Det har stormat kring den s.k. kulturprofilen, som alla
tidigt visste var Jean-Claude Arnault, och som nu äntligen har blivit
Jean-Claude Arnault. Uppenbarligen en kultursnobb av den slemmigaste sorten.
Men hans smutsiga labbar har också svärtat ned Svenska Akademien och fått
pressen att syna deras förehavanden. Fram träder en bild av finkulturellt
fraterniserande på Forum, tete-a-tete i Paris-våningen och dessutom väntjänster
med pengabidrag till kulturverksamhet och utnyttjande av ställning till att
förse sig själv, anhöriga och vänner med lägenheter. ”En feodal rest” som
”gynnar sig själva”, säger Per Sundgren, fd ordf i Bostadsförmedlingen, och kallar
det ”moralisk korruption”.
Det har han alldeles rätt i. Själv har jag börjat fundera på
vad Svenska Akademien är till för egentligen, mer än att öppna en stor dörr en
gång om året och utropa ett författarnamn som ingen känner igen. Ja, Gustav III
som grundade Akademien på slutet av 1700-talet gjorde det i syfte att:
”… arbeta uppå Svenska Språkets renhet, styrka och höghet”
Det var väl det som akademiledamoten Peter Englund ägnade
sig åt när han om ovan nämnde Arnault slängde ur sig; - Den jäveln! (?)
Valspråket är ”snille och smak”. Det kan ju diskuteras med
tanke på ledamoten Frostensons val av äkta make och hennes aggressiva försvar
av dennes kvinnokladdande. Smak? Om ledamöterna har varit vittne till denne
kulturprofils agerande i ett par decennier är det också anmärkningsvärt att de
nu säger sig vara så förvånade. Snille…?
Nå, ledamöterna kan ju alltid bytas ut… Nej, visst ja, de
sitter ju på livstid om de inte ägnat sig åt något brottsligt. Nya ledamöter
väljs dessutom genom sluten omröstning inom den egna besuttna gruppen. En
sluten krets, sektliknande och utan någon som helst insyn eller möjlighet till
demokratisk påverkan.
Dessa personer utser inte bara Nobelpristagare i litteratur
utan ger omkring femtio olika priser och stipendier. Enligt vad jag förstår
utan tävling eller ansökan, som annars är brukligt när det handlar om
stipendier. Det bäddar med andra ord för kameraderi och nepotism och om jag
förstått rätt har väl ett och annat ”bidrag” hamnat i kulturprofilen Arnaults
ficka (126000 årligen sedan 2010 är en siffra jag har sett). Hur som helst har
vi ingen som helst möjlighet att kontrollera vilka kriterier som legat bakom
pengabidragen. Akademiens möten sker bakom lyckta dörrar och en av få saker som
kan leda till uteslutning av en ledamot är om denne bryter tystnadsplikten
gällande Akademiens inre angelägenheter.
Så var har vi; brist på smak, brist på omdöme/snille (kan
vara både och), nepotism, total slutenhet och brist på insyn, moralisk
korruption, tystnadskultur…
Listan kan säkert förlängas men det bör räcka. Jag säger
numera; Lägg ned skiten!
Vad är det Akademin gör som inte kan göras av andra eller på annat sätt? Vad är dess existensberättigande mer än att arton kultursnobbar får känna sig förmer än andra?
De priser och stipendier som delas ut kan andra sköta, och
då med transparenta villkor och kriterier och efter ansökningsförfarande.
Bokutgivningen sker redan genom befintliga förlag och i den mån det behövs kan
beslut om utgivningar förvaltas av lämpligt departement exempelvis. Akademiens ordlista, tänker nog någon? Ja, vi har ju en myndighet som heter Språkrådet. Akademins lägenhet i Paris och övriga tillgångar kan säljas och vinsten av
försäljningarna läggas till stiftelser att förvalta och (transparent) dela ut
till kulturell verksamhet.
Nä, lägg ner skiten!
Någon som tycker mitt språk är grovt? Svenska Akademien har
lagt ribban ungefär där.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar