Kalevankangas är den största begravningsplatsen i
Tammerfors. Den är som alla andra begravningsplatser fridfull samtidigt som
dess stenar vittnar om liv som flytt och bär på tusentals människoöden och
historier. I Finland finns också en laddning som vi i Sverige inte är vana vid,
nämligen minnet av ett inbördeskrig. Röda revolutionärer mot de vita under
Mannerheims ledning. Detta minne lever alldeles särskilt starkt just här på
Kalevankangas, en ås som ligger sydost om staden vid landsvägen till Messuby.
Väster om staden byter den namn till Pyynikkiåsen.
Bild: Hans Wåhlberg. Entrén till Kalevankangas begravningsplats. |
Under inbördeskriget 1918 stod de allra hårdaste striderna vid
Tammerfors och den kanske allra hårdaste striden utkämpades vid Kalevankangas
den 28 mars 1918. Många av de stupade ligger också begravda här.
Heikki Ylikangas har beskrivit vad som hände de där dagarna
då den avgörande offensiven mot Tammerfors sattes in av de vita trupperna under
Mannerheim.
Den 27 mars 1918 hoppades de vita på ett genombrott in i
staden men det röda motståndet var oväntat segt. Denna dag rörde sig alltså
inte fronterna särskilt mycket och de vita vid Kalevankangas hade till och med
dragit sig tillbaka en bit då de drog på sig kulspruteeld över Hatanpääfälten.
Över hela linjen fick de vita kännbara förluster och hölls tillbaka i sina
anfallsförsök. De stod nu bara ett par kilometer utanför stadens gränser men
stångade sig blodiga på den röda försvarsmuren. En viss uppgivenhet och stor
trötthet kan skönjas i många av de vitas anteckningar och brev under den här
dagen. En av dem, rektorn Kaarlo Tiililä, skriver 27 mars i dagboken:
”Jag är trött och bruten. Inte ett enda av de röda
batterierna vid den södra kanten av staden har man fått att tystna […] I
striderna igår kväll och idag har de vita skjutits bort från stadens utkanter,
deras manfall torde vara stort […] Djupt nedslagen gick jag till sängs”
(Citerad i Heikki Ylikangas ”Vägen till Tammerfors, s 300).
Dagen därpå skulle knappast ge någon vila. Det var
skärtorsdag och 28 mars och skulle bli det som kallats ”blodiga skärtorsdagen”
i den finska krigslitteraturen.
Åsen hade vid den här tidpunkten blivit hela ”krigets
brännpunkt”, för att citera ett vittne som inkallats till befästningsarbete av
de röda (Ylikangas s 308).
Fram till Kalevankangas skickade nu de vita minst 2300 man,
huvudsakligen jägare samt kulsprutegrupper ur svenska brigaden. Det här var de
vitas elittrupper. Svenskarna var högt värdesatta av ledningen och skolade
militärer medan jägarna ursprungligen bestod av män som var utbildade i
Tyskland under ett par års tid. Det ska dock sägas att rekryteringen till
jägarförbanden nu skedde genom inkallelser sedan värnplikt just införts. En del
hade alltså bara tre veckors utbildning bakom sig, så de välutbildade jägarna
var bara i befälsställning. Dessa jägare var alltså i det här sammanhanget och
denna tidpunkt egentligen oerfarna och olämpliga för sin uppgift och således
bara ”elittrupp” till sitt anseende. Sammanlagt 17 kompanier anföll med
tyngdpunkt kring Kalevankangas.
Striden vid Kalevankangas började vid sjutiden på morgonen
28 mars. De vitas artillerield inför anfallet hade inte gett stor effekt
eftersom de röda befann sig i linje närmare artilleriet än de anat. De vita led
därför stora förluster, inte minst från väl placerade kulsprutors eld. Gårdarna
i Järvensivu by var som ”befästningar”, skriver Ylikangas. ”Från vindar,
fönster, källare och gårdar” sprutade kulor mot jägarna (Ylikangas s 318). . I
flera timmar rådde ett kaos i de vita leden. Många vägrade röra på sig och
anfallet stannade helt av. Först tog de skydd i gropar men det blev så trångt i
dem att en enda granat kunde ha dödat mängder av dem så de beordrades till
Kalevankangas begravningsplats istället. Något som ytterligare bidrog till
förvirringen då många tappade bort sina förband under reträtten och inte återfann
dem förrän senare på kvällen.
De vita led mycket stora förluster men svenska brigaden
tillsammans med andra förband lyckades ändå slå sig fram till de ryska
kasernerna på fältet nedanför Kalevankangasåsen.
Bild: Hans Wåhlberg. Minnesmärke över vita stupade vid Kalevankangas. |
Därifrån lyckades de vitas styrkor snart avancera och de
bröt också igenom på andra ställen och Tammerfors föll helt i de vitas händer
den 6 april 1918.
Synen av mängden lik var hur som helst chockerande för de
Tammerforsare som kröp ur sina källare eller klev ut ur sina lägenheter när
striderna upphört. Ett vittne som promenerat till Kalevankangas
begravningsplats berättar om att han ”skymtade någonting mörkt, som liknade en
lång kö” (Ylikangas s 449). Vilket på ett sätt stämde, men ”kön” bestod av
staplade lik. Minst hundra meter lång och på sina ställen en meter hög stapel,
men bara de rödas stupade. Det fanns en massgrav som väntade på att fyllas.
Liknande staplar, men lite mindre, fanns i Pyynikki västerut samt i än mindre
skala i andra stadsdelar. De som stupat i Pyynikki och redan begravts där blev sedan
uppgrävda och forslade till massgraven i Kalevankangas. Det oaptitliga arbetet
utfördes av röda fångar. Oklart varför? Förnedring? Ville de vita segrarna
undvika att de stupade skulle få martyrstatus och platsen där de begravts i
Pyynikki, som var ett starkt rött fäste, någon form av kultplats för vänstern?
Ungefär 11000 rödgardister ställdes upp som fångar vid
centraltorget intill Rådhuset. De fördes senare till olika provisoriska
fängelser och till Kalevankangas fångläger. Rödgardisternas ledare spårades upp
och arkebuserades. Även ett stort antal röda soldater sveptes med i
avrättningsvågen av hämndlystna vita och massgravar fylldes av lik. Den största
fanns vid Kalevankangas där uppemot mellan 2800-4000 röda kan ligga begravda. Ingen
vet riktigt säkert. Flertalet stupade i slaget om staden men många blev också
arkebuserade efteråt.
Fem fängelser grundades i Tammerfors, det största vid de
ryska kasernerna på Kalevankangas. Där satt de röda fångarna i väntan på domar.
De sista fick vänta till mitten av maj på sin dom som delades ut av jurister
vid fältdomstolen i arbetarföreningens hus i Tammerfors. Ibland kom
skyddskårsmän från olika delar av landet och sökte igenom fånglägren efter
kända ”rödingar” som de ville ta kål på. I en grop invid träden vid
Kalevankangas kaserner sköts fångar dagligen. En del förstod vartåt det barkade
och svarade inte när namn lästes upp. Något som snart gick upp även för
vakterna som använde olika trick, som att säga att några valts ut att arbeta
vid en såg vilket för fångarna föreföll mer attraktivt än att ledas i lägret (Ylikangas
s 474). Många gick istället under av svält och sjukdomar. I juli 1918 dog 40
personer om dagen i Kalevankangas kaserner. Före hösten hade 800 dött och
slängts i massgravar utan att deras namn antecknades.
Redan 1921 uppfördes minnesmärket över de vita stupade medan
de röda stupade fick sitt först år 1941. Var den stora massgraven finns lyckas vi aldrig
lokalisera. Den finns inte med på kartan över gravfältet. Det lär dessutom finnas inte bara en massgrav utan flera.
Bild: Hans Wåhlberg. Minnesmärket över de röda som vilar vid Kalevankangas. |
Namngiven är däremot Väinö Linna som också han ligger på
Kalevankangas begravningsplats. Han som är något av det moderna Finlands
nationalförfattare och som skrev Okänd soldat och den s.k. Polstjärnetrilogin
som innefattar Högt bland Saarijärvis moar (1959), Upp, trälar! (1960) samt
Söner av ett folk (1962), och som handlar om en by i närheten av Tammerfors, om
upptakten till revolutionen, om striderna kring Tammerfors, och om vad som
hände sedan. Ett epos som innehåller nästan allt vad som brukar förknippas med
den finska folksjälen och av smärtsamma minnen som när trilogin skrevs knappt
hade berörts ännu. Väinö Linna bröt isen och skapade samtidigt en serie
klassiker som varmt rekommenderas. Läs dem så förstår ni säkert varför jag
berörs så starkt just vid Kalevankangas begravningsplats. En promenad där sker
kanske bokstavligen ovanpå offren för inbördeskrigets strider och efterföljande
avrättningar. Väinö Linnas romansvit ger namn och karaktärer åt historieskrivningens
anonyma numerärer.
Bild: Hans Wåhlberg. Väinö Linnas gravsten på Kalevankangas begravningsplats. |
Källor:
Vägen
till Tammerfors – Striden mellan röda och vita i finska inbördeskriget 1918, Heikki Ylikangas, 1993
I bödlarnas fotspår - Massavrättningar och terror i Finska inbördeskriget 1918, Aapo Roselius, 2009
I bödlarnas fotspår - Massavrättningar och terror i Finska inbördeskriget 1918, Aapo Roselius, 2009
Över
branten – Bröder i krig 1917-1918, Annvi Gardberg, Anders Gardberg, Aapo Roselius, 2018
Red
Tampere Guide,
The Finnish Labour Museum Werstas, 2015
Republiken
Finland igår och idag – Finlands historia från inbördeskriget till 2012, Henrik Meinander, 2012
Frihetskriget
i Finland år 1918, Hannes Ignatius och Kaarle Soikkeli, 1924
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar