Den 25
oktober hölls lokalval i Ukraina. Borgmästare i varje stad valdes och ledamöter
till varje lokal och regional fullmäktige eller lokal- respektive regionalråd.
Vikten av
det här valet kan vara svårt att återge för den oinvigde men jag ska ändå göra
ett försök att reda ut begreppen och redovisa en del intressanta resultat som
ger en fingervisning åt vilket håll den ukrainska politiska opinionen är på
väg.
Det blir två
inlägg. Det första för att reda ut begreppen och ge en bild av de preliminära
resultaten och det andra för att visa resultaten, som i nuläget inte är helt
klara, och analysera dem.
Decentralisering
och en ny ordning i Ukraina
Lokalvalen
2020 ska vara sista steget i en tämligen långtgående decentralisering av makten
i landet. Så är det i alla fall tänkt och kan troligen ses som ett svar på krav
från många håll i östra delen av landet på en federalisering, vilket är ett
krav som de självutropade republikerna i Donetsk respektive Luhansk drivit med
stöd av Ryssland. Kanske just därför har det inte hörsammats av centralmakten i
Kiev.
Tanken med
decentraliseringen var i stort sett den motsatta. En ny regionindelning och nya
maktbefogenheter för lokala styren skulle rucka på de gamla eliternas
geopolitiska bas så att säga.
Antalet
lokala råd har krympts radikalt och ett proportionerligt valsystem införts i de
större kommunerna och dessutom en könskvotering som anbefaller minst 40 %
kvinnor på varje kandidatlista. Just det sistnämnda verkar ha orsakat bekymmer
och febril aktivitet bland partierna för att hitta lämpliga kandidater att
fylla på de annars mansdominerade listorna med.
Tidigare har
det oftast fungerat så att de lokala politiska krafterna varit tvungna att gå
med i eller underkasta sig presidentens parti för att säkra sin politiska och
ekonomiska makt lokalt. I utbyte har de kunnat regera år efter år och
konsolidera sin makt även ekonomiskt. Dessa lokala ”härskare” har utvecklat
klanliknande styren där familjekontakter och affärskontakter gynnas. På en del
håll kan de ägna sig åt rent kriminella aktiviteter och likna maffiastyren
medan de på andra håll handlar om mer modest vänskapskorruption.
Den ukrainske
statsvetaren Oleksandr Fisun förklarar för Open Democracy att ”alla fattar att
de här lokala klanerna stjäl och har byggt upp den lokala ekonomin för egen
vinning” men i de flesta fall investeras också offentliga medel lokalt, vilket
också gynnar övriga invånare i kommunen/regionen. Det vill säga stulna pengar
investeras också i lokal infrastruktur vilket leder till lokal och regional
tillväxt vilket kan förklara varför många röstar på dessa klanledare,
kommunernas ”starke män”.
Meningen var
alltså att dessa klaner skulle brytas upp med decentraliseringsreformen men det
förefaller dock som att de gamla eliterna har omgrupperat.
Segrare
och förlorare
Redan innan
andra rundan av borgmästarvalen som hållits den 15 november, med undantag för
Tjernivtsi som håller det först den 29 november, framstår presidenten Zelenskijs
parti Folkets Tjänare som den stora förloraren. Alla resultat är inte
framtagna men det står redan klart att partiet inte har förmått rida på
framgångsvågen från parlamentsvalet ifjol då det kammade hem egen majoritet i
landets parlament.
Istället har
lokala partier som nyligen bildats av gamla kända politikernamn tagit hem
spelet på flera håll. Den ukrainska sajten Open Democracy menar att ”gamla
lokala politiska eliter som har monopoliserat makten i Ukrainas regioner sedan
1990-talet” har omgrupperat och utmanövrerat presidentens parti och därmed det
grepp över landet som de annars hade fått. De ställer också frågan: ”hur kommer
det sig att en reform som var ämnad att stärka demokratin på lokal nivå
istället har cementerat makten i händerna på lokala politiska grupper?”.
Oleksandr
Fisun menar att detta är en utveckling som pågått sedan Euromajdan 2014 som
innebar en radikal försvagning av centralmakten till förmån för regionala och
lokala eliter.
Vinnarna i
valen nu har också varit just sittande borgmästare eller gamla bekanta namn och
deras partier, som på många håll just ombildats till nya för att anpassa sig
till den nya geografiska indelningen.
Enligt Fisun
har årets lokalval skapat en bipolär maktstruktur i Ukraina med ett antal
partier som tävlar om styret nationellt och ett antal helt andra partier som, i
och med de ökade maktbefogenheter decentraliseringsreformen innebar lokalt
skapat, också kan agera mer autonomt gentemot centralmakten, även om
presidenten fortfarande förfogar över ett antal medel för att utöva inflytande
även lokalt och regionalt.
Den
amerikanska tankesmedjan och forskningscentret Wilson Center uttrycker det
betydligt mer positivt och radikalt annorlunda när de hävdar att resultaten av
lokalvalen kan ge en chans för en ”ny generation” av politiker och politiska
partier att börja ”återuppbygga landet från gräsrotsnivå och uppåt”. Om det är naivitet eller okunnighet vill jag
låta vara osagt, men jag sätter mer tilltro till den ukrainske statsvetaren
Fisun i detta fall.
Preliminär
valanalys
I nästa
inlägg kommer jag att göra en mer detaljerad redovisning av resultaten och en
analys av dessa. Här är det ändå läge att göra en preliminär sådan då de stora
dragen och tendenserna redan är kända.
Den
majoritet av väljarna som hjälpte presidentens parti Folkets Tjänare till
makten i det nationella parlamentet verkar i detta val ha stannat hemma.
Resultatet har blivit ett enormt bakslag för president Zelenskij. Något som
debatteras hett här i Ukraina och en del tror att det kan öppna för
oppositionen att kräva nyval. Volodomyr Fesenko vid den ukrainska tankesmedjan
Penta Centre tror att presidenten kommer att attackeras från både höger och
vänster för att åstadkomma en politisk kris och utmana parlamentets majoritet, Folkets
Tjänare.
Orsaken till
tillbakagången är väl känd. Det gick ganska bra för presidenten ändra fram till
mars i år då allt ändrades. Zelenskij bytte ut sin stabschef och tillsatte
Andrij Yermak, som ryktades ha affärskontakter med Ryssland. Presidenten
skyfflade också helt om sin regering och tillsatte Denys Sjmyhal som
premiärminister. En f.d. guvernör med täta kontakter med oligarken Rinat
Akhmetov. Dessutom ett antal ministrar som hade kopplingar till den
landsflyktade presidenten Janukovytj.
Enligt den förre
premiärministern Oleksiy Hontjaruk och andra ministrar i förra regeringen menar
då de uttalat att regeringen utsattes för påtryckningar från såväl oligarker
som Kreml samt att höga domare gör vad de kan för att straffa reformivrande politiker. Det kan som så mycket annat i Ukraina vara en anklagelse i taktiskt
syfte men är i högsta grad sannolikt nära sanningen. Det är inte lätt att vara
makthavare och försöka förändra systemet i Ukraina.
Dessutom
röstade parlamentet igenom ett byte av riksåklagare vilket, i ljuset av den
konstitutionella krisen som råder nu, verkar ha varit någon form av påtryckning
bakom. I Ukraina är det ofta eller alltid någon som drar i trådarna till varje
parlamentsledamot.
Det är med
all sannolikhet detta som legat bakom bakslaget för Folkets Tjänare i
lokalvalen. Den luttrade ukrainska väljarkårens smekmånader med Zelenskij
verkar vara över.
Inte blev
det heller bättre av att presidenten försökte ”hjälpa” sitt parti genom att gå
ut med ett antal märkliga och förment populistiska löften som att legalisera
cannabis för medicinskt bruk. Detta orsakade mest syrliga kommentarer som
exempelvis från Ihor Dryhailo, en ingenjör i Kyiv som röstat på Zelenskij i
presidentvalet, som till Euronews uttryckte sin besvikelse: ”De flesta
ukrainare kanske behöver cannabis för att glömma huvudproblemet – utbredd
fattigdom”.
Det sägs
också att Zelenskijs uppbackare och finansiär, oligarken Ihor Kolomoisky,
ligger i öppen fejd med presidenten eftersom denne inte gjort något för att
ändra den lag som hindrar Kolomoisky att ta tillbaka sin bank (PrivatBank) som
förstatligades för några år sedan på order av dåvarande presidenten Porosjenko.
Ett exempel som
belyser den fejden är borgmästarvalet i Poltava som gått till en andra omgång.
Kolomoisky backar där upp ett nytt parti, För Framtiden, vars kandidat Oleksandr
Mamai fick 30 % av rösterna i första omgången, jämfört med tvåan Sergij
Ivasjenko som tillhör presidentens parti Folkets Tjänare. Att jämföra med
fjolårets parlamentsval då Mamai ställde upp till val men endast fick 17 % av
rösterna mot vinnande kandidaten från Folkets Tjänare som fick 42 %.
Mamai vann borgmästarvalen 2010 samt 2015 men blev år 2018 kickad som
borgmästare då stadsrådet röstade igenom ett misstroendevotum. Den andra
omgången ska hållas 22 november så det är i nuläget oklart hur det kommer att
sluta.
Ett annat
skäl till bakslaget för presidentens parti är den ekonomiska kräftgången vilken
delvis är kronisk för Ukraina men givetvis också har att göra med
corona-pandemin och de restriktioner och tillfälliga lock-downs som presidenten
och regeringen sett sig tvungna att genomdriva.
Foto: Hans Wåhlberg. Deppigt läge för den ukrainska ekonomin. |
Enligt en
FN-rapport har pandemin orsakat den värsta recessionen i Ukraina sedan
decennier och då bör man ha i minne att landet sannerligen har gått igenom ett
antal bråddjupa sådana. Nio miljoner människor – av drygt 40 miljoner totalt* –
riskerar att kastas in i fattigdom. Att lägga till de som redan befinner sig
under strecket. Mer än 80 % av hushållen har, enligt FN-rapporten, förlorat
inkomster och över 40 % har åtminstone någon familjemedlem som förlorat jobb
sedan pandemin tog fart. Den tillägger också att data för östra Ukraina/Donbass
inte är tillgängliga för FN och att läget där sannolikt är minst lika illa.
I nästa
inlägg redovisas alltså resultaten mer detaljerat.
* Enligt en
färsk mätning har befolkningsmängden i Ukraina sjunkit ytterligare till 41,7
miljoner. Att jämföras med ca 55 miljoner vid självständigheten 1991 och en
senare mätning som uppgav siffran 45 miljoner. Under 2019 minskade befolkningen
med drygt 250 tusen till 41,9 miljoner och har i år alltså gått ned
ytterligare. Delvis beroende på utflyttning men på senare år också en övervikt
för mortaliteten kontra nativiteten. Något som förstås inte minskat under
corona-pandemin. Det betyder att landet tappat ca 450 tusen invånare/år sedan
självständigheten 1991.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar