”Om människokärlek
kommer att betraktas som ett utkantsvärde så är vårt samhälle illa ute”.
Det tycker jag vara ganska fint formulerat av biskopen i
Linköpings stift Martin Modéus i DN Debatt 19/7-16) angående den nya asyllagen som trädde i kraft igår.
Han fortsätter:
”För detta handlar
inte bara om flyktingmottagande utan om samhällsvärderingar”.
En av hans
huvudpoänger är att Åsa Romsons tårar vid presentationen av den nya asyllagen
bör ses som ”det mest statsmannamässiga vi hittills sett i denna sorgliga
historia”. Det hån hon mötte i pressen och bland oppositionspolitiker för dessa
tårar ser han som tecken på ett förhärdande. Vi bör inte vänja oss av med
medkänsla, menar han, och tillägger:
”Det är när det slutar
göra ont i oss som vi är riktigt illa ute”.
Det handlar enligt min mening om förmågan, och kanske
framför allt viljan, att sätta sig in i en annan människas situation eller att
se saker ur en annan människas perspektiv. Det har tagit ett antal decennier
att träna på detta och i vår del av världen har vi stiftat lagar där vi
markerar allas lika värde och rättigheter. De flesta har tills nyligen skrivit
under på detta. Men mycket tyder på att något är på väg att hända, att vi
befinner oss mitt i en värdeförskjutning.
Som jag ser det är debatten om ”svenska värderingar” på ett
subtilt sätt en del av denna förskjutning. Den har blivit ett sätt att försöka
säga att om du invandrare ska vara här i landet får du finna dig i att...
Det blir en rätt märklig blandning av markeringar av det förment
specifikt svenska och förment universella värden som inte känns helt aptitlig.
Enligt Aida Hadzialic måste en nationell identitet för alla vara
baserad på ”svenska traditioner, kultur och värderingar som vi känner dem från
historien”.
Vad menas egentligen med detta? Kan vi hoppa över
rasbiologin, tack? Den som Sverigedemokraterna i många år nu försökt
återintroducera i ny tappning där ras ersatts med kultur. SD skriver också i
sitt ”invandringspolitiska program” att det primära målet med deras politik är
att ”återupprätta en gemensam nationell identitet och därmed också en stark
inre solidaritet i det svenska samhället”. De efterfrågar en
”assimileringspolitik” och att det vid asylärenden ska tas hänsyn till ” den
enskilde asylsökarens förutsättningar att smälta in i det svenska samhället”.
Jag tror det ligger mycket i det att, som bland andra Erik
Helmerson skriver i en DN-ledare 7/7-16, assimileringen kan vara på väg
tillbaka. Det vill säga assimilering till den svenska kulturen/värderingarna. Alltså
det som SD efterfrågat i många år. När politiker från andra partier nu börjar tala
om detta kräver det också en formulering av värderingarna som assimileringen
ska ske till men också en sorts markering av bevekelsegrunden för att börja
diskutera assimilation utan att bli betraktade som SD. Det blir som sagt en del
märkliga krumbukter som det finns all anledning att fundera över.
I Almedalen talar statsminister Löfven med myndig stämma:
”Tänk om alla vi som
älskar det kunskapshungrande, hårt arbetande, jämlika Sverige frågade oss själva:
Var är min plats i detta? Vad är min uppgift? Vad är min plikt?”
Det
påminner inte så lite om J.F. Kennedys ”Ask not what your country can do for
you but what you can do for your country” (om jag minns citatet helt rätt). Men
vad menar han mer konkret? Vem vänder han sig till egentligen?
I stort sett alla partiledare i Almedalen pratade om “svenska värderingar”, att hissa svenska flaggan och om hur viktigt värderingar är. Jag
får känslan av att vi ska hjärnmasseras för att vänja oss vid en ny diskurs.
Det började dock
tidigare än under Almedalen och tog rejäl fart i samband med den nya
handskakningsdebatt som utbröt under våren. Den tidigare handlade om huruvida
hälsande meddels handskakning krävdes i arbetslivet och ett domstolsavgörande
kunde till slut fastställa att så inte var fallet. Enligt den då tämligen
färska diskrimineringslagen var det enligt domstol att betrakta som
diskriminering. DO:s företrädare såg domstolsutslaget som ett stärkande av
rätten att utöva religion och framhöll den skepsis som möter alla som visar
religiösa uttryck, inte minst muslimer.
Nu i våras blev istället en av mina partikamrater Yasri Khan
(nu en f.d. sådan om jag förstått rätt) central figur i en debatt om
handskakning. Vilken visade att det i det politiska livet förefaller vara andra
värderingar som gäller än i arbetslivet. Frågan är vad som är det specifikt
svenska? På regeringens egen webbplats om mänskliga rättigheter står följande
att läsa:
”Alla människor är
lika i värde och rättigheter. Skyddet mot diskriminering är en av hörnstenarna
i arbetet för de mänskliga rättigheterna. Enligt den svenska
diskrimineringslagen får ingen människa diskrimineras eller hindras från att
utnyttja sina rättigheter på grund av kön, könsöverskridande identitet eller
uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning,
funktionshinder, sexuell läggning eller ålder”.
I samband med handskakningsdebatten säger däremot Stefan
Löfven i riksdagens frågestund:
”I Sverige hälsar man
på varandra. Man tar både kvinnor och män i handen”.
Miljöpartiets jämställdhetspolitiska talesperson Janine Alm
Ericson menade till och med att handskakningen bygger på de mänskliga
rättigheterna och att det är en fråga om diskriminering att inte hälsa på
kvinnor eller män.
Vad är svenskt och vad är värderingar och vad är lag?
Skiljer de sig åt eller handlar allt bara om en tolkning av lagar? Det är
sannerligen inte enkla frågor.
Ett av de vettigaste inläggen i debatten om svenska
värderingar kommer från ett för mig ganska otippat håll, nämligen från Gunnar Hökmark. Han konstaterar att det inte finns några specifikt svenska värderingar
utan att det i Sverige råder svensk lag och det således inte handlar om ”tyckande
eller vädjande utan grunden för rättsstaten och därmed det öppna samhälle som
garanterar oss rätten till många olika värderingar”. Han noterar att det vi
kallar ”svenska värderingar” ständigt formas av oss själva och därför inte kan
fastställas. Det är en ständig omformulering som sedan till viss del ligger
till grund för lagstiftandet.
Att slira på den här punkten är alltså, menar jag, att bidra
till den värdeförskjutning som Sverigedemokraterna jobbat envetet med i många
år att få till stånd. Kanske är det just därför vi fått den nya asyllagen? Samt
uppfattningen att inte alla i Sverige ska få syssla med politik. Åtminstone
inte i Socialdemokraterna eller Miljöpartiet. ”Värderingar och praktik är
alltid i ett samspel som går i båda riktningarna”, säger Martin Modéus.
Vilken riktning är vi i Miljöpartiet på väg egentligen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar