Mitt senaste inlägg i debatten om resurser för barn med särskilda behov i skolan fick ett
enormt gensvar och har blivit mitt mest lästa inlägg någonsin på denna blogg.
Uppenbarligen är det många som är engagerade. Det inger hopp även om det ansvariga skolborgarrådet Lotta Edholm (fp) förefaller obekymrad. Där konstaterade jag emellertid att den alliansstyrda kommunen Stockholm tycks ha övergett
den annars så positiva synen på vinster i skolan.
Uppenbarligen
är det flera liberala principer som i den här frågan tycks tillmätas väldigt
liten vikt. Exempelvis valfriheten som från första början har varit en
grundsten i hela bygget av en konkurrensutsatt skolsektor.
Valfrihet – men inte för alla
I Stockholms
årsredovisning för 2012 finns ett käckt litet avsnitt om ”mångfald och
valfrihet”. Där deklareras stolt följande:
”Stockholmarna kan idag välja utförare bland annat inom förskola,
skola, äldreomsorg och stöd och service till personer med funktionsnedsättning.
Rätten att välja ska respekteras och staden ansvarar för att erbjuda en sådan
flexibilitet”.
När det
gäller rätten att välja skolform för ett barn som har uppenbara svårigheter att
klara undervisning i en ”vanlig skola” däremot är respekten inte lika självklar
och stadens ansvar tycks vara som bortblåst. För dessa barn gäller istället
”inkludering” vilket i praktiken innebär att de till varje pris ska tvingas att
gilla läget i de vanliga storskolorna i kommunen.
Barn med särskilda behov enbart en
budgetbelastning?
Det känns
störande att inte heller mitt eget parti, Miljöpartiet, hade större
invändningar mot det beslut som togs 18/4 i Stockholms utbildningsnämnd och
förändrade principerna för tilläggsbelopp för barn med omfattande behov av
stöd. Möjligen var de lite duperade av formuleringarna i tjänstemannaförslaget som
döljer vad det handlar om i praktiken för de berörda barnen
och deras föräldrar. I protokollet från mötet står exempelvis att:
”Avsikten är att det
nya systemet för fördelning av resurser för elever i behov av extraordinära
åtgärder ska vara mer stabilt än dagens system och att resurser för socioekonomisk
tilldelning ska kunna läggas fast innan årets början och ligga fast under
aktuellt år. Det innebär också att mer resurser än idag kommer att fördelas via
socioekonomiska fördelningskriterier”.
”Mer stabilt” låter ju bra och ”mer resurser” låter ju också
positivt.
Mer resurser
har det emellertid inte handlat om för barn med särskilda behov där det redan
förra året genomfördes avsevärda nedskärningar vilket föranledde ett nödrop
från de specialiserade resursskolorna.
Redan hösten
2012 sänktes de ekonomiska tilläggen för barn med särskilda behov med 25 %.
Åtta
resursskolor gick samman för att samla in pengar till Stockholms stad vilket
dock inte togs emot med någon större entusiasm. Men ironin i initiativet
uppskattades förstås inte. För i verkligheten var det ju inte så att Stockholm
led (eller lider) någon ekonomisk nöd.
Förra året
fick nämligen Stockholm en miljard i överskott. Därför kunde finansborgarrådet
Sten Nordin (m) glad i hågen, i slutet av förra året, utlova skattesänkning med
15 öre per hundralapp. Huvudstadens starka ekonomi och goda skatteintäkter gav
honom möjlighet att ”lägga en stark offensiv budget”, sa han på en
presskonferens.
Den starka
ekonomin gäller dock inte för barn med särskilda behov i skolan. Att dessa barn
blivit fler ses enbart som ett ekonomiskt bekymmer som staden tydligen bestämt
sig för att inte acceptera.
Varför inte slakta även den sista ”heliga
kon”?
Under denna
debatt har vi alltså kunnat konstatera att skolborgarrådet Lotta Edholm (fp)
övergett det liberala tankegodset om vinster i välfärden, konkurrensutsättning
och valfrihet. Så varför inte också slakta den sista ”heliga kon”;
skattesänkningar?
På så vis
skulle kanske pengar frigöras såväl till barns behov i skolan såväl för dem som
har diagnosticerade svårigheter som de som kommer från socioekonomiskt utsatta
områden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar