Jag och
Anna Grinzweig-Jacobsson intervjuade Eduard Dolinsky, chef för Ukrainian Jewish
Committee, i december 2017 för ett filmprojekt och en artikel som publicerades
i SvD 25 januari 2018. Den 1 september i år träffade jag Eduard Dolinsky igen,
denna gång vid Babij Jar. Det blev en ny intervju som delvis legat till grund
för en ny artikel som publicerats i GP den 29 september. Större delen av intervjumaterialet är
dock oanvänt så här publicerar jag nu utförliga utdrag ur den. Hur är läget för
judar i dagens Ukraina? Vad tycker han om planerna för Babij Jar?
Intervjun
följer längre ned, men först några inledande ord.
Den 29 september är det 80 år sedan
som den största enskilda massakern av judar inleddes vid Babij Jar i Kiev.
Enligt tyska Einsatztruppernas rapport hem till Berlin hade 33,771 judar
skjutits till döds under dagarna 29–30 september 1941. Det kan mycket väl ha
varit fler. Ingen vet säkert.
Den 6 oktober i år sker den officiella
minnsehögtiden och enligt uppgift kommer Israels president Isaac Herzog, samt
hans tyske kollega Frank-Walter Steinmeier och albanske presidenten Ilir Meta
att närvara. Ukrainske presidenten Volodomyr Zelenskij, som själv är av judisk
börd, håller tal.
Bakom högtidligheterna råder dock en
konflikt om Babij Jars framtid. Projektet med ett minneskomplex över
Förintelsen är redan igång men nationalistiska kretsar i Ukraina vill inte att
det förverkligas. Ett sådant skulle troligen inte innehålla det narrativ de
företräder, att den ukrainska nationaliströrelsen OUN bekämpade tyskarna och är
lika mycket offer för dem som judarna. I likhet med Sovjetunionen och nu
Ryssland som håller fast vid narrativet om Det Stora Patriotiska kriget med
början 1941 istället för 1939 så vill dagens ukrainska nationalister att
historien om OUN ska börja 1942. Det som hände dessförinnan vill de ska falla i
glömska.
För fyra år sedan var jag vid Babij
Jar för första gången. Jag och Anna Grinzweig-Jacobsson mötte då också Eduard
Dolinsky, chef för Ukrainian Jewish Committe. Det blev till en lång intervju på
hans kontor i Kiev och en artikel i SvD 2018-01-25.
Innan SvD-artikeln släpptes hann jag
publicera tre bloggartiklar om Babij Jar som fortfarande håller som bakgrund
för den som inte vet så mycket om denna händelse och om platsen.
Den första handlade mest om vad som
hände vid Babij Jar 1941.
Den andra mer om den ukrainska
förnekelsen av kollaborationen med tyskarna och nationaliströrelsens deltagande
vid Babij Jar.
Medan det tredje inlägget rörde sig
kring framtidsplanerna för platsen Babij Jar.
Det senare inlägget innehåller många
frågor som idag kan anses besvarade medan en del andra fortfarande hänger i
luften.
Den 1 september i år träffade jag
honom igen och då vid Babij Jar. Det blev en ny intervju som delvis legat till
grund för en ny artikel som publicerats i GP den 29 september.
Större delen av intervjumaterialet är
dock oanvänt så här publicerar jag nu utförliga utdrag ur den. Hur är läget för
judar i dagens Ukraina? Vad tycker han om planerna för Babij Jar?
Foto: Hans Wåhlberg. Eduard Dolinsky vid Menorah-monumentet och den nya symboliska synagogan vid Babij Jar. |
Intervju med Eduard Dolinsky 1 september 2021, Plats
Babij Jar, nära Menorah-monumentet, Översatt från engelska till svenska (H=Hans
Wåhlberg, E=Eduard Dolinsky)
Vi möts utanför metro-stationen Dorohozhychi
som en del nu vill döpa om till Babyn Yar. Det är fuktvarmt men molnigt. Vi tar
oss längs de stenbelagda gångarna till Menorah, monumentet vid vilket de årliga
minneshögtiderna ofta hållits. Här finns nu också ett nytt monument, en
symbolisk synagoga. Eduard forcerar ett avspärrningsband och poserar framför
synagogan men blir bortkörd av en vakt. Den öppnades redan i maj månad i år men
jag vet inte varför vi inte fick undersöka den närmare. Kanske har det med
säkerhetsskäl inför 80-årsdagen att göra. Vi gör hur som helst intervjun på en
bänk längs den gångväg som kallas Alley of Sorrow. Högtalare längs allén räknar
upp namnen på de judiska dödsoffren vid platsen 29–30 september 1941 och bildar
en märklig och ödesmättad bakgrund till vårt samtal. Idén har hämtats från Yad
Vashem förklarar Eduard för mig.
H: När vi talades vid för fyra år sedan sa du att judarna i
Ukraina måste kämpa eller lämna landet och att det var svårt att vara jude i
Ukraina. Tycker du att det blivit bättre eller sämre idag?
E: Det beror på. De flesta ukrainska judar har försvunnit
redan, men frågan om anti-semitism och glorifieringen av förövarna [min
anm./ de ukrainska tysk-kollaboratörerna som glorifieras i Ukraina, om vilka
Eduard Dolinsky ofta använder uttrycket ”perpetrators”/”förövare”] finns
fortfarande. Vi måste fortfarande ställas inför de här frågorna.
H: Tycker du att något har ändrats till det bättre?
E: Jag skulle säga att glorifieringen av Förintelsens förövare
har lugnat sig lite från centralt regeringshåll, men det fortsätter fortfarande
aktivt på regional och lokal nivå. Fortfarande hålls många minneshögtider,
uppförande av minnesplaketter, minnesmärken och monument över förövarna.
H: Du har kämpat länge mot regeringens glorifiering av
nationalistorganisationen OUN och deras armé UPA och deras ledare Stepan
Bandera och Roman Sjuchevitj som samarbetade med Nazi-Tyskland under 2vk. Har
du/ni haft någon framgång i denna kamp under senare år, efter vårt förra samtal
(2017)? Några positiva reaktioner från allmänheten eller officiellt håll?
E: Extremt svår fråga. Från min synpunkt vore en framgång
att alla dessa monument över förövarna rensas bort, förstörs. Trots alla mina
ansträngningar så fortsätter det att komma nya. På den punkten har vi inte haft
någon framgång. Inga monument har tagits ned. Även öppna Nazi-kollaboratörer,
till och med officerare i Einsatztruppen har fått minnesplaketter. Folk som
personligen och direkt, praktiskt taget med vapen i hand, skjutit judar. Det
kommer fler och fler plaketter och monument varje vecka, överallt. Å andra
sidan tror jag att jag och andra planterar frön av frågor och tvivel hos
allmänheten angående de här personerna som glorifieras. Droppen som urholkar
stenen, som man säger. Så vi tror på ett lyckosamt slut… kanske.
H: Tror du att Ukrainas process för att gå med i EU kommer
att innebära någon skillnad?
E: Ja, vi inom den judiska gemenskapen tror att medlemskap
i EU kan innebära ett återförande av judisk egendom. Samt också att stoppa
denna glorifiering genom en eller annan åtgärd.
H: Har avskedandet av Volodomyr Viatrovytj som chef för
Ukrainska Institutet för Nationellt Minne betytt några skillnader i
historieskrivandet och attityden från detta institut?
E: Nej, han togs bort men de fortsätter enligt hans
policies. Anton Drobovytj är chef nu men fortsätter glorifieringen av
Nazi-kollaboratörer, så inget har ändrats. De har en budget på miljontals
dollar medan vi i den judiska gemenskapen får bemöta dem med in princip inga
pengar alls. Tack vare facebook kan vi komma ut eftersom all ukrainsk media är
rädda eller stödjer den nationalistiska sidan och inte vill prata om vår sak.
Jag kontaktas ytterst sällan av någon betydelsefull media. De försöker att inte
beröra ämnet.
H: Har den nye presidenten Volodomyr Zelenskij betytt några
förbättringar för den judiska gemenskapen?
E: Jag tror att han gjort att aktiviteterna från centralt
håll har lugnat ned sig. De nådde sin peak under Porosjenko. Han finansierade
denna glorifiering som gjutit hat och splittring i samhället. Zelenskij har
fått det att lugna ned sig lite.
H: Har han betytt några ändringar i den officiella
attityden till minnet av Babij Jar?
E: Han stödjer byggandet av Minnescentret här [BYHMC] och
Babij Jar-muséet. Det är en väldigt positiv sak från Zelenskij. Trots kritik
från nationalister, som attackerat hans kontor. De vill inte ha något
Förintelse-minne vid Babij Jar. Inte heller det ukrainska civilsamhället. De
vill ha ett minnescenter över alla offer.
H: Minns jag rätt om att Zelenskij offentligt har fördömt
OUN? Är detta korrekt?
E: Nej, det var SS-divisionen Galizien. Hans fördömande kom
efter paraden i Kiev till ära för denna division. Men han nämnde inte OUN eller
någon annan nationalistisk organisation.
H: Vet du om lagen som förbjuder kritik av OUN/UPA [införd
2015] har tillämpats ännu? Några rättsfall?
E: Nej, inte ännu, för de har inget praktiskt verktyg för
det. De säger att man inte kan kritisera dem men har ännu inte etablerat någon
straffsats. Jurij Sjuchevitj, son till UPA-ledaren Roman, föreslog fem års
fängelse men fick inte med sig parlamentet. Men lagen är ändå användbar för dem
som glorifierar OUN/UPA. Det ger laglig grund för regeringar och offentliga
organisationer att hylla dessa Förintelse-förövare. Eftersom denna lag säger
att de slogs för självständighet, trots de brott de begick. Det gör att
regeringen måste glorifiera dem.
H: Framtidsplanerna för Babij Jar har debatterats häftigt
här i Ukraina. Som jag förstår finns det två projekt för platsen. Ett är Babyn
Yar Holocaust Memorial Center (BYHMC) initierat av privata finansiärer
och som av en del ses som ett ”ryskt” projekt, samt det andra projektet för ett
minneskomplex initierat av president Porosjenko som gav uppdraget med planerna
till the Institute of History of the National Academy of Sciences of Ukraine. Vad
har du att säga om dessa projekt?
E: Jag stödjer fullt ut BYHMC-projektet. Det blir det enda
Förintelsemuséet i Ukraina sedan självständigheten 1991. Det finns en hel del
falsk information om detta projekt, att det är ett ryskt projekt och liknande. De
försöker underminera projektet. Denna kritik kommer helt och hållet från
nationalistisk sida. De vill att minnet av dessa Förintelse-förövare ska hedras
här, på benen av deras judiska offer. Det är omöjligt, vi borde inte låta det
hända. Om vi tittar på Nazi-sidan här så finns sedan tidigare ett litet
monument för nationalisterna i OUN. Det är 50 namn, och bland dem folk som var
befäl i ukrainska hjälppolisen [min anm./ukrainska polisstyrkor som
assisterade nazityskarna bland annat vid massakern i Babij Jar 29–30 september
1941], inte bara i Kiev utan även på andra platser. Du kan förstå att det
är hel obegripligt. Det är omöjligt att förstå. En normal person kan inte
begripa det.
H: Vet du något om det statligt ledda projektet?
E: Vilket då? Presidenten stödjer BYHMC-projektet.
H: Jo, men problemet är ju att Porosjenko startade ett
parallellt projekt 2018.
E: Porosjenko är inte där längre. Men han var involverad i
BYHMC-projektet också och gav det stöd. Nu gör han inte det längre utan säger
det är ett ryskt projekt. Han är en lögnare, en populist.
H: Det är ganska förvirrande. Jag läste en artikel av
historikern Paul R. Magocsi som uppmanar ukrainare att stödja det statligt
ledda projektet (?)
E: Magocsi företräder en kanadensisk organisation,
Ukrainian Jewish Encounter. De ville ha ett eget projekt här. Det projektet var
att inget alls skulle byggas här, inget Förintelsemonument, ingenting. Magocsi
är direkt involverad i det projektet. De vill att det här ska vara bara en
minnespark. Bara park men inget museum eller liknande. Och deras projekt har
misslyckats, så därför kritiserar de BYHMC.
H: Men detta med parallella projekt måste vara förvirrande
och splittrande för den judiska gemenskapen?
E: Nej, nej, det enda projektet just nu är BYHMC. Det byggs
redan, du kan se det [min anm/pekar mot Menorah och den nybyggda symboliska
synagogan intill]. Andra projekt bara pratas det om, det finns inga andra.
H: Så den 6 oktober är det officiell minnesstund för
80-årsminnet här vid Menorah-monumentet?
E: Jag vet inte riktigt. Det måste nog ha en större plats,
men någonstans här vid Babij Jar.
H: Tänker du närvara?
E: Det tror jag, om jag blir inbjuden.
H: Så du är inte inbjuden ännu?
E: Nej, inte än. Men jag var inbjuden till 75-årsminnet.
H: Är det något alldeles särskilt du skulle vilja få fram
till en svensk läsekrets?
E: Ja, att det inte är någon normal situation i Ukraina
avseende den här glorifieringen. Jag menar, anti-semitism kan du hitta var som
helst i världen, särskilt i Europa. Men responsen i Ukraina är svag. Samhället
befinner sig i ett förnekelsetillstånd. Förnekelse av problemet med
anti-semitism. När Zelenskij var i Kherson förra året och talade i synagogan
där förnekade han att det ens förekom i Ukraina. Trots det faktum att någon,
bara några dagar före talet, hade försökt bränna ned synagogan han stod i. Det
är komiskt faktiskt, en form av förnekelse. Men jag klandrar inte Zelenskij,
han är en bra man. Men glorifieringen av Nazi-förövare är ett brott mot det
ukrainska folket, tycker jag. Inte bara judarna utan ukrainarna och framtiden
för detta land. För det påverkar landets moral. Det underminerar landets
värdegrund. Detta folk, ukrainarna, slogs mot nazisterna i Röda Armén. De
besegrade nazisterna. Miljoner ukrainare. De ukrainska Förintelse-förövarna var
få, bara tusental, inte miljoner. Men miljoner ukrainare gav sina liv för att
besegra nazisterna. Deras hjältemod förnekas nu. Hjältarna är de personer som
stod på nazisternas sida.
H: Tror du det blir lättare att föra fram de här sakerna om
kriget i Donbass tar slut?
E: Jag tror kriget har betydelse, ja, du har rätt. Jag
talade med en väst-journalist som sa att denna ukrainsk-ryska konflikt kommer
att bidra till att glorifieringen fortsätter, eftersom ukrainarna tror det
skulle försvaga landet om den stoppades. Men jag tror inte det. Jag tror
glorifieringen försvagar Ukraina. Men när jag säger det blir jag attackerad. De
säger att jag provocerar fram anti-semitism, att jag jobbar för ryska FSB, att
jag är rysk agent, en sionist, att jag är det ena eller andra. De försöker smutskasta
mig. Och ukrainsk massmedia ger inget stöd. Vissa, men de flesta inte. De är
antingen rädda att röra frågan eller på nationalisternas sida.
H: Om vi går tillbaka till Kherson-attacken, har dessa
anti-semitiska attacker ökat eller minskat på sistone?
E: De fysiska attackerna är inte så många. Det var en man
som attackerade en synagoga beväpnad med yxa men lyckligtvis skadades ingen.
Men vi har massor av anti-semitiska uttryck på sociala medier. Massor,
tusentals. Ibland till och med på vanliga tv-kanaler.
H: Tror du att polisen tar dessa attacker mer på allvar
numera?
E: De börjar göra det, med Zelenskij [min anm/vid makten]
H: Så detta är något som ändrats till det bättre?
E: Ja, ja.
Foto: Hans Wåhlberg. Eduard Dolinsky vid Alley of Sorrow, Babij Jar.
Epilog:
Bara några veckor senare, den 22 september, tog parlamentet
en lag som förbjuder anti-semitism. Lagförslaget kommer på initiativ från
president Zelenskijs parti Folkets Tjänare så mycket sannolikt kommer
presidenten att godkänna lagen. Eduard Dolinsky bör vara mycket nöjd över denna
lag.
En som typiskt nog inte var nöjd däremot är just den i
intervjun nämnde Volodomyr Viatrovytj som tidigare var chef för Ukrainska
Institutet för Nationellt minne men nu är parlamentsledamot för förre
presidentens Porosjenko parti Europeisk Solidaritet.
Enligt hans åsikt har ukrainska parlamentet använts för att
”uppdatera ryska förfalskningar om påstådda anti-semitiska hotet i Ukraina” och
han menar att lagen strider mot konstitutionen som förbjuder privilegier
baserade på etnisk tillhörighet.
Han personifierar och representerar den förnekelseattityd
som Dolinsky talar om i intervjun. Men kanske ser vi en åtminstone tillfällig
kursändring från regeringshåll i frågan? Kanske ses kostnaden för hög att
fortsätta på den ultra-nationalistiska vägen som leder in på ett spår som kan
äventyra det EU-medlemskap som Ukraina så hett eftertraktar? Men man vet aldrig
vilka vägar Ukraina ämnar ta. Dess politiska väg tar ofta populistiska
U-svängar. Fortsättning följer alltså.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar