Här i Ukraina händer det så mycket att jag knappt hänger med
längre. En eventuell ombildning av regeringen har varit uppe till diskussion
sedan i december och just nu diskuteras en ny regeringsförklaring inom den
koalition partier som bildade regering efter valet, hösten 2014. En koalition
som nu är på vippen att bryta ihop. Tätt sammanlänkad med detta är debatten om
reformer. Reformer, reformer, reformer. Har regeringen åstadkommit
tillräckligt? Vad har de gjort och vad har de inte gjort? Om frågan går till
regeringsföreträdare blir förstås svaret; tillräckligt mycket. Medan andra
anser att ingenting hänt. Tryck utifrån på ökad reformtakt har ökat på sistone
och gör nervositeten stor inom såväl regering och parlament som hos
allmänheten. Nyligen har IMF-basen Lagarde riktat en varning till Ukraina att
utbetalningen av lånet på 17,5 miljarder ligger i farozonen om inte
reformarbetet intensifieras och effektiviseras.
"Without a substantial new effort to
invigorate governance reforms and fight corruption, it is hard to see how the
IMF-supported program can continue and be successful”. (IMF-basen Christine Lagarde,
Washington 10/2-16)
President Porosjenko
sitter löst till?
Det här uttalandet från Lagarde gav president Porosjenko
anledning att snabbt gå ut med lugnande besked till sina nervösa medborgare och
centralbanken som uttryckt sin oro för vad som kommer att ske om inte IMF-lånen
börjar strömma in igen. Just Porosjenko är en av de tre snackisar som just nu
är bland de hetaste i Ukraina. Är han en ny Janukovytj eller inte? Den frågan
ställde Kyiv Post till människor på gatan och fick svar som till hälften höll
med men även de som inte gjorde det hade som regel uppfattningen att han var
korrupt men inte lika fördärvad som Janukovytj. Den sistnämnde är dock inget
bra riktmärke kanske då han nyligen utsågs av Transparency International till
världens främsta praktexempel på en korrupt ledare.
Det har dock inte hindrat Kyiv Post från att åtminstone utse
honom till ”anti-reformer of the week” förra veckan. En titel som de motiverar
med att räkna upp hans konsekventa ohörsamhet mot civilsamhället, kvävt
åtgärder för att införa rättssäkerhet och skyddat korrupta ämbetsmän. Dessutom
hans vägran att avskeda riksåklagaren Viktor Shokin, trots att denne
kritiserats hårt under hösten/vintern för att ha misslyckats att ta itu med korruptionen och en hel
del annat, som bland andra Halya Coynash vid Kharkiv Human Rights Protection
Group har tagit upp.
Om missnöjet med regeringen och presidenten ska rinna över i
större protester och i värsta fall våldsamheter hänger antagligen på om lånen
släpps igenom av IMF eller inte. Här finns antagligen en hel del geopolitiska
överväganden i bakgrunden också, vilket hänger samman med den andra snackisen.
Danmarks inställning
till Ukraina
Den danske utrikesministern Jensen uttalade sig till Reuters
5/2-16 om att EU inte kan fortsätta driva sin sanktionspolitik mot Ryssland om
inte Ukraina ökar reformtakten och följer Minsk-överenskommelsen. Det här fick
många, kanske inte minst inom EU, att undra hur det står till med sammanhållningen
inom EU kring denna sanktionspolitik och hur synen på Ukraina egentligen är i
Danmark. Nu har utrikesminister Jensen till Kyiv Post 8/2-16 uppgivit att han
måste ha blivit fel uppfattad av Reuters och försäkrar att Danmark ställer sig
bakom sanktionerna mot Ryssland. Han säger också följande:
”Russia is the aggressor and should live up to
the Minsk agreement.” Denmark’s support of sanctions against Russia will continue
until President Vladimir Putin calls off his war against Ukraine and returns
Crimea […] Ukraine has done so much it deserves help, it is also in the
interests of Europe to help Ukraine […] Ukraine needs to fulfill requirements
of the Minsk process. As long as Ukraine keeps up its part, I am sure that the
European Union will stand united.”
Jag har naturligtvis inga uppgifter om vad som ligger bakom
Jensens “tillrättaläggande” men det är tydligt att han varit angelägen att göra
ett sådant. Det är också intressant att notera att Kyiv Post i dagarna
publicerat åtminstone två positiva artiklar om Danmark där de framhålls dels
som förebild, och dels som viktig investerare.
Det ligger mycket i potten för både Ukraina och EU. För
Ukraina handlar det om ekonomin medan det för EU mest handlar om geopolitik
eller säkerhetspolitik om man så vill. För EU gäller det att hålla samman kring
det narrativ som den danske utrikesministern ger uttryck för här ovan och för
Ukraina är det viktigt att betona att just denna bild står orubbad. Det kan
vara värt att notera när man bedömer innehållet i nyhetsflödet från Ukraina.
Det där med den dåliga ukrainska ekonomin kan illustreras på många sätt.
Valutan Hryvnias värde exempelvis. Jag får idag ca 3000 UHR för 100 EUR medan
jag i november fick ca 2600 UHR. Många frågar sig hur lågt värdet kan sjunka.
Ett annat sätt är att titta på arméns förhållanden. Det leder oss in på den
sista snackisen.
Ukrainska armén djup
nere i dyn
I ukrainsk tv har bilderna från Mykolaiv (på ryska Nikolaev) flimrat förbi under en veckas
tid. Den 8 februari bestämde sig ett antal soldater vid 53:e infanteribrigaden för
att lämna lervällingen på deras förläggning och marschera tre mil in till
Mykolaivs militära åklagarkontor för att framföra sina klagomål på sina
levnadsförhållanden. Madrasserna de ligger på är fulla med löss, medicinerna
har passerat bäst-före-datum, för att få färskvatten tvingas de ibland koka
snö, senast de kunde duscha var 25 december, ruttna grönsaker och mögligt bröd,
taken läcker in regnvatten, första-hjälpen utrustning är upp till 50 år gamla
med mera. Vinterutrustning som varma underkläder och kängor får de bekosta
själva eller förlita sig på insamlade hjälpsändningar från frivilliga. Hjälpsändningar
som dessutom till stor del sägs försvinna ut från anläggningen, oklart vart.
Den militära åklagaren har lovat att ”titta på saken” och
att de ”skyldiga kommer att straffas”. Det är ungefär så det brukar låta här. Det
är inte alltid det händer något därefter, för att uttrycka det lite snällt. Det
är dock väl känt sedan tidigare att den ukrainska armén varit i dåligt skick
och att utrustningen varit undermålig. De frivilligas bidrag till fronten har
sedan striderna bröt ut våren 2014 varit kanske helt avgörande för soldaternas
stridsduglighet. Nu, snart två år senare, har pengar strömmat till från
utländska donatorer och en stor del av den ukrainska budgeten går till
försvaret. Det är uppenbarligen inget som kommit soldaterna i Mykolaiv till
del. Frågan är hur tillståndet är för övriga arméenheter? Om de befinner sig
lika djupt nere i dyn som 53:e infanteribrigaden, och som den ukrainska
ekonomin?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar