Tidigare inlägg:
NATO-frågan 1: https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-1-en-fraga-med-ett-enda.html
NATO-frågan 2: https://hanslillagrona.blogspot.com/2022/05/nato-fragan-2-kalla-krigets-slut-och-en.html
Efter det
kaotiska 90-talet med ekonomiskt moras och närapå ett helt bankrutt Ryssland
framträdde Putin som en frälsare på 2000-talet. Som framgick av mitt förra
inlägg genomförde han rätt åtgärder vid rätt tidpunkt och hade en hel del tur
med det sistnämnda, då oljepriset steg i höjden nästan precis vid hans tillträde
som president i början av det nya milleniet.
År 1997
bildades Permanent Joint Council (PJC), ett organ för Ryssland och
NATO-kommunikation och samarbete på reguljär basis. Redan 1999 stördes
närmandet parterna emellan genom NATO:s intervention i Kosovo-konflikten.
Serbien var en nära allierad med Ryssland och PJC:s möten upphörde i ett antal
månader innan Putin tog över rodret i Ryssland och– faktiskt – såg till att
återuppliva kontakterna (Alexander & Prosen 2015, s. 171). Kriget mot
terrorism förenade deras intressen och år 2002 ersattes PJC med The NATO-Russia
Council (NRC).
År 2001 (”nine
eleven”) hade ett ”window of opportunity” öppnats för en samarbetsinriktad
relation mellan USA och Ryssland, då USA ville jaga talibaner i Afghanistan och
erbjöds hjälp från Ryssland, som bidrog med vissa vapenslag (tanks mestadels),
tillgång till flygplatser och information om Afghanistan och talibanerna.
USA tackade
och tog emot och genomförde sedan följande unilaterala åtgärder:
Invasionen
av och kriget i Irak; tillbakadragandet av ABM-avtalet (aka SALT 1);
utplacerande av defensiva missil-system; byggandet av den för Ryssland
provokativa Trans-Caspian Gas Pipeline genom f.d. sovjetrepubliker för att
runda Ryssland; samt inte minst den andra vågen av NATO:s expansion som gav
alliansen geografisk kontakt med Östersjön samt Svarta Havet (Eichler 2021, s.
48–49).
I Ryssland
satt då den relativt nytillträdde presidenten Vladimir Putin och möjligen fick
hans hopp om att bli inbjuden till stormaktscentrum här en knäck och sådde en
bitter brygd – med ingredienser som svek, förlorad heder och respekt – som
puttrat i Kreml sedan dess.
Ett nytt
Ryssland gav också ett nytt NATO
NATO hade redan
under 90-talet formulerat om sina doktriner och deras militära aktioner blev nu
inte främst defensiva som tidigare utan blev till ”expeditionary operations
… defined by the defense of member state interests beyond alliance territory”
(Deni 2017, s.4).
Europa sågs
däremot som ”stabilt och säkert”. Därför sågs inte heller behovet av stora
försvarsstyrkor: ” […] large, nondeployable, conscript-based forces were no
longer necessary” (Deni 2017, s. 5). År 1990 var det bara UK och Luxemburg av
NATO-medlemmarna som hade professionella arméer. År 2016 var det istället bara
fem NATO-länder som fortfarande hade kvar värnplikt.
Den mer
offensiva NATO–strategin inbegrep också att expandera österut, trots de
muntliga försäkringar som avgavs till ryska företrädare under 90-talets början
(se mitt förra inlägg).
Anthony
Lake, rådgivare åt president Bill Clinton 1993–97, tog fram en doktrin för NATO:s
expansion med liberal argumentation (i dess IR-politiska beklädnad) om att
sprida liberal demokrati till världen, och östeuropa i synnerhet. En garanti
för amerikanskt ekonomiskt och politiskt inflytande och för freden och
stabiliteten (teorin om att liberala demokratier inte krigar mot varandra)
(Eichler 2021, s. 39).
Kritiker
fanns dock framför allt inom den akademiska världen. Michael Brown vid Harvard
University exempelvis som menade att en NATO-expansion skulle försvaga
demokratiska krafter i Ryssland och bana väg istället för ”hard-liners” som
skulle tolka processen som en dramatisk förändring av maktbalansen och en
utvidgning av den amerikanska inflytselsesfären och som en process med en
anti-rysk dimension. Det skulle riskera en mer fientlig säkerhets- och
utrikespolitik och försämra det europeiska säkerhetsläget (Eichler 2021, s. 42).
Han förutsåg som exempel hur Ryssland skulle kunna annektera den östra delen av
Ukraina och kanske Belarus och att det i så fall skulle vara berättigat med en
NATO-utvidgning. En förutsägelse som kom att ligga nära vad som hände, men mer
som en konsekvens av expansionen än tvärtom.
George
Kennan, mannen bakom containment-politiken under kalla kriget, hade varit emot
bildandet av NATO som han menade skulle bidra till militariseringen av världen
och han var emot NATO:s expansion. Han varnade 1997 för att den skulle
fortsätta fram till ryska gränserna och riskera att provocera fram en
nationalistisk, militaristisk och anti-Västlig opinion i Ryssland. Senare har
han t.o.m. kallat NATO-expansionen in på tidigare sovjetiskt territorium för
”en blunder av potentiellt episka proportioner” (Eichler 2021, s. 42).
Fredsforskaren
Johan Galtung har jämfört NATO-expansionen med Versailles-freden 1918 och
varnat för att den skulle provocera fram onödig spänningsökning i området, en
kapprustning och en makro-version av Balkan-krigen (Eichler 2021, s. 43).
Fler
kritiker fanns och sammanfattat stod de för en uppfattning att expansionen var
konfrontativ och hade en explosiv potential. Att Ryssland skulle känna sig
inringat och provocerat av detta nollsummespel och att det återinförde kalla
krigets skiljelinje i öst-väst och framkallade ett skifte från positiv fred
till negativ fred och från samarbete till konfrontation och militär spänning
(Eichler 2021, s. 45).
Sedan NATO:s
andra våg av expansion (2004) har baltstaterna Estland, Lettland, Litauen
tillkommit och gett NATO ett strategiskt läge vid Östersjön och inloppet till
St. Petersburg. Dessutom tillkom också Bulgarien och Rumänien vilket gav ett
liknande strategiskt läge vid Svarta Havet vid vilket Ryssland hade (och har)
sin stora marinbas Sevastopol/Krim.
Det blev
också en av orsakerna, förutom ett starkt behov av modernisering, till Putins
stora satsning på militär upprustning. I St. Petersburg med omnejd (västra
militärdistriktet) finns nu en ansenlig styrka som innefattar en pansararmé,
två motoriserade brigader, två marinflottor, en armé marinsoldater, två
fallskärmsdivisioner, samt en hel del olika specialförband. Dessutom en stor
satsning på ett omfattande s.k. A2/AD-system, som enkelt beskrivet är en
kombination av sensorer som kan upptäcka fientliga mål långt bort och
långskjutande robotar som kan slå ut dessa mål långt innan de kunnat utgöra ett
hot mot försvararna (Eichler 2021, s. 53).
Det är det
här som Eichler menar med intern balansering, medan NATO istället har ägnat
mycket kraft åt extern balansering, dvs. flyttat gränserna österut och därmed
skaffat sig strategiska geografiska lägen, med nya baser och övningsområden,
förutom en viss förstärkning av nya förband i de nya medlemsländerna.
Vi kan också kalla det en eskalering i stil med Robert Jervis "security dilemma", det vill säga en serie åtgärder och motåtgärder som trappar upp en militarisering av området från Östersjön ned till Svarta Havet i en ond cirkel och som vi nu ser har lett till ett fullskaligt krig i Ukraina med farlig potential att spridas och bli till ett världskrig.
Detta ska alltså inte ses som en ursäkt för Rysslands attack mot Ukraina utan en förklaring, möjligen en av flera.
I mitt nästa
inlägg kommer jag närmare in på NATO:s expansion och Rysslands irritation över
denna och känsla av att vara ignorerat och nedvärderat.
Baserat på böcker enligt nedan:
Alexander,
Y., & Prosen, R. [Eds.] (2015). NATO: from regional to global security
provider, Lexington Books.
Deni,
J. R. (2017). NATO and article 5: The transatlantic alliance and the
twenty-first-century challenges of collective defense. Rowan &
Littlefield.
Eichler,
Jan (2021). NATO’s Expansion After the Cold War – Geopolitics and Impacts
for International Security, Springer.
Webber,
M., Sperling, J. & Smith, M.A. (2021[2021]). What's wrong with NATO and how
to fix it. Medford: Polity Press.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar