Jag fortsätter här
resonera om svensk neutralitetspolitik. Första delen finns här.
Att neutralitetspolitiken ändå är överspelad i praktiken är
ett argument som återkommer titt som tätt i debatten om svenskt
NATO-medlemskap. Eftersom vi ändå samarbetar så tätt med NATO kan vi lika gärna
gå med i alliansen heter det då. Sant är ju att svensk säkerhetspolitik under
längre tid dikterats av NATO:s behov. Själva det faktum att vi idag på allvar sitter
och funderar över varför landets försvar är så pass svagt har direkt koppling
till den här öppna famnen med vilken Sverige tagit emot amerikanska idéer om en
militärdoktrin. En doktrin som byggde på att skapa små, professionella förband
som snabbt skulle kunna sättas in i tredje land. Den svenska försvarspolitiken
formulerades om under 00-talet från att främst handla om försvar av gränserna
till att ”möta hoten mot Sverige i tredje land”. Invasionförsvaret blev på tio år ett ”insatsförsvar”
med vilket menas, enligt Försvarsmaktens tolkning på sin hemsida, att det ska
kunna ”användas direkt när det behövs”, oavsett om ”uppdraget är i Sverige
eller utomlands”. Det var också därför vi kunde delta i Afghanistan under
NATO-flagg. Helt otänkbart under kalla kriget men nu ett led i en anpassning
till NATO och för att testa den nya doktrinen och spänna svenska muskler kan
tänka. Det svenska värdlandsavtalet är ytterligare ett steg mot fullständig
anpassning till NATO. Det har alldeles nyligen övats i denna numera för
Försvarsmakten så eftersträvade ”interoperabiliteten” med NATO. Medan det under
alla år efter andra världskriget har funnits de som ifrågasatt den svenska
neutraliteten i krig så är det idag själva alliansfriheten i fred som bör
starkt kunna ifrågasättas. Det kanske till och med är det som är tanken? När vi
ändå anpassat oss i så hög grad kan vi lika gärna gå med i alliansen sägs det
då. Med all rätt egentligen. I och med värdlandsavtalet har vi egentligen inte
längre någon riktig alliansfrihet. Enligt min mening ett misstag.
Alliansfriheten ser jag som viktigare att hävda än en framtida neutralitet i
krig som ju annars är det som brukat debatteras flitigast.
En som gör sitt bästa för att visa att neutralitetspolitiken
bara var en Potemkin-kuliss under kalla kriget är Mikael Holmström, DN-skribent
och författare till boken ”Den Dolda Alliansen – Sveriges hemliga
NATO-förbindelser”. I denna hävdar han att det fanns en dold allians med NATO
och att det förekom ett tätt utbyte av information och erfarenheter i synnerhet
med dess nordiska medlemmar Norge och Danmark. Han har en hel del material
ihopsamlat och det blir lite av en ”overkill”, en anhopning bevis för det vi
redan vet. Han gör exempelvis stor sak av att Sverige hade en hemlig plan - som
för övrigt blev aktuell att aktiveras när Palme blev mördad - för att sätta
försvarsledningen i säkerhet utomlands vid allvarlig kris. En plan för värsta
scenariot naturligtvis och enligt min mening mycket rimlig att ha i kassaskåpet
för vilken nation som helst, neutral eller ej. Det framkommer också på många ställen
i Holmströms bok att de svenska försvarsledarna, och i viss mån lägre befäl som
piloter, i många fall tog helt egna beslut utan att förankra dem i den
politiska toppen. Delvis för att dessa inte ville veta allt men också för att
de hade förtroende för att besluten blev de rätta, givet omvärldsläget och
uppkomna situationer. Men det framkommer också att det fanns gränser som inte
fick överskridas. Neutralitetspolitiken hade alltså, som jag ser det, en
återhållande effekt på militära samarbeten med främmande makt. I den mån de
förekom var det dessutom alldeles nödvändigt att hålla dem hemliga. Det var den
situation som rådde under kalla kriget. En världspolitisk bipolaritet som under
flera decennier hade en alldeles speciell laddning vilket en del kanske glömt
idag, i synnerhet de yngre debattörerna.
Så det Holmström hävdar är ju i grunden helt sant, men det
problematiska med det kan diskuteras. Alliansfriheten SYFTAR till neutralitet i
krig heter det vilket innebär en tämligen lös utfästelse om Sveriges hållning i
en krissituation. Varje sådan måste förstås situationsbedömas men
förberedelserna inom försvaret måste också givetvis anpassas till en verklig
omvärld och en sannolik framtida sådan. Under kalla kriget rådde inte mycket
tvivel om hur den såg ut eller skulle kunna komma att se ut. Åtminstone under
de senare decennierna. Under andra världskriget rådde förstås helt andra
förutsättningar. Den tyska permittenttrafiken genom Sverige var en smärtsam
eftergift som självklart bröt mot principen men läget 1940-42 var minst sagt
bekymmersamt och eftergiftspolitiken ett nödvändigt ont i ett utsatt läge kan
det åtminstone hävdas. Senare under kriget stängde vi den här tyska tågtrafiken
och smugglade istället både norska motståndsmän och vapen till dessa över
gränsen till Norge. Inte heller det särskilt neutralt och naturligtvis under
stort hemlighetsmakeri. Men en moraliskt försvarbar politik i ett läge där
annars Hitlers domedag väntade.
De här erfarenheterna tog också regeringen Erlander med sig
åren efter kriget. Det kalla krigets förutsättningar och speciella förhållanden
hade ännu inte satt sig under slutet av 1940-talet och början av 1950-talet. En
tes som Holmström också driver är just att den svenska neutralitetspolitikens
formulering har förändrats med tiden. Alldeles efter 2vk betonades
alliansfriheten medan neutraliteten i krig inte var skrivet i sten, vilket
sedan förändrades så att även neutraliteten i krig, enligt exempelvis Palme,
skulle hållas oavsett vilket tryck som sattes på Sverige. Socialdemokraterna
tillbakavisade 1950 kommunisternas krav att göra neutraliteten permanent med
motivationen att erfarenheten från världskrigen ”bör ha lärt oss hur ringa
valfrihet ett neutralt land under ogynnsamma förhållanden kan ha mellan olika
handlingslinjer inom ramen för neutralitet”, och att ingen regering i fredstid kan
”tilltro sig att närmare definiera den neutralitetspolitik som en kommande
regering i en framtid kan få tillämpa under ännu okända förhållanden”. Detta
ser jag som en nyckelmening och som en klok formulering att använda i synen på
neutraliteten i dagens debatt. Här lämnas utrymme att laga efter läge och att
anpassa politiken så som situationen kräver. Försvaret, uttryckte kung Gustav
VI Adolf och statsminister Erlander i en broschyr 1959, ”syftar uteslutande
till att bevara vår frihet och självständighet”. Således förklarade sig inte
Sverige för ”permanent neutrala”, det vill säga en förbindelse att vara
neutrala i alla framtida konflikter.
Mig veterligt är det bara Schweiz som formellt är permanent neutrala.
I juridisk mening är alltså diskussionen om att ta emot
hjälp i en krigssituation i princip överflödig. Neutralitetsrätten gäller
automatiskt de länder som inte deltar i ett krig. Om vi däremot blir angripna
har vi all rätt att hämta hjälp utifrån. Den fredstida neutralitetspolitiken
har inte heller många folkrättsliga begränsningar. Den neutrala staten kan i
fredstid förbereda sig militärt på det sätt den finner lämpligt. Att anpassa
försvaret genom att bygga ut landningsbanor med kapacitet att ta emot vissa
typer av främmande staters flygplan är ett exempel. En som forskat mycket i ämnet och har en hel del intressanta reflektioner att tillföra är Rolf H. Lindholm, juris doktor i internationell rätt med neutralitet som specialitet. Däremot får inte neutralt
område utgöra bas för krigsoperationer. Värdlandsavtalet har därmed sänkt
trovärdigheten för svensk neutralitetspolitik. Främst tänker jag då på den
punkt som säger att NATO kan ges tillgång till svenska militärbaser och från
dessa få stöd för NATO:s militära operationer.
Det borde vara minst lika relevant idag som på 1950-talet
att hålla fast vid en alliansfrihet syftande till neutralitet i krig men med ett
tydligare klargörande att vi om Sverige angrips är fria att agera så som nöden
kräver vilket kan betyda att ta emot hjälp utifrån men utan att förbinda sig
till från vem hjälpen ska emottas. För vem kan idag förutse exakt vad som
händer om 10 år? Hur säkert är det idag att luta sig alltför kraftigt emot EU i
ett Europa där högerextrema krafter gör sig alltmer hörda och tar sig in i
maktens korridorer? Och räck upp handen den som tycker att Donald Trump verkar
vara en trygg garant för freden och en säkerhetspolitisk partner att lita till?
Uppenbarligen lyckades inte analytikerna för 15 år sedan när invasionsförsvaret
monterades ned till förmån för det insatsförsvar som ”efterfrågades” av NATO
och USA. År 1992 formulerades också neutralitetspolitiken om, vilket säkert
många har glömt. Istället för alliansfrihet syftande till neutralitet i krig
blev det en militär alliansfrihet ”syftande till att vårt land ska kunna vara
neutralt i händelse av krig i vårt närområde”. Sverige skulle alltså kunna vara
mindre neutrala om konflikten ägde rum längre bort, som i Afghanistan
exempelvis. Det kan ju förstås tolkas som en anpassning till ett nytt
omvärldsläge men är enligt min mening en olycklig formulering. Vi bör snarast
återgå till den tidigare formuleringen som också folkrättsligt är den korrekta.
Vad NATO efterfrågar bör inte utgöra ledstjärna för den
svenska politiken. Den bör istället syfta till att till varje pris värna
friheten och självständigheten. Och säkerheten för landets invånare. Det sker
bäst utan alltför rigida bindningar idag. Det vill säga en strikt alliansfrihet
men utan att binda sig för neutralitet i en ännu okänd framtida konflikt.
Ungefär så tänker jag mig en återvunnen neutralitetspolitik.
En neutralitetspolitik 2.0 !
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar