Idag firar vi nationaldagen. Svenska flaggans dag hette det
förr men konservativa krafter tyckte att vi skulle ha en ”riktig” nationaldag
så vi fick fira ordentligt, som norrmännen. Nå, det har väl inte blivit riktigt
den karnevalsstämning en del hoppats på men nu har vi vår nationaldag och många
nöjer sig antagligen med att njuta av en ledig dag och att på sin höjd hissa
den blågula flaggan. Vår självständighet tar vi för given. Samtidigt är en av
de två supermakterna på väg att invadera oss. Nej, jag tänker då inte på
Ryssland utan Nato.
Värdlandsavtalet innebar egentligen inte så mycket nytt men
rev en del byråkratiska barriärer som gör det lättare att ta nästa steg, mot
fullt medlemskap i Nato. Kanske är det här helt i linje med den långsiktiga
planen som inleddes med att Sverige tog steget från att ha ett invasionsförsvar
till att satsa helt på ett insatsförsvar? Jag har skrivit om det vid ett
flertal tillfällen tidigare och den konspiratoriska tanken har funnits där
förut men jag har då avfärdat den ganska omgående. Jag är inte längre lika
snabb att göra det.
En sak som förvånar mig i den säkerhetspolitiska och försvarspolitiska
debatten är när militärexperter och vår egen försvarsminister Peter Hultqvist
hela tiden pratar om hur oberäkneligt och irrationellt Ryssland agerar. I Studio Ett den 17/4 2015 exempelvis:
”Vi lever i
en tid då den europeiska säkerhetspolitiska ordningen rubbats genom den ryska
olagliga annekteringen av Krim.”
Det är egentligen ett ganska märkligt uttalande. Ryssland
(Sovjet) har haft en stor militär flottbas på Krim i mer än tvåhundra år. Det
första Ryssland gjorde när det erövrade halvön 1783 var att återuppbygga
Sevastopols fortifikation och inrätta en flottbas. Under andra världskriget
försvarades staden till sista blodsdroppen och en 250 dagar lång belägring
uthärdades innan trycket blev för hårt. Röda armén tog tillbaka halvön och
flottbasen 1944 och att tro att Ryssland nu plötsligt skulle släppa greppet om
denna strategiskt oerhört viktiga plats verkar helt irrationellt och vore
betydligt mer oberäkneligt än den annektering som genomfördes. De ryska
trupperna fanns där och har funnits där i ett par hundra år och det som hade
rubbat ordningen rejält hade istället varit deras evakuering och Natos: s övertagande
av basen. En utveckling som plötsligt och mycket oväntat blev fullt möjlig i
och med det våldsamma maktskiftet i Ukraina 2014.
Men det är förstås viktigt att trumma in budskapet att Putin
är oberäknelig och att Ryssland agerar irrationellt. I själva verket agerar det
tämligen förutsägbart och enligt en geopolitisk logik i stort sett i linje med realistisk
IR-teori. Det svenska geopolitiska läget har dessutom också, i förhållande till
Ryssland, varit i stort sett detsamma åtminstone sedan stormaktstidens dagar.
För en grundligare genomgång av detta kan jag rekommendera Mats Bergquists inlägg på Kgl Krigsvetenskapsakademiens hemsida. Han konstaterar bland annat
det här:
”Nu hävdar
NATO-anhängarna att vår säkerhetspolitiska situation förändrats i och med att
Vladimir Putin under senare år visat tydligt aggressiva utrikespolitiska
tendenser och utan att blinka annekterat Krim och sponsrar gerillakrig i östra
Ukraina. Detta är givetvis ytterst allvarligt, men har detta förändrat Sveriges
geostrategiska situation? Nej knappast”
Trots detta fick alltså Sverige oerhört bråttom att omvandla
försvaret från invasionsförsvar till insatsförsvar. Den stabila politik som
både Nato och Ryssland kunde lita på att Sverige förde blev under bara fem-tio
års tid förvandlad till en vindflöjelpolitik där det svenska försvaret
förvandlats till en handelsvara som på vilken marknad som helst. I regeringens
försvarsproposition 2009 (2008/09:140) framhölls att skapandet av rörliga
militära förband blivit en ”trend” inom hela västvärlden och att det svenska
försvaret måste anpassas till de ”expeditionära militära förband” som är ”efterfrågade
och prioriterade” av EU, FN och Nato. Nästan alla förråd skulle rensas ut och
stationära förband läggas ned. Någon långsiktig omvärldsanalys eller
geopolitisk reflektion verkar inte ha gjorts.
Från att ha haft i stort sett alla vapenslag på plats och
med en numerär lika stor som dagens hela försvarsmakt (se inslag i P1:s Kaliber) har Gotlands försvarsstyrka
minimerats till några hundra hemvärnsmän. Om det är något som har varit
irrationellt och oberäkneligt i det här sammanhanget är det väl den svenska
omvandlingen av invasionsförsvaret till insatsförsvar vilket i förlängningen starkt
äventyrar trovärdigheten i den svenska neutralitetspolitiken. Har vi nedrustat
så mycket att vi inte längre kan hävda vår alliansfrihet? Har vi (med flit?)
urgröpt försvarsförmågan så djupt att vi inte kan försvara oss utan att bjuda
in främmande trupp på vårt territorium? Ja, det är precis så det ser ut och det
är ungefär vad jag befarade när jag för några år sedan fördjupade mig i det här
ämnet.
Pressbild. Det är numera glest mellan stridsvagnarna på Gotland. |
Som miljöpartist är jag mycket bekymrad över regeringens brådskande
hantering av värdlandsavtalet med Nato och deltagandet i Stratcoms verksamhet.
Det vore betydligt bättre att återföra svensk militär kapacitet till Gotland
snarast möjligt och att ge en slant till egna analyser av informationskriget
som råder där både USA, Nato och Ryssland gör sig skyldiga till överdrifter,
ensidiga opinionskampanjer eller rena lögner och desinformation. Ett annat sätt
att hantera information är ju också att inte ge någon alls. Det är så som EU
just nu hanterar det kommande beslutet om ny inriktning för säkerhetspolitiken,
EU:s Global Strategy on Foreign and
Security Policy. Detta dokument ska publiceras i juni vilket sedan länge
aviserats och det kommer att ersätta ESS (Europeiska Rådets säkerhetsstrategi)
från 2003. Men enligt The Times ska publiceringen ske först 28 juni och
förslaget till ny strategi inte skickas ut till EU-ledarna förrän 24 juni, det
vill säga dagen efter den brittiska folkomröstningen om EU-medlemskapet. Det
ryktas nämligen att den nya strategin innehåller en plan för att förverkliga
det gemensamma EU-försvar som det talas om i Lissabonfördraget (artikel 42.2).
Något som brittiska politiker och militärer (och möjligen väljare) motsatt sig
hela tiden.
Vad som kommer att stå i denna nya EU-strategi som den höga
företrädaren för utrikespolitik Federica Mogherini ska presentera snart är inte
helt lätt att förutsäga. Det nuvarande strategidokumentet ESS från 2003 betonar
just insatsförbandens betydelse och är ett av de dokument den svenska
försvarsmakten har rättat sig efter i omvandlingen av det svenska försvaret.
Hur EU nu ska inrätta försvarspolitiken är inte lätt att gissa. EU:s
säkerhetspolitik har länge präglats av oförutsägbarhet och irrationalitet,
enligt min mening. Men en publikation som ger några ledtrådar finns på EEAS hemsida
som marknadsför Mogherinis politik.
I detta dokument, ”The European Union in a changing global
environment – A more connected, contested and complex world” uttrycks några
åsikter som kan tolkas som frön till riktlinjen. Mogherini talar här om att
även om EU inte är en militär allians kan det inte helt ignorera D-et i CSDP
(The Common Security and Defense Policy). EU ska ha en mer sammanhängande
försvarspolitik, arbeta ”i synergi” och enligt en tydlig och klar
färdriktning. ”We need a common , comprehensive and consistent EU global
strategy”, säger hon.
Det låter inte särskilt märkligt. Men vilken inriktning blir
det nu när insatsförsvarets glada dagar är över och kalla kriget-hoten har
dammats av och lanseras så intensivt? Kanske blir logiken att vi ”måste” slå
samman EU-ländernas försvarsstyrkor och i praktiken underställa dem Nato? Sveriges
värdlandsavtal med Nato kanske ligger helt i linje med den nya EU-strategin? Vi
får väl se om vi orkar bry oss i semestertider då strategin presenteras. Klart mer
oberäkneligt dock än Rysslands agerande i östra Europa men inte desto mer avgörande
för det säkerhetspolitiska läget i Europa... och för Sverige.
Du gamla (alliansfrihet och neutralitet), du fria (väg för
Nato)...
Tack, mycket värdefullt!
SvaraRadera