"We
have made the decision to clash with a regime of political and economic power
that plunged our country into the crisis and is responsible of Greece’s
depreciation on an international level" ( Syriza, Alexis Tsipras)
“To feel proud of this country is to feel proud
of the best public schools, the best hospitals – but it´s not the political
classes that make these things function, it´s the people – that is our country:
the people. These parties, PP and PSOE, have broken Spain” (Podemos, Pablo Iglesias)
“Corruption in
Ukraine is so, so voluminous, it’s difficult to imagine how much works must be
done to overcome it” ( Euromaidan, Tetiana Chornovol)
Beröringspunkterna är flera mellan länderna Grekland,
Spanien och Ukraina. Den omfattande korruptionen kanske den mest framträdande.
Det handlar om en maktstruktur som murats där vänskapskorruptionen och
nepotismen frodas, om en ekonomi där mutor ingår som förutsättning för att få
kontrakt att skrivas och affärer gjorda och om offentligt anställda som kräver
en dusör för att utföra sitt arbete. Historier om läkare som inte utför
operationer utan att få en dollarbunt i näven eller sjukhuspersonal som måste få
en slant i handen för att visa patienterna till rätt undersökningsrum eller
universitetsbetygen som kan köpas har jag själv hört från direkta källor från
både Grekland och Ukraina. Korruptionen genomsyrar samhällena och åtminstone
när det gäller Ukraina verkar den helt förlamande på normalt näringsliv och
offentliga serviceinstitutioner.
Korruptionen har också varit en av de stora frågorna för de
nya vänsterpopulistiska partierna Syriza i Grekland och Podemos i Spanien. I
Grekland anses maktkorruptionen vara ett arv från juntatiden och sedan dess
förvaltat av de dominerande partierna Nea Demokratia och PASOK i hemlig allians
med skattesmitande oligarker. I Spanien kallas de etablerade partierna -
Partida Popular och PSOE - och deras kontaktnät för ”La Casta”. I Ukraina gick
kretsen kring Janukovytj också under ett öknamn, Familjen, som anspelar på den
nepotism och vänskapskorruption som rådde under hans styre. Det har dock varit
ett väl rotat problem under hela Ukrainas existens som självständig stat och handlar
mycket om den gamla kommunistregimens sammantvinning med de stenrika oligarkerna.
I alla tre länder har vi på senare tid sett något som kan
kallas ett folkligt uppror mot gamla stelnade maktstrukturer, maktmissbruk,
korruption och misskötsel av ekonomin. Det är uppror mot dåliga levnadsvillkor
och för ett värdigt liv. Med den intrikata skillnaden att det spanska och
grekiska missnöjet också riktas mot EU eller åtminstone ECB medan det ukrainska
istället riktar sitt hopp till just EU.
I Spanien och Grekland har missnöjet fångats upp av vad vi
skulle kunna kalla vänsterpopulistiska partier. Podemos vill förvisso inte
riktigt kännas vid vänsterbeskrivningen trots att partiets ledare har hämtat
mycket näring hos vänsterteoretiker som framför allt Laclau & Mouffe. De
får därför finna sig i att betraktas som ett vänsterparti och beskrivas som ett
sådant.
Nationalism den enda
ukrainska ideologin (?)
Ukraina däremot skiljer sig i det fallet mycket från de
övriga två länderna. Den ukrainska ”revolutionen” är också en icke fullbordad frigörelse från Sovjet som tar sig många olika uttryck som i raserandet av Lenin-statyer. Där lär numera inga vänsterrörelser kunna få fotfäste, i
synnerhet inte efter förra veckans beslut att likställa kommunism med nazism
och förbjuda båda ideologierna. Något som fördömts av bland andra Simon Wiesenthal-centrets
östeuropadirektör som framhåller det absurda i att likställa den mest
folkmördande regimen någonsin med den regim som befriade fångarna i Auschwitz
och fick slut på Tredje Rikets terror. I samma veva som den ukrainska
regeringens dekret om nazismen/kommunismen tillkännagavs ett officiellt erkännande
av den ukrainska staten för UPA, den militära grenen av OUN-B under Stepan
Bandera. En rörelse som slogs för ukrainsk självständighet men också
samarbetade med nazityskland under andra världskriget och tog mycket aktiv del
i judepogromer i Ukraina. En ultranationalistisk rörelse som har blivit den
kanske främsta symbolen för den ukrainska ”revolutionen” eller Euromajdan. Ett
faktum som förbryllar och oroar, vilket jag skrivit en serie inlägg om ganska
nyligen på denna blogg (Minnet av OUN och UPA i dagens Ukraina del 1-8).
Den enda ideologi som kan skönjas klart i dagens Ukraina är
nationalism. Protesterna vid Majdan gällde initialt mot beslutet att inte
skriva under ett avtal med EU. Det hade alltså kunnat tänkas att upproret
kunnat få liberala förtecken. Men liberalismens mobiliseringskraft tycks svag,
inte bara i Ukraina (något som för övrigt borde bekymra sanna liberaler). Ultranationalismen
tog alltså snabbt över scenen på Majdan. Därför tror jag också att det folkliga
upproret tappade kraft så fort den nya interimregeringen bildades i mars 2014. Nationalismen
inspirerade till symbolhandlingar och högstämd retorik och provocerande
språkreformer. De ekonomiska och maktstrukturella reformerna som många inom
Euromajdanrörelsen krävde har fastnat i de gamla politikernas och oligarkernas
välspunna nät. Presidenten Porosjenko är själv en oligark. Likaså Tymosjenko
som är en av huvudpersonerna i regeringspartiet Batkivsjtjina. Det är gamla
politiker som styr om än i vissa fall i nya partier. Partier utan riktig
ideologi och med mer eller mindre populistiska program och som tävlar i
patriotism och bygger på ledarnas personligheter snarare än någon form av politisk
viljeriktning.
Medan Spaniens och Greklands folkuppror kan knytas kring en
politisk vänsterrörelse famlar den ukrainska i ett intet och uppgivenheten
riskerar nu att ta överhanden. Korruptionen är förlamande. Transparency
International rankar landet som Europas mest korrumperade och femma i världen.
Euromajdan som började i protest mot det uteblivna EU-avtalet växte snabbt till
bredare protest mot landets styre. Chefen för Transparency International i
Ukraina beskrev läget i december 2013 så här:
”[…]now the whole Ukraine stands rather against
corruption and tyranny of authorities than just for EU Association”
Tetiana Chornovol, journalist och majdanaktivist utsågs i
mars 2014 till ordförande för den Nationella Anti-korruptionsbyrån och intog
sitt ämbete i mars 2014 med höga ambitioner. Redan i augusti avgick hon från sin post i ren frustration,
med orden:
"[…] there is no political will in Ukraine to carry out a
hard-edged, large-scale war against corruption"
Enligt en undersökning genomförd i oktober-november 2013 var
86 % av ukrainarna missnöjda med ekonomin, 90 % med Janukovytjs ekonomiska
politik, 85 % med korruptionen och 71 % med Janukovytjs sätt att begränsa
oligarkernas inflytande (genom att försöka bli ensam översteoligark).
Men vad blev det av det hela när krutröken lagt sig kring
Majdan? Vad som gick fel med Euromaidan-reformerna är frågan som ställs bland
annat i en artikel i Kyiv Post i höstas.
Landets toppolitiker bara pratar om förändring men visar stor
ovilja till förändring, hävdas i artikeln. Vid ett möte med ledare för
civilsamhällets organisationer försäkrade en färsk premiärminister Jatsenjuk att
administrativa reformer stod högt på agendan. Ihor Koliushko (the Centre for
Political and Legal Reforms) menar i artikeln att detta löfte aldrig följdes
upp och att Jatsenjuk som gammal byråkrat är en ovillig och osannolik
reformatör. Den ukrainske ekonomen Pavlo Sheremeta vittnar också i artikeln om
sin förvåning:
“I was surprised that the government
stood by the current system so much”
Kanske är ett nytt Majdan att vänta? Frågan är bara om det
då kommer att uppstå någon politisk rörelse som kan knyta missnöjet kring en
ideologi med progressiva framtidsidéer, vänsterinriktade eller liberala? Inte
mycket tyder på det. Risken är istället stor att missnöjet kommer att sugas upp
av företrädare för unken ultranationalism som inte lär åstadkomma mycket mer än
ytterligare konfrontation med den del av befolkningen som nu lever i den östra
delen av landet, det vill säga i kvasirepublikerna Donetsk och Luhansk. Om nu
ukrainarna själva fortfarande betraktar dessa delar som Ukraina?
Att mobilisera
passioner i demokratisk riktning
Just Chantal Mouffe – en av Podemos främsta inspiratörer –
lanserade för ett tiotal år sedan en teori om ”det politiska som agonism” där
tendensen till konsensustänkande hos de etablerade partierna (ihopträngda i en
politisk mittfåra) öppnar för populistiska och främlingsfientliga rörelser som
vänder demokratin ryggen. Deras recept är att lämna inriktningen mot
konsensuslösningar och istället bejaka konflikter mellan ”legitima politiska
motståndare”. Politiken måste äga kraft att mobilisera passioner i demokratisk
riktning, säger de i introduktionen till boken ”Om det politiska”, och det
måste få komma i uttryck som partikonflikter. Hon använder istället för
antagonism det egna begreppet ”agonism” i vilket hon lägger betydelsen parter
som ”erkänner sina opponenter som legitima”. Relationer mellan motståndare
snarare än fiender. Det vill säga en uppfattning om att, trots konflikten
sinsemellan, ”tillhöra samma politiska sammanslutning och som delaktiga i ett
gemensamt symboliskt rum inom vilken konflikten utspelar sig”. Det är en tes
som motsäger Giddens ”posttraditionella” samhälle där klyftan mellan höger och
vänster betraktas som överspelad och den är naturligtvis omstridd och emotsagd
inte minst bland liberaler men även hos delar av socialdemokratin.
Det senaste decenniets utveckling inom ett flertal
västeuropeiska länder (inklusive Sverige) är dock knappast något som talar emot
tesen. En maktstruktur där både vänster och höger trängs i en sorts mittfåra
lämnar ett tomrum där de främlingsfientliga högerpopulisterna klivit in för att
absorbera ett folkligt missnöje. Detta har blivit ett delikat problem som på
ett vis illustreras av den aktuella svenska debatten om DÖ där liberaler ondgör
sig över vänsterpolitik och vill dödförklara uppgörelsen som var tänkt att
hindra Sverigedemokraternas inflytande på politiken. Liberaler står vid ett val
där de måste, för att ställa saken på sin spets, välja mellan att acceptera
vänstern som sin motståndare och respektera vänsterpolitik när det
parlamentariska läget ger en sådan eller att bjuda in främlingsfientliga
rörelser med odemokratiskt tankegods i det demokratiska finrummet.
I Spanien har däremot en stark vänster uppstått (kanske har här
den långa eran av Franco-fascism varit tillbakapressande av högerpopulism)
medan det i Grekland finns både en höger- och vänsterrörelse som vinner mark. Men
där vänsterrörelsen har vunnit mest, kanske även här ett uttryck för minnet av
Nazitysk ockupation och högerkonservativ militärjunta. Den ukrainska vänstern
är däremot antingen eliminerad (i väst) eller en rest av den
sovjetkommunistiska diktatoriska makten vilket gör den i stort sett omöjlig som
mobiliserande kraft som vänsterrörelse. Den
blir istället nostalgisk och sovjetnationalistisk (lite motsägelsefullt men
kommer inte på bättre) och oanvändbar
som progressiv framtidsinriktad kraft. Den blir istället en motpart i den
pågående antagonismen, till skillnad från Mouffes agonism alltså.
Alldeles oavsett vad man tycker om detta så menar jag att
det ukrainska missnöjet med sakernas tillstånd är dömt att gå vilse i de
ukrainska maktkorridorernas labyrinter. Såvida inte en rörelse dyker upp som
har en klar vision om ett framtida ukrainskt samhälle, en klar idé om vägen dit
och en ideologisk bas som är dels demokratiskt rotad men också har kraft att
mobilisera och inge hopp och framtidstro. Den syns dessvärre inte till i
nuläget. Eller gömmer den sig i den ultranationalistiska korselden?
Bra sammanfattat.
SvaraRaderaTack, Vikingen.
SvaraRadera