Är just
hemkommen från en intressant föreläsning om basinkomst på ABF-huset i
Stockholm. Simon Birnbaum, statsvetare och forskare vid Stockholms Universitet,
redogjorde för huvudargumenten i sin bok Basic
Income Reconsidered – Social Justice, Liberalism and the Demands of Equality. Den
går mindre in på rent ekonomiska och praktiska resonemang utan rör sig inom
fältet politisk filosofi. Ett ämne som han för övrigt undervisat mig i vid
Stockholms Universitet för ett antal år sedan.
Eftersom det
är en väldigt begränsad skara som fått ta del av hans tankar tänkte jag här
försöka återge en del av dem som framfördes under denna kväll åtminstone som
jag uppfattat dem utan anspråk på att komma med en fullständig redogörelse. Jag
har ännu inte läst boken heller så jag gör inga anspråk på att ha uppfattat
hans idéer hundraprocentigt korrekt. Förhoppningsvis har jag i alla fall inte
helt feltolkat honom.
Virrpannor och fantasifoster?
En av de
saker som fascinerade Birnbaum var den diskrepans han upplevde mellan, å ena
sidan, dagens mainstream-debattörers avfärdande av idén basinkomst som en
orealistisk drömtanke och något som bara virrpannor ägnade sig åt att förorda
och, å andra sidan, den välargumenterade och seriösa debatt som funnits under
ganska lång tid inte minst internationellt.
Martin
Luther King, Bertrand Russell, James Meade, nobelpristagaren James Buchanan med
flera har alla argumenterat för någon form av basinkomst. James Tobin (han med
Tobin-skatten) lyckades övertala George McGovern att införliva ”demo-grant” i
sin presidentsvalkampanj 1972. Han förlorade förvisso valet stort mot Nixon, dock
sannolikt inte beroende på just detta. Mer förvånande att höra var kanske att
även en sådan som Milton Friedman 1962 i sin ”Capitalism and freedom” resonerat
om en form av grundinkomst, låt vara utformat som negativ beskattning. Ett
sorts medborgaravdrag som, till skillnad från alliansens jobbskatteavdrag,
skulle gälla alla medborgare.
En livaktig
akademisk debatt finns också att spåra en hel del år bakåt i tiden med den
belgiske rättviseteoretikern Philippe van Parijs ”Real freedom for all” som det
kanske mest kända bidraget.
Det är
alltså ingalunda så att det saknas filosofiska, akademiska eller för den delen
politiska förebilder och tankar som bäddat för vidare diskussion och
idéutveckling. Inte heller kommer dessa från något obskyrt gäng virrpannors
hastigt hopkomna önskedrömmar.
Kort sagt,
idén förtjänar en seriös diskussion och debatt med seriösa och välgrundade
argument.
Två huvudsakliga argumentationslinjer
Den
materiella delen i resonemangen om basinkomst har av naturliga skäl i denna
ekonomismens tidevarv blivit det alldeles dominerande. Det är på ett sätt
naturligt eftersom det är i grunden pengar vi talar om. Men Birnbaum vill lyfta
en annan sak, självrespekt, för att låna ett uttryck från John Rawls (Social basis for self-respect). Rättvisa
handlar alltså inte bara om de materiella resurserna. Det handlar om social och
politisk jämlikhet, vilka utsikter och möjligheter vi har att delta i det
offentliga livet. Många människor sitter fast i auktoritetsstrukturer eller
exploateringssituationer utan förhandlingsutrymme för att de är i händerna på
andra.
Basinkomsten
ger därför en frigörande ”exit-möjlighet”. Själv tänker jag att det nog
egentligen är just denna som är allra farligast för det ekonomiska
etablissemanget och främsta skälet till att reformen motarbetas av dessa, men
jag ska återkomma till det.
Själv menar
Simon Birnbaum att denna exit-möjlighet vore mindre värd om den inte sågs som
en möjlighet till vägar att ge frihet till engagemang i socialt och politiskt
liv eller vad vi brukar kalla idéella engagemang. Men också modet att satsa på
att starta eget eller ta mindre välbetalda och tillfälliga arbeten som vi
brinner för men som kanske tillför stor samhällsnytta.
En omöjlighet?
Omöjlighetsteoremet
går ut på att en basinkomst antingen kommer att vara för hög eller för låg. I
båda fallen ett problem som tar udden av syftet med reformen. Är den för hög
blir det ekonomiskt orealistiskt och är den för låg ger den inget större
tillskott och blir bara ett bidrag i mängden och på så sätt tämligen poänglös.
Själv menar
Birnbaum att en basinkomst inte kan, eller ens bör, helt ersätta andra
nuvarande ersättningssystem. Den bör inte heller vara så hög att det går att
leva gott på den. Men den ska ge en grundtrygghet som verkar frigörande på
individen.
En del
argumenterar som så att ingen ju skulle ta ”skitjobben” om det fanns en
medborgarlön. Argumentet kanske inte är helt grundlöst men samtidigt går det
att argumentera, vilket Birnbaum gör, att den kan bidra till en ”humanisering
av arbetslivet”. Framför allt kanske vissa jobb som behövs mer kan få fler
utförare istället. Nyttoaspekten av arbetet framhävs. Det handlar framför allt
inte om att ersätta arbete med fritid utan en uppvärdering av andra typer av
arbetsinsatser utanför löneinkomstramarna.
Det är
dessutom så att tanken är att basinkomsten ska finnas i grunden och inget
hindrar människor från att arbeta ändå och få inkomster utöver denna grundplåt.
Mina reflektioner
Kanske är
det så att den fasta anställningens trygghet på väg bort för alltid? På ett vis
går det att argumentera för att den livstida anställningen är ett gissel i sig,
i synnerhet om det är ett hårt industrijobb eller psykist och fysiskt nedbrytande
kontorsarbete vi talar om. Fastlåsningen i ett dead-end-job är kanske inte
någon drömtillvaro. Samtidigt är framväxandet av ett prekariat som sammantaget
har sämre löner än fast anställda, en osäkrare ekonomisk grundtrygghet (lön
hela eller bara en del av året eller inte alls en tid framöver), en social
ovisshet (kan jag vara hemma med barnen, ta hand om min sjuka mamma etc utan
att mista jobbet) som förstärks av sämre socialt skyddsnät - och därmed
befinner sig under daglig psykisk press – sannerligen ingen sund utveckling
heller. De jobb som brukar benämnas atypiska har i vissa länder blivit de normala.
Osäkerheten skrämmer också till tystnad. Lydiga och kuvade arbetare och
tjänstemän anses bra för arbetsgivarna och fackföreningarna tappar i styrka. En
tystnadens kultur utbreder sig. Varken utvecklande för individen eller för
servicenivå eller samhällsutvecklingen i stort.
Kanske är då
basinkomsten en välgörande ventil som dessutom inte hindrar företagen från att
hitta arbetskraft. Att ta tillfälliga jobb och kortare påhugg blir då inte lika
”prekärt” och kanske kan vändas till något attraktivt för många grupper, inte
minst yngre.
Jag tror
inte heller att rekryteringssvårigheter är det egentliga huvudargumentet från
arbetsgivarsidan. Det är bara ett mer gångbart sådant än det jag tror är den
stora stötestenen. Nämligen exit-möjligheten i sig. Den tysta, lydiga och formbara arbetstagaren
blir då inte lika tyst och lydig och låter sig inte stöpas i vilken form som
helst. Men det är förstås inte lika poänggivande att säga att man vill ha kvar
möjligheten att förtrycka.
Kanske
erbjuder basinkomsten en väg mot det som Guy Standing (i Prekariatet) kallar ”en paradispolitik”?:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar