Beslutet att
stänga tre tv-kanaler genom att införa sanktioner mot dess ägare har skapat
debatt i Ukraina och i övriga världen. Ägaren är parlamentsledamot av
Oppositionsblocket – För Livet som enligt en opinionsmätning som visar att de
är största parti just nu, och att presidentens parti, Folkets Tjänare,
störtdykt och bara är näst störst, till skillnad från valet 2019 då de vann en
majoritet av parlamentsmandaten, nära 60 %.
I en hearing
om saken, arrangerad av Atlantic Council, säger John Herbst, tidigare
USA-ambassadör i Ukraina, att stängningen av kanalerna, samt att president
Zelenskij kastat ut parlamentsledamoten Oleksandr Dubinsky ur sitt parti, är
”en klar gest till USA” som innefattar en önskan från ukrainsk sida att
förbättra relationerna mellan länderna. I mitt förra inlägg gjorde jag en
fyllig sammanfattning av hearingen.
En
intressant detalj i sammanhanget är att denne Dubinsky var en av flera personer
som USA riktat sanktioner mot, med anklagelsen att de blandat sig i det
amerikanska presidentvalet. Det handlar då om den s.k. Burisma-affären med Joe
Bidens son inblandad och eventuellt även Joe själv. En affär som Trump-Giuliani
försökte förmå Ukraina att gräva mer i före amerikanska presidentvalet,
eftersom det kunde innehålla detaljer som var komprometterande för Biden.
Vilket avfärdats av Demokraterna/Biden som rysk desinformation. Nu har Joe
Biden äntrat sin post och fått möjlighet att slå tillbaka och Zelenskij verkar välkomna USA:s ”återkomst” till landet.
Trots
Zelenskijs för USA irriterande kommentarer om tillståndet för den amerikanska
demokratin, efter stormningen av Capitol Building. Just Atlantic Council skrev
på sin hemsida att de kan tolkas som en ”ovälkommen inblandning i USA:s interna
angelägenheter” och att USA har anledning att misstänka att Zelenskijs inre
krets innehåller personer med ”sympatier för Ryssland” så kommer det också
finnas en misstro mot ”det egentliga syftet” med denna typ av kommentarer från
presidenten, ”som gör relationerna till landets Väst-partners mer ansträngda”.
Vad
Zelenskij sa i intervjun för Axios/HBO var bland annat detta:
”I was
very surprised and could not even imagine that something like this could happen
in the United States. I believe it was a strong blow to US democracy […] We
understood that such things could happen in the world, but no one expected it
to happen in the United States. This shows that not everything is ideal […] I
didn't want you to have - I can't say revolution, but I didn't want you to have
a coup, shooting, and, God forbid, casualties. After that, I think it would be
very difficult for the world to see the United States as a symbol of
democracy.”
Det här
störde alltså många kommentatorer i USA, men visar kanske mer av Zelenskijs
politiska naivitet och oerfarenhet.
Annars
pratade han betydligt mer om Nato och hur gärna Ukraina ville skynda på vägen
mot fullt medlemskap. Detta bör däremot ha gjort USA gladare även om det drogs
på en del smilband åt Zelenskijs svar på frågan vad han skulle vilja fråga
Biden allra först när han får tillfälle:
"Mr.
President, why are we not in NATO yet"?
Mer vapen
till Ukraina?
Oavsett de
lite naiva resonemangen hos Zelenskij så är Nato-frågan något som dyker upp
allt oftare i ukrainska politiska kommentarer och även ökade vapenleveranser
från USA.
Under ovan
nämnda AC-hearing påminde ex-ambassadören Herbst om att det var USA, och inte
Europa, som levererade vapen till Ukraina när det behövde dem. ”Ska det komma
ett starkt stöd för Ukraina så måste det komma från Washington”, betonade
Herbst.
Det verkar
inte bara vara retorik. USA:s nyutnämnde utrikesminister Anthony Blinken har
ringt sin ukrainske kollega Dmytro Kuleba och lär ha sagt att USA är berett att
förse Ukraina med ”lethal weapons”, dödliga vapen. Tidigare har det främst
handlat om kommunikationsutrustning, fordon, radarutrustning eller liknande. Blinken
försäkrade också Kuleba om att USA kommer att ge fortsatt ekonomiskt och
militärt stöd till Ukraina under Bidens administration. Allt enligt Radio Free
Europe.
Vid
ytterligare en Atlantic Council-arrangerad hearing med titeln ”Can Biden get
Putin out of Ukraine?”, som hölls 8 februari, efterlyser den före detta
försvarsministern Andrij Zahorodniuk - som säger sig fortfarande ha täta
kontakter med nyckelpersoner inom landets försvarsmakt – ökat militärt stöd
från USA och mer vapen. Det skulle sända en signal till Ryssland att alla
legala hinder för detta är undanröjda, tror han. Han önskar sig också ökad
marin närvaro från Nato i Svarta Havet, och inte bara reaktiv sådan. Han tror
att USA och UK kan bli ledande i denna mer ”pro-aktiva” approach. Han hoppas
också på ökat stöd från USA för att accelerera Ukrainas integrering med Nato.
Kasta ut
Putin ur Ukraina?
Joe Biden
lär i ett samtal med Putin den 26 januari understrukit USA:s stöd för Ukrainas
suveränitet. Det tolkas som en viss markering för vad Putin kan förvänta sig i
kontakterna med USA inför resten av Bidens mandatperiod.
Den före
detta försvarsministern i Ukraina, Zahorodniuk, inledde den sistnämnda hearingen
med att säga att han tror att konflikten i öst kan eskalera, men att mycket
hänger på om USA:s politik gentemot Ryssland blir mer bestämd.
Hanna
Sjelest, chef för the Security Studies Program at The Foreign Policy Council
“Ukrainian Prism”, säger att president Zelenskij stått för mer kompromisslösa
uttalanden riktat mot Ryssland på senare tid, men att frågan är om det bara är
en taktisk retorik. Tidigare har många oroat sig för hans kompromissvilja med
Ryssland och för att han skulle kunna komma att ”äventyra ukrainska intressen”.
Parlamentet är den svaga punkten i försvaret mot Ryssland, menar hon också. Där
finns dels det pro-ryska Oppositionsblocket – För Livet, men också delar av
presidentens Folkets Tjänare, som ”underminerar” detta försvar, tror hon.
”Putin måste
ta Bidens varningar på allvar”, menar Alexander Vershbow, distinguished fellow
vi Atlantic Council´s Scowcroft Center for Strategy and Security. Biden har
aviserat ”högre kostnader” för Ryssland för att inte vilja förhandla om
konflikten i Donbass och om Krim enligt USA:s villkor och att han vill
mobilisera sina europeiska allierade och G7-partners att göra detsamma. Hårdare
sanktioner och ökat politiskt tryck alltså.
Bidens
administration lär bli betydligt aktivare i Ukraina-frågor och tuffare mot
Ryssland, tror David Kramer, senior fellow vid Florida International
University’s Vaclav Havel Program for Human Rights and Diplomacy. Han tycker
USA ska införa tuffare sanktioner men tror inte de får EU med sig.
När sedan
frågan kommer upp vad som eventuellt skulle kunna locka Ryssland att sluta ett
avtal som får slut på kriget i Donbass så menar Alexander Vershbow att det
troligen inte räcker med att lyfta sanktionerna utan kommer också sannolikt att
innehålla någon form av garanti för att Ukraina inte ytterligare närmar sig EU
och Nato.
Med tanke på
vad som i övrigt anförts under hearingen lämnar det ett stort gap mellan de
olika sidornas viljor. Ukraina säger sig vilja bli Nato-medlemmar (dock inte
folket enligt en färsk opinionsundersökning) och USA uttalar ett helhjärtat
stöd för detta, medan Ryssland ser det som det främsta hotet och i princip hela
syftet med deras engagemang i östra Ukraina och annektering av Krim har varit
att förhindra eller försvåra detta.
Tuffare amerikansk
attityd?
En sak som
talar för en tuffare attityd mot Ryssland i Ukraina-frågor är Victoria Nulands come-back som nyckelperson i säkerhetsfrågor. Hon har utsetts av Biden till under
secretary of State for political affairs (motsvarande ung. statssekreterare
för politiska utrikesfrågor) direkt under utrikesminister Blinken.
Victoria
Nuland var 2014 USA:s vice statssekreterare för politiska frågor i Eurasia-området
och i ett läckt telefonsamtal med amerikanske ambassadören i Kiev föreföll ha
hela den nya ukrainska regeringssammansättningen klar för sig, tre veckor innan
Euromajdan-demonstrationerna nådde sin kritiska punkt och president Janukovytj
flydde landet. ”Fuck the EU”, var hennes kommentar när ambassadören antydde att
EU ville komma till en kompromisslösning med Janukovytj.
Å andra
sidan tog Biden ett snabbt beslut att blåsa liv i det New Start-avtal om
reduktion av kärnvapen som hade löpt ut 5 februari, sedan först USA och sedan
Ryssland, som svar på detta, aviserat att inte skriva under för att förnya
avtalet.
Det framkom
emellertid vid den sistnämnda AC-hearingen att det möjligen också fanns en
tanke från Bidens sida att slippa fokus på denna fråga för att kunna rikta den
åt annat håll, bland annat mot Ukraina.
Det återstår
att se vad den nya Biden-administrationen kommer att uträtta framöver men att det
lär bli en betydligt mer aktiv approach i Ukraina och mot Ryssland tror jag vi
kan vara säkra på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar