Tidningarna är nu fyllda av berättelser om offren för
flygkatastrofen i östra Ukraina. En av de första rapporterna talade om
hundratals döda, bland andra fyra fransmän. En av mina barn undrade varför just
offer med denna nationalitet nämndes. Kort därpå läste jag om antalet omkomna amerikanska,
holländska och andra europeiska medborgare. Det förekom också rubriker där det
talades om forskare som omkommit. Bakom denna typ av nyhetsrapportering kan
anas en värdering av människor. Vi förutsätts intressera oss mer för dem som
liknar oss och uppröras mer över högutbildade forskare som dött.
Samtidigt pågår en hänsynslös attack mot Gaza. Israel ägnar
sig åt ”gräsklippning”. Med jämna mellanrum görs attacker som tjänar som syfte
att demonstrera makt och visa militära muskler. Resultatet i antalet döda
palestinier är nu uppe i klart fler än offren för flygkatastrofen i Ukraina.
Minst ett par tusen palestinier är skadade. Enligt den senaste rapport jag hört
finns tre israeliska dödsoffer.
Den här makabra matematiken visar åtminstone tre saker. Dels
styrkeförhållandet mellan Israel och Palestina samt bristen på proportionalitet
i attacken mot Gaza. Men också hur vi i västvärlden värderar människoliv.
Tidningarna är nu fulla av historier om de omkomna i flygkraschen i Ukraina.
Tragedin som drabbat familjer slås upp i djupgående artiklar och vi får namn
och ålder på de omkomna och deras livsberättelser. Det ger oss en bild av dem
som drabbats och en känsla av deltagande med de sörjande. Bakom dödssiffrorna
finns människor med drömmar och hopp om framtiden, med vänner och familj som
mist en vän eller familjemedlem. Offren i Gaza är sällan beskrivna med samma
intresse.
Homo sacer är ett
uttryck som härstammar från romarriket och bland annat använts av den italienske filosofen Giorgio Agamben. Det avser en person som kan dödas av vem som
helst utan att den dräpande betraktas som en mördare. De människor som nu
mister sina liv i Gaza presenteras oftast bara som en siffra. Sakta men säkert
räknas talet uppåt. Bakom siffertalen finns mängder av barn. En del dödade mitt
i leken, några på en badstrand eller på väg till eller ifrån släktingar och
vänner eller hemma i familjens till synes trygga famn. Vardagsliv som människor
i Gaza försöker leva avbryts nu ständigt av dödsbringande projektiler.
Den amerikanske presidenten Barack Obama beklagar dödsoffren
men betonar samtidigt att Israel har rätt att försvara sig. Samma sak upprepar
Stefan Löfven i sitt nu mycket kritiserade facebook-inlägg. Likaså vår
utrikesminister Carl Bildt betonar just detta att Israel har rätt att försvara
sig. Vad de avser är förstås det folkrättsliga i att försvara sitt territorium.
Därvid har de naturligtvis rätt. Men denna rätt till självförsvar har sina
gränser vilket sällan vidrörs.
Den humanitära rätten bygger på ett antal grundprinciper, bland
andra de om distinktion,
proportionalitet, försiktighet, förbudet mot att orsaka onödigt lidande och
överflödig skada.
Inte minst kravet på rimlig proportionalitet är tillämpligt
gällande Israels attack mot Gaza. Men även principerna om att inte orsaka
onödigt lidande och överflödig skada. Ingen kan med åberopande av självförsvar
attackera civila mål som skolor och sjukhus. Avseende det sistnämnda innehåller
fjärde Genévekonventionen följande text (i artikel 18):
”Civila sjukhus, som
inrättats för vård av sårade och sjuka, ofärdiga och barnsängskvinnor, må under
inga omständigheter anfallas utan skola städse respekteras och skyddas av de
stridande parterna”
Den israeliska stridsvagnsbeskjutningen av Al-Wafa sjukhuset
är alltså ett klart brott mot denna artikel och principerna för den humanitära
rätten.
Men människoliv värderas kanske olika? Hur hade vi reagerat om
den brittiska regeringen hade bombat Dublin eller de katolska kvarteren i
Belfast sönder och samman när IRA utförde bombattentat i London? Sannolikt hade
protesterna nått stormstyrka. Nu kommer de istället i form av pliktskyldiga fördömanden
men med det torra tillägget att Israel har rätt att försvara sig. Hur många
människor boende i Gaza ska dödas för att Israels rätt till självförsvar är
förverkad? Finns det kanske ingen gräns? Är Gaza-borna helt enkelt lovligt
byte, eller vad Giorgio Agamben kallade homines
sacri?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar