Det som var otänkbart för TV4 togs på största allvar av SvT.
Det vill säga påtryckningar från ett främmande lands ambassad mot sändandet av
en dokumentär. I SvT:s fall den franske filmaren Paul Moreiras ”Ukraina –
revolutionens mörka sida”. Det perspektiv som denne filmare framför ville
ukrainska ambassaden inte att svensk public service skulle visa. Nu ska den
sändas ändå på måndag den 23 maj 22.15. Att ukrainska ambassaden ville styra
innehållet i den svenska programtablån är emellertid inte särskilt förvånande.
Landet har alltsedan Euromajdan antagit en rad repressiva lagar och beslut som
naggat yttrandefriheten och pressfriheten i kanten rejält. Allt som ogillas av
regimen ska förbjudas. Listan kan göras lång.
I december 2014 bildade ukrainska regeringen ett Ministry of
Policy, ett organ organ för styrning av medieinnehållet under förevändningen
att motverka rysk propaganda. Många ukrainska journalister protesterade
högljutt men utan större intresse från omvärlden. Den ukrainska regeringen
kallade det för att ”värna yttrandefriheten”.
I maj 2015 godkände president Porosjenko parlamentsbeslutet om
ett lagpaket som innebar ett förbud mot kommunistiska och nazistiska symboler.
Det innebar också att det blivit straffbart att förneka OUN-UPA och Stepan
Bandera som ukrainska frihetskämpar. OUN/UPA var ultranationalistiska rörelser
med fascistisk anstrykning vars mål var att upprätta ett ”rent Ukraina” rensat
från alla minoriteter; ryssar och polacker såväl som judar. Ett perspektiv
eller åsikt som man nu alltså inte längre får framföra offentligt i Ukraina. De
får bara beskrivas som ”nationens hjältar”. Ett ”obegripligt beslut” som ger
Ryssland och separatisterna ovärderlig hjälp att driva tesen om ”fascistjuntan”
som styr i Kiev, enligt Halya Coynash i Kharkiv Human Rights Protection Group. Historiker
och journalister, OSSE:s representant för mediefrihet Dunja Mijatovic,
Ukrainska människorättsorganisationer, The Holocaust Museum i Washington och
Simon Wiesenthal-centret vädjade förgäves till presidenten att inte skriva
under detta beslut som begränsar yttrandefrihet och åsiktsfrihet i dagens
Ukraina.
Lagpaketets förbud mot kommunistiska symboler har inneburit
att Lenin-statyer åker ned på löpande band och även andra minnesmärken som
förknippas med kommunism. Värre ändå är att den politiska friheten är starkt
begränsad. I en serie domstolsbeslut har kommunistpartiets (runt 13 % av
parlamentsplatserna i valet 2010) existens hotats och är nu sedan december 2015
förbjudet, tillsammans med två andra mindre kommunistpartier. ”Ett flagrant brott mot yttrandefriheten”,
enligt Amnesty International.
Samtidigt som lagpaketet togs inrättades också en statlig
organisation, Ukrainska Institutet för Nationalminnen som drivs av Vladimir
Viatrovych. Denne är nu i full färd med att vittvätta OUN/UPA så att dess mörka
förflutna inte ska sippra fram i historieböcker och andra offentliga skrifter.
Statlig historierevisionism medan vi vänder ansiktet mot Putins liknande lagar
och institutioner. Historiker och journalister räds repressalier om de avviker
från den officiella linjen.
I september 2015 offentliggjordes också en svart lista,
undertecknad av president Porosjenko, som bannlyste 400 personer och 90 företag
som därmed portförbjöds i Ukraina. Bland dessa fanns mängder av journalister
och bloggare. Många ryska men också britter från BBC, skribenter för El Pais
och Die Zeit samt två spanska journalister som samtidigt med offentliggörandet
av denna lista befann sig i Syrien och befarades vara kidnappade av IS. Listan
kortades sedan ned efter ett ramaskri från flera tunga mediehus och tv-bolag,
som BBC, men 41 namn blev kvar på listan. Att blogga eller skriva vad man
tycker är farligt inte bara i Saudiarabien och Turkiet.
Det som ogillas tystas med lagar, bannlysningar, censur och
inreseförbud. Mängder av ryska filmer har visningsförbud i Ukraina men också
filmer och tv-produktioner från andra länder där artister som anses ”pro-ryska”
framträder. Bland andra får inte filmer med Gerard Depardieu visas. Han och
andra skådespelare ses enligt kulturdepartementet som ”hot mot nationen”.
Denna lista är bara ett axplock bland repressiva lagar och
domstolsbeslut som både lokalt, regionalt och nationellt begränsar den
politiska friheten, yttrandefriheten och pressfriheten i Ukraina.
Jag är just hemkommen från en fem månader lång vistelse i
Ukraina och har själv bevittnat hur kamouflageuniformsklädda män med
militärkängor ställt sig i åhörarsalen i stadshus och vrålat ut sitt missnöje
med beslut som de lokala politikerna tagit eller försökt diskutera. Bilar har
sprängts i luften. Kidnappningar och mordhot är inte ovanliga. De högljudda
tillhör som regel frivilligbataljoner eller så kallade ”självförsvarsenheter”,
en sorts medborgargarden. På centrala torg mitt på ljusa dagen kan de stå och
propagera för sin sak och samla in bidrag till verksamheten och som tack får
bidragsgivaren klämma lite på en automatkarbin eller ett pansarskott som öppet
exponerats. Detta har jag alltså sett med egna ögon och dokumenterat.
Egen bild. Pansarskott på parad när Aidar-bataljonen är på "charmturné" i Tjernivtsi. |
Den ukrainska högerextremismen finns. Den är beväpnad och
den är högljudd och hotfull. Den utövar inte sin makt i första hand i folkvalda
församlingar utan vid sidan av. Den står för ett hot och ett tryck mot
beslutsfattare som inte avspeglas i valresultat. Det betyder dock inte att de
inte finns även i politiska församlingar. Det är en brokig skara och
representeras inte alls bara av Svoboda, som bland andra Fredrik Wadström – en av
kritikerna mot Moreiras film - tycks tro. Samtidigt som dessa endast fick tre
procent av rösterna i valet 2014 gick istället Oleh Lyasjkos Radikala parti
fram med drygt åtta procent av rösterna. Det var detta parti som en av Moreira-filmens
huvudpersoner, Ihor Mosiychuk, representerade i parlamentet innan han arresterades
i höstas. Dock för tagande av muta och inte för misshandel av och hot mot
journalister och andra meningsmotståndare som han var känd för och till och med
stolt offentliggjorde genom Youtube-klipp. I parlamentet sitter också en rad
ledare för frivilligbataljoner i bland annat före detta premiärministerns
Folkfronten. Bland andra den nye talmannen i parlamentet, Andriy Parubiy, som också grundade det ukrainska nazistpartiet Social-National Partiet (inspirerat inte bara till namnet av Hitlers Nationalsocialister) och senare kommendant för Euromajdan. Det är den genealogin Wadström helt förbiser. Eller möjligen förstår han inte vad han ser?
Den ukrainska högerextremismen finns. Den är beväpnad och
ligger ibland vid fronten i öst. Ingenting talar emot att den mycket väl skulle kunna använda vapnen mot de folkvalda om den politiska utvecklingen går i en riktning den
ogillar. Den ukrainska regeringen är beroende av dessa högt motiverade soldater
vid fronten då de unga inkallade männen flyr i tiotusental över gränserna till
grannländer för att undvika att hamna i armén och de som ändå infunnit sig
visat sig vara lågt motiverade att slåss mot sina landsmän. De utgör också en
form av frikårer för utrensning av kommunister och företrädare för det tidigare
regeringspartiet Regionernas parti. Det finns mängder exempel på att de försetts
med långt koppel av den ukrainska regeringen.
Det är ungefär detta som Moreira vill visa med sin film. Det
finns säkert en del detaljer som kan diskuteras i filmen men det är absurt att
kritisera den för vad den inte säger. Ett krav som sällan brukar framföras mot
andra dokumentärer att de ska föra fram en objektiv bild av verkigheten, någon
sorts vetenskaplig sanning. Dokumentärer är ofta en sorts tolkning av
verkligheten eller projicerar verkligheten ur ett visst perspektiv. Moreira
vill framföra ett perspektiv på det som hänt och händer i Ukraina sedan
Euromajdan. Ett perspektiv som vi sällan ges tillfälle att ta del av, trots
vissa kritikers påståenden om motsatsen. Nämnde Fredrik Wadström exempelvis som
menar att Moreira ”inte förstått vad han ser”. Mycket tyder på att Wadström
själv inte ser alls trots att han enligt egen utsago ”följt Ukraina” och gjort
många resor dit.
Nu sägs det att kritiker av filmen, i samband med visningen
av den, kommer att ges tillfälle till kritiska kommentarer. Min gissning är att
det är just denne Wadström som, i egenskap av före detta Moskvakorrespondent
för SR, kommer att vara den som framför kritiken. Något han redan gjort i
artikelform på SvT:s hemsida. Jag hoppas att SvT i namn av objektiviteten i så fall
också låter någon företräda försvar av filmen. Framför allt hoppas jag inte att
den ukrainska ambassaden ges tillfälle till kommentarer. I så fall bör de här ovanstående
punkterna över den ukrainska synen på yttrandefrihet, åsiktsfrihet och
pressfrihet tas upp. Det handlar ju om källors trovärdighet.
Du komplicerar så mycket, det som hittills varit så enkelt. Dumma du...
SvaraRaderaJa, visst är jag elak? Men om alla säger åt mig att titta åt ett håll vill jag gärna veta vad det är de inte vill att jag ska se om jag tittar åt andra hållet.
RaderaBra skrivet - Sverige är så enkelriktat och förståendet hos svenska politiker, hur de utnyttjas och används i dolda syften verkar lågt. Ja, jag tänker främst på Carl Bildt, first among the mediocre...
SvaraRaderaEn sak jag grunnat på, varför var Swedbank med och stödde Yatsenukstiftelsen innan Maidan?
http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/2014/11/svenska-swedbank-stodjer-kiev-juntans.html
apitalone.com
MVH
Mattias
Tack FkDahl. Det där med Swedbank är dock inget jag har fördjupat mig i så jag har tyvärr inget svar, om det nu var så att du förväntade dig det?
Radera