Del 1 i en serie om
tre inlägg om Babij Jar
Den trogne läsaren har säkert noterat att jag varit i Kiev
under helgen som gick. Ett av huvudmålen var Babij Jar, en plats som jag
faktiskt aldrig tidigare besökt. Mest känd är platsen förstås för att det där,
enligt rapporten från Einsatzgruppe C, mördades 33771 judar under två dagar,
den 29-30 september 1941. När jag berättat om besöket här hemma slås jag av att
så många vet så lite om detta. Kanske kan jag med ett par inlägg (fortsättning
följer) bringa klarhet i en del och dessutom (i del 2) ge en bild av en konflikt
om platsens framtid som är intressant och säger en hel del om samhällsklimatet
i dagens Ukraina.
Minnet av det judiska Ukraina och judars öde vid Babij Jar
Beskrivningen av de ukrainska judarnas öde under andra
världskriget (2vk) under den tid Ukraina var del av Sovjetunionen och under den
tid som det varit en självständig stat skiljer sig på många sätt väldigt lite
från varandra. Det sovjetiska narrativet om kriget var att det var en segerrik
kamp mot fascismen och att hela det sovjetiska folket led och offrade sig,
ingen specifik grupp. Monument och minnesplaketter över mördade judar beskrev
offren som ”fredliga sovjetmedborgare” eller liknande. Den ursprungliga
plaketten vid det stora sovjetiska Babij Jar-monumentet avviker inte från den linjen.
På liknande vis har den ukrainska staten och ukrainska
regionala/lokala styrande behandlat det judiska ödet i uppföranden av
minnesmonument och plaketter. På en minnesplakett vid det gamla fängelset i
Rivne över offren för nazisternas ockupation exempelvis står att läsa:
”Tusentals ukrainska
patrioter spärrades in och blev torterade här under åren av Nazistisk
ockupation”
Ukrainare har på många håll fått samma innebörd som
Sovjetmedborgare. Utelämnandet av ordet judar är det gemensamma och avseende det
är uppenbart att det är ett känsligt ämne i dagens Ukraina och att
ansträngningar görs för att integrera Förintelsen i hela det ukrainska folkets
lidande genom historien. Det blir på så sätt en anonym del av detta precis på
samma vis som i Sovjet där det Stora Patriotiska Kriget (1941-45) blev ett
fundament för Sovjetunionen kring vilket den sovjetiska identiteten knöts. Vid
Babij Jar uppfördes först 1976 ett svulstigt monument över offren men de
framställdes då som ett monument till minne av ”Sovjetmedborgare och
krigsfångar som sköts av Nazi-ockupanterna vid Babij Jar”.
Idag finns en stor karta över alla monument som konkurrerar
om uppmärksamheten och undertexten förkunnar att ”Babij Jar är platsen för
massavrättningar av människor med olika nationalitet, religion, politiska
övertygelser”. Det är förvisso rätt i sak men även nu utelämnas det specifika
judiska ödet. Ungefär två tredjedelar av alla offer här var judar och de var de
enda som mördades enbart för det faktum att de var judar, undantaget tusentals
romer som på liknande vis mördades enbart för att de var just romer.
Kort beskrivning av massakern vid Babij Jar
Den 29-30 september 1941 utfördes det massmord som har
blivit det mest omtalade av de som de nazityska ockupanterna och deras
medhjälpare utförde under 2vk. Naturligtvis för att det också var det största
vid en och samma aktion. Drygt 33000 människor (33771 enligt officiell räkning
men sanningen är väl att ingen vet säkert), varav de allra flesta judar,
mördades på bara ett par dagar. Ansvarig för aktionen var Einsatzgruppe C (EGC
i dokumentet nedan) och av den officiella rapporten får vi också veta exakt
vilka som utförde massmordet:
”I samarbete med EGC:s högkvarter och två kommandon
från det södra polisregementet, avrättade Sonderkommando 4a 33771 judar den 29
och 30 september” (källa:
Einsatzgruppen Operational Situation Report
USSR No. 106, Berlin, October 7, 1941; Ett av flera Operational Situation
Reports som sammanställt och framlagts vid Nürnbergrättegångarna 1946-49 men nu
finns arkiverade i National Archives, Washington D.C; min översättning från
engelska såsom återgivet i Jewish Virtual Library)
Detta var dock en mer omfattande aktion än tidigare
genomförda och krävde mycket manskap. Den inkallades till stor del lokalt. Det
har beräknats att det var 1500 skyttar vid denna aktion totalt och vissa
uppgifter (Jeffrey Burds exempelvis) anger att 1200 av dessa var etniska
ukrainare medan exempelvis Dieter Pohl istället hävdar att det rörde sig om
kanske dussinet ukrainska skyttar. Att de tog del genom att samla ihop judarna,
vakta dem och föra dem till avrättningsplatsen från samlingspunkten är däremot
väl belagt. I efterhand lär bland andra Otto Ohlendorf och Paul Blobel ha
ifrågasatt den officiella siffran över mördade, och menat att lägre befälhavare
velat imponera på Berlin genom att ange uppblåsta siffror över hur många judar
de tagit livet av. Att de tyska bödlarna hade ukrainska medhjälpare framgår av
bland annat den ovan nämnda rapporten (OSR-106) men bekräftas också av många
vittnen. Ett tyskt vittne, Fritz Hoefer, har lämnat sin berättelse under ed vid
Einsatzgruppen-rättegången (del av Nürnbergrättegångarna och ibland benämnd The
United States of America vs. Otto Ohlendorf, et. al). Han kommenderades till
samlingsplatsen för judarna och begav sig dit med en bil, i sällskap av ”en
ukrainare”:
”Jag stannade motorn i närheten, och ukrainarna som
stod runtom började lasta bilen med de här sakerna [min anm/byte från judar).
Från där jag var såg jag andra ukrainare som mötte de judar som anlände - män,
kvinnor och barn - och visade dem till platsen där de skulle lämna sina
tillhörigheter, rockar, skor, ytterkläder och till och med underkläder. De
förväntades lägga alla tillhörigheter i en hög. Allting hände väldigt fort,
ukrainarna skyndade på de som tvekade genom att sparka och knuffa dem. Jag tror
det tog mindre än en minut från det att en person tog av sin rock innan han
stod helt naken” (min översättning från engelska, källa: HEART)
Hela platsen omslöts av taggtråd för att hålla utomstående
vittnen borta och tre rader av trupper bevakade det hela. Den yttre cirkeln ska
ha bemannats av ukrainsk polis, den andra av ukrainsk polis och tyskt manskap
och den inre cirkeln av tyska trupper (källa: Deathcamps.org:
http://www.deathcamps.org/occupation/babi%20yar.html). En del av de få
vittnesmålen från massmorden 29-30 september motsäger som sagt till viss del
detta då de nämner ukrainskt deltagande även vid själva mordplatsen. Det anses
dock väl belagt att Tyska Sonderkommando 4A, som tillhörde Einsatzgruppe C, var
huvudansvarigt för morden dessa dagar men att också 45e Reservbataljonen
Hamburg, 303e Polisbataljonen Bremen och ukrainska hjälppolis (s.k. Auxiliary
Police/Schutzmannschaften) deltog i mördandet och vaktandet av de väntande
offren. Men det finns också, som vi ska se, vittnesmål om att ukrainsk milis
varit inblandad.
Massakern vid Babij Jar var den tyska vedergällningen för
det kaos och den förstörelse som de tidsinställda bomber som NKVD lämnat efter
sig vid flykten från Kiev orsakade. Ett flertal byggnader som tyskarna intagit
sprängdes och enligt den vanliga stereotypen om judebolsjeviken blev det enkelt
att utse syndabockar. Om man får tro den ovan nämnda rapporten från Einsatzgruppe
C var det dock den lokala befolkningen och den lokala administrationen, det
vill säga Andrej Melniiks folk från den ukrainska nationaliströrelsen OUN-M,
som pressade på för att få till stånd någon sorts aktion mot judar;
”Förutom en liten del tycks den icke-judiska
befolkningen, så långt som det kan fastställas, välkomna den tyska armén, eller
åtminstone uppvisa ett lojalt beteende […] Befolkningen samarbetar väldigt
gärna genom att ge information om sprängämnen eller hemliga medlemmar i NKVD,
[kommunist]partiet eller Röda Armén […] Befolkningen var extremt rasande mot
judarna över deras priviligierade ekonomiska status under Sovjetstyret. Det kan
också bevisas att judar deltagit i mordbrand. Befolkningen förväntade sig
adekvata repressalier från tysk sida. I detta syfte, enligt överenskommelse med
stadens militära befäl, beordrades alla judar i Kiev att infinna sig vid en
särskild plats på måndagen 29 september klockan 6. Denna order affischerades
över hela staden av medlemmar ur den nyligen organiserade ukrainska milisen” (källa: Einsatzgruppen
Operational Situation Report USSR No. 106, tidigare länkad här ovan).
Det handlade här alltså inte om någon pogromliknande aktion
utan en mycket iskallt utstuderad sådan. Meddelandet som offentliggjordes den
28 september och förkunnade att alla Kievs judar skulle samlas vid
järnvägsstationen för att deporteras innehöll också en uppmaning att medta
värdesaker och pengar. Av OSR-106 framgår att värdesaker och kläder skulle tas
om hand och att en del av ”bytet” skulle ges till den tyska välfärdsmyndigheten
NSV (National-Sozialistische Versorgung) för att delas ut till etniska tyskar
(Volksdeutsche), och en del till stadens administration för fördelning bland
stadens behövande. Många lokala
ukrainska Kiev-bor angav sina judiska grannar. Chefer för tyska
säkerhetspolisen Sipo och säkerhetstjänsten SD uppgav att deras kontor i Kiev
fick flera korgar fulla med angivelser av judar från ukrainska medborgare och
att de hade svårt att bearbeta all information som inkom.
Det bör nämnas att en del ukrainare erbjöd istället
gömställen och sedan 1990 har Jewish Board of the Ukraine givit titeln
”Righteous of Babi Yar” till 431 personer som gömt judar (inte bara i Kiev
alltså) och därmed räddat dem från att mördas. Titeln gavs då förvisso också
till alla familjemedlemmar som då fortfarande var vid liv eftersom det ansågs
att alla dessa riskerat sina liv om det uppdagats av tyskarna att deras
föräldrar hjälpt judar.
Kiev hade runt 220000 judiska invånare vid krigsutbrottet
men merparten av dessa hann ta sig österut innan tyskarna anlände. Ungefär
50000 fanns dock kvar när tyskarna intog staden den 19 september 1941.
Flertalet av dessa mördades alltså under dessa två dagar. Hur många ukrainska
skyttar som var med och hjälpte till är som sagt omtvistat men att de
definitivt deltog bekräftas av ögonvittnen. Inna Evguenieva bodde granne till
avrättningsplatsen och kunde därför, tillsammans med sina syskon, tydligt se
allt som hände från vindsfönstret. Hon var då en 13-årig flicka och bevittnade
hur tusentals människor sköts med automatvapen. Hon berättar (min översättning
fr engelska):
”Det som slog mig då
var nämligen hur bra ukrainska tyskarna pratade. När jag kom hem frågade jag
min mormor varför de pratade så bra ukrainska. Jag förstod nämligen allt de sa.
Alla svordomar och förolämpningar… Det var för att de var från Ukraina. Det var
anledningen. De var vidriga. Det är inte vanligt med sån ondska. De tog till
och med spädbarnen, men de sköt dem inte. De skakade deras filtar så att de föll
ned i ravinen. Tänk att folk kan göra sånt.
De var motståndare till Sovjetunionen. Senare såg jag en film där de sa att
de ville ha hämnd. Skulle de hämnas på barn? Eller på kvinnorna? De var ju
oskyldiga. De hade ingen skuld. Hämnden gick ut över flera tusen människor.
100000 eller 150000 människor dog här. De kunde ha gjort upp med varandra
istället för att låta det gå ut över fredliga människor. Om nån tar ens liv
idag, så döms man för det. De tog 150000 liv. Vad har de fått för straff?” (Fritt
översatt fr engelska, ur Netflix-serien ”Einsatzgruppen – The Nazi Death
Squads”, avsnitt 2 ”Judenfrei”, 2009).
Den här kvinnans avslutande fråga är mycket berättigad.
Svaret är att ingen av de ukrainska deltagarna i detta oerhörda brott har
ställts inför rätta, åtminstone inte vid Nürnbergrättegångarna.
Alla som infann sig vid järnvägsstationen vallades, istället
för att deporteras som aviserats, till de redan utgrävda groparna vid Babij
Jar, då i utkanten av staden. Enligt OSR-106 var det alltså den ”nyligen organiserade
ukrainska milisen” som såg till att sätta upp anslagen runt om i Kiev med
omnejd, vilket antyder att det bör ha varit milis underställd OUN-M (eftersom
det var Andrii Melnyks OUN som då styrde i Kiev) och att den bestod av hastigt
sammanplockat lokalt folk. Men ögonvittnet Anatoli Kuznetsov, som förvisso då
bara var 12 år gammal, minns att den ukrainska milisen ”inte var lokalt folk”
utan ”från västra Ukraina” (källa: Richard Rhodes ”Masters of Death, 2002, s
175). Det skulle mycket väl ha kunnat vara Bukovina-bataljonen från Tjernivtsi-regionen,
enligt bland andra historikern Karel Berkhoff. Detta är dock en omstridd uppgift men det kanske räcker att konstatera att
det handlade om ukrainsk milis. Kuznetsov hade hur som helst utsikt över
samlingsplatsen för judarna, vid Melnikovgatan. Där väntade Blobels
Sonderkommando 4a, polismän och ukrainsk milis. Kuznetsov minns hur ”en lång ukrainare,
i broderad skjorta och med kossack-mustasch gav instruktioner”, och hur de
beväpnade ukrainarna räknade in judarna, övervakade att de överlämnade alla
sina tillhörigheter, och vallade dem vidare mot avrättningsplatsen.
Det kanske mest kända vittnet är Dina Mironovna Vasserman
(som gift Dina Mikhailovna Pronicheva, men vissa källor anger namnet Dina
Mironovna Pronicheva). Hon låg i ravinen, lätt sårad, men klarade sig genom att
spela död. Innan skjutningen började sökte hon vägar att fly, men tvingades
konstatera att hon var omringad av ”fascister med k-pistar, ukrainska polismän,
och rasande hundar som var redo att slita människor i stycken” (källa: Ed Zvi
Giterman 1997, ”Bitter Legacy – Confronting the Holocaust in the USSR”).
Hon vittnade vid en Kiev-baserad rättegång 1946:
”Jag såg hur en grupp
bestående av män, kvinnor och barn klädde av sig och de sedan fördes fram till
en avgrund där de sköts av soldaterna. Sedan ytterligare en grupp. Jag såg
detta fasansfulla med egna ögon. Jag såg en ung, fullständigt naken kvinna som
med sitt bröst gav mjölk åt sin nakna baby när en polisman kom fram till henne,
tog barnet ifrån och slängde ned det i ravinen. Modern rusade efter sitt barn.
En fascist sköt henne och hon föll ned i ravinen”. (Översatt och citerad i Peter Johnsson ”Ukraina i historien”, 2015,
s280).
Det var emellertid inte bara judar sköts vid denna plats och
morden pågick under en längre tid och det uppskattas att minst 100000 människor
ligger begravda i Babij Jar. Enligt vissa uppgifter så många som 150000, men
ingen lär veta med säkerhet. Senare, med början 1942, skulle också en hel del
medlemmar ur OUN-M hamna i massgravarna när de råkat i onåd hos tyskarna, men
det anade de förstås inte då, hösten 1941. Enligt OSR-106 verkade befolkningen
ha varit nöjda med att judarna förflyttades och där påpekas också att om de
vetat att judarna i själva verket likviderades skulle det, enligt den
erfarenhet som tyskarna dittills samlat på sig, inte ha framkallat några
protester. Rapporten från detta massmord avslutas med ett nöjt konstaterande:
”Aktionen utfördes
smidigt och utan att några incidenter inträffade” (Einsatzgruppen Operational Situation Report USSR No. 106, Berlin, October
7, 1941, tidigare länkad ovan).
Mördandet pågick egentligen ända till 3 oktober och ravinen
användes sedan som avrättningsplats för alla av tyskarna ”oönskade element”.
Ännu fler judar framför allt; enligt flera uppgifter ska uppemot två
tredjedelar av alla som avrättades här ha varit judar. Alla siffror är
emellertid osäkra. Inte ens den rapport som Einsatzgruppe C skickade till högre
instanser den 7 oktober 1941 och som anger mordoffren dittills till 33771 anses
helt tillförlitlig. Den exakta siffran
är naturligtvis inte avgörande för eftervärldens dom över det oerhörda
krigsbrottet. Röda Armén befriade hur som helst Kiev 6 november 1943 och därmed
upphörde i vart fall mördandet.
Babij Jar – från okänd massgrav till symbol för Holocaust-by-bullets
till…?
(Huvudsakliga källor här: National Historical Memorial Preserve Babyn Yars hemsida samt artikel av Ingmar Oldberg 1 augusti 2011, Baltic Worlds)
När Röda Armén närmade sig Kiev 1943 försökte tyskarna sopa
igen spåren efter sig vid Babij Jar. Lägerfångar tvingades gräva upp de mördade
och bränna liken, varefter fångarna själva mördades. Området användes sedan av
Röda Armén som fångläger för tyska krigsfångar men stängde lägret 1946 och det
byggdes bostäder och en stadion i närheten av platsen. Dessutom en damm i
själva ravinen. En damm som brast 1961 orsakade ett jordskred med hundratals
dödsoffer som resultat. Denna händelse blottade också spåren från de tyska
ockupanternas mordoffer i form av benknotor och annat. Debatt tog fart om vad
som skulle göras med platsen och Chrusjtjov avvisade ett förslag från den
judiske författaren Ilya Ehrenburg om att resa ett monument över offren. En
dikt av Jevgenij Jevtusjenko samma år rörde dock vid en stor del av det
sovjetiska folket som fick upp ögonen för vad som hände här 1941. Dikten
började med orden ”Inget monument står över Babij Jar”. En dikt som också
Dmitri Sjostakovitj integrerade med sin trettonde symfoni och därmed gav
ytterligare uppmärksamhet åt Babij Jar och massakern av judar där under kriget.
En mindre minnessten restes så till slut 1966 och tio år
senare det väldiga monument som ni kommer att få se på nära håll och möta upp
med guiden vid. Det försågs med en textplatta som på ryska, ukrainska och
hebreiska förkunnade (förkunnar):
”Här 1941-43 sköt de
tyska fascistiska inkräktarna mer än hundra tusen Kiev-medborgare och militära
fångar”.
Judarna nämns inte alls. Som sagt inte heller vid monumentet
som uppfördes 1976. Inget av dessa monument står heller vid den plats där
massmorden ägde rum. Det gör däremot troligen (sanningen är att ingen med
säkerhet vet) den sjuarmade ljusstaken Menorah-monumentet som restes 1991 med
hjälp av organisationer från Västeuropa och USA för att hedra minnet av de
mördade judarna.
Egen bild. Stora monumentet över "Sovjet-medborgare och krigsfångar som sköts av nazistockupanterna vid Babyn Yar" rest 1976. Judar nämns inte här alls. |
Egen bild. Menorah-monumentet från 1991. Speciellt uppförd för till minne av de judiska offren. |
Utropandet av det självständiga Ukraina startade en mindre
våg av monumentbyggande (och rivande) över hela landet och Babij Jar var inget
undantag. Till att börja med uppförde ukrainska nationalister 1992 ett kors
till minne av mördade ukrainska nationalister. Men den stora explosionen av
minnesmonument kom på 2000-talet då memorials av olika slag uppfördes; över två
ortodoxa präster år 2000; året därpå till minne av mördade barn utan närmare
beskrivning och text enbart på ukrainska; över ukrainska Ostarbeiter och
lägerfångar i Tyskland (vilket saknade koppling till Babij Jar helt) år 2005;
året därpå till minne av offren för jordskredet 1961; en ”Zigenarvagn” år 2016
till minne av de romer som mördades här.
Egen bild. Den s.k. "Zigenarvagnen" till minne av de romer som mördades här. |
I år avtäcktes också som statyn av
Olena Teliha. Hon var poet men också medlem av OUN-M och tillhörde alltså
stadens styrande elit under början av den tyska ockupationen. Hon, och något
hundratal andra i OUN-M, mördades senare av tyskarna då deras
självständighetsplaner blev alltför djärva. Att hon står just här vid Babij Jar
borde givetvis ses som kontroversiellt med tanke på att hennes OUN-M hjälpte
tyskarna med massmordet av judar den 29-30 september 1941. Men långt ifrån alla
i Ukraina ser det på det sättet. Jag återkommer dock till detta och till Olena
Teliha i kommande inlägg. Det sägs hur som helst finnas åtminstone 30 olika
monument och minnesstenar vid området, uppförda vid olika tillfällen och av
olika initiativtagare. I parken strövar också mängder av hundar, som rastas av
sina ägare eller bara stryker omkring, men också promenerande Kiev-bor eller
joggare som eventuellt löper över benresterna från hundratusentals offer vid
platsen. De allra flesta är numera överens om att det ger ett ostrukturerat
intryck, men är oense om vad som bör göras, vilket jag också kommer till i
senare inlägg.
Egen bild. Olena Teliha-statyn uppförd 2016. Kontroversiell figur som tillhörde nationaliströrelsen OUN-M som styrde Kievs administration 1941 under Nazityskarna. |
Det nuvarande ”reservatet” tillkom enligt National
Historical Memorial Preserve Babyn Yars egen hemsida enligt
direktiv från dåvarande president Jusjtjenko utfärdat 23 september 2005,
kompletterat 1 mars 2007 då gränser fastställdes för området och statligt
ägarskap tillskrevs monumenten som redan fanns inom detta. Redan under 1990-talet började judiska organisationer
propagera för ett ”reservat” av den här typen och den som pekas ut som främsta
initiativtagare är numer avlidne presidenten för Jewish Council of Ukraine,
Ilya Levitas. Den 13 mars 1999 skrevs ett protokoll med Kiev Stads
administration som specificerade platsen för avrättningarna, gränserna för
området och en skissartad plan för planeringen av det. Det bör vara det ovan
nämnda kompletterande dekretet från 1 mars 2007 som finns på hemsidan för
”Babyn Yar” (finns ingen riktig datering av dokumentet på hemsidan underskrivet av dåvarande premiärminister Janukovytj). Det ser hur som helst ut
som ett ”konstituerande” dokument då det ”förklarade” (”declared”) att området
med dess monument skulle benämnas the National Historical Memorial Preserve
"Babyn Yar". Dessutom fastställdes att det skulle föras in under
kultur- och turismdepartementet och att detta skulle ha hand om fonder och
finansiering av utvecklingsåtgärder för området. Året därpå kom ett dekret
(inte heller detta daterat på hemsidan från den då nytillträdda premiärministern Julia Tymosjenko som förde in the
National Historical Memorial Preserve "Babyn Yar" under the National
Memorial Institute, vilket förvirrar en del då det i senare dekret talas
uteslutande om National Historical Memorial Preserve Babyn Yar.
Under åren därefter har hur som helst en mängd dekret
utfärdats av presidenter och premiärministrar men utan att leda till särskilt
många konkreta åtgärder. Den 24 februari 2010 fastslogs, genom ett dekret från
president Jusjtjenko, att ge nationell status åt ”reservatet” och det institut
som ska ha ansvar för dess utveckling. Dessutom att dess namn ska vara the
National Historical Memorial Preserve "Babyn Yar", vilket ju
egentligen redan fastställts av premiärministern 2007 (?). Institutet för
Nationellt Minne publicerade år 2010 ett dokument med ramar för reservatet som ändå klargör en del punkter,
nämligen att:
National Historical
Memorial Preserve Babyn Jar (nedan förkortat NHMP) ska stå under statligt
ägarskap och inom sfären för the National Memorial Institute of Ukraine
NHMP är en icke vinstdrivande
organisation, som ska göra läges- och finansiella rapporter till relevanta
regeringsorgan
NHMP ska vara
ukrainska institution som i första hand har hand om minnet av offren för
Förintelsen, Nazi-terrorn, och politiskt förtryck och utför studier och
research om var dessa offer finns begravda i Ukraina och utomlands
Reservatets
fullständiga namn ska vara, på ukrainska: Nazionalnyi, istoryko-memorialnyi
zapovidnyk "Babyn Yar", på ryska: Nazyonalny, istoriko-memorialny
zapovednik "Babi Yar" samt på engelska The National Historical
Memorial Preserve Babyn Yar, samt att kortnamn fastställdes till, på ukrainska:
NIMZ "Babyn Yar", på ryska: NIMZ "Babi Yar" samt på
engelska: NHMP "Babyn Yar"
Dokumentet anger också att NHMP ska ”forma en känsla av
patriotism och historisk medvetenhet”, vilket kan tolkas på lite olika vis.
Institutionen fick emellertid här också en mer specificerad uppgift, nämligen
att ”bevara och föreviga” offren samt ”identifiera, studera, registrera,
skydda, bevara, underhålla och på lämpligt sätt använda, konservera,
restaurera, rehabilitera och utföra museumifiering av kulturarvsobjekt, samt
områden och rörliga objekt”, som kan knytas till dessa offer som specificeras
ovan. Dessutom att NHMP ska forma ett museum, arkiv och bibliotekssamling med
material som innehåller information om ”Förintelsen, Nazi-terrorn och politiskt
förtryck”.
Så särskilt mycket av allt detta har emellertid inte gjorts.
Såvitt jag kunnat finna finns inte ens kompletta digitala kartor över platsen
eller broschyrer i vilka man kan orientera sig på platsen. Platsen är också en
park där hundägare rastar sina hundar och joggare springer igenom och folk
promenerar omkring i allmänhet. På webbsidan finns dock en kortare
geografisk beskrivning av området som kan vara till viss hjälp. Sidan är dock uppdaterad senast 2011 så detta görs uppenbarligen inte
löpande.
Förutom att det känns rörigt och ostrukturerat kring NHMP så
har också en mängd planer för Babij Jar diskuterats vid sidan av dess
verksamhet (eller overksamhet?), vilket också bidrar till förvirringen på många
sätt. Dåvarande presidenten Kutjma hade år 2001 planer på, och fick också en
del amerikanska pengar, för att anlägga ett judiskt minnescenter vid platsen.
Det blev dock aldrig byggt och judiska samfund i Kiev bestämde istället att
anlägga en egen Minnescenter 2009 men det har uppenbarligen inte blivit
verklighet ännu. Det av Kutjma initierade projektet föll huvudsakligen på
planerna för dess placering. Amerikanarna, the American Jewish Joint
Distribution Committee (JDC), föreslog att placera minnescentret nära själva
gravplatsen. Religiösa judar såg detta som otänkbart då sådana platser
betraktas som heliga, enligt den judiska lagen halachah, och ska förbli orörda.
Ännu ett initiativ som fortfarande ”hänger i luften” togs i
början av 2016 då den dåvarande premiärministern Arsenij Jatsenjuk såg till att
bilda en kommitté för att få till stånd ett nytt monument över de judiska
offren. Mer exakt handlade planerna snarare om att komplettera den befintliga
”Menorah”. Två gångvägar ska gå genom parken och knytas samman vid
Menorah-monumentet. Den ena tillägnad de judiska offren och den andra till
ukrainare som hjälpt och räddat judar från att mördas, s.k. ”righteous”. Det
förefaller oklart om Menorah ska vara kvar eller om ett helt nytt monument
uppföras, men det har talats om ett sådant bestående av en stenmur med repliker
av skor, klädespersedlar och andra föremål som judarna som mördades fick lämna
ifrån sig innan de avrättades.
Mer konkreta är däremot planerna ett annat projekt som
handlar om ett helt nytt och mycket större museum och minneskomplex. En
stiftelse har bildats med namnet Babi Yar Holocaust Memorial Center Foundation
(BYHMCF), dock utan statlig inblandning. Det har som sagt lett till
kontroverser och debatt. Mer om det berättar jag dock i nästa inlägg om Babij
Jar. Då kommer vi in på dagens debatt och konflikt om vad som ska finnas på
området och inte minst hur det ska presenteras. Jag tar det i nästkommande
inlägg.
Vilka var de andra som mördades, och av vilka mördades dom?
SvaraRaderaFråga som jag letat efter länge.
Mvh Kenneth Karlsson