Jag noterar i den statistiska sammanställningen av
Brexit-omröstningen och ser att den enda åldersgrupp som röstade klart för att
lämna EU var den med personer över 65 år. Vi kan kanske kalla gruppen för Generation Brexit. Många unga britter är
nu förbittrade över att få ta över arvet från denna äldre generation som nu
missnöjesröstat landet ut ur EU.
Det finns mycket att säga om det och mycket kommer att
sägas, men jag kommer att tänka på detta när jag läser Simon Reynolds mycket
underhållande bok ”Rip it up and start again – postpunk 1978-1984”. I kapitel 7
som handlar om Leeds universitetsbaserade och starkt marxistiskt influerade
musikscen i slutet av 1970- och början av 1980-talet finns en beskrivning av
det politiska läget och samhällstillståndet i Storbritannien under 1970-talet
som förklarar det mesta av den nuvarande äldre generationens inställning till
EU. En helt irrationell och senkommen reaktion på brittiskt industriellt
förfall och Thatchers beska nyliberala medicin som hon körde ned i halsen på
brittiska fackföreningar och arbetare i en märklig symbios med en konservativ
nationalism och längtan till det gamla kolonialväldets fornstora dagar. Tänker
själv att det är lätt att glömma bort vad dessa britter har i ryggsäcken och
vad som legat och grott i decennier sedan dess. Labour eller tory, arbetare eller adel, spelar
ingen större roll. Generation Brexit hade sin unga, formande, mest aktiva, arbetande
och studerande period under detta 1970-tal som Simon Reynolds så träffande
berättar om i nämnda bok. Jag bryr mig
inte om att översätta då det skulle riskera att förvanska hans text och frånta
den dess autenticitet:
”In Britain, the 1970s
felt like one long crisis. Endless strikes, power cuts, runs on the
supermarkets by hoarding housewives, rising crime, student protest, race riots,
fascism resurgent on the streets, the IRAs terror campaign extending beyond
Ulster to the mainland of Britain… The kingdom was disunited, simmering with
resentments. Some mourned the nation´s lost imperial role and recoiled from the
multicultural reality of modern Britain. Others pushed for revolution, seeing
every successful industrial action as a workers´victory bringing the Glorious
Day a little closer.
In the mid-seventies,
the trade unions were at their peak of power. Their rank and file
understandably demanded pay rises to keep pace with runaway inflation – but this,
of course, made prices rise faster and the country feel even more out of
control. Using their full arsenal of weapons – sympathy strikes, secondary
picketing – the unions effectively brought down the Conservative government in
1974. During the period of Labour rule that followed, many felt that the TUC
was effectively co-regent with Prime Minister Jim Callaghan. An inevitable
right-wing backlash gathered momentum. People speculated about coups being
plotted by the military and whispered of private armies led by retired
brigadiers training in English meadows under cover of darkness. Legitimate pressure
groups – the Middle Class Association and the National Association for Freedom –
emerged, dedicated to taming the unions, resisting ´declining standards´, and
restoring the word ´Great´to its proper place in front of ´Britain´.” (Ur Simon
Reynolds “Rip it up and start again – postpunk 1978-1984, Faber&Faber 2005)
Gang of Four från Leeds. Taggtrådsgitarr och marxistiska texter,
som i "What we all want" framförd live i Tyskland 1983.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar