Den 31 mars är det
presidentval i Ukraina. Om ingen kandidat får mer än 50 % blir det en andra valomgång
som hålls den 21 april. Mandatperioden är på fem år.
Det ska också hållas
parlamentsval och datumet för detta är 27/10 men tycks vara preliminärt än så
länge.
Huvudrivalerna i
presidentvalet är den sittande presidenten Petro Porosjenko och utmanaren Julia
Tymosjenko. Två politiker som funnits med på den ukrainska politiska scenen
hela 2000-talet. Men en uppstickare är komikern Volodomyr Zelenskij, som ser ut att kunna vinna. Eller också leder opinionsmätningarna fel?
I en serie inlägg
tänkte jag gå igenom kandidater i valet och ge en sammanfattande bild av vilka
de är och vad de vill.
Porosjenko vs Tymosjenko
Den 31:a mars väljer Ukraina ny president. Eller åtminstone
avgörs första valomgången då. Om ingen kandidat får mer än 50 % av rösterna
hålls en andra omgång mellan de två främsta i första omgången. Favorit till
valvinst är hittills Julia Tymosjenko. De allra flesta opinionsmätningar visar
att hon leder hon racet. Enligt opinionsinstitutet IAP:s mätningar skulle hon få 20 % av rösterna, medan sittande presidenten Porosjenko
bara har stöd av knappa 12 %. Dessutom klämmer sig uppstickaren, komikern
Volodomyr Zelenskij, emellan på dryga 12 %.
Enligt en del politiska bedömare i Ukraina har den
geografiska uppdelningen av röstfördelningen i öst-väst tappat i betydelse och
ersatts av en mer klassisk stratifiering enligt inkomstgrupp eller efter ålder.
Vilket grovt sett ger att de fattiga, som ofta är de äldre, röstar på
Tymosjenko; att medelklassen röstar på Porosjenko, medan de unga hellre väljer
uppstickaren Zelenskij. Ungdomar jag själv talade med när jag bodde i Ukraina
för ett par år sedan uttryckte en förtvivlan men med visst hopp om att EU
(medlemskap) ska kunna rädda ukrainarna från sina usla politikers och
oligarkernas grepp. Den desperationen har troligen snarast eskalerat under
senare år och osäkerheten är stor inför det stundande presidentvalet hur det
kommer att ta sig uttryck i valurnorna. Det är läge för oväntade jokrar, som
Zelenskij, men många tror ändå att det kanske i slutändan ändå blir en match
mellan Tymosjenko och Porosjenko.
Kanske blir det ändå samma gamla politiker som ska leda
Ukraina i fem år framåt? Men vad vill de då och vad har de gått till val på för
program? Hur har deras framtoning varit hittills i valkampanjen och vad säger
media och politiska debattörer om deras chanser?
Petro Porosjenko
Den sittande presidenten Petro Porosjenko valdes 2014 med
löften om en nystart för Ukraina och ett snabbt EU-medlemskap vilket förstås
vände sig direkt till Euromajdans aktivister och sympatisörer. Hans popularitet
har sedan dalat och i synnerhet nu i slutet av mandatperioden.
Han hoppas nu på omval med ett konservativt program. Eller i
vart fall konservativt tema: ”Armén, språket, tron”. Redan i höstas, innan han
officiellt tillkännagett sin kandidatur, dök det upp annonser med hans signatur
i Kiev med budskapet; ”Armé! Språk! Tro! Vi går vår egen väg! Vi är Ukraina!”. Han
klär sig nu gärna i kamouflagekläder och omger sig med präster och militärer,
pratar om Ukrainas stolthet och storhet och att landet snart är med i EU såväl
som NATO.
De kamouflagemönstrade kläderna ska förstås signalera att
han inte bara är president utan också ÖB, en kraftfull kämpe mot det stora
hotet från öst. Det är väl känt att Tymosjenko aldrig varit vid fronten i östra
Ukraina och Porosjenko hoppas på röster från nationalistiska väljare. En del av
skälet till klädseln kan också vara att han vill vara folklig. En sak jag
noterade när jag själv bodde i Ukraina för ett par år sedan var att det var
populärt att gå runt i kamouflagedress, i synnerhet bland män i Porosjenkos
ålder och uppåt. Möjligen vill han visa denna väljargrupp att han är en av dem,
en man av folket.
Att göra den ukrainska ortodoxa kyrkan självständig
(autokefal) har varit ett annat av Porosjenkos stora mål som han nu ser ut att
ha nått. Sedan självständigheten har ukrainska ortodoxa patrioter försökt hävda
ett eget patriarkat med säte i Kiev, i konkurrens med den ortodoxa kyrka som
lyder under patriarken i Moskva. Porosjenko beskriver kyrkans självständighet
som lika viktig som statens och som ett led i en avrussifiering av Ukraina. Allra
högsta patriarken, i Konstantinopel (jo, så heter det fortfarande i den
ortodoxa världen) har nyligen bestämt att Ukraina ska ha en enda, och
självständig, ortodox kyrka och med säte i Kiev. Detta är en enorm fjäder i
hatten för Porosjenko som han hoppas ska hjälpa honom att vinna valet.
I styret av det världsliga livet är han dock mindre
framgångsrik. Korruptionen är ett lika stort problem som det alltid varit,
gaspriser rusar i höjden, och lönerna hänger inte med i prisutvecklingen. Folk
lider svårt och länge har ropen på hans avgång hörts från flera nivåer. Jag
hamnade själv i en stor demonstration i Kiev för över ett år sedan, där
presidentens avgång krävdes.
Jag talade då med en ung man som hävdade att Porosjenko
tjänar pengar på kriget i Donbass och att han, trots löften om motsatsen, inte
sålt av sina tillgångar när han tillträdde som president 2014. Kanske tänkte
han då på den granskning som journalisten Hlib Kanievskij utförde under
2016-17. För svenska Amnesty Press berättar han att det finns 150 statliga
företag inom försvarssektorn och att korruptionen där är etablerad och ”pengar
sugs ur systemet”. Han granskade också presidentens egna förvaltning och
publicerade i april 2018 en rapport som gav en negativ bild av Porosjenko.
Kanievskij berättar att han som följd bjöds in till ett möte där han fick se
dokument som skulle bevisa att han haft fel och att han efter mötet uppmanades
av presidentens team att sluta undersöka saken. Möjligheterna att verka inom
Kanievskijs yrke skulle ”försvinna om han fortsatte”, fick han veta. Som tack
för omsorgen om hans fortsatta karriär startade han istället organisationen
State Watch som nu granskar korruption i Ukraina och sysselsätter fem
medarbetare.
Fortfarande är mycket oklart kring Porosjenkos tillgångar
och de har blivit föremål för en del ryktesspridning och spekulationer, men faktum
är att hans tillgångar förvaltas av en investeringsfond med det långa namnet Prime
Assets Capital Closed Non-Diversified Corporate Investment Fund. Enligt
Ukranews ska presidenten under 2018 ha fått utdelning från fonden på totalt
144,7 miljoner Hryvnia/UAH vilket motsvarar i runda slängar 15 miljoner svenska
kronor i dagens värde. En fond som enligt UAWire och Ekonomychna Pravda förvaltas av
hans egna vänner och affärspartners.
Julia Tymosjenko har också redan innan hon tillkännagav sin
presidentkandidatur framfört samma anklagelser som den unge mannen jag träffade
i Kiev för ett år sedan och som Kanievskij vid State Watch. I en intervju i
Washington Post 19 september 2018 sa hon exempelvis följande:
”By creating preferential state orders [in the defense
sector] for the enterprises he owns through corrupt schemes. He puts his
proxies in to extract profits, and that’s an open secret in the country. What
is disgusting is his recent inclination to cover all these corrupt deeds with
super patriotic rhetoric”.
I den härva som Süddeutsche Zeitung nystade i 2016 (de s.k. Panama-dokumenten)
framkom bland många andra prominenta politiker och affärsmän även Porosjenkos
namn bland de som genom off-shorebolag stoppat undan pengar utomlands. Vilket
för Porosjenko skedde genom en omstrukturering av hans chokladimperium Roshens
tillgångar.
Den korruptionsdomstol som inrättats kom till först efter
att IMF hotat att dra in krediterna. Så har det ofta varit när det kommit till
reformer som ska föra Ukraina till det där hett eftertraktade EU-medlemskapet. Dess
tillkomst har han tidigare förhalat och hävdat varit onödig eftersom han sade
sig lita på landets vanliga åklagare. Kanske med vetskap att han aldrig själv
skulle bli åtalad av dessa, vilket bland annat antytts i samband med en
skandalomsusad affär som han, enligt Al-Jazeera, varit inblandad i. ”Ukrainas
riksåklagare kommer aldrig att driva något emot Petro Porosjenkos affärs- eller
politiska intressen”, kommenterade Daria Kaleniuk vid Ukrainas Anti-Corruption
Action Centre (ANTAC) saken.
Allt detta är förstås mycket provocerande för en befolkning
som har svårt att få ihop sin privatekonomi och som ställde sig på Majdan i
Kiev 2014 och protesterade just för att de var trötta på korrupta politiker som
skor sig medan vanligt folk lider.
Ett annat krav - från Världsbanken - som Porosjenko däremot
böjt sig inför, har varit att avskaffa gassubventionerna. Numera gäller i stort
sett marknadspriser för ukrainarna och detta har de (och har väl aldrig haft)
råd med. Usla löner och pensioner räcker inte till och höjda priser på det som
håller huset varmt under de ibland extremt kalla vintrarna är ofta det som får
tålamodet att nå bristningsgränsen. Just gaspriserna har alltid varit ett
trumfkort för Ryssland som kunnat vrida på eller av kranen för att få Ukraina
dit de vill, men gassubventioner har också varit ett populistiskt politiskt
kort att spela ut under valkampanjer. Det är just vad Tymosjenko gör nu i
kampen mot Porosjenko. Han vet om att han inte har så mycket att sätta emot på
just denna punkt och håller sig därför till att vädja till ukrainska patriotism
och talar, sin vana trogen, pompöst om ukrainsk storhet och stolthet; den
ukrainska kyrkans vikt och självständighet; och det ukrainska språket och de
ukrainska traditionerna. I oktober fick han igenom ett påbud till medier att
använda ukrainska på sina nätsidor med hot om böter för den som väljer att
använda andra språk (läs ryska). Ett beslut som den stora del av befolkningen
som har ryska som modersmål (mellan 25-30 %) troligen ser som provocerande, men
som går i linje med hans slogan.
Han försöker också hålla hög svansföring gentemot Ryssland
och sprider sedan flera år ”löften” om snabba Nato- och EU-medlemskap omkring
sig. Det imponerar allt mindre på det ukrainska folket som kan ha fått nog av
hans vidlyftiga löften som under den gångna mandatperioden ibland varit
skrattretande orealistiska. Porosjenko känner nog själv att chanserna att vinna
är minimala och ägnar sig, åtminstone enligt motkandidaten Tymosjenko (se
ovan), åt valfusk och manipulationer. Bland annat ska han ha låtit registrera
en kandidat med namnet Jurij Volodomyrovytj Tymosjenko (en s.k. ”tvilling”) för
att förvilla väljarna och få några av dem att rösta på fel Tymosjenko. Något
som retat gallfeber på Julia Tymosjenko som samlat stöd hos andra
presidentkandidater mot valfusk.
En valvinst för Porosjenko skulle med andra ord inte med
säkerhet godtas av oppositionen. Det kan sluta med nya Majdan-protester och i värsta
fall kan han gå ett liknande öde till mötes som sin företrädare Janukovytj, som
tvingades fly landet.
Julia Tymosjenko
Tymosjenko är ett av de rutinerade och beprövade korten
bland kandidaterna. De flesta känner nog igen henne på den karaktäristiska
flätan (typ ”margaretafläta”) men hon lär numera kamma ut håret och låta det
hänga i en svans över vänstra axeln. Hennes frisyr bör ju vara helt irrelevant
(men den som följt ”debatten” om Amanda Linds frisyr lär ha förstått att
frisyrer uppenbarligen har politisk betydelse) men kanske är det en medveten
förnyelse av sin image som Tymosjenko försöker åstadkomma? Hon går ju till val
under devisen ”New Deal” och talar om att Ukraina ska gå in i en ”ny tid” av
”framgång, lycka och upplysning”. Möjligen framkallar hennes karaktäristiska
fläta då minnen av Orangerevolutionen, vars politiska resultat blev en
besvikelse för många; eller av gamla trätor och fängelsevändor; kravaller kring
Majdan och politiskt käbbel i parlamentet. En ”ny tid” kräver kanske ny frisyr?
Andra hånar istället den nya stilen, exempelvis de som under ett valmöte i
Zhytomyr höll upp ett plakat med texten ”Gammal
låt, ny frisyr”.
Hur som helst går hon till val med ett program som hon
hävdar stakar ut en ”ny kurs”, som också har benämnts en ”bröd och
smör-kampanj”. Den innehåller en hel del sociala reformer som kritiker menar är
helt orealistiska. Ett av huvudnumren är sänkta gaspriser med upp till 50 %
vilket anses kräva kraftiga statliga subventioner eller avtal med Ryssland om
priser eller lån eftersom IMF har en helt annan uppfattning om gasprisnivån. Det
är numera också väl känt att hon 2009 slöt ett gas-avtal med Ryssland som var
mycket ofördelaktigt för Ukraina och kostade statskassan stora summor (ca 2000
Euro per ukrainskt hushåll enligt Handelskammarens skiljedomsinstitut i
Stockholm). Ett annat löfte är att höja folks löner. Hur detta ska gå till i en
marknadsekonomi är en berättigad fråga som många ställer sig. Hon har också
uttalat sin vilja att åter öppna sedan länge stängda fabriker och öppna
läkarkliniker i alla städer och byar. Populistiska löften som kan bli mycket
svåra att hålla i ett land med mer än ansträngd ekonomi och när hon samtidigt
säger sig vara för en fri marknadsekonomi.
Hon sätter också kamp mot korruption och oligarkernas makt
högt på agendan. Bland annat kräver Tymosjenko att domare ska väljas av folket,
vilket många med rätta ifrågasatt som plakatpolitiskt och orealistiskt. Hon och
hennes parti Batkivsjtjina är också uttalat pro-EU men ändå finns de som
tvivlar på hennes inställning till Putins Ryssland och hur konflikten i östra
Ukraina ska lösas.
En del, som den tyske statsvetaren Andreas Umland, framhåller,
som en positiv överraskning under Tymosjenkos kampanj, den räcka konferenser
och seminarier som hennes parti arrangerat och som beskrivs som mycket öppna
med mycket fri och pluralistisk debatt. Något som inte är alltför vanligt i
ukrainska valsammanhang. Tymosjenkos uthållighet ses också av Umland som en
faktor som talar för henne, och folk i allmänhet ser nog hennes tidigare
fängelsevistelser som tecken på uthållig och motståndskraftig opposition mot
politiska motståndare än som en svaghet och ett minus i cv:n. I just Ukraina
kan det nog snarast ses som en merit med tanke på alla de korrupta och
maktfullkomliga presidenter och premiärministrar som landet haft sedan
självständigheten 1991. En positiv poäng skulle enligt Umland också vara ett
hon skulle bli den första kvinnliga presidenten i den slaviska östeuroperiska
världen som annars domineras av kyrklig ortodoxi och neo-sovjetiskt
beteendemönster politiskt.
Umland får dock mothugg av bland andra Taras Kuzio, brittisk
akademiker verksam i Kanada. I en kritisk granskning av Andreas Umlands
argument framhåller han att ukrainare brukar proteströsta i första
presidentvalsomgången medan de röstar mer pragmatiskt i andra omgången. Ställs
Tymosjenko inför en sådan mot Andriy Sadoviy eller Anatoliy Grytsenko kan hon
mycket väl förlora, tror Kuzio. Det är också väl känt hos kännare av ukrainsk
politik att det ukrainska folket röstar ”negativt”. Dvs att det är viktigare
att vara uppmärksam på opinionsmätningar som ger siffror för kandidater som
folk
inte vill se som president. Tymosjenko hamnar högt i sådana mätningar
också.
Att ett val av Tymosjenko skulle innebära ett steg mot
jämställdhet mellan könen avfärdar Kuzio också och påpekar att hon aldrig varit
förespråkare för reformer om jämställdhetsfrågor. Att hon skulle vara någon
garant för reformer över huvud taget är också något Kuzio betvivlar. Hennes
röstbeteende i parlamentet talar för motsatsen. Enligt Vox Ukraine har hennes
parti varit det som röstat minst för reformer av de fem pro-EU partierna i
parlamentet och själv, som parlamentariker, har Tymosjenko röstat för reformer
i endast 34 % av fallen. Enligt min mening kanske inte så särdeles
uppseendeväckande eftersom hon faktiskt satt i opposition till regeringen som
företräddes främst av Porosjenko-blocket men ändå klart mer reformnegativt än
hennes eget parti som har gett sitt stöd till strax över 50 % av
reformförslagen som lagts fram för parlamentet Verkhovna Rada.
Kuzio ifrågasätter också hennes västvänlighet (som Umland
och andra bedömare ser som positiv) och påpekar att hon och hennes parti
tillhört de mest högljudda motståndarna till IMF:s reformkrav under den gångna
mandatperioden. Tymosjenkos löfte om halverat gas-pris kommer istället att
tvinga henne till att använda statliga subventioner och söka krediter hos
Ryssland menar Kuzio. Han menar också att Tymosjenko har svängt åt vänster på
senare år och att hennes ”New Deal” innebär en statlig paternalism som lutar
mer åt socialism än liberalism. Detta kan förstås ses som en positiv eller
negativ faktor beroende på vem man frågar.
Kuzio tvivlar också på hennes förmåga att kväsa oligarkernas
makt. I synnerhet som hon och hennes parti, enligt Kuzio, är finansierade av
desamma. Närmare bestämt av oligarken Ihor Kolomoisky som offentligt sagt att
han kommer att backa upp hennes kandidatur genom sin tv-kanal 1+1, en av de
populäraste kanalerna i Ukraina och starkt Porosjenko-kritisk. Vilket sannolikt
har att göra med att Kolomoisky för ett par år sedan, offentligt i tv, på ett
förödmjukande sätt blev avsatt av Porosjenko som guvernör för Dnipropetrovsks
oblast. Nu har han chansen att ge igen, genom Tymosjenko, men frågan är om
Kolomoisky i gengäld kommer att kräva tillbaka sina tillgångar i energijätten
UkrNafta och Pryvat Bank som båda nationaliserades 2016?
Hon är dessutom själv något av en oligark. I det förflutna
kallades hon ofta för gas-prinsessan
och hennes tidigare affärspartner Pavlo Lazarenko dömdes i USA för pengatvätt
och gjorde sig också skyldig till förskingring av ett par hundra miljoner
dollar ur ukrainska statskassan. Något som förstås också skvätte smuts på
Tymosjenko och gör hennes kamp mot oligarkin och korruptionen mindre trovärdig.
En annan kontroversiell punkt kring Tymosjenko är hennes tal
om att sluta fred med Ryssland. Det ukrainska folket är krigstrött och många
längtar efter fred och försoning och en normalisering av förhållandena mellan
väst och öst. Andra ser på hennes uttalanden med misstänksamhet och fruktar att
hon ska böja sig för Putin. I ett uttalande i tv hävdade hon att Ryssland
juridiskt sett inte var i krig med Ukraina, vilket orsakade stort rabalder
bland hemmaopinionen. Hon lär också på sitt kontor ha tagit emot pro-ryska
politiker som tidigare arbetat för den avsatte presidenten Janukovytj, nu i
exil i Ryssland. Ett annat rykte säger att hon i det nationella säkerhets- och
försvarsrådet ska ha insisterat på att godta Rysslands annektering av Krim. Warsaw
Institute hävdar till och med att hennes främsta politiska rådgivare och
beskyddare i valet skulle vara Vladimir Putin som ett led i hans plan för
Ukraina som enligt institutet skulle gå under kodnamnet ”Janukovytj 2.0”.
En del av anklagelserna kan säkert röra sig om
ryktesspridning från konkurrenter till presidenposten men det reser ändå tvivel
kring hennes uttalade vilja att föra Ukraina in i både EU och NATO.
På senare tid har kampanjen hårdnat och Tymosjenkos
anklagelser mot Porosjenko och hans regering blivit allt mer anklagande. Hon
har uttalat misstankar om att statliga säkerhetstjänsten SBU, på order av
president Porosjenko, skulle ha arrangerat provokationer mot hennes öppna
kampanjmöten. Hon har också i parlamentet angripit ministrar varav den senaste
i raden är hälsoministern Ulana Suprun med krav på dennes avgång. Tymosjenko
ifrågasätter hälsoministeriets förmåga att förse Ukraina med mediciner i
tillräckligt mängd men också för att ta in ”experimentella mediciner” och
sådana som inte är kontrollerade och påstår till och med att ”experiment utförs
på ukrainare”. Hon hävdar också att presidenten använder ”smutsiga tricks”
under kampanjen och att hon och hennes parti har fört bevis för brott mot
vallagen till rättslig prövning. Porosjenko och hans ”entourage” har fifflat
med röstregistren och därigenom planerat att få 3 miljoner röster genom fejkade
namn och liknande metoder, påstår hon. ”Vi ska slå tillbaka mot valfusket
tillsammans”, sa hon nyligen i ett tal i Zasjkiv, och bäddar därmed för strid
om nu valresultatet skulle gå henne emot. Allt enligt uppgift från hennes egen
kampanjhemsida.
Sammanfattningsvis är det över huvud taget svårt att reda ut
vad ukrainaren får om rösten läggs på Tymosjenko. Hennes populistiska stil, med
rallarsvingar i likhet med de ovan nämnda, gör att hon blir oberäknelig och kan
byta fot från tid till annan. Detta är i och för sig ett typiskt ukrainskt
politiskt drag, med rötter i förre presidenten Kutjmas multi-vektorpolitik. Det
vill säga att säga en sak till den inhemska opinionen i östra Ukraina och en
annan till nationalister i västra Ukraina, eller en sak till EU och NATO och en
annan till Ryssland osv. En del menar att Tymosjenko, om hon väl blir vald,
kommer att tvingas foga sig efter Världsbankens och IMF:s krav och svika sina
vidlyftigare löften till folket.
Det låter inte orimligt och frågan är vad detta hårt prövade
folk då kommer att göra? En ny Majdan-revolt kan inte uteslutas. Kanske faller
Tymosjenko i ett senare skede på eget grepp när hon går ut så hårt med löften
om än det ena och än det andra? Löften som kanske måste brytas, ställda inför
verklighetens bistra villkor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar