Igår (14 januari) var jag i den lilla byn Chahor nära
rumänska gränsen för att titta på Malanka-festligheterna. Idag är det stort
Malanka-karnevalståg genom Tjernivtsi där jag bor och festen utgår från
Filharmonikertorget alldeles utanför fönstret. Utmärkt första parkett på
balkongen alltså.
Malanka firas traditionellt 13 januari vilket är nyårsafton
enligt julianska kalendern. Men storyn är från förkristen tid och handlar om
skaparen Praboh som har fyra söner av vilka en av dem är Djävulen eller Ondskan
medan dottern Lada är Moder Jord som får två barn, sonen Måne och dottern
Maj-Vår (Vår-Maj) som dock senare kommit att kallas Mylanka (älskande). Hon
rövades dock, enligt myten, bort av sin morbror ”Djävulen” som för henne till
sitt mörka dödsrike som han vill liva upp med lite blomstrande fägring. Det
blir dock ingen vår för människorna utan Mylanka/Malanka och därmed förstås
ingen skörd och ett evigt mörker.
Jag har sett flera varianter av historien men enligt den
ukrainska (Bukovinska?) version jag får berättad för mig här i Tjernivtsi är
det till slut Broder Wasilchyk (Vasily) som räddar Malanka och gifter sig med
henne.
Under förkristen tid lär festen ha varit en ritual för att
frammana goda skördar och som med de flesta gamla ”hedniska” traditioner har
den kristna kyrkan vävt samman även Malankafesten med kristna myter och helger
så att den 13 januari nu också är festen för St Melaniyas och den 14 januari är
festen för Vasily (eng/Basil) Den Store, en av ortodoxa kyrkans grundare.
Vasilys hjältemodiga kamp mot Djävulen och giftermålet med Malanka kan alltså
mycket väl vara en symbolisk och pedagogisk påbyggnad av den gamla myten som ju
finns även i grekisk mytologi, då i form av Persephones fångenskap i Hades. Här
i Ukraina är det förstås Vasily som symboliserar ortodoxa kyrkan som driver
bort det gamla onda och bringar vår och blomstring till människorna. Detta är
dock helt min egen tolkning men som jag tycker verkar helt sannolik.
Ur den här grundmyten har i alla fall traditionen med att
klä ut sig och spela upp små scener om det onda mot det goda eller liknande
utvecklats åt lite olika håll. Numera är också uppträdanden i karnevalerna
politiska satirer som gisslar makten eller skickar gliringar åt höger eller
vänster. Exakt hur Brezjnev (bilden nedan) gisslas idag får jag inte riktigt
klart för mig men det kanske är något lokalt för byn Chahor?
Egen bild. Malanka i Chahor. |
Här i Tjernivtsi (liksom på de flesta ställen i Ukraina
föreställer jag mig) går också barn och ungdomar runt och knackar på dörrar hos
folk och framför små sånger eller ber om pengar för att inte utföra bus (”Trick
or Treat”). Den här traditionen (Koliada eller Kolyadka) är numera sammanvävd
med julhelgen och tar sin början vid julafton/Sviaty Vechir 6 januari och
sträcker sig fram till 19 januari. Själva Malanka brukar alltså egentligen vara
13 januari men olika städer och byar kan hålla fest lite olika datum (ungefär
som orter i Dalarna turas om att fira midsommar under flera dagar). I den lilla
byn Chahor hålls festen 14 januari och i Tjernivtsi den 15 januari, då
karnevalsklädda grupper från hela regionen (bl.a. från Chahor) tågar genom
staden och tävlar om bästa uppträdande/kostym. Detta pågår i skrivande stund
och har gjort så sedan fem timmar tillbaka nu. Lägger med en bildserie nedan
vilket kanske ger en viss uppfattning om hur det kan se ut.
Egna bilder. Malanka i Tjernivtsi. |
Traditionellt ska Malanka firas tillsammans med hela
byn/staden och helst ska det dansas hela kvällen, gärna Kolomyjka, en dans med
ursprung i staden Kolomyia några mil härifrån. Malankafesten är en avslutning
av julfirandet och sista festen före påsk så alla förväntas festa rejält. Men
varje by/stad har haft sina egna och egensinniga ”spratt” för att liva upp
stämningen. Får se vad som väntar i natt?
Eget filmklipp. Fest i Tjernivtsi. Tror det är Kolomyjka som dansas här. |
Tack för denna berättelse! Lustigt med Bresjnev av alla, inte Stalin, Inte Putin inte Lenin men Bresjnev?
SvaraRaderaJa, Tord, det förblir nog ett mysterium. Hann inte riktigt ta reda på vad det handlade om. Men han hade också en börs med gamla Rubel-sedlar så en vild gissning är att det kunde vara någon lokalt känd politruk från Brezjnev-eran.
SvaraRadera