Per Gudmundson frågar sig, i en ledare i SvD den 11
december, hur många städer som ska bli obeboeliga för judar då de utsätts för
en ”ny antisemitism”. Resten av artikeln är en uppräkning av undersökningar som
ska visa att det är muslimer som är de främsta antisemiterna, inte
högerextremister. Själv skulle jag förklara detta med att många
högerextremister har övergått till en idag mer ”gångbar” antimuslimsk retorik,
men jag återkommer till det. Gudmundson sticker däremellan in sitt
konstaterande av ”fakta”: ”Antisemitiska incidenter härrör numera ofta från
muslimska förövare”. Han aktar sig förvisso att säga ”oftast”, men budskapet
ligger på lut. Det som ger mig kalla kårar är emellertid avslutningen av ledaren.
Där tar han upp tråden från Eurabia-diskursens tes om den europeiska
civilisationens undergång när han återger Pew Research Centers undersökning som
han menar visar att Sverige ”med en migration på samma nivå som under
asylkrisen” antas hysa 30,6 % muslimer år 2050 medan Sverige med ”helt strypt
asylinvandring” istället skulle innehålla endast 11,1 procent medborgare med
muslimskt ursprung. Han avslutar på detta sätt:
”Långt ifrån alla – om
än en stor andel – muslimer hyser antijudiska åsikter. Det är vidare relativt
få som går från fullt lagliga fördomar i det tysta till fientliga uttryck. Ändå
kan man anta att poolen av potentiella förövare kommer att öka som ett resultat
av vår politik”.
Det är en dubiös formulering. Å ena sidan har ”långt ifrån
alla” muslimer antijudiska åsikter, men å andra sidan ”en stor andel”, och
slutligen kan vi, menar Gudmundson, förväntas allt fler ”potentiella förövare”.
Tillägget ”som ett resultat av vår politik” skulle mycket väl kunnat vara
hämtat från Sverigedemokraternas partiprogram. I ett flertal ledare har han
också visat sin avsky för den svenska migrationspolitiken, bland annat 26 juli
2017, då med rubriken ”Nästan ett nytt Malmö på fem år”. Djävulen ligger ofta i
rubriken till Gudmundsons ledare i SvD. Med vetskap att många inte läser mer än
så. Huvudbudskapet går därmed fram till fler läsare, som dessutom inte får med
sig eventuella nyanser i själva artikeln i den mån Gudmundson nu lyfter fram
sådana. Exempelvis att ”Invandring ska inte vara politiskt tabu” (17nov2017),
en vanlig uppfattning inom SD exempelvis, eller ”Ett smörgåsbord för
kriminella” (3nov2017), ett citat som lyfts ur sitt sammanhang men som blir
tema för ledaren. Att muslimer är terrorister är en annan ”sanning” som
bekräftas av Gudmundson vid upprepade tillfällen. Förvisso också det ett
fenomen som innehåller ett korn av sanning, men som blir befäst som en allmän
uppfattning om muslimer när det repeteras med sådan enveten frekvens och
frenesi utan att nyanseras i andra inlägg. Att ensidigt lyfta fram negativa
bilder av islam och muslimer och projicera dem för hundratusentals läsare
nästan varje vecka ger onekligen effekter. Det är bara att lyssna på
konversationen i fikarummen för att få exempel på reproduktionen av
uppfattningar om invandring, islam och muslimer. Diskursanalys är inte längre
riktigt på mode men det kan här vara relevant att lyfta fram exempelvis van
Dijks ord om mediernas makt:
”These news production
strategies involve ideologically shared values and routines of attention
allocation, institutional access, selection, summarizatíon, relevance
assignment, stylistic (re)formulation, and exclusion […] And because the media
provide the daily discourse input for most adult citizens, their role as a
prevailing discourse and attitude context for thought and talk about ethnic
groups is probably unsurpassed by any other institutional or public source of
communication” (Teun A. van Dijk ”Communicating racism – Ethnic Prejudice
in Thought and Talk”, Sage Publications 1987).
Kan det då inte vara bra att lyfta fram problem med
islamistiska fanatiker, antisemiter och terrorister? Jodå, det måste naturligtvis
låta sig göras. Men det blir otäckt när det övergår i en besatthet, en sorts
”pilgrimsfärd” mot islam och mot muslimer. Gudmundson befinner på gränsen för
vad som kan anses vara sund kritik och antimuslimsk hets.
Han har nämligen i många år skrivit åtskilligt om islam och
muslimer och alltid i negativa termer, gärna sammankopplat med antisemitism
eller till och med nazism. Kanske inte så mycket att förvånas över? För några
år sedan tillkännagav han att han tecknat prenumeration för tidskriften Dispatch
International, ett av de främsta och mest aggressiva språkrören för
antimuslimsk agitation och ovan nämnda Eurabia-tes. Detta för att visa sitt
stöd för dess chefredaktör som emottagit mordhot. En måste fråga sig hur många
olika muslimska församlingar och föreningar han skulle behöva teckna
stödmedlemskap i med den typen av motiv? Ingen ska förstås förlora sitt liv för
sina åsikter och det står förvisso var och en fritt att bestämma gränsen för
sin solidaritet. Kanske hade Gudmundson tecknat medlemskap i NSDAP om han levat
när ledande nazister hängdes efter Nürnbergrättegångarna också? Hur som helst säger
det en del om Gudmundsons böjelser och troligen har han smygläst med stort
intresse och hämtat stoff till sina artiklar (även om han hävdat motsatsen).
Bland annat den aktuella ledaren som mitt inlägg handlar om. Han klär bara
konspirationsteorierna i en vetenskaplig dräkt och bäddar in dem i den stora
tidningens legitimitetssäng. Om SvD skriver så här kan det ju inte vara helt
galet?
Gudmundson har både före och efter sin prenumeration på den
antimuslimska tidskriften själv producerat mängder av inlägg i samma anda. De
är bara mer subtila och till synes ”oantastliga”. Droppar som urholkar stenen,
så att säga.
Dispatch International jämför bland annat islam med nazism.
Kanske är det därför ingen slump att Gudmundson något år senare (1jan2015) släppte
ifrån sig artikeln ”Hakkorset och halvmånen” i vilken han framför just den här
kopplingen?
På sin blogg gudmundson skriver han alldeles särskilt mycket
om islam och muslimer.
13jul2011 skrev han om ” Det skattefinansierade hatet i
Sveriges Imam Förbund”.
15maj2015 skrev han om ”17-årig predikant från Lund poserar
med AK47 i Syrien”. En 17-åring har anslutit sig till IS vilket givetvis är
högst tragiskt. Gudmundson räknar upp en mängd framträdande pojken gjort i
sociala medier och gör ingen analys varför han tagit detta synnerligen sorgliga
beslut mer än att: ”Han har uppfostrats som muslim. På hans Facebooksida kan man
höra när han som tioåring reciterar verser ur koranen, en inspelning hans pappa
gjort i Lunds moské. I Sydsvenskan kan man hitta en artikel om hur hans mor
grundade Lunds islamiska scoutkår”.
Den 12 juni 2015 skrev han om en extrem muslimsk predikant på
Folkets Hus och i Stockholmsmoskén.
Metoden på bloggen är annars ofta att citera andra och lägga
som rubrik, som exempel:
6dec2009: ”Evin Rubar – islam är islamism”
30nov2009: ”Pernilla Ouis: ”islam är problemet”
Gudmundson refererar i den aktuella ledarartikeln, för att
nu återgå till den, till Pew Research Centers undersökning om tillväxten av
europeiska invånare med muslimsk bakgrund. En undersökning han skulle kunna
lyfta fram är en annan från samma institut, genomförd tidigare i år. En
undersökning som visar att anti-muslimska uttryck blir vanligare i USA. Washington
Post har tittat närmare på den och citerar ur undersökningen oroliga muslimers
vittnesmål:
”One immigrant Muslim
man, who spoke to Pew on the condition of anonymity, said that the start of
Trump’s “Muslim ban” — a travel ban that the president sought to enforce
against the citizens of seven majority-Muslim countries — felt like the
official launch of a campaign of anti-Muslim persecution”.
Och fortsätter:
“Because we had read
the history of Europe and what happened to the Jewish people in Germany,” he
said. “These little steps lead to bigger issues later on. So, we really felt we
were threatened.”
Sådant skriver inte gudmundson om. Han lyfter istället
metodiskt och systematiskt fram allt negativt han kan hitta om islam och
muslimer som utmärkt sig i negativ bemärkelse. Det är svårt att formulera en
kritik mot hans artiklar och blogginlägg då de för det mesta håller sig inom
ramarna för vad som är sant eller i vart fall vilar på vetenskaplig grund. Men
det är en mycket selektiv sanning som undanhåller det som skulle kunna läggas i
den positiva vågskålen. Som exempelvis alla initiativ som på sistone tagits
från muslimska församlingar och föreningar för att uttrycka sin solidaritet med
svenska judar och de judiska församlingar som angripits på sistone. Sådant
skriver inte heller gudmundson om. Det är en bild som inte platsar i hans
kanonad av negativa islam-bilder.
Det är förvisso bra att antisemitism uppmärksammas och
bekämpas varhelst den uppträder och vem som än ger uttryck för den. Men när en
skribent vid en av landets ledande tidningar så envetet och ihärdigt bara
pumpar ut rubriker som misstänkliggör en stor religiös minoritet på det här
sättet blir det till slut ett inlägg i en mycket farligare och mer aggressiv kampanj
som exempelvis Behring Breivik anslöt sig till innan han tog sitt gevär och
sköt ihjäl runt hundra norska ungdomar och lät sina bomber brisera i de norska
regeringskvarteren. Inläggen blir en del av en Eurabia-diskurs som handlar om
att den västerländska kulturen och Europas civilisation håller på att gå under
och översvämmas av muslimska massor som väller in över gränserna och att
sharia-lagar snart har ersatt våra nuvarande lagar. Politiska högerpopulistiska
partier runtom i Europa driver aggressivt tesen vidare och det är inte heller många
som talar om hur Sverigedemokraterna övergivit sina antisemitiska rötter för
att istället göra Eurabia-diskursen till sin. Numera i aningen mer rumsren ton.
En ton som ligger gudmundson nära.
Detta handlar om en diskursförändring och en
normförskjutning som kryper inpå tämligen obemärkt för stunden, men över tid
klart märkbar. Det som för tiotalet år sedan var oacceptabelt blir sakta men
säkert helt accepterat och Eurabia-diskursen har idag fått fäste i kulturella
och intellektuella kretsar. Och i våra största dagstidningar, uppenbarligen.
Likheterna med de antisemitiska teorierna om judars strategi
för att uppnå världsherravälde är ganska slående. Som det konstateras i Forum
för levande historias utredning ”Antisemitism och Islamofobi” så beskrivs den
judiska gruppen som ”de yttre konspiratörerna” som (dolt) styr skeendet i
världen medan muslimer tillskrivs rollen som ”fysiska ockupanter” som försöker
ta över genom massinvandring och barnafödande. Gudmundsons artikel bryter ett
tabu som tidigare har hållit ledande skribenter ifrån den här diskursen. Isen
är bruten och nu kan fler följa. Det är så normförskjutningar går till och i
dess spår följer värre överträdelser.
Om detta har bland andra Hedi Fried, nyligen Palme-pristagare,
talat. Den ståndaktiga Förintelseöverlevaren skrev i somras att gränsen mellan
det fria ordet och propaganda är ”mycket skör” och att det bara är ”en tunn
hinna som skiljer dem åt”. I detta har hon helt rätt och när det fria ordet
behandlas i de mest respekterade publikationerna blir den desto svårare att
upptäcka, vill jag tillägga. Hedi Fried höjer också ett mycket erfaret men
varnande finger när hon säger så här:
”Jag har varit med om
dessa normförskjutningar tidigare och de slutade inte väl”.
Det gäller naturligtvis såväl antijudisk propaganda som
antimuslimsk. Vad säger att gårdagens offer och morgondagens nödvändigtvis blir
desamma även om tecknen i skyn är det?
Not: SvD-artiklarna har bara prenumeranter tillgång till, men kan enkelt hittas bland dem som är det.
När det gäller bloggen gudmundson har jag ingen lust att bidra till reproduktionen mer än så här, men den som är nyfiken kan lätt googla fram inläggen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar