söndag 8 maj 2022

NATO-frågan 5: NATO, Ryssland och Ukraina – vad vill ryssarna egentligen?

 

Många har frågat sig vad Ryssland vill egentligen? Det är förstås en berättigad fråga då attacken mot Ukraina varit helt kontraproduktiv avseende den uttalade målsättningen. Dessutom måste varje sådan spekulation betraktas enbart som just … en spekulation.

En del ställer sig också helt oförstående inför de ryska påståendena om att känna sig hotat av NATO. Vissa menar att detta bara är en fasad, att de inte alls är oroade av NATO:s närhet och att det bara är en bortförklaring för att behålla kontrollen över skeendet i Ukraina och Georgien. Ryssland hjälper också till med förvirringen genom att dess företrädare själva uttalat att de känt sig hotade av Ukraina vilket förstås är rent nonsens.

Själv menar jag att det ena inte nödvändigtvis utesluter det andra (dvs. oron för NATO samt kontrollbehov av grannländer) utan kanske snarare hänger ganska intimt ihop. Jag tror inte heller det finns några enkla och entydiga svar på frågan om den ryska oron, men att den skulle vara helt och genomgående falsk och spelad tror jag inte alls på. Däremot förstås accentuerad och överdriven när så har behövts.

En del argumenterar även för att NATO:s expansion är ett narrativ odlat av Ryssland och att det istället är fria nationer som fritt har valt att ansluta sig till en försvarsallians, NATO. Så är det ju också naturligtvis men om medlemsantalet stiger från 12 länder 1990 till 30 länder 2022 så måste det givetvis ses som en expansion. Dessutom har alliansens närhet till Ryssland ständigt tilltagit. Ett faktum Ryssland måste finna sig i, men inte nödvändigtvis gilla. Lika lite som USA gillade sovjetiska robotar på Kuba, 15 mil från Florida.

Något hot från Ukraina kan emellertid ingen seriös ryss hävda att de känt genom åren men däremot har NATO varit ett spöke för de ryska makthavarna ända sedan 1990-talet som framgått av mina tidigare inlägg.

Den här ryska känslan av hot från NATO har yttrat sig i något vi möjligen kan uppfatta som en överkänslighet för NATO:s och USA:s olika aktioner och inte minst NATO:s expansion eller planer på expansion. Den har också stegrats under de senaste femton åren.

 

Hur har den ryska känslan av förödmjukelse och irritation yttrat sig?

Putins tal i München i februari 2007 klargjorde den ryska inställningen att kategoriskt vägra vidare NATO-expansion in på post-sovjetiskt territorium, i synnerhet inte i Svarta Havsområdet (Eichler 2021, s. 66).

Han kritiserade också specifikt: 1) Irak-kriget som drevs på av USA trots protester från Frankrike, Kina och Ryssland i FN. 2) Att USA försökte bli ”den enda supermakten” och skapa en unipolär världsordning. 3) NATO:s expansion österut och specifikt mot utplacering av robotar i Europa samt nya NATO-baser i offensivt läge i Rumänien och Bulgarien.

Särskilt USA:s strategi ledde, menade han, till negativa konsekvenser för internationell säkerhet. USA hade underminerat den globala säkerheten och skapat en farligare värld.

Femdagarskriget mellan Georgien och Ryssland kom inte långt efter att Georgien och Ukraina erbjudits inträde i NATO vid mötet i Bukarest 2008. Tio år tidigare hade USA slutit militära avtal med Georgien (och Azerbajdzjan), enligt president Bush för ”kriget mot terrorn”, vilket accepterades av Ryssland (Eichler 2021, s. 67). Men vid fullt NATO-medlemskap stannade toleransen från rysk sida.

Ett antal mindre incidenter längs gränsen mellan Georgien och dess provins Syd-Ossetien föregick attacken från Saakashvilis Georgien. En attack som besvarades med överdriven kraft av Ryssland som också tog tillfället att flytta fram sina positioner i området (nya baser i Abchasien och Syd-Ossetien) (Eichler 2021, s. 69).

Relationerna inom NRC (den NATO-ryska kommunikationskanalen) frös till is i.o.m. Rysslands intervention i Georgien 2008 och kom inte igång igen förrän i slutet av 2009 (Patrick W. Murphy i Alexander & Prosen [Eds] 2015, s. 172). Sedan dess har också Putin (och Medvedev) drivit en allt hårdare retorik gentemot NATO och västvärlden generellt.

År 2008, tre veckor efter Georgien-krigets slut, höll dåvarande ryske presidenten Medvedev ett tal som blivit känt som fempunktstalet och/eller Medvedev-doktrinen. Han betonade den ryska inställningen att alla nationer har en förpliktelse att bygga en multipolär och inte unipolär världsordning, inkluderande goda relationer mellan USA och EU och Ryssland för att undvika framtida konflikter. Han klargjorde också att Ryssland skulle skydda ryska liv och intressen varhelst dessa hotades, men särskilt i post-sovjetiska stater (vilket i rysk-engelsk vokabulär brukar benämnas ”near abroad” vilket alla vet vad det innebär) (Eichler 2021, s. 70). Detta bör ha varit en tydlig signal till USA och NATO, i kombination med den ryska segern i kriget med Georgien.

Här kommer vi fram till Putins tal i Valdai 18 mars 2014, strax efter annekteringen av Krim. Där återkommer han till den amerikanska ”unilateralismen”; vid deras tillbakadragande av ABM-avtalet; deras aktiva support av de s.k. ”färg-revolutionerna”; deras politiska intervention i Ukraina [”Fuck the EU”]; samt USA:s utnyttjande av kriget mot terrorism för att flytta fram de egna positionerna med militära interventioner.

Frontalattacken mot USA fortsatte, med Eichlers ord:

” [Putin] openly criticised the behaviour of the so-called winners in the Cold War for their tendency to put pressure on events, reshape the world to suit their own needs and interests and present their view as the view of the entire international community […] Furthermore, he criticised the escalation of international conflicts, the growing spread of chaos and the drawing of new dividing lines” (Eichler 2021, s. 74–75).

Här framträder alltså minst lika mycket en känsla av förödmjukelse som rädsla för NATO och dess expansion österut.

Eichler (2021, s. 75) påminner om att Ryssland ända sedan Sovjetunionens fall har betonat hur viktigt där är för deras säkerhet (känsla av säkerhet) att ha Ukraina som en buffert mot NATO. Krim, där Ryssland hyrde sin marinbas från Ukraina, ingick förstås i allra högsta grad i den uppfattningen.

Euromajdan och Janukovytjs fall skapade panik hos ryssarna som såg framför sig ett worst-case-scenario där Ryssland skulle tvingas utrymma marinbasen i Sevastopol och se den tas över av NATO. Något som för den ryska militära och politiska eliten var helt oacceptabelt (Eichler 2021, s. 76).

Här måste man också komma ihåg att så länge Sevastopol var marinbas för Ryssland skulle Ukraina inte kunna bli medlem i NATO, enligt en NATO-regel om att medlemsländer inte får ha militära anläggningar kontrollerade av länder som inte är NATO-medlemmar på sitt territorium. När Ukraina vid regimskiftet 2014 började prata om att säga upp det ryska hyresavtalet av basen (som sträckte sig fram till 2042) dröjde det inte mer än två veckor innan Ryssland tagit kontroll över hela Krim och sedan snabbt annekterade halvön.

Motiven för annekteringen av Krim och hybrid-krigföringen i Donbass framkommer återigen i den uppdaterade ryska militärdoktrinen i december 2014. I följande ordning: rädsla för den globala militära kapprustningen syftande på NATO:s militära kapacitet och möjligheten (risken ur Rysslands synvinkel) att denna militära infrastruktur etableras nära ryska gränser.

Geopolitiskt har denna rädsla framför allt eskalerat i takt med utvecklingen i Georgien och Ukraina. Militärt är rädslan för det amerikanska PGS-systemet (Prompt Global Strike) uttalat. Ett system som ska göra möjligt för USA/NATO att utföra en precisionsattack från luften var som helst i världen inom en timme.

Sammanfattningsvis skriver Eichler:

“From the geopolitical point of view, the Russian operative realists had unilaterally redrawn Russia’s frontiers with Ukraine and presented it as a reaction to the challenge represented by the continuing NATO expansion into the post-Soviet space. And the following US-led sanctions were presented as a necessary answer to the challenge represented by the Russian action. As a result, Europe became the theatre of a new and very dangerous security dilemma and of the beginning of a new vicious circle of measures and counter-measures” (Eichler 2021, s. 79)

Västvärlden har svarat på Krim-annekteringen genom att ge ekonomiskt och militärt stöd till Ukraina och förlagt militära övningar på dess territorium och dessutom infört ekonomiska sanktioner mot Ryssland. Medan Ryssland i sin tur har ökat sitt stöd till separatisterna i Luhansk och Donetsk. En konsekvens av allt detta har blivit, med Eichlers ord, en ny ”skiljelinje” som är ”enormt konfrontativ och explosiv” (Eichler 2021, s. 81).

NATO beslutade vid sitt stora möte i Wales 2014 att skapa VJTF (Very High Readiness Joint Task Force) samt en RAP (Readiness Action Plan). En utökning av styrkor på totalt 40,000 soldater + multinationella stridsgrupper i Baltikum och Polen. Medan Ryssland svarade med att modernisera och omorganisera sina försvarsstyrkor och uppdatera sin utrikespolitiska strategi för att bevaka sina intressen i de post-sovjetiska områdena inklusive Ukraina.

Debattörer i USA, inklusive Joe Biden och dåvarande (2015–2017) försvarsministern Ashton Carter, började tala om att inte bara försvara sig mot Ryssland utan också vinna en konflikt och helst på ryskt territorium (Eichler 2021, s. 85).

 

Det har alltså lett till en ökad militarisering längs den rysk-ukrainska gränsen som är över 200 mil lång. Dessutom en upptrappning synliggjord i försvarsdoktrinerna på båda sidor där Ryssland betonat NATO:s hot mot dess existens och USA i sin tur framställt Ryssland som ett ”existentiellt hot mot USA, dess allierade och den internationella ordningen” (Eichler 2021, s. 81).

 

NATO:s och USA:s agerande i förhållande till Ukraina

Sedan 2008 har ett ukrainskt NATO-medlemskap diskuterats. Ryssland har hela tiden varit emot det, men även en del NATO-länder och dessutom den ukrainska inhemska opinionen (ända tills nu kanske bör tilläggas). Den ukrainska premiärministern Arsenij Jatsenjuk sa offentligt den 18 mars 2014 (alltså efter den ryska de facto-annekteringen av Krim) att Ukraina inte skulle söka något NATO-medlemskap (Patrick W. Murphy i Alexander & Prosen [Eds] 2015, s. 174).

När utbrytarrepublikerna Donetsk och Luhansk stred, med ryskt stöd, mot ukrainska armén fick Ukraina inte mycket mer än ”verbalt stöd” från Väst och USA gav inga vapen utan bara ”Meals Ready to Eat” (Patrick W. Murphy i Alexander & Prosen [Eds] 2015, s. 175). Detta ändrades dock med tiden och redan i slutet av 2015 då HumVees och annan defensiv materiel började sändas till Ukraina från USA.

I december 2014 röstade ukrainska parlamentet – trots Jatsenjuks uttalande i mars samma år – för att överge sin alliansfrihet och söka NATO-medlemskap (Patrick W. Murphy i Alexander & Prosen [Eds] 2015, s. 176). NATO däremot var, enligt Murphy, ganska svalt intresserade av Ukraina som medlem, med sina frusna konflikter i öst och Krim (Patrick W. Murphy i Alexander & Prosen [Eds] 2015, s. 177).

Här är det återigen viktigt att komma ihåg NATO:s regel om utländska baser på medlemsländers territorium vilket kanske mest av allt förklarar NATO:s ”bristande intresse”. Det var helt enkelt inte möjligt att inkludera Ukraina om det egna regelverket skulle följas.

Bild: Anders Humlebo/TT


Varnande ord ignorerades

Många bedömare såg ändå tecken på eskalation i området och försökte komma med råd inför fortsättningen och framför allt till NATO att göra halt i expansionen österut.

Bland andra neorealisten Kenneth Waltz som menade att ytterligare NATO-expansion skulle kunna provocera fram ett utökat säkerhetssamarbete mellan Ryssland och Kina. Stephen Walt, liksom John Mearsheimer, rekommenderade att låta Ukraina förbli en neutral buffertstat för att kyla ned läget och möjliggöra för USA att reparera relationen till Ryssland (Eichler 2021, s. 86).

Även den aktade säkerhetspolitiske författaren Michael O’Hanlon rekommenderade 2017 NATO att ta tillbaka sitt löfte om medlemskap för Ukraina och Georgien. Han medgav att detta skulle ge Putin ett visst rättfärdigande men menade att detta var att föredra framför en utökad risk för krig (Eichler 2021, s. 87).

Julian Lindley French, professor of Military Art and Science och Eisenhower Professor of Defence Strategy, gick steget längre och menade att den ryska annekteringen av Krim var en ”till sin natur defensiv åtgärd” som kan ses som ett svar på NATO:s expansion (Eichler 2021, s. 87). Den brittiske generalen Mungo Melvin fyllde på med att klargöra Sevastopols betydelse för Ryssland och jämförde med marinbaserna Norfolk i USA och Portsmouth i Storbritannien (Ibid).

Den inflytelserike franske geopolitiske experten, författaren och journalisten Renaud Girard kritiserade i sin tur Frankrike, Tyskland och Polen för att inte tidigt ha gett Putin garantier för Sevastopols fortsatta existens som rysk marinbas (Eichler 2021, s. 88).

Den amerikanske geopolitiske experten George Friedman menade också att avståndet mellan NATO:s marinstyrkor och St. Petersburg efter den andra expansionsvågen av NATO blivit endast 16 mil. Detta faktum, menade han, hade provocerat och oroat Ryssland vilket var något som man måste väga in i framtida beslut (Eichler 2021, s. 89).

Intressant att notera är också den amerikanske f.d. topp-diplomaten Patrick W. Murphys fundering (2015) om vad NATO kunde tänkas göra om Ryssland skulle göra en framstöt djupare in i Ukraina än Donbass. Det vill säga precis det som Ryssland gjort nu. Något riktigt svar ger han dock inte men påpekar att NATO:s försäkringar till öst- och centraleuropeiska länder om NATO-beskydd har tolkats av Ryssland som antagonistiska och har besvarats retoriskt eller med militära övningar och underhåll av nukleära vapen t.ex. (Patrick W. Murphy i Alexander & Prosen [Eds] 2015, s. 178).

Det som hänt nu är ju att Ryssland gått ett steg längre. Frågan är då om den ryska rädslan för NATO:s expansion endast är spel för galleriet eller om de analyserat USA:s och NATO:s milda militära reaktion på annekteringen av Krim och tolkat det som att det var riskfritt att attackera resten av Ukraina?

 

Baserat på böcker enligt nedan:

Alexander, Y., & Prosen, R. [Eds.] (2015). NATO: from regional to global security provider, Lexington Books.

Deni, J. R. (2017). NATO and article 5: The transatlantic alliance and the twenty-first-century challenges of collective defense. Rowan & Littlefield.

Eichler, Jan (2021). NATO’s Expansion After the Cold War – Geopolitics and Impacts for International Security, Springer.

Webber, M., Sperling, J. & Smith, M.A. (2021[2021]). What's wrong with NATO and how to fix it. Medford: Polity Press.

 

Tidigare inlägg om NATO-frågan:

NATO-frågan 1: https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-1-en-fraga-med-ett-enda.html

NATO-frågan 2: https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-2-kalla-krigets-slut-och-en.html

NATO-frågan 3: https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-3-nato-vs-ryssland-forsta.html

NATO-frågan 4: https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-4-natos-expansion-och.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar