Titeln på
det här blogginlägget har jag hämtat från en skylt som är uppsatt i gången
mellan två delar av Skrapan, shoppinggallerian på Södermalm i Stockholm.
Jag inser
att mina två blygsamma ärenden - att köpa en bok jag varit nyfiken på att läsa
samt ett par nya sommarskor att ersätta de gamla, helt utslitna, med - utgjorde
en alltför fattig kost för mätta gallerians behov av konsumerande så jag
behövde bli upplyst om att min shoppingrunda inte behövde ta slut just där
utan... att den kunde fortsätta längre fram. Nja, naturligtvis kunde inte någon
veta i förväg vilka ärenden jag hade men det är så jag funderar när jag travar
genom gången för att komma till den där fortsättningen på gallerian där mycket
mer shopping finns att göra.
Jag har
länge fascinerats av mängden shoppinggallerior och köpkvarter som poppat upp de
senaste decennierna i en till synes aldrig sinande ström. Vi tycks omättliga
när det gäller shoppande och konsumerande. Jag fascineras också över att det
nästan alltid tycks vara mycket folk som frekventerar dessa köptempel och att
till och med semestern spenderas med vallfärder till rena köpstäder, som Ullared.
En ny religion
Just Gekås
Ullared beskrivs på den egna hemsidan som ett ”shoppingparadis”. Att metaforen
”paradis” används är inte så förvånande. Nog kan väl alla, handen på hjärtat,
erkänna att det ibland far ett rus av välbehag genom huvudet när ett bra köp
har gjorts eller när någon man länge efterlängtat (som nya sommarskor) har
inhandlats? I längden lämnas vi dock med känslan av otillfredsställelse. Vilket
naturligtvis är helt enligt planen. Varför nöja sig när det hela tiden finns
nya, bättre produkter eller när vi kan köpa ännu fler av samma? Reklamen
”upplyser” oss ständigt hur hopplöst förlorade vi är utan just den eller den produkten.
Trenden har
länge gått emot en konsumism med religiösa förtecken. Som goda konsumenter får
vi syndernas förlåtelse. Prästerskapet är bland andra politiker som predikar om
tillväxt och om ökande konsumtion som en frälsning ifrån ondo.
Ohållbart
André Gorz
skriver i Kritik av det ekonomiska
förnuftet:
”Förbindelsen mellan mer och bättre
är bruten; ty för många produkter eller tjänster är våra behov gott och väl
täckta medan däremot många av våra otillfredsställda behov kommer att bli
fyllda, inte genom att vi producerar mer utan genom att vi producerar [...] mindre. Detta gäller särskilt för
våra behov av luft, vatten, utrymme, tystnad, skönhet, tid, mänskliga
kontakter”
Andreas Cervenka, näringslivsskribenten på SvD, menar att verklighetens ekonomi är
”läran om skenande konsumtion av saker det är ont om men som vi låtsas finns i
oändlig mängd”.
David Harvey
talar, i Kapitalets gåta och
kapitalismens kriser, om att dagens värld ”är en värld som i allt högre
grad har kommit att kännetecknas av en hedonistisk kultur av konsumistiska
överdrifter”. I den här världen är vi kunder i första hand, till och med när vi
är sjuka eller när livet lider mot sitt slut. Vi konsumerar inte bara triviala
produkter utan även sådant som vård, omsorg och utbildning.
Enligt WWF -
i rapporten ”Common Cause – the case for working with our cultural values” - stärker
kundperspektivet materialism, individualism och konkurrens. Det gör att värden
som empati, solidaritet, naturkänsla och gemenskap försvagas. Värden som, menar
de, behövs för en omställning av konsumtionssamhället till ett ekologiskt,
ekonomiskt och socialt hållbart samhälle.
Det här är
lätt att glömma och istället gripas tag av upplysningen som ständigt möter oss som
säger;
”Mer shopping längre
fram”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar