Luba: ”Jag
trodde att om man är född i Polen, om ens släkt har bott där sedan 1400-talet,
så måste man vara polsk. Men det var man inte”.
Luba var
tvungen att skriva ”mosaisk bekännelse” när hon vid sextiotalets slut sökte
till Läkarhögskolan i Warszawa. Trots att man i kommunismens Polen inte fick
vara religiös. Trots att hon var uppvuxen med och trodde på denna kommunism där
alla skulle vara jämlika medborgare.
Det här är
en av berättelserna i en ny bok med titeln ”Flykten till Marstrand” som är
skriven av Anna Grinzweig Jacobsson. Hon syns på omslaget glatt grimaserande
med lyft finger mot tinningen i en kavat honnör. Det är Anna själv med sin
pappa i Marstrand. Hon var då sex år gammal.
"Flykten till Marstrand", Anna Grinzweig Jacobsson, Korpens Förslag, 2020 |
Idag vill
hon gå tillbaka till den tiden och vad som egentligen hände. I Polen men också
i Sverige under de omvälvande sista åren av 1960-talet då polske partisekreteraren
Gomulka bestämde sig för att på ett vis avsluta det som nazisterna inte lyckades
helt med. Nämligen att driva ut alla judar från landet. Eftersom Polen givetvis
inte kunde vara antisemitiskt (det var ju Tyskland som var det) fick det heta
”antisionism”. Det började i och med att Sexdagarskriget 1967 just avslutats. Arabvärldens
förkrossande nederlag var en nesa för Warszawapakten som hade lagt ned både
pengar och prestige på en seger. Gomulka beskrev i ett tal landets judar som
sionister som hotade landets säkerhet och fortsatte med att säga att
myndigheterna inte skulle hindra att de emigrerade. Premiärminister
Cyrankiewicz höll ett liknande tal där han klargjorde att det är omöjligt att
vara både jude och polack, att man måste välja och ”dra korrekta slutsatser” av
sitt val, med samma påminnelse om emigrationsmöjligheten.
Till saken
hör också oroligheter som utbröt i Polen när studenter började kräva det som
den tjeckoslovakiska kommunistledningen försökte införa, en ”kommunism med
mänskligt ansikte”. Protesterna slogs förstås ned med hårdhet men det blev de
judiska studenterna som pekades ut som syndabockar. De var ”femtekolonnarna”
som skulle rensas bort från Polen.
Därefter
vidtog en omfattande diskrimineringskampanj mot landets judar som förlorade
jobb och inte fick komma in på universitet. Regeringen rensades från judiska
ministrar och judar fråntogs medlemskap i kommunistpartiet.
Det blåste
också på glöden till den antisemitism som låg och pyrde sedan gammalt. En liten
puff var allt som behövdes. Det blev fritt fram för en lärare att säga att
judarna var ”en cancersvulst på den polska kroppen”. Det var då inte heller mer
än drygt tjugo år efter pogromen i Kielce 1946, alltså efter andra världskriget
då Förintelsen fasor skulle vara över. Där mördades då 42 judar, enligt
officiella siffror, en del av dem kanske med fångnumren från Auschwitz
tatuerade på sina kroppar. Antisemitismen i Polen beskrivs också av de vittnen
som intervjuats i boken.
Det stora
flertalet valde alltså att emigrera. Uppemot 3000 personer till just Sverige mellan
1968-1972. Det innebar också att bryta helt med Polen. Det polska
medborgarskapet och passet fråntogs emigranten, som också fick ansöka om
att fråntas sin ”medborgerliga värdighet”. De fick ta med sig sitt bohag, men
inte ägodelar som var äldre än andra världskriget. De klassades som antika. Inte
heller nyinköpta föremål eftersom det skulle kunna ”utarma det polska folket”.
I boken får
ett tiotal av de polska judar som kommit till Marstrand för att lära sig
svenska ge sin bild av hur det var i Polen under tiden innan flykten till
Sverige och hur det var att komma till ett helt nytt land. Den generella bilden
av det svenska mottagandet är i stort sett positiv även om det finns kritik mot
detaljer. Det blir ändå inte en homogen berättelse av upplevelserna. Det finns
många sätt att känna och tänka kring en exil och att landa i något nytt och
okänt. Många var också helt omedvetna om sin judiska identitet tills
myndigheterna påminde om det, eller hade hållits i ovetskap av föräldrar med
erfarenhet av antisemitismen. Inte många var troende, en del övertygade
socialister tills det kommunistiska Polen förklarade dem för icke önskvärda.
Men boken
handlar också om hur den svenska reaktionen var då många polska judar började
trycka på för att få visum för inresa till Sverige. Hur Sverige släppte alla
spärrar för tjeckoslovaker som flydde Tjeckoslovakien efter Pragvårens abrupta
dödsstöt i och med Warszawapaktens invasion av landet 1968, medan endast 30
polska judar beviljades inresa. Först efter envetna påtryckningar från svenske
ambassadören i Warszawa samt - kanske avgörande - Danmarks beslut att bevilja
alla ansökningar, så gjorde också Sverige detta. Processen beskrivs på ett
intressant sätt i boken.
Det är en
historia om exil, om flyktingens upplevelser och utsatthet. Det är en historia
om etnicitet och identitet. Det är en historia om immigration och integration
som kan ge lärdomar och insikter som har bäring i dagens immigrations- och
integrationsdebatt.
Men det är
också en påminnelse om att det är människor och individer vi talar om när
siffror bollas fram och tillbaka eller när det talas om att inte tillåta nära
släktingar förenas med sina familjer osv. Här finns några livsöden bland alla
de tusentals som handlar om de judar som flydde Polen kring 1969. De är alla
unika samtidigt som de bär på likheter.
Historien om
den polska antisemitiska kampanjen är mycket dåligt känd i Sverige. Likaså att
många judiska polacker tog sin tillflykt hit och deras historier. Boken fyller
här ett tomrum, en sida i den svenska historieboken som lämnats blank.
I slutet av
boken kommer Anna Grinzweig Jacobsson till sin egen historia men den får ni
läsa om själva. En viktig sak hon säger är dock viktigt att betona och det är
att hon lärt av sina föräldrar att vara vaksam och aldrig tro att
antisemitismen är glömd för evigt. Det är en visdom som jag tänker kan
tillämpas i ett vidare perspektiv om rasism och främlingsfientlighet:
”Jag ser
fortfarande framför mig bilden av Gomulka i tv, när han står där med tekoppen
och viftar med armen, och skriker och spottar […] Det kan komma tillbaka en
sådan där gubbe till och börja vifta med armarna”.
Boken finns
att beställa från Adlibris eller Bokus som härmed länkats.
Det finns
också en hemsida med information om den utställning som skapats i anslutning
till boken och mer information för den som är nyfiken på den här i stort sett
okända historien.
Hemsidan
finns här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar