Kognitiv dissonans är ett begrepp myntat av socialpsykologen
och forskaren Leon Festinger på 1950-talet. Han funderade över vad som händer
när en persons genuina övertygelse visar sig gå på tvärs mot vetenskapliga
fakta eller den observerbara verkligheten. Han menade att det skapade en känsla
av obehag hos den övertygade som måste motverkas på olika sätt. Den ”troende”
kan antingen gömma huvudet i sanden och ignorera alla fakta; inhämta
alternativa fakta som stämmer bättre överens med övertygelsen; eller behålla
sin tro men justera den så den stämmer bättre överens med fakta.
Det här är en av beståndsdelarna i det teoretiska ramverket
för Mattias Göranssons utmärkta bok ”Björnen kommer” som handlar om ryssrädsla
och det mönsterseende och den masshysteri som den framkallat genom åren. Jag
läser om detta med ”kognitiv dissonans” ungefär samtidigt som Annie Lööf går ut
med sitt budskap att vi kan fortsätta flyga så mycket vi vill. Det här säger hon i en SvD-intervju den 29 januari, med
tillägget att vi ”bara” behöver utveckla biobränsle som skulle ge mindre
utsläpp av växthusgaser.
Lööf inleder resonemanget med en allvarlig insikt: ”Hejdar
vi inte temperaturökningen så har vi ingen planet framåt”. Hon säger sig vara
övertygad om att klimatfrågan är ”den överordnade frågan för samhällets
fortlevnad”. Så långt stämmer det hela med den stora majoriteten av
forskarsamhällets uppfattning. Det är en jobbig insikt. Hur vinna röster på
uppmaningar till väljarkåren att sluta flyga eller i vart fall dra ned på
flygandet? En mer positiv och tilltalande approach är det förstås att uppmana
till status quo eller ökat flygande. Allt kan fortgå som vanligt och ingen
behöver förändra sitt beteende. Det är ju trevligt att resa. Flyget tar oss
till främmande platser eller till nära och kära, städer och stränder. Det
binder oss samman med övriga världen och vi får möjligheter som utan flyget
skulle vara så gott som obefintliga för den vanlige svensken i utkanten av
övriga världen. Vi vill nog därför gärna tro att Annie Lööf har rätt. Det ger henne
en förutsättning som Festinger pekat på som nödvändig för att kunna hävda sin
tro, nämligen socialt stöd. Eller med Mattias Göranssons ord, en ”sympatiserande
omgivning”.
En sympatiserande omgivning har hon också i riksdagen. Där
anser ungefär 6 av 10 ledamöter att vi kan öka flygandet. Antingen anser de,
som Annie Lööf, att vi kan öka flygandet om biobränslen utvecklas, eller
också går de ett steg längre. Ungefär som kommunalrådet Sara Skyttedal, KD, som
tycker att alla som förordar minskat flygande är ”dumpuckon”. Hennes twittrande
är ungefär i klass med Donald Trumps ”bästa”:
”Jag tänker så här -
flyg mer! Det finns så många dumpuckon som bojkottar flyget att
förutsättningarna för bolagen att investera i ny grön teknik försämras. Jag
flyger därför några extra gånger. Det är min klimatkompensation” (Sara
Skyttedal, twitter 30jan18)
Det är hur som helst en uppfattning som enligt en samlad
vetenskapskår stämmer dåligt överens med utfästelserna om att nå ”klimatmål”
vare sig dessa gäller EU, hela världen eller Sverige. Miljöprofessorn Johan Rockström säger till SvD istället
att vi måste flyga mindre. KTH-forskaren Jonas Åkerman menar att om flygandet
fortsätter att öka i samma takt som nu skulle det innebära en fördubbling av
flygtrafiken inom 20 års tid. Sannolikt skulle all vinst med biobränslens minskade
utsläpp gå förlorad i så fall. Om de ens kan utvecklas så snabbt som Lööf och
andra önskar. För noll utsläpp innebär de ju inte, som forskningen visar.
Dessutom skulle en väsentligt ökad produktion innebära avverkning av enorma
arealer skog, vilket i sig kan ge temperaturhöjande effekter, för att inte tala
om andra negativa konsekvenser, som en regnskogsdöd. Det lär också dröja innan
den utveckling som en majoritet av riksdagsledamöterna drömmer om kan bli
verklighet. Enligt Johan Åkerman är ”mängden bioenergi begränsad både i Sverige
och globalt” och han menar att det kan ta tio år att åstadkomma en storskalig
produktion. Tio år vi inte har, vilket samma riksdagsledamöter borde vara väl
medvetna om eftersom de själva tagit beslut om ett första etappmål till 2030 på
en minskning av utsläppen med 63 % jmf med 1990 för att år 2045 vara nere i netto
noll-utsläpp. Mål som Naturvårdsverket menar inte kommer att nås med nuvarande
takt.
Måluppsättningarna är många och ibland kan det förefalla som
att de tillfredsställer samveten och lugnar allmänheten men inte mycket mer.
EU satte för flera år sedan upp sina mål för arbetet med att reducera klimatpåverkande utsläpp, som satts till en minskning med 20 % i förhållande
till utsläppen 1990.
I oktober 2016 enades 190 länder om målet att minska
flygandet inom I.C.A.O., International Civil Aviation Organization. En överenskommelse
som ska träda ikraft 2021 och som bygger på den tidigare Paris-överenskommelsen,
som innebar att 200 länder förbundit sig att genomföra åtgärder för att minska
utsläppen av växthusgaser före 2020. På ICAO:s hemsida finns en lista över 106
stater som offentliggjort aktionsplaner för att reducera utsläppen från flygtrafiken.
Under FN-mötet i Marocko i november 2016 stärktes också,
enligt de officiella uttalandena, arbetet mot klimatförändringarna och steg
sägs ha tagits mot mer konkreta åtgärder. Många forskare däremot menar att
Paris-avtalet och det som beslutats i Marocko bara har dukat bordet, men att
det nu måste bli fråga om åtgärder, inte fler uppgörelser om mål.
De frivilliga åtgärder som offentliggjorts skulle ändå
innebära en temperaturhöjning på 3 grader fram till år 2100 enligt färska beräkningar inom FN:s klimatpanel, ICC. Ett katastrofscenario ritas upp som en konsekvensbeskrivning
av detta. Det här har tagit årtionden för klimatforskare att ta fram och
studera men det är numera en i stort sett enig forskarkår som ställer sig bakom
dessa farhågor. Det är inte några vidare positiva prognoser som ställs heller. En
studie från University of Washington visar att det bara finns 5 procents chans
att klara målet med endast en 2-gradig uppvärmning av jorden till år 2100.
Det finns förstås alltid en osäkerhet i procentuella
beräkningar av det här slaget. Sanningen är kanske att det inte finns några helt säkra bedömningar av hur det kommer
att se ut för dagens yngre generation men det vore onekligen oerhört oansvarigt
att chansa och köra på som vanligt. Ungefär så som Annie Lööf och en majoritet
av våra riksdagsledamöter vill och därmed tillför ytterligare empiriskt material som åskådliggör Festingers teorier.
Hur gör jag då själv? Senast jag flög var i november och
nästa gång blir om en månad. Jag måste verkligen ta mig en funderare över
framtida resor. Frågan är bara hur långt tågen bär?
Efter att ha läst Jens Ganman om Lööf så är jag inte förvånad över resonemanget från Lööf. Det är väl som hon vill att det ska vara helt enkelt. :-)
SvaraRadera