Det
argumenterades kraftigt för suveräna länders självklara rätt att göra sina
självständiga val avseende om de vill bli medlemmar i NATO eller inte. Inga
påtryckningar utifrån (läs Ryssland) skulle få styra valet för vare sig Ukraina
som Finland eller Sverige.
Det
visade sig förvisso väldigt snabbt att det var NATO-medlemmar (läs Turkiet) som
avgjorde saken, och i viss mån även Finland (åtminstone avseende Socialdemokraterna).
Den här
rätten att göra självständiga utrikes- och säkerhetspolitiska val som då stod
högt på agendan för så gott som samtliga partier är nu som bortglömd och vi
böjer oss för vinden i flera bemärkelser.
Jag är
rädd att det bara är början och att NATO-medlemskapet för med sig hänsyn och
förpliktelser som vi tidigare har kunnat ställa oss utanför. Om vi så själva
ville.
Innan ens
det svenska medlemskapet har godkänts tornar molnen upp sig och konturerna av
en ny svensk utrikespolitik börjar formas. Moln med en hel del svärta i
kanterna.
Bild: Regeringen. Utrikesminister Ann Linde försöker företräda den "gamla" svenska självständiga utrikespolitiken och en ny och "följsammare" samtidigt.
Om vår
nya allierade Turkiet
Argumenten
för att gå med i NATO dryftades flitigt under vintern och våren innan Socialdemokraterna
slutgiltigt vände kappan officiellt och plötsligt var för ett medlemskap:
Aftonbladet
publicerade i vintras en sammanfattande argumentsamling både för och emot ett
svenskt NATO-medlemskap och bland argumenten för fanns bland annat detta:
”Nato är en
sammanslutning av länder som delar våra värderingar, och står upp för
demokrati. Genom att gå med i Nato visar vi solidaritet och stöd med
grannländer om de utsätts för påtryckningar. Varför skulle vi inte vilja vara
med där?”
Det gick ju
att argumentera emot detta bland annat med hänvisning till NATO-medlemmen Turkiet.
Argument som fick tydlig aktualitet innan bläcket torkat på
ansökningshandlingen.
SvD
publicerade nyligen en lista med krav (formellt ett memorandum) på Sverige (och
Finland ska sägas) som Turkiet ställt som villkor för att godkänna det svenska NATO-medlemskapet.
Ett av kraven
är att Sverige och Turkiet ska visa varandra ”orubblig solidaritet i kampen mot
terrorism”. En punkt är också tydlig med att Sverige inte ska ge stöd till
YPG/PYD och den politiska oppositionsorganisationen FETÖ (aka Gülenrörelsen) i
Turkiet.
En annan
punkt fastslår att det inte ska finnas några vapenembargon länderna emellan.
Vidare ska
det etableras en, med SvD:s formulering, ”gemensam strukturerad dialog och
samarbetsmekanism på alla nivåer, inklusive mellan rättsväsende och
underrättelsetjänster, för att öka samarbetet mot kontraterrorism och
organiserad brottslighet”.
Ännu en
punkt handlar om utlämning av vad Turkiet ser som terrorister och, märkväl, med
tillägget att Sverige ska ”ta hänsyn till information, bevis och underrättelser
som Turkiet ger” i bedömningarna för att ”underlätta utlämning”.
För försäkra
sig om att Sverige (och Finland som sagt) följer överenskommelsen ska de tre
länderna skapa en ”Permanent Joint Mechanism”. Det är förstås Turkiet som är
kravställaren och därmed också den som avgör om vi efterföljer kraven.
Turkiets
Erdogan påminde också nyligen om att det underförstått är deras tolkning som
gäller, annars…?
Turkiets syn på terrorism är ju som väl bekant en annan än Sveriges, åtminstone avseende landets kurder, vilket har påpekats av många.
Utrikesminister
Ann Linde gav i riksdagen (Utrikesdeklarationen 10 juni 2022) en del
antydningar och besked som pekar på ”följsamhet” med kraven:
”Sverige
kommer solidariskt att bidra till hela Natos säkerhet, inklusive Turkiets. Vår
ambition är att i konstruktiv anda komma framåt i de frågor som Turkiet har
rest. Sverige fördömer terrorism å det starkaste. En ny, skarpare
terroristbrottslag träder i kraft den 1 juli, och regeringen förbereder
ytterligare skärpningar av terroristlagstiftningen.”
Det hindrade
henne inte att avge försäkringar om Sverige som självständig röst i
världspolitiken:
”Sverige
kommer inte att förlora sin globala röst som en framtida Natomedlem. Vi har en
lång historia av att stå upp för folkrätten, solidaritet, nedrustning,
demokrati och jämställdhet. Det är också vår framtid.”
Statsminister
Magdalena Anderssons inställning är snarare genant och jag gissar att hon helst
skulle spola hela frågan bort från agendan. Då skulle hon slippa utsättas för
frågorna hon fick av SR i Ekots partiledarutfrågning 3 juli.
Hon fick där
bl.a. en fråga om den turkiska definitionen av terrorism:
”I
Sverige gäller ju svensk lagstiftning och är det så att man, eh, så att säga bedöms
ha gjort ett terrorbrott så är det svensk definition av terror naturligtvis som
gäller. Så är det så att man inte ägnar sig åt terroristverksamhet så behöver
man inte vara orolig”.
Hon fick
också den delikata frågan om hon tyckte Turkiet är en demokrati och svarade då
så här:
”Jag ska
inte, alltså, jag ska inte slutgiltigt … alltså, så här, det är ju, det är ju
en demokrati på så sätt att de har allmänna val. Eh, men vi vet ju också att
det finns en diskussion om, eh, ja om att det är journalister som är fängslade
och så, och det är ju klart att det är också viktigt att det finns en fri media”.
Hon fick så frågan
om hon alltså är osäker på om Turkiet är en demokrati och fortsatte:
”Det
beror ju så klart exakt på vad man lägger i begreppet demokrati, men jag menar
det är ju allmänna … det kommer ju vara val i Turkiet under nästa vår”.
Nästa fråga handlade
om hur hon tycker att den kurdiska minoriteten behandlas i Turkiet:
”Det
finns, eh … eh, naturligtvis … all anledning att titta väldigt noggrant på hur
minoriteter behandlas i många olika länder och i en rättsstat ska ju lagboken
gälla lika för alla oavsett vilken etnisk bakgrund som man har. Det är
naturligtvis viktigt att det finns utrymme för olika etniska minoriteter att,
eh, att fungera i alla länder i hela världen”.
Ja, det är
väl så här den svenska självständiga rösten som står upp för demokrati kommer
att låta i fortsättningen. Hon upprepade för övrigt olika former av ordet ”tydlighet”
flera gånger under intervjun. Det vill jag vara tydligt med.
Nato
och kärnvapen – hör intimt ihop
Att Sverige
går med i NATO betyder att vi är med i en allians som ytterst litar till
kärnvapen. Man brukar säga att alliansen går under ett ”kärnvapenparaply”.
Det har
argumenterats att Sverige har avgett en förklaring att inte hysa kärnvapen på vårt
territorium som NATO-medlemmar och en del experter menar att detta också är
osannolikt.
Andra pekar
dock på att det finns många sätt som Sverige ändå kan involveras i
kärnvapenanvändning.
Samtidigt
talas det alltmer om att använda ”taktiska kärnvapen”, lite mindre (typ en
Hiroshima-bomb).
Dessutom lär ju Ryssland rita om kartan för strategiska mål för sina kärnvapen om Sverige blir medlemmar i NATO. Kanske inte Sverige hamnar först på listan, men nog finns en risk att vi snart finns med på den. ”Varför skulle de vara snälla mot Sverige” när vi är med och planerar förstöring av Ryssland, menar bland andra Rolf Ekéus, f.d. toppdiplomat.
”Sverige
accepterar Natos inställning till säkerhet och försvar, vilket inkluderar den
avgörande roll som kärnvapen spelar, och har för avsikt att delta fullt
ut i planeringsprocessen för Natos militära struktur och kollektiva
försvar, samt är berett att sätta in styrkor och förmågor för alla alliansens
uppdrag”.
Ann Linde
upprepade ungefär samma sak (men utelämnade ordet kärnvapen) i riksdagen
(Utrikesdeklarationen 10 juni 2022):
”Sverige
skulle som medlem åta sig helheten i Washingtonfördraget, inklusive Natos
doktriner. Ett Natomedlemskap kan också förändra
förutsättningarna för krigsmaterielexport inom vårt nationella regelverk.”
Samtidigt
som hon (liksom i Turkiet-frågan försöker hon företräda två linjer samtidigt) i
samma utrikesdeklaration säger:
”Kärnvapenhotet
är en alltmer oroande verklighet. Sverige kommer att fortsätta att vara en stark röst för nedrustning, icke-spridning och
rustningskontroll även som framtida Natomedlem. Det gemensamma målet är
en värld fri från kärnvapen.”
Det är ju
intressant med de här dubbla signalerna då vi med all önskvärd tydlighet såg
hur det gick med undertecknandet av FN:s kärnvapenförbud som delvis var ett
svenskt initiativ. Tills USA började skicka hotbrev och pressa på för att vi
inte skulle underteckna. Sverige böjde sig snabbt och hittade på undanflykter
för att inte underteckna FN-deklarationen.
Dåvarande försvarspolitiske
talesperson Karin Enströms inlägg i debatten då (2017) lät så här: Ett undertecknande
av konventionen skulle vara ”oförenlig med framtida svenskt NATO-medlemskap”.
Jag skrev då
på denna blogg att detta tydligt fastställde att ”medlemskap i NATO och viljan
att hysa kärnvapen hör intimt ihop” och uppmanade läsarna att aldrig glömma
detta i den fortsatta debatten om NATO-medlemskap. Den som aldrig riktigt fick
bli till på allvar, kan man nu säga i efterhand.
Summa summarum: NATO-medlemskap och kärnvapen hör intimt ihop och detta kommer vi inte ifrån, hur många deklarationer vi än utfärdar om vapnens placering på svensk mark eller inte.
En
grundlagsändring som får nytt omfång med NATO-medlemskapet
Sverige är på väg att ändra grundlagen så att journalister som avslöjar sådant som ”kan skada länder som är partner till Sverige” riskerar upp till åtta års fängelse. Detta har knappt med en rad uppmärksammats i svenska media och vid en googling förefaller Birger Schlaug vara ensam om att invända mot förslaget.
”Lagändringarna
innebär begränsningar av friheten för var och en att publicera uppgifter i
grundlagsskyddade medieformer samt av meddelarfriheten och anskaffarfriheten,
alltså rätten att meddela och anskaffa uppgifter i vilket ämne som helst för
publicering i grundlagsskyddade medieformer”.
Det krävs
två omröstningar i riksdagen och den första har redan tagits den 6 april i år
(räck upp handen den som noterat detta). Emot var endast Vänsterpartiet och
Liberalerna, som reserverade sig (Schlaug är förvisso inte helt ensam).
Vänsterpartiet ansåg att förslaget utgjorde en omotiverad inskränkning av
tryck- och yttrandefriheten. Liberalerna ansåg att förslaget inte hade ”den
tydlighet och förutsägbarhet som är nödvändig för att inte enskilda av
försiktighetsskäl ska avhålla sig från att utöva sin grundlagsskyddade
yttrande- och informationsfrihet”.
Vad
lagändringen innebär i praktiken är det endast fantasin som begränsar. Förslaget
började utarbetas redan för några år sedan, då Sverige deltagit i allt fler
internationella insatser och möjligen som konsekvens av värdlandsavtal och
försvarsavtal med USA som påspädning. Men som medlem i NATO får Sverige en helt
ny ”hänsyn” att ta, liknande den som nu tas till Turkiets krav.
Kommer vi ens
få skratta åt vad vi vill om riksdagen röstar igenom grundlagsändringen en
andra gång?
Mer
allvarligt än så är detta tyvärr. Själva vitsen med att ändringar av
grundlagarna ska tas två gånger av riksdagen och med ett val emellan är ju att
en debatt ska kunna hållas igång och att folket i ett val ska kunna rösta i
enlighet med den ena eller andra sidan i frågan. Om detta har i stort sett inte
debatterats alls. Knappt ens i riksdagen. Det är hög tid att vakna inför valet
och granska partiernas ståndpunkter i frågan. Sedan kan ju väljarna själva
avgöra hur stor vikt de lägger vid yttrandefrihet och pressfrihet.
Journalistförbundet varnade i sitt remissvar för konsekvenserna av att införa det nya brottet ”utlandsspioneri” vilket innebär att en domstol vid sin bedömning ska väga in om skada har tillfogats ”Sveriges förhållande till annan stat eller mellanfolklig organisation”, inte om skadan tillfogats Sverige. De invände också mot den mycket brett tolkningsbara formuleringen om att den s.k. skadliga uppgiften kan röra ”något förhållande”. Med en sån formulering kan i princip vad som helst tolkas in.
Det ska
alltså göras straffbart att ”befatta” sig med en uppgift som bedöms som hemlig.
Rimligen gäller det alltså att både visselblåsaren och journalisten kan dömas, förutom
den ansvarige utgivaren. Vad som ska vara hemligt bestäms förstås av
befälhavaren för en insats, exempelvis NATO. Att avslöja missförhållanden som
hålls hemliga lär med andra ord bli svårt inom alliansen, så länge som dessa
har anknytning till NATO.
Förutsatt
att vi låter det hända och inte svarar med röstsedeln i höst. Sorgligt nog
skulle det krävas en osannolik jordskredsseger för Liberalerna och
Vänsterpartiet för att nå majoritet för en nej-röst. Lagen är tänkt att träda i
kraft 1 januari 2023 så övriga partier räknar kallt med att kunna rösta igenom
det slutgiltigt mycket snart efter valet.
Jag delar inte Ann Lindes optimism angående förutsättningarna
för Sverige att ugöra ”en global röst för ”folkrätten, solidaritet,
nedrustning, demokrati och jämställdhet” och en stark först för ”nedrustning,
icke-spridning och rustningskontroll” av kärnvapen.
Den svenska ”globala
rösten” lär i vart fall bli märkbart mer lågmäld. Eller otydlig. Det är väl det
enda som framstår som tydligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar