers representation.
Med andra ord exempelvis EU. Men om parlamentet befolkas av
liberala frihandelsreligiösa, nationalkonservativa och högerextrema populister
lär inte utvecklingen jag tecknat lite kort här ovan brytas.
Det här, menar jag, är ytterligare ett gott skäl att rösta i
EU-parlamentsvalet 25 maj och att rösta röd-grönt.
Vi behöver mer insyn i
beslutsprocesserna, mindre inflytande för lobbyister och istället stärkande av
den enskilde medborgarens möjlighet att påverka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar