Min titel för detta inlägg anspelar förstås på sångtexten
till ”Internationalen”. Kommunismens lyckorike ville aldrig riktigt infinna sig
till stor besvikelse för många och glädje för andra. Den form av socialism som försiggick
bakom den förhatliga Berlinmuren var kanske inte riktigt den typ av lyckorike
heller som textförfattaren hade i åtanke.
Sedan några decennier - och accelererat förstås efter just
Berlinmurens fall - har istället valfriheten och marknadsprincipernas lov
sjungits allt starkare. Kommunismens direkta antites kan en väl påstå.
Grundtanken är ju inte så tokig alls. Vi vill gärna välja om vi kan. Staten ska
inte lägga sig i alltför mycket utan vi vill ha friheten att göra egna
överväganden vad som är bäst för oss själva. Vi vill inte vara hänvisade till
blaskigt kaffe i en brun pappmugg på varje utskänkningsställe utan gärna välja
om vi ska ha socker eller mjölk i. På senare tid har kafémenyerna utvidgats
till alla möjliga varianter och storlekar i en närmast oändlig rad. En tendens
som går igen för allt vi konsumerar. Det ska vara fritt fram för nya produkter
i en ständig galopp mot allt större mångfald och valmöjligheter.
Det här gäller också välfärden eller de allmänna
nyttigheterna. Vi kan välja doktor och skola osv. Det tycker många är bra
förstås och att återgå till centraliserade lösningar förefaller idag mindre
attraktivt eller realistiskt.
Men bär all valfrihet till ”lyckoriket” egentligen? Jag har
fastnat för något jag läste i SvD där 23-åriga Frida Svensson skriver om den
yngre generationens allt sämre psykiska hälsa:
”Valmöjligheterna som
skulle göra oss lyckliga är kanske det som i själva verket får oss att må
dåligt? När höga förväntningar krockar med faktorer som arbetslöshet och
bostadsbrist så kanske ´generation fantastisk´ förändras till ´generation
ångest´?”
En förutsättning för valfrihet är att det finns alternativ
att välja mellan. Idén är ju också att den marknad vi gör våra val på ska
innehålla konkurrenter där dessa tävlar om att utgöra bästa val. Den här
konkurrensen är, som Nina Björk har uttryckt det, helt central i vårt samhälle
och konstaterar (i Lycklig i alla sina dagar)
att inte bara varor konkurrerar om köparnas uppmärksamhet, barn konkurrerar om
betyg, skolorna om att ha högsta betygsnittet, arbetslösa om de få lediga jobb
som finns, bostadssökande om de få lediga lägenheterna. Det gäller att hålla
sig framme, att sälja sig själv, att se om sitt hus, att tänka på sitt. Egocentricitet
och ensamhet ersätter alltmer solidaritet och samvaro.
Samtidigt börjar valfriheten bli till något obligatoriskt. Ett
krav som börjar likna samhällsansvarig plikt. Du måste välja husläkare, du
måste välja din skola, du måste välja premiepensionsförvaltare, du måste välja
elbolag etc etc. Det infinner sig en valtrötthet. Vi orkar inte prata med alla
dessa telefonförsäljare som försöker pressa oss på val av nya produkter. Alla
orkar inte heller med tanken att vara ansvarig för alla val. Tänk om en väljer
fel?
Genom att framhålla människor som ”sina egna ödens herrar”
kan, enligt filosofen Kate Soper, den liberala människoläran hävda att var och
en väljer sin egen väg och inte är ”offer för samhälleliga krafter”. Den
arbetslöse måste alltså ta ansvar för sina val, den religiöse ta ansvar för
sitt val av tro, den skuldsatte ta ansvar för att sanera sin privatekonomi. Samtidigt finns ju någon som bestämmer
konsekvenserna av valet att inte ta vilket ”skitjobb” som helst, att klä sig i
niquab eller att inte kunna betala de skulder som lättsinniga låneinstitut
erbjudit för att hålla konsumtionen igång.
Valfrihetens och marknadsprincipernas ständiga följeslagare
är konkurrens, reklam och kommodifiering av människan. Det här skapar en
tryckkokare i vilken ingen mår särskilt bra, ung eller gammal.
Finns det då någon väg att hitta en väg till ett egalitärt
samhällsbygge med en balans mellan individens valfrihet och en
fördelningspolitisk rättvisetanke samt omsorg om människan? Och mellan
narcissistisk självupptagenhet och ödmjuk medvetenhet om vår tillvaro som
social?
Eller måste vi välja?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar