Tidigare inlägg på denna blogg om NATO-frågan:
NATO-frågan
1: https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-1-en-fraga-med-ett-enda.html
NATO-frågan
2:
https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-2-kalla-krigets-slut-och-en.html
NATO-frågan
3: https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-3-nato-vs-ryssland-forsta.html
John Deni menar att Ryssland efter Sovjetunionens fall redo att åter ingå i den europeiska gemenskapen. Men att de kanske såg framför sig det Europa som de lämnade 1917. Ett Europa med ”realpolitik” och ”statspatriotism”. Europa hade intresse av att införa ”värderingar” medan Ryssland ville söka sin identitet i det imperium som fanns före 1917 (Deni 2017 s. 54).
Det är en
intressant tanke och inte osannolik. Men vad som än rör sig i huvudet på Putin
och hans närmaste så är det ett faktum att Ryssland, med undantag för några år
i mitten av 90-talet, alltid sett NATO som en fiende och mer explicit så efter
2008. För en del västländer förefaller detta vara svårförståeligt.
John Denis
förklaring är att Sovjetunionens fall också innebar Rysslands fall från
imperium till post-imperium (Deni 2017, s. 56). Ytterligare en förklaring är historisk
och geopolitisk. Någon har räknat ut att Ryssland varit utsatt för invasion
ungefär vart trettiotredje år historiskt. Dess läge i gränstrakterna mellan
Europa och Asien har gjort dess läge utsatt för hot och attacker från väst, syd
och öst. Resultatet har blivit ”illa definierade gränser” och en rysk
misstänksamhet mot allt och alla. Eller bättre uttryckt:
”Historical exposure to attack from across every
frontier has gotten into the DNA of today´s and tomorrow´s Russian leaders” (Deni
2017, s. 57)
Ryssland
bedriver därför realpolitik och ser de internationella relationerna som ett
nollsummespel och tävling mot konkurrenter snarare än samarbete på olika
områden eller kring olika problemkomplex, menar Deni, som också påpekar att
Putin allt oftare använt utrikespolitik för att konsolidera sin inhemska makt (Deni
2017, s. 59).
Bild: NASA, Grafik: Clas Christiansen/Yle |
NATO:s expansion och rysk irritation
Jan Eichler
har med sin bok ”NATO’s Expansion After the Cold War” gett en mycket grundlig
genomgång av den eskalering av säkerhetsläget i området mellan Östersjön och
Svarta Havet som skett efter kalla krigets slut och som nu stegrats
ytterligare. Något Eichler varnade för i sin bok som trycktes ifjol.
Eichler talar
här om tre vågor av NATO-expansion efter kalla krigets slut. Den första
inbegrep Polen och Tjeckien. Den andra, och viktigaste, inbegrep baltstaterna
med gräns direkt mot Ryssland. Den tredje innefattar flera balkanländer och ger
NATO tillgång till Adriatiska havet. Processen startade också här för Georgien
och Ukraina i.o.m. NATO:s Bucharest Summit 2008 och löftet om medlemskap i NATO.
Georgien fick då antagligen självförtroende att göra ett angrepp mot
rysk-vänliga delar av landet men fick aggressivt svar från Ryssland. Möjligen hade
de förväntat sig hjälp från NATO? Ukraina har varken vad gäller Krim eller den
nuvarande invasionen av landet fått någon avgörande hjälp från NATO. Möjligen
har de övertolkat signalerna från Bukarest?
Under
perioden 2004–2020 har NATO således vunnit följande i direkt kontroll av
områden (Eichler 2021, s. 22):
I norr
Östersjön, inklusive finska bukten, som öppnar en rutt mot St. Petersburg. I
söder Adriatiska Havet vilket också inneburit en obruten landmassa mellan detta
hav och Svarta Havet genom de nya medlemmarna Montenegro, Albanien,
Nordmakedonien, Bulgarien och Rumänien. NATO behärskar också ett område från
Tallinn till Tirana samt från Split till Varna.
En
neo-realistisk analys av förhållandet NATO-Ryssland
USA ses här
som den obestridlige hegemonen i världens säkerhetsordning. USA har blivit en
”indispensible nation” med både möjlighet, och (enligt filosofin om ”manifest
destiny” kanske?) även en ”plikt” eller ”skyldighet”, att manifestera sin
styrka genom att styra och forma världsordningen. USA:s agerande i den
post-sovjetiska delen av Europa efter kalla kriget kan ses som en markering av
USA:s överlägsenhet. På den ideologiska nivån kan expansionen ses som mer
legitim och till och med önskvärd eftersom NATO gör anspråk på att försvara
demokrati, frihet, välstånd och stabilitet (Eichler 2021, s. 23).
Observera
här att detta är teoretiska resonemang och utan normativa inslag. Det är just
det som den realistiska synen (i akademisk bemärkelse) innebär. Det skiljer den
också lite från militärers och politikers realism där andra faktorer kan spela
in i analysen. Att USA inte är detsamma som NATO är det ibland en del som
påpekar, men det kan knappast förnekas att alliansen hela tiden har drivits av
och varit beroende av USA och dess ekonomiska och militära makt. Den har också
alltid haft amerikanska överbefälhavare exempelvis. NATO behöver USA betydligt
mer än USA behöver NATO, vill jag påstå.
Eichler menar
emellertid att ryska ledare ser på utvidgningen som en ”fientlig eller rentav
aggressiv strategi” och ser den som uttryck för USA:s vilja som hegemon.
Eichler ser då också Rysslands annektering av Krim som ett resultat av Moskvas
långsiktiga fixering vid ”worst-case assumptions and worst-case scenarios” i
sin analys av NATO:s utvidgning och dess konsekvenser för Ryssland. Därtill
lägger Eichler som teoretisk bas Charles Glasers teori om skillnaden mellan
säkerhetssökande stater respektive stater som ägnar sig åt ”greedy behavior”,
dvs. girigt kapar åt sig fördelar i ”nollsummespelet”. En girig stat kan dels
provocera andra stater som ser sig som ”offer” för girigheten att reagera genom
att exempelvis utöka sin militära arsenal avsevärt eller förändra sin försvars-
och säkerhetsdoktrin. Denna spiral av åtgärder och motåtgärder är, menar
Eichler, vad vi just har sett under NATO:s utvidgning efter kalla krigets slut
(Eichler 2021, s. 19).
Dessutom kan
den stat som ser sig som offer i sin tur reagera med en ”mot-expansion”. Ett
exempel som Glaser anger är Israel som hotades av Egypten 1967 och svarade med
en överraskande attack som förändrade hela maktbalansen i Mellanöstern och som
fått efterverkningar allt sedan dess. Egypten alltså som ”greedy” och Israel
som ”offer” (Eichler 2021, s. 19).
Detsamma kan
då sägas om NATO:s utvidgning och den ryska reaktionen med annektering av Krim
och intervention i östra Ukraina, men naturligtvis även den nuvarande attacken
mot Ukraina, som är en eskalering av ryska åtgärder för att motarbeta
NATO-expansion. Ett av de viktigaste kraven från rysk sida är ju just att
Ukraina ska förbinda sig att inte gå med i NATO.
Neo-realistisk
balansteori
Balans är en
central faktor i den neorealistiska skolan. Man menar då att stater söker denna
balans, antingen genom interna eller externa sätt att nå denna
balans. Den interna handlar mycket om att utöka statens militära kapacitet på
olika sätt för att antingen komma ikapp den upplevada motståndaren eller dra
ifrån. Det sistnämnda lär provocera fram motåtgärder (kapprustningseffekten).
Externa balansåtgärder är ovanligare och mer riskabla. Den innefattar ingående i
allians eller förbund med andra länder. Exempel är andra världskrigets
allierade vilket också visar risken med allianser. Sovjetunionen ingick då i
alliansen men utnyttjade sin ställning i alliansen och utgången av kriget för
att vinna inflytande och makt militärt och politiskt.
Eichler
påpekar också den fördel USA har i balansakten. Deras inflytande genom NATO gör
att dess östra gräns kan sägas gå i östra Europa, vilket är långt ifrån USA. Ett
konventionellt krig lär därmed utkämpas lång ifrån USA:s egna gränser. Ryssland
däremot har motsatt läge geografiskt. Dessutom har Ryssland bara interna
balansåtgärder att tillgå eftersom deras historiska brutala policy under kalla
kriget har förverkat förtroendekapitalet hos de östeuropeiska länder och
post-sovjetiska staterna. Vi kan alltså ha anledning att förvänta oss enbart
interna balansåtgärder, menar Eichler (2021, s. 24).
Här skulle
man kunna invända att det Ryssland gör nu är en form av extern balansering i
dess mest aggressiva form. Det är inte heller, menar jag, omöjligt att tänka
sig att Ryssland vänder sig till Kina och bildar någon form av allians, vilket
då är att betrakta som en extern balansåtgärd.
Eichler
använder också en neorealistisk syn på balanserande åtgärder som skiljer på
avsiktliga och oavsiktliga konsekvenser av sådana. En oavsiktlig handlar om att
destabilisera det internationella säkerhetsläget (ISR) trots att avsikten med
handlingen/åtgärden inte varit att göra detta (Eichler 2021, s. 25). Det var
väl ungefär detta Magdalena Andersson menade när hon för några veckor sedan sa
att en plötslig svenska ansökan av NATO-medlemskap skulle kunna ”destabilisera
läget ytterligare”.
Mearsheimer
och offensiv realism
Amerikanske
John Mearsheimer, professor i statsvetenskap vid University of Chicago, är en
av de stora neorealisterna som framför allt bidragit med sin definition av
offensiv respektive defensiv realism. Den offensiva lägger stor vikt vid
hegemoni som bästa garanti för staters överlevnad och för stabilitet och fred.
Offensiva realister rekommenderar att söka varje tillfälle att vinna så mycket
makt som möjligt. Defensiva realister fokuserar på defensiva nationella
strategier och i synnerhet på vapenkontroll. De rekommenderar istället stater
att inte falla för frestelsen att maximera sin makt utan sträva efter en
lämplig nivå av makt. Mearsheimer ger Bismarck som exempel på en defensiv
realist som efter segrar över Österrike och Frankrike avstod från vidare tysk
expansion för att inte provocera fram en maktbalanserande motreaktion.
Mearsheimer menar också att Ryssland är exempel på offensiva realister och
strävar efter att återställa sin hegemoni i östra Europa och är villiga att
agera som sina föregångare i Sovjetunionen och inte heller drar sig för att
använda vapen (Eichler 2021, s. 15).
Det betyder
i sin tur att USA måste agera för att förhindra att ryska ledare får utrymme
för revanschism och revisionism. Här har han också resonerat som så att det
inte är sannolikt att Ryssland vill attackera sina grannar eftersom det
riskerar att balanseras av NATO:s ytterligare utvidgning. Detta skulle öppna
för möjligheten till kompromisser för att garantera säkerheten i området och
världen (Eichler 2021, s. 16).
Nu kan man
ju säga att den här teorin fått sig en törn i och med Rysslands fullskaliga
invasion av Ukraina. Men om man lyssnar på hans föreläsning från 2015,
se länk, så var hans rekommendation då att Ukraina förblir neutralt och
istället utgör en balanserande buffertzon, tillsammans med Sverige, Finland,
Österrike och Schweiz, i ett centralt bälte av Europa. Något som, vad gäller
Ukrainas neutralitet, istället nu kanske tvingas fram av den ryska
aggressionen. Vilket möjligen skulle ge Mearsheimer rätt angående den
lämpligaste approachen till problematiken Ryssland-Ukraina (?).
I ovan
nämnda föreläsning redogör Mearsheimer för sin syn på den djupa orsaken till
konflikten i Ukraina, som då hade lett till rysk annektering av Krim och det
lågintensiva kriget i Donbass.
NATO:s
expansion kunde accepteras av Ryssland så länge det stannade vid baltstaterna
som enda NATO-grannar. Problemet började med Bucharest Summit 2008 då NATO
beslutade att Ukraina och Georgien skulle tas emot som medlemmar och fastslog att
de, någon gång, kommer att bli medlemmar om än inte inom kort. Ryssland
deklarerade att de såg detta som ett direkt hot mot Ryssland. Annekteringen av
Krim borde inte ha kommit som en överraskning, menar Mearsheimer, och tror inte
att Krim någonsin kommer att ges tillbaka.
Han hävdar
också i föreläsningen 2015 att vad Putin försökte säga till Västländerna är att;
ni kan antingen backa ett steg och vi går tillbaka till status quo före 22
februari 2014 eller också fortsätter ni att försöka dra Ukraina in i
Västvärldens sfär, men då kommer vi att förstöra landet (i meningen att
underblåsa en frusen konflikt i östra Ukraina och på andra vis göra livet surt
för landet).
Liksom de
flesta andra trodde han ändå inte på något fullskaligt krig i Ukraina eller att
Putin skulle försöka ta hela Ukraina. ”Putin är alldeles för smart för detta”,
hävdade han här, med tillägget: ”In fact, if you really want to wreck Russia
you should encourage them to try to conquer Ukraine”.
Här kan man återigen
säga att han möjligen haft både rätt och fel. Om Putin i sju års tid försökt få
NATO och EU att backa men inte lyckats kanske detta utlöst den fullskaliga
invasionen?
Däremot hade
han förmodligen rätt i att Ryssland kommer att förstöras om de försöker inta
Ukraina, vilket kanske är på väg att hända nu, vilket också tyder på att Putin
inte var alldeles så smart som Mearsheimer (och många med honom) trott.
Vad är då det
ryska motivet att agera aggressivt mot Ukraina?
Enligt
Mearsheimer är det så enkelt som att Ukraina ligger i den ryska intressesfären.
På samma sätt som USA inte accepterade sovjetiska missiler på Kuba, eller
skulle acceptera om Ryssland slöt militära avtal med Mexiko och etablerade
baser där, kommer Ryssland inte acceptera NATO i Ukraina.
Mearsheimer
ställer sedan den retoriska frågan om varför Obama och andra i USA blev så
överraskade av Krim-annekteringen?
Svaret,
menar han, är att de har en liberal syn på ISR/IR. En realistisk syn gör
däremot resultatet till självklart.
Han
spekulerar sedan över USA:s respons, att bli hårdare och hårdare i relationen
med Ryssland och straffa Ryssland ekonomiskt. Något som nu blivit avsevärt
mycket mer kännbart för Ryssland.
Men, menar
Mearsheimer 2015, om Rysslands intressen hotas kommer de ha enormt tålamod mot
ekonomiska sanktioner. Ukraina betyder oerhört mycket för dem, men inte för
USA.
Inte mycket
talar för motsatsen i nuläget heller. USA är ju inte villigt att gå in militärt
exempelvis.
I nästa
inlägg lägger jag fokus vid Georgien och framför allt Ukraina med en analys av
skeendet från 2008 och fram till idag.
Baserat till stor del på böcker enligt nedan:
Alexander, Y., & Prosen, R. [Eds.] (2015). NATO:
from regional to global security provider, Lexington Books.
Deni, J. R. (2017). NATO and article 5: The
transatlantic alliance and the twenty-first-century challenges of collective
defense. Rowan & Littlefield.
Eichler, Jan (2021). NATO’s Expansion After
the Cold War – Geopolitics and Impacts for International Security,
Springer.
Webber, M., Sperling, J. & Smith, M.A.
(2021[2021]). What's wrong with NATO and how to fix it. Medford: Polity Press.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar