Varje år
hålls en tyst minnesmarsch för att hedra de judar som tvingades marschera längs
gatan som då hette Melnykovagatan från centrala Kiev ut till ravinen vid Babij
Jar.
Minnesmarschen
är ett personligt initiativ som har initierats av den tyske affärsmannen och poeten
Yevhen Horodetsky och aktivisten Dmytro Yurinov. Meningen är att utan paroller
eller plakat marschera under tystnad mot Babij Jar och längs samma väg som de
drygt 33 tusen judarna som mördades där fick ta.
Det är
sjätte året den hålls (en del hävdar sjunde) och i årets marsch deltog uppskattningsvis
ca 700 personer, bland dessa representanter för judiska gemenskaper på andra
orter än Kiev och även från utlandet. Dessutom ett antal ungdomar från
ukrainska samt tyska judiska skolor.
Vi samlas
vid den enorma biograten Kyivska Rus i stadsdelen Lukianivska, inte långt från
Babij Jar. Här startar också marschen som går längs gatan Yurii Illienka som
då, 29–30 september 1941, hette Melnykovagatan. Marschen bevakas av mycket
media men ovanligt lite poliser. Antingen visar det på en tillförsikt att inget
riskerar att hända eller också nonchalans inför eventuella hot. Men marschen
flyter lugnt på helt utan störningar eller incidenter.
Bild: Hans Wåhlberg. Vi samlas vid biografen Kyivksa Rus i stadsdelen Lukianivska. Stort medieuppbåd och ca 700 personer marscherar. |
Vid Babij
Jar svänger kolonnen in på det som kallas Alley of Sorrow och leder upp
till Menorah-monumentet, den sjuarmade ljusstaken som nu också fått sällskap av
en symbolisk synagoga där också en bön lästes av den inbjudna rabbin.
Många
avslutade med en privat bön eller meditation vid randen till ravinen intill.
Det sägs att just den platsen inte är själva avrättningsplatsen men vittnen har
beskrivit att de skjutna föll ned i en grop utför ett stup så den här kanten nära
Menorah-monumenten och synagogan fungerar symboliskt.
Bild: Hans Wåhlberg. Framme vid Menorah-monumentet läggs stenar ned symboliskt. |
Detta är
alltså även en symbolisk marsch som ska hedra all de som tvingades göra den som
sin allra sista i livet. Vad hände då den 29 september 1941?
Bild: Hans Wåhlberg. Ravinen ned från Menorah-monumentet tjänar åtminstone som symbol för avrättningsplatsen även om det är tveksamt om den verkligen låg här. |
Dödsmarschen
1941
Melnykovagatan
heter som sagt numera Yurii Illienka-gatan men det är samma väg vi vandrar mot
Babij Jar. Då släpade hela familjer på vad de orkade bära, i tron, eller
åtminstone i hopp om, att de skulle evakueras. De hade också beordrats att ta
med pengar och värdesaker, naturligtvis för att deras bödlar skulle kunna samla
in dem och stjäla dem för egna syften. Enligt uppgift i tyska rapporter om
aktionen gick pengar och andra värdesaker till den tyska välfärdsmyndigheten
NSV (National-Sozialistische Versorgung) för att delas ut till etniska tyskar
(Volksdeutsche), och en del till stadens administration för fördelning bland
stadens behövande. Många lokala
ukrainska Kiev-bor angav sina judiska grannar, en del kanske i hopp om att få
del av deras tillgångar (?). Chefer för
tyska säkerhetspolisen Sipo och säkerhetstjänsten SD uppgav hur som helst att
deras kontor i Kiev fick flera korgar fulla med angivelser av judar från
ukrainska medborgare och att de hade svårt att bearbeta all information som
inkom.
Hela platsen
omslöts av taggtråd för att hålla utomstående vittnen borta och tre rader av
trupper bevakade det hela. Den yttre cirkeln ska ha bemannats av ukrainsk
polis, den andra av ukrainsk polis och tyskt manskap och den inre cirkeln av
tyska trupper (källa: Deathcamps.org:
http://www.deathcamps.org/occupation/babi%20yar.html). En del av de få
vittnesmålen från massmorden 29–30 september motsäger som sagt till viss del
detta då de nämner ukrainskt deltagande även vid själva mordplatsen. Det anses
dock väl belagt att Tyska Sonderkommando 4A, som tillhörde Einsatzgruppe C, var
huvudansvarigt för morden dessa dagar men att också 45e Reservbataljonen
Hamburg, 303e Polisbataljonen Bremen och ukrainska hjälppolis (s.k. Auxiliary
Police/Schutzmannschaften) deltog i mördandet och vaktandet av de väntande
offren.
Det är svårt
att föreställa sig den oerhörda synen av massmord. Det går egentligen inte att
greppa, men några vittnesmål får avsluta detta inlägg:
Elena
Borodjanskaja-Knysh blev kommenderad att stiga fram till ravinkanten
tillsammans med sin fyraåriga dotter, men väntade inte på nästa kommando, utan
knuffade direkt ner flickan och kastade sig efter. Hon klarade sig mirakulöst
och kunde leverera följande vittnesmål (I ”Svarta Boken” av Vassilij Grossman
& Ilya Ehrenburg):
”Jag
kände att min dotter inte rörde sig. Jag böjde mig över henne, knöt mina nävar
och tryckte in dem under hennes haka, så att min lilla flicka inte skulle
kvävas. Min dotter började röra på sig. Jag försökte resa mig så jag inte
skulle krossa henne. Det var så mycket blod runtomkring oss. Skjutandet hade
pågått sedan klockan nio på morgonen. Kroppar låg ovanpå mig och under mig.”
Inna
Evguenieva, granne till avrättningsplatsen, då 13 år gammal (Hon berättar, fritt
översatt fr engelska, ur Netflix-serien ”Einsatzgruppen – The Nazi Death
Squads”, avsnitt 2 ”Judenfrei”, 2009”):
”Det som
slog mig var hur bra ukrainska tyskarna pratade. Jag frågade mormor varför. Det
var för att de var från Ukraina. De var vidriga. Det är inte vanligt med sån
ondska. De tog t.o.m. spädbarnen, men de sköt dem inte. De skakade deras filtar
så de föll ned i ravinen. Tänk att folk kan göra sånt? De var motståndare till
Sovjetunionen. Senare
såg jag en film där de sa att de ville ha hämnd. Skulle de hämnas på barn?
Eller på kvinnorna? De var ju oskyldiga. De hade ingen skuld. Hämnden gick ut
över flera tusen människor. 100000 eller 150000 människor dog här. De kunde ha
gjort upp med varandra istället för att låta det gå ut över fredliga människor.
Om nån tar ens liv idag, så döms man för det. De tog 150000 liv. Vad har de
fått för straff?”
Dina
Mironovna Vasserman (överlevare som vittnat flera gånger hur hon låg sårad i
ravinen men spelade död, här citerad ur Ed Zvi Giterman ”Bitter Legacy –
Confronting the Holocaust in the USSR”, 1957):
”Jag såg
hur en grupp bestående av män, kvinnor och barn klädde av sig och de sedan
fördes fram till en avgrund där de sköts av soldaterna. Sedan ytterligare en
grupp. Jag såg detta fasansfulla med egna ögon. Jag såg en ung, fullständigt
naken kvinna som med sitt bröst gav mjölk åt sin nakna baby när en polisman kom
fram till henne, tog barnet ifrån och slängde ned det i ravinen. Modern rusade
efter sitt barn. En fascist sköt henne och hon föll ned i ravinen”. (Översatt och citerad i Peter
Johnsson ”Ukraina i historien”, 2015, s280).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar