I början av juni reste
jag till Ryssland. Hela mitt liv har jag drömt om att få se en VM-match i
fotboll och lyckades få tag i biljetter till mig och sambon. Hon befann sig
redan där sedan fyra månader så vad passade bättre än att göra verklighet av
drömmen nu? Men givetvis passade vi på att se lite av landet samtidigt.
Ryssland är stort så det blev bara ett par platser i ett litet hörn i nordväst
med Murmansk som huvudmål. Jag hade också satt mig i sinnet att göra hela resan
med tåg. Fick ge upp första biten till St. Petersburg, men därifrån blev det
tåg hela vägen innan Viking-båten förde oss hem från Helsingfors. Här är min
berättelse i flera delar för den som är nyfiken på det stora landet i öster.
Detta är andra delen av min reseblogg. Del 1 finns här.
Del 2 - Solovetskij – munkkloster, fångläger och turistort
11 juni 2018
Rysslandsresan fortsätter: Idag båt från Kem till
Solovetskijöarna. Munkkloster sedan 1400-talet som fungerat som varit religiös
centralpunkt i Ryssland men framför allt för de konservativa
"Old-believers" som inte erkänner reformationen av ortodoxa kyrkan på
1600-talet utan håller fast vid de gamla ritualerna. Solovetskij blev också
delvis därför snart tillflyktsort för både världsliga och kyrkliga dissidenter.
Ironiskt nog stängdes klostret av bolsjevikerna efter oktoberrevolutionen och
klosterområdet användes som fångläger och kom alltså fortsatt att hysa
dissidenter fast nu mot deras vilja. Detta blev alltså 1920-21 det första
Gulaglägret och fungerade i huvudsak som arbetsläger. Officiellt öppnades
lägret 1923 och stängdes före andra världskrigets utbrott då i stort sett all
skog runt lägret var avverkad och arbetet med Vitahavskanalen var avslutat.
Vi tar oss dit med båt. Biljetter var inte helt lätta att få
tag i (besökarantalet begränsas) och är förhållandevis dyra. Båten är av
Vaxholmsbåtstyp men betydligt enklare möblerad. Det är inte mycket till
nöjeskryssning då kampen om de obekväma sittplatserna under däck är hård och
den kyliga vinden ovanpå däck blåser nästan lika hårt. Väl framme spricker
molntäcket upp lite och det blir betydligt behagligare klimat att promenera
runt i. Det blir en märklig upplevelse bland strövande kor, munkar,
lokalbefolkning och såväl ryska som utländska turister.
Egen bild. En av munkarna vid Solovetskijklostret kanske? |
Egen bild. Korna strövar fritt bland turisterna. Heliga kor? |
Egen bild. Promenadvägen från hamnen till klostret |
Solovetskijklostret
(eng: Solovetsky Transfiguration Monastery; ryska: Соловецкий монастырь)
Klostret, beläget på en av Solovetskijöarna i Vita Havet, har
i flera hundra år varit kristendomens huvudsäte i norra Ryssland. Det grundades
år 1436 av munken Zosima som också blev dess förste Igumen (ibland benämnt
Hegumen). En Igumen är i den ortodoxa världen (och östkatolska) motsvarigheten
till en abbot i den västra katolska klostervärlden. Enligt den rysk-ortodoxa
traditionen kan dock titeln tilldelas betydande personer inom kyrkovärlden
oavsett om de leder ett kloster eller ej. De viktigaste byggnaderna är från
1500-talet, då Fjodor Kolytjev var igumen. Under åren har klostret genomgått
många förändringar och motstått flera attacker från fiender. Detta är en av de
första ryska platser som kommit med på Unescos lista över världsarv.
Borgmästarinnan Marfa donerade alltså staden Kem till
klostret som med tiden utökade sitt markinnehav och blev ett betydande makt-
och handelscentrum i regionen. Klostret ägnade sig åt saltutvinning och
järnutvinning, fiske, jakt, pärlhantverk och flera andra näringar. Under
1600-talet levde ungefär 350 munkar vid klostret men hade också dubbelt så
många tjänare, bönder och hantverkare knutna till sig.
Klostret blev med tiden också ett fäste för de
Gammelortodoxa (Old Believers). Dessa erkände inte patriarken Nikons reformer
1652-66 för att modernisera den ortodoxa kyrkan utan ville behålla de gamla
östortodoxa ritualerna. Schismen brukar kallas för raskol, vilket betyder klyvning ungefär. Dessa gammelortodoxa
underordnar sig därför endast sin egen Synod, det vill säga högsta beslutande
organet för deras kyrkor och kloster.
De lät som sagt bygga ett fort och var befäst med mängder av
kanoner. De stod emot anfall från svenskarna under 1500-talets slut och
1600-talets början och blev belägrade och utsatta för den brittiska marinens
artilleribombardemang under Krim-kriget men stod emot detta också. Den
brittiska flottan gav sig av efter nio timmars kanonad den 6-7 juli 1855.
Klostret hade också ett bibliotek med flera sällsynta böcker
och en trädgård med exotiska plantor. Det lär väl inte finnas något kvar av detta
men vi hann inte undersöka just detta närmare under vårt dagsbesök.
Öarna och klostret blev under tiden fram till revolutionen även
en viktig tillflyktsort för regimkritiker och för kritiker av den statliga
ortodoxa kyrkan. Innan klostret gjordes till det första Gulaglägret fungerade
det alltså i viss mån som ett tillhåll för dissidenter, vilket är en liten
knorr i sammanhanget.
Ett litet brödraskap av munkar återetablerade klostret efter
Sovjetunionens fall och i dagsläget lär ungefär tio munkar leva här. Själva
klostret har restaurerats bitvis och är till vissa delar fortfarande under
reparation eller rekonstruktion. Klostret fungerar också som historiskt och
arkitektoniskt museum. Klostret sattes 1992 upp på UNESCO:s Världsarvslista och
var alltså en av de första ryska platserna som togs med på listan.
På senare tid har renoveringen av klostret kritiserats från
flera håll. Bland annat från historikern Jurij Brodsky som bland annat påpekat
att vackra och unika gamla lavar som funnits på klosterväggarna har tvättats
bort. Han betonar också den mångfald av betydelser öarna har, dess betydelse
för fågellivet, de unika träskmarkerna och Beluga-valen som parar sig runt
öarna. Han har sagt att öarna är en reflektion av hela den ryska historien och
framhåller Den ortodoxa kyrkan försöker med hjälp av ryska staten göra dem till
en ”monokultur”, säger han bland annat till Radio Free Europe.
Egen bild. Solovetskijklostret och dess murar |
Egen bild. Innanför klostrets murar |
Egen bild. Imponerande klosterklockor var klang följde oss ut mot hamnen före återresan |
Egen bild. Innanför klostrets murar |
Egen bild. För hårt renoverade klosterväggar menar kritiker |
Egen bild. En av portarna till klosterområdet |
Fånglägret,
Solivkilägret eller Solovetski Special Prison Camp (SLON)
Efter bolsjevikernas maktövertagande 1917 stängdes klostret.
Dess ledning avrättades och munkarna sändes i exil. Fånglägret etablerades
alltså officiellt 1923 och stängdes 1939. Det fungerade som ett arbetsläger med
uppgift att avverka skog. Att lägret stängdes lär bero på att all skog i
området intill i princip avverkats. En kadettskola etablerades då ungefär
samtidigt på ön medan klostret förblev stängt och fick förfalla.
Inledningsvis fanns i lägret politiska motståndare som
anarkister, mensjeviker och Socialistrevolutionärer (rivaliserande partier till
Bolsjevikerna) men småningom fylldes det på med krigsfångar ur Vita armén samt
präster och adelsmän och en del vanliga brottslingar. Här lär många författare
ha suttit fängslade. En annan notabel figur är den judisk-ryske Naftaly Frenkel
som först satt som fånge i lägret men senare släpptes fri och blev en av
ledarna för lägret med ansvar för lägrets produktion. Senare blev han ansvarig
för hela Gulagsystemets produktion. Han övervakade särskilt bygget av
Vitahavskanalen som utfördes till stor del av fångar från Solovkilägret.
Tillsammans med den forcerade industrialiseringen och kollektiviseringen av
jordbruket är slavarbetet utfört av fångar en av det stalinistiska
Sovjetunionens grundstenar.
På ön finns ett intressant museum som ger berättelsen om
lägrets tillkomst och hur fångarnas tillvaro kunde se ut. Det pågår för
närvarande en kamp om historien i vilken ovan nämnde Brodsky har en av
huvudrollerna. Hans bok, ”Solovki: Labyrinth Of Transformation”, har av en
grupp ortodoxa aktivister anmälts till Inrikesministeriets Antiterroristcentrum
för att innehålla material som ”förolämpat religiösa känslor” genom att
framställa klostret som ett fängelse. Samtidigt sände ett 80-tal akademiker och
kulturella personligheter ett öppet protestbrev till säkerhetstjänstens chef
Alexander Bortnikov som författarna till brevet menar uttalat sig på ett sätt
som de tolkar som en ”krypande Stalinisering” och syftar då bland annat på den
statliga undersökningen av Brodskys bok, det pågående rättsfallet mot den
karelska Gulag-historikern Jurij Dmitriev, det statliga övertagandet av Gulagmuséet
Perm-36 och pressen på organisationen Memorial som ägnar sig åt att
uppmärksamma repressionen i före detta Sovjetunionen och bevaka mänskliga
rättigheter i dagens Ryssland och de övriga före detta sovjetstaterna. Brodsky
menar att historien kring fånglägret stadigt suddas ut.
Chefen för Sovjet-delen av det museum vi besöker, Olga
Botjkaryova, blev också avskedad förra året och vräkt från sin lägenhet på ön
vilket lett till att hon tvingades lämna ön. I själva klostret satt tusentals
fångar men under renoveringen av det har fångarnas väggklotter tagits bort liksom
gallren från fönstren och titthålen i dörrarna. Enligt Brodsky försöker
ortodoxa kyrkan och ryska staten göra platsen till en rent kyrklig sådan och
förstöra resterna av lägret.
Museet har förvisso sin utställning som visar bilder och
berättar historien om lägret och vi får använda lite fantasi för att föreställa
oss hur det kunde ha sett ut då under lägerperioden.
Egen bild. Plan över fånglägret i lägermuseet |
Egen bild. Byggnationen intill lägermuséet ger onekligen lite intryck av lägerbaracker |
En märklig skärgårdsidyll
Under eftermiddagen spricker molntäcket helt en stund och lägrets
dysterhet känns för ett tag tämligen overkligt i den visserligen bitvis slitna
skärgårdsidyll som finns runtom klosterväggarna.
Egen bild. Skärgårdsidyll runt klostret |
Egen bild. Ibland något sliten skärgårdsidyll |
Egen bild. Gamla trähus utanför klostermurarna... |
Egen bild. ...och en del modernare hus eller möjligen gamla men hårt renoverade? |
En affär finns som tur är, "Produkty" |
Egen bild. Lekande barn följer oss på vägen mot hamnen. Här finns en liten "vanlig" lokalbefolkning bland de få munkarna |
Kanske har Brodsky rätt när han säger att ”hela den ryska
världen” representeras på Solovetskijöarna? Vi har nu besökt bara en av runt
hundra öar i arkipelagen. Mot kvällningen måste vi tillbaka med vår båt. Ett
iskallt ösregn gör vår väntan till mindre njutbar då hamnen saknar terminal och
inte ens har någon väntplats med tak. Vi trycker under taket till ett plåtskjul
tillsammans med ett tiotal andra blöta och kalla turister. Andra anländer med
buss och det utvecklar sig till en smått absurd kapplöpning fram till båten när
den äntligen kommer. Alla vill komma ombord först. Imorgon är det ryska
nationaldagen. Den firades lite i förtid av våra ryska medpassagerare på båten
tillbaka till Kem med att borra spetsiga armbågar i försiktiga utländska
turister. Att ta sig fram i köer är en sport som ryssar behärskat i hundra år
och förfinat till perfektion och tillhör därför givetvis världseliten. Den
annars så vänlige ryssen tycks förvandlas när hen ställs i en kö. Vi kom till
slut med båten och hann ansluta till nattåget som skulle ta oss till Murmansk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar