Jag tittade
och lyssnade på en hearing arrangerad av Atlantic Council som var mycket intressant
av flera skäl.
Den hölls
den 9/2 och bar titeln ”Zelenskyy unplugs russian propaganda – What´s Next?”
Det handlade
förstås om ukrainske presidenten Zelenskijs beslut att stänga ned tre
tv-kanaler, 112
Ukraine, NewsOne
och ZIK, ägda av en av oppositionspolitikerna Taras Kozak.
Jag kommer
att referera och kommentera hearingen strax, men först några viktiga punkter
att känna till om vad som skett. Ni kan också läsa mitt tidigare blogg-inlägg
om saken.
Först och
främst är det Ukrainas säkerhetsråd som gjort utredningen av Kozak som lett
till deras beslut att förorda sanktioner.
Presidenten
har sedan godkänt detta och utfärdat ett dekret för parlamentet att rösta om.
Där har
talmannen vägrat ta upp det på agendan eftersom han inte anser att det är
förenligt med yttrandefriheten.
Dessutom har
saken dragits till Högsta Domstolen som nu har att avgöra om sanktionerna är förenliga
med lag och om det finns tillräckliga bevis så att anklagelserna kan anses
styrkta.
Anklagelserna
gäller inblandning i terrorverksamhet. Det finns inget lagstöd för en
nedstängning av kanalerna så istället har terroristlagar använts. Dessa
anklagelser har inte preciserats men det sägs att det handlar om att Kozak har
handlat med rysk kol och sett till att det kommit till de självutropade
republikerna Donetsk och möjligen även Luhansk. Kozak äger ett holdingbolag som
i sin tur äger tre tv-kanaler och i och med att Kozak beläggs med sanktioner
drabbar det även tv-kanalerna, som verkar vara det egentliga syftet med det
hela. Bland annat att döma av vad justitieminister Denis Malyuska sa på denna
hearing.
Atlantic Council’s Eurasia Centers streamade hearing 9/2:
Deltagare i
AC:s hearing var förutom justitieministern också Lesia Vasylenko, parlamentsledamot
för partiet Holos (Voice), Peter Pomerantsev, visiting senior fellow
Institute of Global Affairs vid London School of Economics samt senior fellow
vid SNF Agora Institute vid Johns Hopkins University, samt John Herbst, f.d.
USA-ambassadören i Ukraina, numera director för Atlantic Council´s Eurasia
Center.
Melinda
Haring, deputy
director vid Atlantic Council’s Eurasia Center, agerade moderator.
Nå vad kom
då fram vid denna hearing?
Lagvidrigt
eller inte?
Detta var
första frågan som diskuterades. Justitieminister Malyuskas svar
är ”pretty lawful” [sic]. Han räknar sedan upp siffror för hur
många privatpersoner och företag som redan är sanktionerade på presidentens
order. Dvs. eftersom Zelenskij har gjort samma sak med andra så är det lagligt
och OK (?). Skillnaden med den debatt som råder nu är att fallet med Kozak fått
sån uppmärksamhet och blivit synlig för allmänheten. Lagen säger att det är
fullt tillåtet för presidenten att stänga ned tv-kanaler om det handlar om
utländska staters eller organisationers, eller utländska personers aktivitet
men också gällande ”subjects of terrorist activity”. Det är just
detta som har åberopats av landets säkerhetsråd som skäl för att sanktionera
den ukrainske medborgaren och parlamentsledamoten Taras Kozak. Han ska ha varit
inblandad i terroristaktivitet.
Men
justitieministern säger att grunden till anklagelsen är hemlig men kan tas till
Högsta Domstolen för bedömning vilket också gjorts. ”So, it is quite OK”,
säger han slutligen. Det bästa hade varit, fortsätter han, om
vårt land haft en lag som hade möjliggjort stängning av
tv-kanaler som för utländsk propaganda och ”hjärntvättar vårt folk och används
som verktyg i ett hybrid-krig”. Men det ville inte parlamentet
godkänna. Alltså måste sanktions-verktyget användas.
Varför
just nu?
Parlamentsledamoten
Lesia Vasylenko (Holos) får sedan frågan varför Zelenskij gjort
detta nu och inte tidigare? Har något ändrats i kanalernas utbud?
Det tar tid
att förbereda en sån här sak, grunden till anklagelserna ligger i aktiviteter
2018, tror hon. Det är den tekniska sidan av svaret. Den politiska är
intressant, säger hon, och påpekar att kanalerna har sänt så långt tillbaka som
2013. Sedan 2014, då hon menar att den ryska aggressionen mot Ukraina
påbörjades, har regeringar haft tillfälle att stänga dem. Landets säkerhetsråd
borde ha undersökt dem tidigare tycker hon men har inget riktigt svar på varför
det inte gjorts.
Men vad som
hänt nu är att ett av landets oppositionspartier (Oppositionsblocket För Livet
som Kozak är medlem av) i opinionsmätningar ser ut att vara största partiet. Så
för att ”skära av syretillförseln” till detta parti, fortsätter
Vasylenko, var det nödvändigt att stänga de Kozak-ägda kanalerna. Detta är i
alla fall en teori som diskuteras just nu, säger hon. Hur bedömningen blir från
Högsta Domstolen kommer att ge svar på frågorna varför detta gjorts nu, tror
hon. Om det bara handlar om ett politiskt drag av presidenten så kommer det att
tydliggöras av domstolen. Men så tillägger hon: ”Om det sistnämnda händer
är det farligt för det kommer innebära att Oppositionsblocket För
Livet blir ännu populärare”, det blir ”offer för
politiskt förtryck”. Kanalerna kommer att startas igen
och bli ännu populärare. Då kommer de ha möjlighet att sprida
ännu mer av den ”farliga manipulation” som de sprider idag, hävdar hon. Det är
ofta en ”blandning av sanning med felaktig information och feltolkningar”,
menar hon. Vilket i slutändan är en aggression mot det ukrainska folket,
fortsätter hon. Så hon hoppas verkligen att det finns starka skäl ihopsamlade
av säkerhetsrådet för sanktionerna så att inte Högsta Domstolen underkänner
beslutet.
Kanalernas
innehåll och dess ”farlighet”
Pomerantsev redogör för kanalernas innehåll. De
hade ca 5-6 % av tittarna i Ukraina. Ganska låg andel. De är nischade
nyhetskanaler och har inga nöjesprogram. Ungefär samma andel som Porosjenkos
nyhetskanal har. De driver en linje som är ganska ”farlig” men ”inte
nödvändigtvis pro-rysk men som syftar till att hävda att Ukrainas
kontakter med Väst underminerar suveräniteten”. Väst
är alltså ”lika dåliga som Ryssland”. Det är olika narrativ som att USA
vill komma åt mark i Ukraina eller att de driver Soros-narrativet (liknande
Ungerns narrativ). Men de här narrativen finns också i andra tv-kanaler
än dessa tre. De ägs av oligarker som driver sina egna intressen. ”I Storbritannien
har vi en institution som granskar faktainnehåll och opartiskhet i
nyhetssändningar. Varken ert [USA:s/min anm.] Fox News eller de här kanalerna
bedriver journalistik.
Här följer
en lång tystnad och ett nervöst skratt hörs, antagligen från moderatorn.
Pomerantsev fortsätter sedan: ”Det är vad Ukraina behöver just nu, en
granskande institution, styrd av klara lagar som är vedertagna för demokratier.”
Moderatorn
ger sedan en
intressant kommentar: ”Tack Peter, vi kan alltid räkna med att du är
provokativ”.
Min egen
reaktion här är att Pomerantsev var oerhört relevant. Men uppfattas alltså av moderatorn
som representerar Atlantic Council som ”provokativ”.
Moderatorn
ställer sedan frågan om det finns andra kanaler som borde stängas?
Vasylenko
(Holos) svarar
att dessa tre är de farligaste. Andra kanaler representerar inte ”Ukrainas
femtekolonnare”. Ett uttryck som är ”vanligt i Ukraina och står för Rysslands
mångåriga inflytande över Ukraina”. Så dessa kanaler har fungerat som en ”trojansk
häst” i Ukraina, avslutar hon.
Syftet ska
alltså vara Kremls intresse av att Ukraina inte driver alltför nära EU och
Västländerna. Hon hade gärna sett att beslutet kommit tidigare. Det har tagit
för lång tid. Men nu har det blivit en internationell fråga att möta rysk
desinformation Mer internationell samordning behövs från Ukrainas sida.
Sen
säger hon något intressant: ”Jag är orolig för att olika internationella
plattformar, som Europarådet, FN och andra internationella
plattformar ”kommer att ta upp saken och hävda att detta är ett brott mot
yttrandefrihet och mänskliga rättigheter och att detta betyder
att Ukraina är ett odemokratiskt land. Ja, ni vet den retorik som ofta sprids
av Ryssland och deras allierade”. Hon hoppas istället att ledare för
demokratiska länder ska genomföra åtgärder för att möta ”rysk desinformation”.
Peter
Pomerantsev
kommenterar detta från ett intressant perspektiv:
”Lesia
använder uttrycket informations-aggression ganska ofta och jag vet vad
hon menar. Men det finns inte mycket av laglig konsensus vad det är.
EU tog sitt European Democracy Action Plan som togs i december, där just frågan
om desinformation togs upp stort och sätter upp en sorts ”vision för Europas
digitala framtid”. Den säger sig inte vilja möta desinformation med någon form
av ”sanningsdomstol” eftersom det egentligen inte handlar om ”fake news [eller
en silly tweet]”. Det är en del av demokratin. Vi behöver tänka noggrant
för att fastställa exakt vad konceptet desinformation innebär. EU har
ingen klar bild av det och det återstår att definieras. Det kommer alltid att
vara svårt i en demokrati att fastställa vad desinformation innebär avseende
”innehåll”, men vad vi kan tala om är ”beteendeformer, finansiering,
transparens”. Att komma fram till en gemensam demokratiskt grundad definition
är något som måste göras gemensamt [internationellt] och jag tror inte
det kan handla om innehåll eftersom demokratier, av goda skäl, har ganska hög
ribba när det gäller att definiera desinformation avseende innehåll. Så
när vi använder uttryck som ”information aggression” så ska vi veta vad vi
menar. Viktigt också med en enighet om saken och införande av kännbara
internationella sanktioner. Men ”vi måste förstås konceptualisera saken,
vi kan inte gå omkring och strö dessa uttryck omkring oss”.
Varför
är terroranklagelserna inte specificerade?
Moderatorn
frågar sedan justitieministern varför anklagelserna om Kozaks inblandning i
”terrorverksamhet” inte är specificerade?
Justitieministern påpekar att ”finansiering av
terrorism” är en sak som kan leda till sanktioner. ”Viktigt att komma ihåg är
att bevisbördan för att införa sanktioner är lägre än det är för att bevisa ett
brott”. Så om säkerhetsrådet säger att det finns bevis för att en person
är inblandad i terrorverksamhet så är det tillräckligt. Sedan får Högsta
domstolen avgöra om det är tillräckligt”.
Min egen
kommentar här är att det låter som ett sorts cirkelresonemang som är lite
luddigt. Om säkerhetsrådet säger att det finns bevis så är det tillräckligt,
men sedan får vi se om Högsta Domstolen bedömer att det är tillräckligt [??])
Justitieministern
tar sedan upp frågan om Ukrainas begäran till Youtube att stänga kanalernas
sändningar där och avslöjar att Ukraina har bett USA att göra en liknande
begäran och då kommer de ”säkert att hörsamma begäran”.
Stängning
av fler kanaler?
Moderatorn
ställer en följdfråga och går då in på innehåll i flera andra kanaler som
sänder genom sociala medier och undrar om Ukraina kommer att titta närmare på
sådana kanaler som har ”extremt innehåll”?
Justiteministern svarar att det finns de som granskar
sådant men det finns inget lagligt ramverk för att driva sådana saker. Vi
behöver ett lagligt ramverk för att möta ”propaganda och hjärntvätt … från
Ryssland”. Det finns bara terrorist-anklagelser som är ”svåra att bevisa”.
Moderatorn
frågar sedan Herbst hur USA kan vara för yttrandefrihet och ändå
stödja Zelenskijs beslut?
Han svara
att han förstår att personer som ”är djupt intresserade av yttrandefrihet
är oroade av beslutet” men åberopar ”sunt förnuft” och förståelse för
”omständigheterna”. Ryssland bedriver ett krig i Ukraina och ”om det
inte varit krig så hade det inte behövts”. Men ”Europa har inte starkt
nog stöttat Ukraina, med några få undantag, så det förvånar inte
att de inte tagit hänsyn till dessa omständigheter”. USA ser inte beslutet som
en attack mot yttrandefriheten, avslutar han.
Pomerantsev
lägger till här
att problemet med Ukrainas hela mediemiljö är att oligarker alltid har
drivit tv-kanaler för att bevaka sina intressen och folket har låg
tilltro till alla kanaler och vill verkligen ha något nytt. Folk är inte dumma
och de allra flesta vet att dessa tre kanaler är pro-ryska. Men de litar inte
på någon kanal. Man kan önska sig att en mer objektiv kanal men vad som behövs
är en stark laglig restriktion med höga krav, och han hänvisar igen till
Storbritanniens institution för media-granskning. Men hur kan Ukraina
få en modig sådan institution som inte räds att gå till domstol mot starka
affärsintressen/oligarker och lita på att domstolen inte är korrumperad? Det är
en hel samling saker som måste ändras. ”Det finns ingen magisk tv-kanal som man
kan bilda. Det är ett helt system som måste rättas till”.
Moderatorn
säger sedan; ”OK, vi har en massa jobb att göra helt klart”.
Min egen
fråga här är vad hon menade med detta? Bara en dålig formulering eller att ”vi”
är Atlantic Council? Eller USA? Ukraina tycks inte finnas med i bilden här, på
tal om ”falsk information” om utländsk intervention från Väst.
En
gest mot Biden och USA?
Frågan
kommer sedan om Bidens presidentskap har något att göra med Zelenskijs plötsliga
USA-tillvända beslut?
Lesia
Vasylenko svarar
inte direkt på frågan men säger att det är välkommet med en tätare kontakt med
USA. Nato-medlemskap är ett mål för Ukraina för att hålla Ryssland i schack.
Hon säger också att Holos lagt ett förslag om att det ska bli åtalbart att
konferera med Ryssland utanför officiella kanaler om fredsförslag rörande
Donbass. Något som tydligen Medvedtjuk (ledaren för Oppositionsblocket) har
gjort.
Herbst
säger däremot
klart och tydligt att Zelenskijs beslut och petningen av Oleksandr Dubinsky* är
en klar gest till USA som innehåller en önskan att förbättra
relationerna mellan länderna, efter en tid då Trump försökt dra in Zelenskij i
amerikansk politik. Herbst påminner sedan att det var USA som levererade
vapen till Ukraina när de behövde det och inte Europa. Ska det
komma ett starkt stöd för Ukraina så måste det komma från Washington”,
avslutar han.
(* Dubinsky
var parlamentsledamot för presidentens parti Folkets Tjänare men sparkades
nyligen ut ur partiet på presidentens initiativ)
Vart
tog tittarna vägen, vad har de för alternativ, vem lyssnar på dem?
Två
tredjedelar av de tre stängda kanalernas tittare tycks ha gått över till Nasj
och resten till olika andra kanaler. En ukrainsk kanal, Dom, vänder sig
till Donbass och sänder online och över satellit.
Pomerantsev tror att Dom håller en god
journalistisk profil och har en av de bästa journalisterna anställd som förstår
Donbass-problematiken. Han påpekar också att det handlar om att ”förstå
sin publik och inte tala nedsättande om dem eller till dem”. ”Man måste
förstå folk och deras behov och ha lokal förankring. Du kan inte bara
dyka upp uppifrån och säga ´hej, jag är Västs röst´. Man måste förstå
människors liv och intressera sig för vad de önskar sig”. Han tycker Radio Free
Europe gör ett bra jobb i Ukraina och har inget emot att Voice of America eller
andra mediekanaler bedriver verksamhet där men ”det är viktigt att dessa
kanaler inte blir inlåsta i den liberala bubblan”. Det är väldigt
viktigt att de kommunicerar inte bara med Lesias väljare (Holos) utan också dem
som tittar på de här kanalerna [som sanktionerats]. Det räcker inte att
nå de som redan är övertygade utan också dessa svåråtkomliga röster utanför
bubblan/filtret”.
Justitieministern
besvarar till sist frågan om sannolikheten att Högsta Domstolen godkänner
presidentens beslut? Han svarar att det finns inga garantier alls.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar