måndag 9 maj 2022

NATO-frågan 6: Vad vill NATO egentligen och vilket NATO är det vi kanske går med i?

 

Det är dags att titta lite närmare på NATO och vad de gjort och tänkt det senaste decenniet. Om Sverige ska gå med i NATO kan det ju vara lite relevant att fundera över vad alliansens status är och vilka strategier de lagt upp för framtiden.

Jan Eichler, professor och senior researcher vid Institute of International Relations i Prag, menar att Rysslands svaghet under 90-talet gav tillfälle till att kyla ned de militära upprustningarna från västländernas sida och hålla tillbaka frestelsen att flytta fram gränserna för NATO österut. Han nämner Kaliningrad som exempel som var en av Sovjetunionens största militära baser men som under 90-talet skar ned antalet tanks till hälften, antalet attackplan från 155 till 28, och antalet ubåtar från 42 till 2 (Eichler 2021, s. 145).

De amerikanska militära doktrinerna (OBS alltså inte NATO:s) sedan 90-talet visar enligt Eichler (2021, s. 158) ett växande amerikanskt militärt självförtroende som också yttrat sig i framför allt tre saker i de militära doktrinerna:

1) Ett implicit meddelande att de post-sovjetiska länderna utgör områden som är vitala för det amerikanska hegemoniska systemet, 2) den strategiska vikten av den amerikanska teknologiska och militära överlägsenheten, 3) ett manifesterande av viljan att använda sig av denna överlägsenhet såväl i fredstid som, om nödvändigt, på slagfält.

Under tiden löpte NATO-expansionen på trots de ryska invändningarna och med den eskalerade spänning som jag redogjort för i inlägg 3, 4 och 5 tidigare.

Foto: Olivier Matthys/AP. Utrikesminister Anne Linde och NATO:s generalsekr. Jens Stoltenberg på en pressträff i Bryssel i år


Nya NATO-strategier 2010 och framåt

NATO:s dokument Core Tasks and Principles 2010 innehöll långsiktiga strategier för NATO. En paragraf handlade om att övertala Ryssland att flytta kärnvapen längre bort från de nya NATO-länderna vid dess gränser. Ryssland förväntades alltså retirera eftersom NATO valt att expandera, vilket möjligen kunde vara provokativt ur ett ryskt perspektiv. I dokumentet underströks också NATO:s beslutsamhet att integrera Ukraina och Georgien som nya medlemmar i alliansen (Eichler 2021, s. 102)

USA reagerade dessutom på annekteringen av Krim 2014 genom ett nytt långsiktigt program kallat European Reassurance Initiative (ERI). ERI bekräftade att krisen i Ukraina, med Jan Eichlers ord: ”has pushed the two sides over a cliff and into a new relationship” vilket betydde att Västländerna och Ryssland nu var rivaler och varandras motpoler (Eichler 2021, s. 109).

 

Ökad närvaro vid NATO:s östra gränser

Sedan 2014 har flygvapen roterats som skydd över baltstaterna och Polen och NATO har också etablerat jaktflyg i Rumänien och Polen. Spaningsplan, typ AWACS, gör också regelbundna flygningar över östra Europa.

Fr.o.m. sommaren 2017 började också NATO basera trupper i baltstaterna och Polen, dock på roterande basis, inte permanenta stationeringar. Men oaktat detta ändå första första gången sedan kalla kriget som NATO flyttar sin militära närvaro närmare öst. Ett sätt att markera för dessa NATO-länder att artikel 5* gäller samt att avskräcka Ryssland att attackera, menar John Deni (2017, s. 2).

* Artikel 5 lyder alltså som följer: ”An armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all”.

NATO har också intensifierat sin marina närvaro i såväl Östersjön som Svarta Havet och Medelhavet. När det gäller militära övningar har NATO haft ett stort antal sådana i nordöstra Europa under senare år.

Man har också expanderat sin responsstyrka (NRF) och inom dess skal även skapat en specialstyrka, Very High Readiness Joint Task Force (VJTF). NATO har också utökat sina förråd av materiel i en mängd nord- och östeuropeiska länder samt stärkt samordningen med flera av dessa länder (NATO Force Integration Units, NFIU).

Detta var också en återgång till den defensiva försvarsroll som NATO hade under kalla kriget och som sedan Sovjets fall övergått till krishantering istället. Krim-annekteringen 2014 ändrade detta helt och territorialförsvar blev åter huvuduppgiften och NATO gjorde ett vägval, att se Ryssland som motståndare och inte partner (Deni 2017, s. 3,7,8).

Detta är i sig inte så konstigt och John Deni menar att NATO balanserat ganska försiktigt i hanteringen av, å ena sidan, nya medlemsstater i östeuropa och deras behov av frigörelse från Moskva och, å andra sidan, det ryska missnöjet med NATO:s utvidgning österut (Deni 2017, s. 8).


NATO, Ryssland och Ukraina

När det gäller Ukraina var också Putin tidigt ute med klargöranden. Om NATO gjorde allvar av att inkludera Ukraina som medlem kunde detta tvinga Ryssland att agera, genom att ”skydda etniska ryssar, i synnerhet i Krim och i östra Ukraina” (citat i James Marson, TIME 25/5-2009). Putin klargjorde också i sina svar på pressens frågor efter NATO:s Bukarest-möte att Ryssland såg närvaro av ”mäktiga militärallianser” vid sina gränser som ”ett direkt säkerhetshot för vårt land” (Webber et al 2021, s. 106).

För NATO blev frågan om Georgien och Ukraina ett dilemma. De kunde inte dra tillbaka löftet till länderna om framtida medlemskap utan att tappa ansiktet och trovärdighet inför omvärlden och framför allt visa svaghet inför Ryssland, men man ville inte heller driva frågan framåt. Alltså stoppades den långt ned på agendan och förhalades. Författarna här påpekar att detta:

” […] effectively left the two countries [min anm./Ukraina och Georgien] in a state of strategic and diplomatic limbo […]” (Webber et al 2021, s. 107).

De betonar också att det torde ha klargjorts att Ukraina utgjorde en ”röd linje” för Ryssland:

”Any serious analysis of Russia´s national security thinking should thus have concluded that Ukraine really was a red line which NATO crossed at its peril” (Webber et al 2021, s. 107–108).

 

Framtidsplaner för NATO och alliansens relation till Ryssland

Mark Webber (professor i internationell politik vid University of Birmingham), James Sperling (Professor Emeritius i Statsvetenskap vid University of Akron), samt Martin A. Smith (Seniorföreläsare i försvars- och internationell politik vid Royal Military Academy Sandhurst, RMAS) har skriv en bok där de frågar sig vad som är fel med NATO och hur det ska åtgärdas.

Författarna försvarar i högsta grad NATO:s existens och vill med boken ge ett antal rekommendationer hur alliansen bör prioritera sina aktioner för att säkra sin existens och effektivitet framöver (Webber et al 2021, s. 15). Själv funderar jag över om någon egentligen har ifrågasatt dess existens på sistone?

De ansåg emellertid då att NATO ”gör för mycket”, visserligen en del av alliansens framgång menar de, men också vad de kallar en ”strategic overload” (Webber et al 2021, s. 22–23).

En intressant del av denna är frågan om NATO:s existensberättigande vid kalla krigets slut. Det hot som alliansen skulle försvara Europa och världen från hade ju rasat samman. Zbigniew Brzezinski, tidigare rådgivare åt president Carter, menade att ”if NATO did not enlarge it would die” (Webber et al 2021, s. 28). Vid mitten av 90-talet hade president Clinton bestämt sig för att följa den linjen, att utöka alliansen.

Under Jeltsins presidentskap 1991–1999 var det ryska hotet förminskat till ett minimum och det fanns en chans att integrera Ryssland i den demokratiska världens gemenskap och normalisera förbindelserna mellan Ryssland och NATO, kanske till och med inkludera Ryssland i alliansen.

Men, påpekar författarna här, två saker överskuggade denna normalisering. Det ena var NATO:s utvidgning. Det stod trots allt klart från början att ryska militära beslutsfattare såg detta som det huvudsakliga existerande och potentiella militära hotet mot Ryssland (Webber et al 2021, s. 93). Dessutom var det uppenbart en förödmjukelse för Ryssland och en bekräftelse på dess minskade betydelse i världspolitiken. Som kompensation krävde Ryssland någon form av ”säkerhetsgaranti” från NATO:s sida till Ryssland. Dvs. att NATO förband sig att inte göra saker som Ryssland motsatte sig starkt, eller åtminstone att dess röst fick möjlighet att bli hörd i någon form av strukturerad deliberation (Webber et al 2021, s. 93–94). Detta skapades också i form av NATO-Russia Permanent Joint Council (PJC) [se tidigare inlägg].

För NATO följde också vad författarna kallar en ”task expansion”, som de menar kommit sig av den amerikanska dominansen i alliansen och i världen som hegemon. Bakom ligger också, fortsätter de, ”liberala idéer och en liberal ordning” (Webber et al 2021, s. 34).

Det sistnämnda leder författarna fram till följande tänkvärda reflektion som också spelar in i NATO: förhållande till Ryssland och den känsla av provokation som det känt inför hegemonens dominanta framfart över världen:

”However noble its motives, the upshot of this liberal impulse has been a lack of restraint. The abstract quality of values or ideas gives them a universal and expansive application. NATO has attempted to instantiate those ideas through expeditionary nation-building, the management of global security and the spread of liberal market democracy. In consequence, Patrick Porter suggested in 2010, NATO had become unbound, cast loose from its traditional ‘demarcated sphere’ of activities, and facing the world with a sense of unlimited responsibility” (Webber et al 2021, s. 36).

Det här är också den stora skillnaden teoretiskt mellan en liberal syn på internationella relationer och en realistisk sådan. Den liberala har en uppfattning om hur världen borde vara och en ambition att få den dit, medan realisten försöker analysera hur den verkligen är och vad som är det klokaste att göra, givet läget i världen.

Webber et al kommer sedan till NATO:s expansion och är mycket tydliga. De menar att spänningarna gentemot Ryssland varit ”an all-too-predictable downside of enlargement”, och fortsätter:

”The arguments mobilized in favour of the policy may have been powerful and the benefits to new members tangible and real. But Russia objected to the policy from the outset. Critics in NATO countries echoed these concerns: George Kennan, the architect of America’s Cold War strategy of containment, warned in 1997 that enlargement could prove ‘the most fateful error American policy in the entire post-Cold War era’” (Webber et al 2021, s. 38–39).

De fortsätter också med att peka på den försämrade relationen USA/NATO vs Ryssland som uppstått sedan 2008 då NATO lovade medlemskap för Georgien och Ukraina.

Both the Russo-Georgian war of 2008 and Russia’s annexation of Crimea in 2014 can be seen as pre-emptive moves by Moscow to forestall Georgia and Ukraine from joining NATO” (Webber et al 2021, s. 39).

De citerar sedan John Mearsheimer:” […] anyone with a rudimentary understanding of geopolitics should have seen this [crisis] coming. The West was moving into Russia’s backyard and threatening its core strategic interests” (Webber et al 2021, s. 39).

NATO:s generalsekreterare Stoltenberg har under åren efter Krim återkommit till samma teman som Jan Eichler (2021, s. 125–126) identifierat som fyra huvudsakliga: 1) Att Europa måste öka sina försvarsutgifter, 2) Full support för fortsatt NATO-expansion i post-sovjetiska länder, 3) Ryssland som det största hotet, 4) Rättfärdigande av alla NATO:s militära åtgärder.

Vad gäller NATO:s planer för framtiden är det intressant att ta del av vad John r. Deni (Research Professor of Security Studies vid the U.S. Army War College's Strategic Studies Institute, Nonresident Senior Fellow för the Atlantic Council), hade att säga 2017 i sin bok NATO and article 5: The transatlantic alliance and the twenty-first-century challenges of collective defense.

Utvecklingen fram till 2017, menade John Deni, tvingade NATO att fundera över sin strategi i förhållande till Ryssland. Deni föreslog några tänkbara vägval (Deni 2017, s. 120–121):

1) Att ta mer hänsyn till ryska intressen och säkerhetspolitiska angelägenheter. Skulle kunna ändra incitamenten för ryska ledare att föra dialog med NATO men också vara en möjlighet att nå fram bortom Kreml och ett bredare segment av ryska folket, vilket i sin tur skulle kunna ändra förutsättningarna för de ryska ledarna. Det som talade emot den strategin var insikten att realpolitik och nollsummespel varit den ryska approachen till utrikespolitik i decennier.

2) Samarbeta med Ryssland där det går och konfrontera dem där man måste. Något som har kallats ”Détente Plus”. Alltså att se Ryssland både som motståndare och partner, men på olika områden eller arenor. Strategin är mycket praktisk, menar Deni, men ger å andra sidan inga långsiktiga lösningar på samlevnadsproblemen mellan NATO och Ryssland.

3) En sorts uppdaterad form av “containment”. Liknande den strategi som drevs under kalla kriget gentemot Sovjet alltså. Författarna är lite svävande hur den ska se ut och Deni trodde inte på den heller.

Istället förordade Deni att ”tävla direkt med Moskva” i deras nollsummespel. Det skulle erkänna Ryssland som en stor makt som har legitima intressen på flera områden men för NATO och västvärlden skulle den här strategin leda till att försöka försvaga Ryssland, eller ”minska dess makt” och därmed reducera det ryska hotet mot sin omgivning (Deni 2017, s. 122–123). Detta krävde en ”enad front inom NATO”, menade Deni. Dessutom en samordning av militära, ekonomiska, diplomatiska och politiska åtgärder för att vara effektivt (Deni 2017, s. 134). Kanske när boken skrevs (2017) en svår sak att uppnå, men efter den ryska invasionen av Ukraina är det väl närmast denna strategi vi ser att NATO och västvärlden tillämpa och vad som kan bli NATO:s och västvärldens huvudsakliga approach mot Ryssland för lång tid framöver, oavsett vad som händer med kriget i Ukraina och med Putins maktposition i Ryssland.

Deni ägnar också ett avsnitt om Sverige som är intressant. Det handlar om att NATO borde ge Sverige ett snabbspår in i alliansen (om Sverige vill gå med) vilket skulle helt ändra ”den geopolitiska balansen i Östersjön” (Deni 2017, s. 124). Det vill säga nästan exakt det som Ryssland alltid hävdat men NATO-förespråkare förnekat och som Magdalena Andersson fick sådan kritik för att hon antydde nyligen.

 

I mitt nästa och sista inlägg i NATO-frågan kommer jag så in på just vad ett NATO-medlemskap skulle kunna betyda för Sverige.


Baserat på böcker enligt nedan:

Alexander, Y., & Prosen, R. [Eds.] (2015). NATO: from regional to global security provider, Lexington Books.

Deni, J. R. (2017). NATO and article 5: The transatlantic alliance and the twenty-first-century challenges of collective defense. Rowan & Littlefield.

Eichler, Jan (2021). NATO’s Expansion After the Cold War – Geopolitics and Impacts for International Security, Springer.

Webber, M., Sperling, J. & Smith, M.A. (2021[2021]). What's wrong with NATO and how to fix it. Medford: Polity Press.

 

Tidigare inlägg om NATO-frågan:

NATO-frågan 1: https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-1-en-fraga-med-ett-enda.html

NATO-frågan 2: https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-2-kalla-krigets-slut-och-en.html

NATO-frågan 3: https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-3-nato-vs-ryssland-forsta.html

NATO-frågan 4: https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-4-natos-expansion-och.html

NATO-frågan 5: https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-5-nato-ryssland-och-ukraina.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar