Riksdagen
har nu beslutat att ändra offentlighetsprincipen. Handlingar som rör
EU-samarbetet ska kunna hemligstämplas av svenska myndigheter. Som påpekats av
bland andra journalisten och tryckfrihetsexperten Nils Funcke är bestämmelsen
så generell att den kan användas mycket godtyckligt av svenska tjänstemän och
att det därmed också finns risk för överanvändning. Det vill säga att akter
hemligstämplas för säkerhets skull. ”Det blir som en våt filt över all
skriftväxling med myndigheter inom EU och med EU-länderna”, säger han, vilket
framgår av en SvD-artikel och tidigare i EU-portalen.
Det är
signifikativt att endast V och Miljöpartiet röstade emot lagparagrafen som
riskerar att än mer hemlighålla Sveriges förhållande till EU och Sveriges
hållning i frågor som förhandlas. Företrädare för andra partier ser inte
dramatiken i det hela och menar att detta ibland är en förutsättning för att
Sverige ska få vara med och förhandla. Det här är alltså den slutliga
anpassningen (?).
För sedan
1994 när Sverige beslutade att gå med i EU har 65 ändringsförslag i
offentlighets- och sekretesslagen gjorts på grund av EU:s direktiv,
förordningar eller konventioner. Kanske har vi på så sätt varit utsatta för en
tillvänjning. Det har tummats lite i taget, liksom i hemlighet, på den svenska
offentlighetsprincipen. Den öppenhet som den svenska offentlighetsprincipen
stått för var en het potatis i medlemsförhandlingarna inför inträdet till EU.
Troligen av många EU-länder med en helt annan princip sedd som en skavande sten
i skon. I exempelvis Storbritannien råder i stort sett en omvänd princip. Allt
är hemligt från början och regeringen bestämmer vad som ska släppas.
Per Gudmundsson på SvD ironiserar lite över Miljöpartiets och Vänsterns motstånd
och undrar var motståndet varit de övriga 65 tillfällen då den svenska offentlighetsprincipen
tummats på och antyder att motståndet skulle kunna kopplas till valrörelsen.
Jag som
varit med i Nej till EU-kampanjen inför 1994 kan lugna honom med att den här
kritiken inte är ny från Miljöpartiet. De var ett av de mest EU-kritiska och
offentlighetsprincipen var ett av de stora debattämnena då och har förblivit så
även därefter. Det tror jag faktiskt de flesta känner till. Möjligen Per
Gudmundsson undantagen.
Inför valet
om EU-medlemskap förklarade Ja-sidan att den svenska offentlighetsprincipen
skulle förbli orubbad efter Sveriges inträde i EU. Sverige hade ju, menade de, med
en stolt förklaring i förhandlingarna fastslagit att offentlighetsprincipen och
grundlagsskyddet för meddelarfriheten tillhörde ”grundläggande principer som
utgör en del av Sveriges konstitutionella, politiska och kulturella arv”. Att EU
kontrat med att bara notera den svenska förklaringen och förutsätta att Sverige
som medlem skulle ”fullt ut följa gemenskapsrätten i detta avseende” glömdes
gärna bort eller gömdes. Det ”hemligstämplades” eller bortförklarades av
ja-sidan. Tyvärr fick vi rätt, som i så mycket annat vi förutsade under EU-valkampanjen
1994.
Carl
Schlyter som är Miljöpartiets kanske mest kända EU-parlamentariker har alltid
slagits för offentlighetsprincipen och kritiserat sekretessen som omgärdas det
mesta inom EU. På senare tid är det hemlighetsmakeriet kring EU:s handelsavtalsförhandlingar
med USA som han försöker rikta vår uppmärksamhet mot. Han har till och med
lanserat en ny blogg för att där föra ut sina åsikter om detta. Där skriver han
också om den lagändring som klubbades igår.
Det har han
också gjort i en artikel i Aftonbladet där han, liksom Nils Funcke, varnar för
godtycke i hanteringen av den nya paragrafen. Han lyfter också fram kritiken
från Justitiekanslern (JK) som i sitt remissyttrande om lagändringen kritiserar
att regeringen ges ökade befogenheter att åsidosätta riksdagen.
För en
bredare allmänhet är kanske det där med regering och riksdag inget dramatiskt,
bara en stor gröt av mer eller mindre pålitliga politiker. Men det är faktiskt
riksdagen som är den folkvalda församling som valts att representera oss
väljare. I förlängningen är det vi som sitter där, representerade av dem vi
valt, och regeringen är endast en exekutiv makt som ska utföra det som
folket/riksdagen beslutar. Det är med andra ord ingen liten sak att regeringen
alltmer tycks utgöra en isolerad ö som förhandlar om stort och smått med
EU-giganten utan att svenska folket/parlamentet får vara med.
Vi bör vara
oroliga över det lättsinne med vilket majoriteten av dessa folkvalda hanterar
frågan om öppenhet. Det är inte fler slutna rum Europa behöver för att överleva
och bli den folkgemenskap över gränserna som drömmarnas EU är tänkt att bli.
Det behövs istället öppnas en hel del fönster och vädras rejält!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar