Mats
Knutson i Rapport 28 april 2022:
”Rysslands
viktigaste säkerhetspolitiska mål för Sverige är att Sverige förblir
icke-NATO-medlem”.
”Att
överväga hur Sveriges agerande kan uppfattas av Ryssland är inte att låta sig
styras av Ryssland, utan en faktor som självklart måste vägas in i
säkerhetsanalysen om vårt mål är att förhindra väpnad konflikt och en väpnad
attack mot Sverige. Om det är så att ett Natomedlemskap faktiskt riskerar att
eskalera och förvärra spänningarna – har det inte då motarbetat sitt syfte?”
Det
sistnämnda citatet är i närheten av en neorealistisk syn på internationella
relationer (IR)/internationella säkerhetsrelationer (ISR) eller mer specifikt
en analys som är fri från värderingar av aktörerna i den säkerhetspolitiska
miljön vi lever i, utan som istället ser på världen som den är, ”like it or
not”.
I ett par
inlägg här på min blogg tänker jag försöka föra fram två saker. Dels hur det
ryska angreppet på Ukraina kan förklaras. Många togs på sängen av dess
omfång, ett angrepp på alla fronter mot Ukraina, och dess aggressivitet. Det
bör också rimligen vara helt kontraproduktivt för det ryska målet att få länder
att stanna utanför NATO. Men oaktat allt det så bör inte den ryska irritationen
över NATO:s närhet ha varit överraskande. Det tänker jag belysa med hjälp av
ett antal vetenskapliga verk som delvis, men långt ifrån enbart, har sin
teoretiska bas i neorealismen.
Det andra är
att kunskapen om hur det ryska angreppet mot Ukraina kan förklaras rimligen
måste vägas in i frågan om Sveriges eventuella medlemskap i NATO. Det vill
säga att svaret på fråga 1 måste beaktas för att ge svar på frågan om
Sverige bör gå med i NATO eller inte.
Men i detta
inlägg börjar jag med göra en historisk kartläggning av förhållandet mellan
NATO/USA och Ryssland sedan kalla krigets slut. Den gör dock halt kring år 2000
och Putins inträde på scenen. Det fortsatta kommer jag gå in på i nästa inlägg.
Det här är dock den grund som det europeiska säkerhetsläget vilar på. En
bräcklig grund vilket vi fått en smärtsam påminnelse om nu.
Bild: Fotograf
okänd, 1987. Alonso de Mendoza, 2016. Wikimedia Commons |
Från
kalla krigets slut till Putins inträde på scenen
När
Sovjetunionen föll samman spreds en känsla av lättnad och möjligheter att få
till en varaktig fred i världen. Med kalla krigets slut 1991 förklarade både
NATO och företrädare för den rämnande Warszawa-pakten att de inte längre såg på
varandra som fiender.
Det var
upplagt på straffpunkten för det som fredsforskaren Johan Galtung benämner som
en positiv fred, som förstås dels kännetecknas av avsaknad av krig, men också
av ”strukturellt våld”. En sådan period kan alltså sägas ha infallit strax
efter kalla krigets slut, i och med nedrustning och avtal som START- och
SORT-avtalen (Eichler 2021, s. 27).
Sovjets
kollaps 1991 ändrade också helt NATO:s ”raison d’etre” som försvarsallians mot
hotet från öst. Det skrevs ett nytt strategiskt koncept med nya säkerhetsrisker
som beskrevs som ”multifaceted” och med en dialog med de forna
Warszawapakts-länderna. En fara sågs då ligga i ”politisk implosion” i östländerna,
kanske speciellt i Ryssland där återgång till kommunistisk diktatur sågs som
den kanske största risken (Deni 2017, s. 16).
Under
1990-talet kvarstod visserligen en oro hos Rysslands president Jeltsin över
NATO:s eventuella framtida expansion österut. Men redan vid övergången till
90-talet började tonerna gå i dur hos många av västvärldens mäktigaste
politiker, även om tankegångarna såg lite olika ut framför allt om man jämför
amerikanska med europeiska ledares uttalanden (Eichler 2021, s. 33–34).
Francois
Mitterand
(fransk president, 31/12 1989): Såg framför sig ett återförenat Europa i en
konfederation som inkluderade Sovjetunionen men utan USA involverat. Detta
avfärdades av de allra flesta.
Hans-Dietrich
Genscher
(utrikesminister Västtyskland, 31/1 1990): Lanserade ”Tutzing Formula” som
innebar en konservativ vision om att inga gränser skulle ändras, varken
Sovjetunionens eller NATO:s. Den tyska återföreningen skulle inte innebära
några försvagningar av den sovjetiska säkerheten och NATO rekommenderades att
avstå från expansion österut, dvs. närmare de sovjetiska gränserna.
Margaret
Thatcher
(premiärminister Storbritannien, i början av juni 1990 i överläggningar med
Michail Gorbatjev i Moskva): ”Vi måste finna vägar att ge Sovjetunionen
förtroende för att dess säkerhet garanteras […] CSCE [*] kan bli
paraplyorganisation för detta, liksom att bli det forum genom vilket
Sovjetunionen kan bli fullt inkluderad i en diskussion om framtiden för
Europa”.
John
Major (premiärminister
Storbritannien, i mars 1991 i samtal med Gorbatjev): ”Vi talar inte om att
stärka NATO”, och till den sovjetiske försvarsministern Yazov som var orolig
för en möjlig NATO-expansion: ” […] inget sådant kommer att ske”.
Manfred
Woerner
(Generalsekreterare NATO, i juli 1991 i samtal med Boris Jeltsin): ”Vi kommer
inte att tillåta […] en isolering av USSR från den europeiska gemenskapen”, och
vidare att NATO-rådet liksom han själv var emot en expansion av NATO. Tretton
av sexton NATO-medlemmar skulle ha varit emot expansion, enligt Woerner.
James
Baker (USA:s
utrikesminister, 9/2 1990): Presenterade sin formel ”not one inch eastward” för
Michail Gorbatjev och Eduard Sjevardnadze i Moskva. I förhandlingar med
Sjevardnadze den 4 maj 1990 försäkrade Baker också att CSCE:s roll skulle
stärkas och att den nya internationella säkerhetsordningen inte skulle få ha
några vinnare eller förlorare utan istället att en ny europeisk struktur skulle
vara ”inkluderande, inte exkluderande”.
[citaten
bygger på inspelade konversationer och är alltså muntliga utfästelser som
aldrig riktigt kom att bekräftas skriftligt. Därför förnekas deras giltighet
idag av USA och andra medan de åberopas ständigt av Ryssland]
George
Bush (president
USA, juli 1990 i samtal med Gorbatjev): Upprepade Thatchers förklaring i stort
sett och lovade ett utvidgat och stärkt CSCE med nya institutioner som skulle
inkludera Sovjetunionen i en viktig roll inom ett nytt Europa.
Warren
Christopher
(utrikesminister USA) försäkrade också i samtal med Jeltsin att Ryssland skulle
inkluderas i en framtida internationell ordning i Europa.
*[CSCE = Conference of Security and Cooperation in
Europe. Bildat vid
Helsingfors-konferensen 1973 som ett forum för dialog för att minimera
politiska och militära konflikter i Europa. Föregångare till OSCE som bildades
1994]
Samtidigt
fördes hemliga överläggningar från vilka följande har framkommit/läckt (Eichler
2021, s. 35–36):
James
Baker
(utrikesminister USA, 7/2 1990 vid besök i Moskva i samtal med västtyske
ambassadören): Överlämnade då två brev ställda till Helmut Kohl,
förbundskansler i Västtyskland. I det första skrev Baker om en möjlig expansion
av NATO. I det andra däremot skissade han på en frysning av NATO vid dåvarande
medlemmar för att rädda Gorbatjevs ansikte inför den inhemska opinionen. Kohl
gillade det sistnämnda brevet, taktiskt tänkande kring den tyska
återföreningen, men vid ett möte med Baker i Camp David samma år ska denne ha
sagt; ”To hell with that. We prevailed and they did not. We
cannot let the Soviets clutch victory from the jaws of defeat” [Källa:
Memorandum arkiverat i George H. W. Bush Presidential Library, https://bush41library.tamu.edu/.]
Baker
deklarerade vid senare tillfälle att OSCE var den främsta fienden till NATO,
som ”naturligtvis” skulle behålla sin exklusivitet utan Sovjets medverkan.
I oktober
1990 bekräftades denna linje i ett dokument skrivet under inflytande av Dick
Cheney (försvarsminister USA) som idag går under benämningen ”to leave the door
ajar” (TLDA) [svenska: att lämna dörren på glänt] [Källa: State Department
European Bureau, Memorandum to National Security Council: NATO Strategy Review
Paper for October 29 Discussion 25.10 1990; George H. W. Bush Presidential
Library: NSC Philip Zelikow Files, Box CF01468, Folder ”File 148 NATO Strategy
Review No. 1 [3]” [16].]
Detta låg
också i linje med den hardline-attityd som förespråkats av Ronald Reagan i
syfte att försvaga den forne fienden Sovjetunionen och skapa förutsättningar
för en framtida NATO-expansion österut.
Detta ämne,
NATO:s expansion, har varit föremål för ständig debatt alltsedan dess och många
har förnekat att några löften skulle ha avgetts till Sovjet-företrädare och
faktum är ju att inga skriftliga förbindelser finns. Däremot finns vittnesmål
från förre CIA-chefen Robert Gates som hävdat att man gick vidare med planerna
att utvidga NATO medan man lät Gorbatjev och andra att tro att det inte skulle
ske (Eichler 2021, s. 36).
Det har också varit uppenbart att det från rysk sida uppfattats som att löften utfärdades och att löftesbrottet betraktats som en förödmjukelse för Ryssland, att det lett till misstro mot USA och NATO och i förlängningen en ”hyper-cynisk” hållning från Putin och en uppdatering av den ryska säkerhetsdoktrinen 2010 där NATO:s östutvidgning pekas ut som ett hot.
Det kaotiska 90-talet – en krattad stig till makten för Putin
Till detta kan läggas den attityd som framkom i hanteringen av den rådgivning och framtagandet av den ekonomiska planen för rysk ”chockterapi” i övergången från planekonomi till marknadsekonomi och som framställs väldigt tydligt i Peter Löfgrens lysande dokumentärfilm ”Att skapa en Putin” som i skrivande stund finns tillgänglig på Svt Play.
I filmen
framträder Harvard-ekonomen Jeffrey Sachs som tidigt engagerades som rådgivare
och föreskrev en snabb övergång till marknadspriser, men åtföljt av stora
ekonomiska hjälppaket och skuldavskrivningar för Ryssland som ett skyddsnät för
att inte vända det ryska folket emot demokrati och marknadsekonomi och ge
opinion för en återgång till planekonomin. Statsvetaren och Harvard-professorn
Graham Allison fanns också med i diskussionerna och ledde en grupp akademiker
på Harvard University med uppgift att diskutera åtgärder för att stötta
Ryssland på dess väg mot demokrati och marknadsekonomi och därmed förhindra en
ny auktoritär utveckling i det svårt ekonomiskt sargade landet. Han hänvisade
till Marshall-planen som en storartad gest från en segrare i krig (USA) till
dess stora förlorare (Tyskland) och förordade något liknande som avslut för
kalla kriget och riktat mot Ryssland.
Med fanns
också bland andra den ryske ekonomiprofessorn Grigorij Javlinskij (numera
oppositionspolitiker i Ryssland och motkandidat till Putin vid presidentvalet
2018 och f.ö. född i ukrainska Lviv).
Gruppen
gjorde upp en plan med grundidén att ”minimera folkets lidande under
reformernas genomförande”. Snabbt genomförande av marknadsekonomi och
privatiseringar men också stöd i form av bistånd och skuldavskrivningar till
ett värde av minst 100 miljarder US-dollar. Den sistnämnda delen av planen kom
aldrig att förverkligas.
Sachs och
ett antal andra ekonomer fick också i uppdrag av ryske presidenten Jeltsin att
ta fram en plan för hur övergången till marknadsekonomi skulle gå till. De fick
bara ett par månader på sig och den följde i stort sett planen som drogs upp av
Harvard-gruppen. Men hjälpen uteblev från USA och övriga Västvärlden. Jeffrey
Sachs oroade sig redan snart efteråt och sa i en intervju:
”Jag är
orolig för att om väst ligger lågt nu och inte tydligt klargör att man är
villig att stötta omvandlingen så vinner inte de reformvilliga i Sovjet. Då
drabbas systemet av kaos, med enorma risker för Sovjets grannar och för hela
världen”
I
dokumentären som gjordes 2016 ser Sachs tillbaka och minns hur ryske
finansministern Jegor Gajdar kom från ett möte med G7-länderna i november 1991.
Sachs hade matat honom med saker att kräva: skuldavskrivningar, bistånd och en
stabiliseringsfond. Gajdar kom ut från mötet med G7-ländernas besked: ”De sa
att om vi inte betalar våra skulder i tid så kommer de att stoppa all livsmedelshjälp”.
Reformerna
genomfördes ändå. Med katastrofalt resultat. För den stora majoriteten alltså.
En liten klick som förstod möjligheterna tog för sig och blev vansinnigt rika,
blev oligarker.
Sachs hävdar
i dokumentären att USA:s makthavare var fast i kalla krigets tankemönster. Filmmakaren
Peter Löfgren berättar: ”Istället för att se det som en möjlighet att skapa
varaktig fred så tog man chansen att slutgiltigt krossa sin ärkefiende”.
Sachs säger
själv: ”De såg kalla krigets slut som en chans att öka det amerikanska
inflytandet och tvinga bort Ryssland från Mellanöstern”.
Andrei
Illarionov, f.d. rådgivare till Putin: ”De tog effektivt död på förhoppningarna
om en liberal och demokratisk utveckling av samhället och staten”.
Affärsmannen
Boris Jordan, som själv blev rik på privatiseringsreformerna, är ingen vän av
bistånd klargör han i filmen utan störde sig mer på USA:s attityd:
”Biståndet
var inte problemet, det var respektlösheten. Ryssland är ett tusenårigt rike.
De ser USA som en uppkomling, som vann kalla kriget, vilket de accepterade. Sen
körde USA över dem. Det var det som var felet. Jag tyckte det var sorgligt. Det
var en chans för världen att få med Ryssland i den europeiska gemenskapen.
Europa försökte. Men amerikanerna ville inte”.
Den ryska
ekonomin gick mot bankrutt i slutet av 90-talet. Då steg en viss Vladimir Putin
in i bilden. Tog itu med oligarkerna, tog itu med kriminaliteten och hade tur
med oljepriset som sköt i höjden och gav inkomster som Ryssland inte varit i
närheten av förut. Den röda mattan var utrullad och bara att kliva in som den
store hjälte-tsaren.
Boris Jordan
beskriver entrén: ”Han [Putin] återgav landet sin värdighet, vilket är viktigt
för ryssarna. Han ställde ekonomin till rätta. Folk köpte bostäder, ägde företag.
Han byggde upp en medelklass. Listan är lång. Varför skulle han inte vara
populär?”
Grigorij
Javlinskij: Kombinationen av att oljepriset steg, att reallönerna steg, att
Ryssland blev rikare än någonsin i historien och att man leddes av en fast hand
som skapade lag och ordning … Där är Putin-systemet, som bygger på det som
gjordes på 90-talet”.
Jeffrey
Sachs avslutar filmen:
”Man missade
en fantastisk möjlighet. 25 år senare betalar vi ett fruktansvärt pris för det.
Det är verkligen sorgligt”.
Det här är
alltså bakgrunden till det Ryssland under Putin som vi ser idag och den
grundmurning av misstro och förödmjukelsekänslor som präglat Putins
utrikespolitik i allt tydligare former ju längre han suttit vid makten.
I nästa
inlägg kommer jag in på relationen NATO–Ryssland under Putins långa period vid
makten.
Baserat till stor del på böcker enligt nedan:
Alexander,
Y., & Prosen, R. [Eds.] (2015). NATO: from regional to global security
provider, Lexington Books.
Deni,
J. R. (2017). NATO and article 5: The transatlantic alliance and the
twenty-first-century challenges of collective defense. Rowan &
Littlefield.
Eichler,
Jan (2021). NATO’s Expansion After the Cold War – Geopolitics and Impacts
for International Security, Springer.
Webber,
M., Sperling, J. & Smith, M.A. (2021[2021]). What's wrong with NATO and how
to fix it. Medford: Polity Press.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar