Skeppet S/VEstelle är nu snart i Malmö och fortsätter därmed den färd mot Gaza som påbörjades i
Umeå för drygt två veckor sedan. Därmed görs ett nytt försök att bryta Israels
blockad mot Gaza och båten beräknas anlända dit i september om den inte hindras
som tidigare. Syftet är
humanitärt och ett försök att agera för att bryta den inhumana blockaden som den
strida strömmen av fördömande resolutioner och uttalanden inte har förmått att
göra.
Det finns
emellertid de som ifrågasätter detta syfte. Bland andra mellanösternvetaren Eli
Göndör, före detta sergeant i den israeliska arméns fallskärmsjägartrupper. I
SvD idag vill han hävda att Hamas och Egypten har lika stor del i skulden för
umbärandena på Gazaremsan. Han menar att Ship to Gaza måste förklara hur de ska
förhålla sig till Hamas om de, mot förmodan, skulle tillåtas att anlända till
Gaza. Eftersom Ship to Gaza ”vägrat peka på Hamas som en av anledningarna till
situationen på Gazaremsan”, avslutar han sin artikel, har han svårt att se att
de skulle uppnå något annat än att ”utpeka Israel som ensam förövare”.
Detta är en
lite märklig inställning. För det första har Ship to Gaza som organisation
förklarat sig opolitisk och deklarerat att den inte lägger sig i de interna
angelägenheterna vare sig i Israel eller Palestina/Gaza. Vilka makthavare som
där väljs är alltså ingenting som är avgörande för engagemanget. Eli Göndör och
andra hade kunnat läsa på Ship to Gazas hemsida för att få svar på sin fråga
alltså.
Syftet är
att bistå de som lever i området humanitärt eftersom den israeliska blockaden
förhindrar att nödvändigheter som medicin, byggnadsmaterial och livsmedel når
dessa. Opolitiska organisationer är också tänkta att ta emot båten och
leveranserna vid den eventuella ankomsten. Det finns alltså ingen anledning för
Ship to Gaza att förhålla sig till Hamas på förhand. Skulle däremot Hamas
försöka ”kapa” lasten vid ankomsten får naturligtvis de ansvariga ombord
förhålla sig till detta på samma sätt som de måste förhålla sig till en
eventuell israelisk militär kapning av båten.
Egyptens del
i blockaden kan förstås diskuteras. Men faktum kvarstår att Israel ockuperade Gaza-remsan
1967 och då fråntog Egypten kontrollen över området som dessa då ockuperat
sedan 1948. Egypten har sedan dess avsagt sig anspråk på området till förmån
för en palestinsk stat. Israel drog tillbaka sina trupper och tömde
bosättningarna i Gaza 2005 men blockaden som inleddes 2007 och deras totala
kontroll av luftrum, territorialvatten och gränsövergångar utgör rent praktiskt
närapå detsamma som en ockupation, vilket också bekräftas av svenska regeringensrapport om läget för de mänskliga rättigheterna i de palestinska områdena från
2011. Sverige och EU betraktar Gaza som fortsatt ockuperat av Israel.
Eli Göndör
medger att det även i Israel ”råder delade meningar” om blockaden är förenlig
med folkrätten och att den är ”en av orsakerna till de svåra levnadsvillkoren
på Gazaremsan”. Det måste betraktas som ett kraftigt understatement. Hamas
valseger och maktövertagande i Gaza är förstås en avgörande orsak till
blockadens införande 2007. Israel utropade då Gaza som ett ”hostile territory”.
Att utgången av ett demokratiskt val inte faller en stat på läppen är dock
ingen folkrättslig grund för en blockad som dessutom upprätthålls med militära
medel. Effekten (att skada Hamas) har också uteblivit. Däremot lider
civilbefolkningen nöd, vilket bekräftas av FN:s Fact Finding Mission i en
rapport från 2009.
Den allra
främsta orsaken till nöden i Gaza är förstås Israels blockad. Befolkningen där
är helt i händerna på en av världens största militärmakter, Israel, och för sin
överlevnad till största delen beroende av internationella hjälporganisationer.
Det är främst det Ship to Gaza vill utpeka. Det kan möjligen kännas obekvämt
för vissa, som Eli Göndör.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar