En av den senaste tidens stora politiska stridsfrågor har
varit det fria skolvalet och dess goda och dåliga effekter. Flera olika
forskningsrön under de senaste åren har visat att den svenska modellen med
mycket långt gående frihet att välja skola och för privata aktörer att starta
och bedriva skolverksamhet har haft en negativ effekt för skolresultaten sett
över hela landet och lett till ökad segregation och kraftiga försämringar för
elever från socialt missgynnade områden. Något som också resultaten för svensk
del i PISA-mätningarna har styrkt.
Nu har emellertid en rapport publicerats som sägs visa att
skolvalet inte missgynnar de svaga.
Detta är också den feta rubriken på en artikel i dagens SvD som också är
förstasidestoff i tidningen. Rapporten, ”Sweden´s school choice reform and
equality of opportunity”, kommer från näringslivsfinansierade IFN (Institutet
för näringslivsforskning) men ges samtidigt, enligt SvD-artikeln, ut på
statliga Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering
(IFAU) vilket är lite anmärkningsvärt om det stämmer (har dock i skrivande
stund inte kunnat hitta den på IFAU:s hemsida). En rapport som utges av ett
institut som finansieras av skolfrågornas stora lobbygrupper och
intressegrupper skulle i så fall därmed ges en statlig auktoritet.
IFN grundades 1939 av Sveriges Industriförbund och Svenska
Arbetsgivareföreningen (SAF) och har idag Svenskt Näringsliv som huvudman och
drivs bland annat av syftet att bidra med analyser och ”policyrekommendationer till offentliga
och privata beslutsfattare på områden av hög relevans för det svenska
näringslivet”. IFN är,
enligt sin egen hemsida, ett institut som har övertygelsen att ”nationalekonomisk
metod” är ett ”kraftfullt verktyg för att förstå samhället”.
Enligt SvD-skribenten Mattias Mächs släpps rapporten av IFN
idag, vilket verkar förbryllande då den funnits tillgänglig online (förvisso
mot betalning) sedan 30 april i år!? Att lyfta just den här rapporten i den artikelserie
som har rubriken ”SvD bevakar inför riksdagsvalet 2014” kan alltså tolkas mer
som en vinkling av tidningen inför höstens val? Kanske är tanken att ta udden
ur annan forskning som den vid Stockholms Universitet eller ur bland
andra Skolverkets konstaterande att ”det fria skolvalet sannolikt har bidragit
till ökade resultatskillnader mellan skolor och en ökad socioekonomisk
skolsegregation och därmed till minskad likvärdighet”?
Vad döljer sig då bakom rubriken om rapportens resultat; ”Skolvalet missgynnar inte de svaga”? Jo,
vad den säger är egentligen att
forskarna varken funnit att skolvalet skulle gynna eller missgynna elever med
sämre förhållanden. Vilket med andra ord lika gärna kunde ha genererat rubriken
”Skolvalet gynnar inte de svaga”. Att
forskarna, anförda av nationalekonomen Karin Edmark, inte hittar några samband
kan möjligen ha att göra med metoden men eftersom jag inte lyckats få tag i
själva rapporten är det lite svårt att uttala sig säkert om dess innehåll.
I SvD-artikeln påpekar också Skolverkets undervisningsråd
Jonas Sandqvist komplexiteten i mätningar av skolvalsreformens effekter på
studieresultaten. Skolverket kallar det ”metodologiskt komplicerat”. Av
artikeln framkommer också att forskaren Karin Edmark betonar att rapporten inte motsäger att det fria skolvalet
lett till ökad skolsegregation och större resultatskillnader mellan skolor. Vilket
väl, enligt mitt sätt att se det, måste vara det största problemet med det fria
skolvalet. Och borde det inte i förlängningen också innebära en nackdel just
för svaga elevgrupper?
Så i slutändan kan man fråga sig vad rapporten säger
egentligen?
SvD:s artikel bringar dock inte särskilt mycket
klarhet utan lämnar istället en rad frågetecken efter sig. Men syftet med att
publicera den var kanske istället att med lite listig rubriksättning försöka bidra
till att vända opinionen i frågan inför valet?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar