Babij Jar – en konfrontation med ett mörkt förflutet
och en chans att ta itu med den?
Den
29 september hedras minnet av alla de som mördades vid Babij Jar, en ravin i
Kiev där över 30000 judar sköts och begravdes i en enorm massgrav den 29-30
september 1941.
Tal
kommer att hållas. Ett av dem troligen av president Porosjenko. År 2016 vid
75-årsminnet av massakern framhöll han att tragedin tillhör ”flera stora böcker
samtidigt; Ukrainas historia, Andra Världskrigets historia och historien om den
Judiska Nationen”. Han sa också att Babij Jar är en ”gemensam grav” för
oskyldiga civila tillhörande olika nationaliteter.
En
del talare kommer att framhäva den judiska tragedin särskilt. Tre fjärdedelar
av de som mördades vid Babij Jar under ockupationsåren var judar och 97 % av
alla judar på nuvarande ukrainskt territorium dog under kriget. Det vara bara
det judiska folket som nazityskarna försökte utrota även om de inte var ensamma
om att falla offer för deras kulor.
Detta
ligger i botten när framtiden för Babij Jar som minnesplats nu debatteras i
Ukraina. En diskussion som blivit en infekterad kamp mellan de som anser att
platsen i första hand är en symbol för Förintelsen och de som menar att de
ukrainska nationalister som också blev offer för Nazityskland ska hedras
jämbördigt med de judiska. Trots att många av dem tillhörde bödlarnas led just
dessa septemberdagar 1941.
På samma sätt som Auschwitz symboliserar de central-
och västeuropeiska judarnas öde så är Babij Jar den största symbolen för
Förintelsen i Östeuropa.
Idag är området en stor park där människor promenerar,
joggar och rastar sina hundar. Eftersom också ryssar, ukrainare, romer och
andra folkgrupper finns bland de ihjälskjutna innehåller parken många olika
minnesmonument. Det är också i huvudsak detta som det för närvarande råder en
infekterad strid om i Ukraina. Är Babij Jar främst en plats som symboliserar
Förintelsen så som den såg ut i Ukraina, där fler mördades genom att skjutas
och begravas i massgravar än i de stora förintelselägren, eller är det en plats
för alla offer för nazismen? Det
sistnämnda var den officiella sovjetiska hållningen och ironiskt nog har den nu
övertagits av de ukrainska nationalister som annars är starkt kritiska mot allt
som har med den forna Sovjetmakten att göra.
Egen bild. Menorah-monumentet vid Babij Jar, till minne av alla de judiska offren som mördats och begravts vid platsen |
Avrättningsplats och massgrav
Det var naturligtvis de
nazityska ockupanterna som utfärdade ordern att mörda Kievs alla judar.
Massmord hade redan innan dess utförts på flera platser i Ukraina och den 29-30
september var det Kievs tur. De nazityska ockupanterna beordrade att alla
Kievs judar skulle samlas på en bestämd plats den 29 september 1941 under
förevändning att de skulle förflyttas från staden. Istället föstes de samman i
led, fick överlämna sina kläder och tillhörigheter på angivna platser, och
fördes slutligen nakna i grupper om ca tio till avrättningsplatsen där de sköts
ned med maskingevär. Grupperna om tio tvingades lägga sig ned på mage ovanpå
liken av den tidigare gruppen och sköts därefter ihjäl. Allt för att lämna
bättre plats i gropen för nya offer. Första dagen ska runt 22000 ha mördats.
Vid mörkrets inbrott tog mördarna paus för natten och de judar som ännu inte
mördats fick tillbringa densamma i ett närbeläget garage för att nästa dag bli
nya offer att läggas sida vid sida med de övriga. Det finns ingen riktigt säker
siffra över hur många som mördades vid Babij Jar. Den enda dokumenterade siffran är 33 771
judar från tyskarnas egna protokoll, men det avser endast aktionen som
utspelades 29-30 september. Dagens uppskattningar ligger någonstans runt 100
000 döda, varav majoriteten var judar.
Vad som är mindre känt är att det var den ukrainska
nationaliströrelsen OUN-M som ansvarade för det civila styret i Kiev under
dessa septemberdagar och som såg till att flygbladen som uppmanade judar att
bege sig till samlingsplatsen sattes upp över hela staden. Många judiska
vittnen till massakern berättar också om ukrainsk milis och polis som deltog
åtminstone i vaktstyrkan vid avrättningsplatsen. De bildade dubbla led och
”vallade” de judiska offren fram mot avrättningsplatsen med sparkar och slag.
Även OUN-medlemmar mördades dock så småningom av
nazisterna när det blev tydligt att åsikterna om Ukrainas framtid gick isär. Tyskarna
var inte det minsta intresserade av ett självständigt Ukraina. Europas kornbod
skulle istället bli en ”Edens Lustgård” exklusivt för tyskar och utgöra det
”Lebensraum” som Hitler så ofta talat om. En av dessa OUN-medlemmar var Olena
Teliha, entusiastisk beundrare av Hitler och Mussolini, som sedan ett par år
tillbaka står staty i utkanten av Babij Jar-parken, rest på initiativ av det
statliga ukrainska institutet för nationellt minne (INP). Hon var under hösten
1941 både skribent och redaktör för den nationalistiska och starkt
antisemitiska tidningen Ukrainske Slovo som bland annat, strax efter massmordet 29-30 september-41, beklagande
konstaterade att det fortfarande fanns judar vid liv i staden och uppmanade
Kiev-borna att ange judar till nazityskarna.
Iryna, representant för ”National Historical Memorial
Preserve Babyn Yar” och vår guide när jag och i sällskap med ett par till besöker
platsen för att skaffa material för ett filmprojekt, förstår inte frågan om det
kan uppfattas som en provokation att det står monument över OUN-medlemmar i
Babi Jar. OUN hade inget med Förintelsen att göra och påståenden om samarbete
med nazister är helt och hållet rysk propaganda, menar hon. OUN bekämpade aldrig
judarna och hade aldrig något antijudiskt program utan ”kämpade bara mot
sovjetmakten, mot politruker och kommissarier och om dessa var judar så
mördades de som alla andra, men inte som jude,
utan som kommunist”, betonar Iryna.”.
Något som emotsägs av OUN:s egna dokument från före kriget men som senare
reviderades 1943 då tyskarna började se ut som den förlorande parten i kriget.
Irynas
uppfattning om historien stämmer helt överens med den som nu lanseras av INP
under ledning av den stridbare nationalisten Volodomyr Viatrovytj. Ett institut
och en man som har vittvätt av historien om de ukrainska nationalisternas under
andra världskriget som högsta prioritet, för att parafrasera Jared McBride i
den israeliska dagstidningen Haaretz.
Egen bild. Statyn över Olena Teliha, poet och OUN-medlem som sägs ha mördats vid Babij Jar. Men verksam för en publikation som uppmanade Kiev-bor att ange judar för nazityskarna. |
Vems minne?
Eller glömska?
Iryna menar dessutom att
Babi Jar inte alls enbart är en minnesplats för Förintelsen, utan en
minnesplats för alla människor som mördades här. Ett synsätt som alltså liknar
det sovjetiska förhållningssättet till Förintelsen och som förklarar varför det
dröjde ända till 1976 innan det överhuvudtaget restes ett minnesmonument vid
Babi Jar och att plaketten vid monumentet inte innehåller ett ord om judar utan
bara att det är ett monument över sovjetmedborgare som föll offer för
nazisterna. Det sovjetiska narrativet om Stora Patriotiska Kriget erkände inte
judarnas specifika öde. Judar blev i de sovjetiska berättelserna kort och gott
”sovjetmedborgare”. På samma sätt förs nu i Ukraina en kamp om Babij Jar och
dess betydelse. Nu gäller det istället att förminska det judiska ödet eftersom
det samtidigt skulle blottlägga den ukrainska nationaliströrelsens
kollaboration med tyskarna och delaktighet i mördandet av judar.
Enligt Viatrovytjs syn på saken finns en ”diskrepans”
mellan ”judarnas exklusiva syn på Babij Jar som en symbol för Förintelsen” och
övriga världens syn. Från detta uttalande fick han senare backa en bit då det
utlöste ett ramaskri från judiska röster nationellt och internationellt. Bland
annat uttalade sig Robert Singer, CEO för World Jewish Congress, som ansåg att
alla försök att ”generalisera” eller ”kontextualisera” judarnas lidande och död
skulle vara en ”oacceptabel förvridning av sanningen”.
Eduard Dolinsky, direktör för Ukrainian Jewish
Committee, ser Viatrovytjs uttalande och INP:s arbete som symptomatiskt för
dagens ukrainska samhälle. De senare årens vittvätt av de ukrainska
nationalisternas agerande under kriget, falska historier om judar som skulle
slagits för OUN:s militära gren UPA, och initiativet bakom lagen som förbjuder
kritik av UPA, hänger ihop med försöken att göra Babij Jar till ”vilken grop
som helst” i vilken mördade människor i allmänhet kastades ned i, menar han.
Den ukrainska staten lägger verkligen ned mycket
arbete på att åstadkomma en bild av Ukraina som framstår som mer aptitlig i EU
till vilket landet strävar efter att så snart som möjligt bli medlemmar av. Men
det präglas snarare av slutenhet och oärlighet kring de mörkare delarna av
landets befrielsekamp. Narrativet om andra världskriget och förhållandet då
mellan de ukrainska självständighetskämparna och de judiska ukrainarna får inte
innehålla något som smutsar ned Ukrainas namn. Det måste istället framstå som
om dessa självständighetskämpar slogs sida vid sida med judarna och att det
ukrainska folket gjorde allt för att rädda dessa från att mördas av
nazityskarna.
En av statens planer för Babij Jar som lagts på Viatrovytjs
ansvar är att anlägga två gångvägar genom parken som ska knytas samman vid det
judiska Menorah-monumentet. Den ena vägen tillägnad de judiska offren och den
andra till ukrainare som hjälpt och räddat judar från att mördas, s.k.
”righteous”. Israeliska Yad Vashem har erkänt ca 100 personer som värdiga att
tas upp i denna ”Alley of the Righteous Among the Nations”. Den dåvarande
premiärministern Arsenij Jatsenjuk lär då ha uppmanat Viatrovytj att bättra på
siffran genom att skapa egna kriterier för vilka som ska anses ”Righteous”.
Tanken är förstås att knyta ihop de två folken till ett enande. Många vill att
det förflutna ska glömmas, om än av olika skäl. Även andra företrädare för den
ukrainska judiska gemenskapen än Eduard Dolinsky.
Framför allt Josef Zissels som leder Vaad (Association of
Jewish organizations and communities of Ukraine). Han säger sig ta avstånd från
det ukrainska hyllandet av OUN och UPA, resandet av statyer över dess ledare,
och att gator döps efter deras namn. Men de flesta ukrainare tycks gilla detta
och minoriteter i landet bör, menar Zissels, inte lägga sig i det ukrainska
folkets val av hjältar. En högljudd kritik gynnar bara den ryska propagandan,
resonerar han.
Dessa olika synsätt står nu emot varandra i kampen om
vad som ska göras med parken och minnesmärket Babij Jar. Parallellt ligger
alltså den ukrainska konflikten med Ryssland.
75-årsminnet av massakern – katalysator för
kontroverser
Den högtid som hölls av 75-årsminnet av massakern
1941, det vill säga den 29 september 2016, var den största dittills. Under en
veckas tid anordnades olika seminarier och evenemang med anknytning till Babij
Jar. Mängder av gäster från hela världen var inbjudna till själva ceremonin och
den ukrainska regeringen hade gjort stora ansträngningar för att placera
Ukraina på den västeuropeiska kartan och visa hur de ”europeiska värderingarna”
fått genomslag i landet. Tilldragelsen blev en katalysator för olika initiativ.
Exempelvis Babij
Yar Holocaust Memorial Charity Fund (BYHMCF), en internationellt styrd
stiftelse med planer på ett Holocaust-museum vid Babij Jar. Men det blev också en katalysator för kontroverser
och blottade den känsliga striden om historieskrivningen.
En av deltagarna vid ceremonin var den israeliske
presidenten Reuven Rivlin, som i samband med besöket var ofin/modig nog att i
det ukrainska parlamentet påminna ledamöterna om de ukrainska kollaboratörernas
roll i Babij Jar-massakern och under kriget och uppmanade ukrainare att
”erkänna antisemitismen som den är och som den ser ut idag, och inte
rehabilitera eller glorifiera antisemiter”. Rivlin pekade också fingret mot UPA,
OUN:s militära gren, som han ansåg ”utmärkte sig särskilt” genom att trakassera
och mörda judar eller rapportera dem till nazityskar. Detta utlöste ett
ramaskri från en mängd ukrainare, såväl hög som låg.
”Det Rivlin gjorde kan utan tvekan tolkas som en
spottloska i ansiktet på ukrainare”, sa exempelvis Bogdan Tjervak, ordförande
för OUN men också vice ordförande för den statliga kommittén för ukrainska
televisionen. Volodomyr Viatrovytj anklagade den israeliske presidenten för att
häva ur sig ”den sovjetiska myten om OUN:s delaktighet i Holocaust”. Enligt
Dolinsky utlöste Rivlins tal också en våg av antisemitiska kommentarer på
ukrainska internetsajter. ”Det är den här verkligheten vi ukrainska judar måste
leva med nu”, säger han till oss vid en intervju publicerad i SvD 25/1-18, och
beklagar att det inte kommit något officiellt fördömande av Viatrovytjs
uttalanden.
Kontroversen kring stiftelsen BYHMCF
Ett av
initiativen som växte ur hedrandet av 75-årsminnet var alltså att anlägga ett
minnescenter. President Porosjenko och Kiev:s
borgmästare Vitalij Klitschko godkände projektet som nu drivs av stiftelsen Babij Yar
Holocaust Memorial Charity Fund (BYHMCF). Det är en icke-statlig organisation
med ambition att bygga ett centrum för att bevara minnet av; dokumentera; och
utbilda om massakern i september 1941”. Målet är satt att öppna det nya centret
2021, lagom till 80-årsminnet av Babij Jar.
Till
direktör utsågs polacken Marek Siwiec, som numera hoppat av, och ytterligare en
polack ingick i styrelsen. Men det som rört upp de starkaste känslorna hos
många ukrainare har varit att de tre huvudsakliga finansiärerna och
initiativtagarna är de tre stenrika ryska oligarkerna German Khan, Mikhail
Fridman och Pavel Fuks. Samtliga är födda i Ukraina men verksamma i Ryssland.
Alla tre är också av judisk börd och har ett flertal familjemedlemmar i
tidigare generationer bland offren för Förintelsen i Ukraina.
Debatten har varit het om denna stiftelse som av flera
ukrainska debattörer och i media beskrivits som ”två polacker och tre ryska
oligarker”. Något som väcker känslor från svunna tider då Polen och Ryssland
slogs om kontrollen över det som nu är Ukraina. Projektet sågs framför allt av
många ukrainare som ett ryskt angrepp på Ukraina. Syftet skulle vara att
framhäva antisemitismen i Ukraina och att dra in landet i ”Russkij Miir”, den ”ryska
världen”. Projektet syftar enbart till att skada Ukrainas rykte, skriver Josef
Zissels i en färsk artikel på euromaidanpress.com. German Khan själv har
bedyrat att hans enda drivkraft är att visa den historiska sanningen om
händelserna vid Babij Jar och en ambition att frikoppla projektet från
politiska intressen.
Att företrädare för en mängd utländska institutioner och bland
andra israeliske presidenten har visat sitt stöd för projektet ses av
kritikerna snarast som en del av problemet. Det utländska inflytandet är en av
stötestenarna. Uppfattningen att projektet är styrt från Kreml har bitit sig
fast trots att det också stöds av kända ukrainare som den tidigare sovjetiske
dissidenten Natan Sharansky, chefsrabbin Yaakov Dov Bleich och rocksångaren och
Euromajdan-aktivisten Svjatoslav Vakartjuk. Enligt Josef Zissels är dessa bara
ute efter egna ekonomiska möjligheter. Det finns å andra sidan de som menar att
projektets kritiker bara surar för att de lämnats utanför projektet.
Kritikernas främsta måltavla är emellertid projektets narrativ
som BYHMCF:s vetenskapliga råd presenterade i en offentlig hearing i Kiev i
början av 2018. Ett narrativ med ambition att lyfta fram det lokala deltagandet
i massmorden vid Babij Jar och på andra ställen i Ukraina istället för att
lägga allt ansvar på Nazityskland. Ett perspektiv som också speglar den samtida
forskningen om Förintelsen.
Viatrovytj opponerade sig mot den centrala placeringen av
Ukraina och ukrainare i narrativet och ogillade användandet av ordet
”kollaboration”.
Vitalij Nakhmanovytj, historiker och forskare vid Kievs
historiska museum samt exekutiv sekreterare i the Public Committee for the
Commemoration of the Victims of the Babi Yar Massacre, kallade narrativet
rentav för ”pro-Kreml” och ”anti-ukrainskt” och menade att det kunde vara
skadligt för landets nationella säkerhetsintressen. I en artikel i ukrainska
nättidningen the Day den 8 augusti 2017 ifrågasätter han stiftelsens ambition
att ha Förintelsen som fokus. Han vill istället se att ukrainska forskare utgör
kärnan i en akademisk arbetsgrupp som kan ge ”en ukrainsk syn på Holocaust och
berättelserna om Babi Yar”.
Josef Zissels har gått ett steg längre och jämställt det
sovjetiska ansvaret för Förintelsen med det nazityska. En uppfattning som även
Nakhmanovytj utvecklat i en artikel där han hävdar att bolsjevismen och den
sovjetiska terrorn före kriget var orsak till nazismens växande popularitet i
Ukraina. Det ukrainska folket är sålunda offer för både nazism och stalinism
och friskrivna allt ansvar för de anti-judiska aktionerna under kriget.
Ukrainare får inte beskrivas annat än som offer eller hjältar enligt detta
perspektiv.
Nakhmanovytj och Zissels driver istället ett eget projekt för
utvecklingen av Babij Jar tillsammans med kanadensiska
Ukrainian Jewish Encounter group (UJE). Det har fått arbetsnamnet Babyn Yar –
Dorogozhichi Necropolis och ska utmynna i en väldig minnespark som inkluderar
Babij Jar och alla angränsande begravningsplatser. För två år sedan utlystes en
arkitekttävling som till slut stod utan vinnare men, enligt Zissels, ”en del
bra förslag på andra till sjunde plats”. Varken staten, staden Kiev eller
president Porosjenko har visat något intresse för planen. Möjligen tycker de
att det räcker med deras eget projekt och konkurrensen från stiftelsen?
Egen bild. Med orangefärgade stavar markeras den tomt som är tänkt att användas för bygge av ett stort Minnescenter över Babij Jar. Om det går som stiftelsen BYHMCF planerat. |
Statens
roll och obeslutsamhet
Babij Jar-området blev en form av reservat enligt direktiv
från dåvarande president Jusjtjenko 23/9 2005 kompletterat 1 mars 2007 då
gränserna fastställdes för området och monumenten på området tillskrevs
statligt ägarskap. Den 24 februari 2010 gavs ”reservatet” nationell status
liksom det institut som ska ha ansvar för dess utveckling. Under åren därefter
har hur som helst en mängd dekret utfärdats av presidenter och premiärministrar
men utan att leda till särskilt många konkreta åtgärder.
Planen är att uppföra ett Museum på central plats i Babij Jar
och frågan ligger nu hos kulturministeriet som ska ha fått 27 miljoner Hrivna
att spendera på projekteringen. Pengar som ännu inte använts. Projektet rör sig
mycket långsamt framåt. Byråkrati och oklarheter om ägarskap av olika
detaljfrågor hämmar planeringen. Som exempel har konceptet för projektet, som
tagits fram av en grupp historiker, skickats vidare för översättning till
engelska och för kritisk granskning av utländska forskare men ingen tycks
riktigt veta vilka som ska skriva kontrakt med vem och kulturministeriets
intresse för att driva på har varit obefintligt vilket har gjort att arbetet
stannat av i mer än tre månader, skriver Josef Zissels i en färsk artikel.
Ett annat problem är själva den organisationskommitté som
utsågs genom ett dekret från president Porosjenko 20/10-2017 och är tänkt att
arbeta med utvecklingen av ”reservatet” Babij Jar. I kommittén sitter ett antal
företrädare för den judiska gemenskapen men också INP:s Viatrovytj och den
nuvarande ledaren för nationaliströrelsen OUN, Bohdan Tjervak, som därmed har
erbjudits ett stort inflytande över planerna. Men som också ställer till
problem för kommitténs förutsättningar att komma framåt i arbetet då dessa två
har främst på agendan att vittvätta OUN och UPA från all skuld till morden på
judar och som i alla sammanhang istället glorifierar deras insats under kriget.
Tjervak har vid ett tillfälle till och med krävt att alla som opponerar sig mot
den uppfattningen bör arresteras. Enligt uppgift har kommittén ännu inte
lyckats genomföra ett enda möte där alla närvarat.
Trots de statliga planerna för Babij Jar skrev
kulturministeriet och utbildningsministeriet, tillsammans med Kievs
stadsadministration och reservatet Babij Jars administration, i mars 2018 ett
samarbetsavtal med BYHMC kring planerna för platsen.
Samtidigt fick motståndarna till BYHMCF stöd av såväl
kulturministeriet som INP till en dokumentärfilm; skolmaterial; och en virtuell
utställning om Babij Jar (“Babyn Yar: Memory against History’s Background”) som
förpassade den judiska tragedin till periferin och istället fokuserade på
mångfalden av grupper som föll offer för nazisternas kulor vid platsen. Den
virtuella utställningen tillkom på initiativ av ovan nämnde Nakhmanovytj, en av
de hårdaste kritikerna av BYHMCF och dess projekt.
Det är inte alldeles lätt att förstå sig på vad den ukrainska
staten riktigt vill men sannolikt blottar den ambivalenta hållningen och det
dubbeltydiga agerandet en splittring i frågan. Vilket inte främjar utvecklingen
av Babij Jar som minnesplats. Just parallella projekt har i det förflutna
bidragit till distraktion och destruktivt konkurrenstänkande och en del av
förklaringen varför inte mycket har hänt trots stora planer vid flera
tillfällen efter den ukrainska självständigheten 1991.
Babij Jar – en konfrontation med och en chans att ta
itu med ett mörkt förflutet
Det stora evenemanget kring 75-årsminnet gav upphov
till en debatt kring händelserna vid Babij Jar. En debatt som lär fortlöpa och
som kan vara nyttig för Ukraina som nation och en början för många att se med andra ögon på OUN/UPA och med en
klarare blick på vad som hände under 2vk. Vid ett symposium som då hölls
uppmanade historikern Timothy Snyder ukrainska åhörare att ära minnet av Babij
Jar genom att konfrontera sitt förflutna. Om inte Ukraina kan acceptera sin del
av skulden riskerar de att ”sudda ut sin egen historia”, varnade han, och vidare:
”Ingen nation kan ha ett sunt grepp om sin egen historia utan att brottas med
de mörkare kapitlen av sitt eget förflutna”.
President Porosjenkos tal vid minnesceremonin 2016
visade också en liten öppning i synen på den ukrainska skuldfrågan då han påpekade
att det finns ukrainare i det förflutna att vara stolta över men också att
skämmas över och att det inte kan ”suddas bort ur det nationella minnet”, men
att kollaboratörer inte representerar sitt folk.
Samtidigt arbetar det statliga INP och dess chef
Viatrovytj flitigt för att göra just detta, sudda bort ett skamligt förflutet.
När president Porosjenko uttalar sitt stöd för projektet BYHMCF inför utländska
åhörare så driver Viatrovytj med sitt INP ett motstånd mot det på hemmaplan.
Babij Jar har potential att utgöra en utgångspunkt för försoning och läkning av
gamla sår men också att riva upp relationen mellan den ukrainska
majoritetsbefolkningen och den judiska minoriteten men också internt inom den
judiska gemenskapen.
Att anlägga ett värdigt museum eller minnescenter vid
platsen som på ett öppet och ärligt sätt skildrar vad som händer där och på
andra ställen i Ukraina under andra världskriget skulle kunna sätta Ukraina på
kartan som en mogen demokrati värdigt sitt eftertraktade medlemskap i EU.
Kommer de att ta chansen eller glider den ur händerna och hamnar i ryska
händer, eller i hemmablinda nationalisters?
Egen bild. Vilken väg tar utvecklingen av Babij Jar? Det handlar också om ett vägval för Ukraina. |
Bra skrivet, Hans. För Israel-lobbyn i USA är nog sanningen INTE heller det viktigaste, men sannolikt mest privata snyftpartyn där endast döden av judarna sörjs, men inte döden av någon annan. Den sekteristiska rasist-atityden, trots att judar är allt i från kaukasier till afrikaner, syns även i deras egna fulmedier och kreationer.
SvaraRaderaIsrael-lobbyn tycks snarare vara inriktad på ökad konflikt, som de förmodligen livnär sig på, via det militärindustriella komplexet.
Detta är f.ö. alla globalisters imperialistiska plan, inte enbart Israel-lobbyns. Miljöpartiet är tyvärr i dessa globalisters klor medelst det s.k. "globala klimathotet" som ska motivera en ny världsregering styrda av dem.
Det är naturligtvis därför Miljöpartiet ingår i alla de konstellationer som vill regera Sverige i hop med monopolkapitalets lakejer, istället för att stå i vild opposition till dessa satans mördare och miljöförstörare som frotterar sig på Bilderberggruppen med de bankirer och mediemoguler, vars gelikar låg bakom även Babi Yar.
Martin, du är väl bra rutten i skallen om du tror/tycker att det är som du skriver?! Du låter ju som en Sverige demokrat i värsta form. Bankirer och mediamoguler låg inte bakom Baj jar, möjligtvis fattigdom och år av svält (tack Stalin). Sen kan jag hålla med om att mycket av förintelselägren/koncentrationslägren enbart handlar om judar när så många andra drabbades också. Men det är inte judarnas fel, det är de som skrivit historiens fel att de inte belyser dom lika mycket (romerna, men de har ju aldrig haft någon viktigare roll i världshistorien). I Bergen belzen får du leta dig fram genom skogen för att hitta minnesplatsen över de minst 50000 ryska krigsfångar som dog där, inte ens beskrivet att de dött där för de som inte vet! Sen bedriver skolor runt omkring forskning för att hitta namn till alla döda ryssar, de har att göra.
RaderaTackar telefonen för auto correct, Babij blev Baj... Tyvärr är det väl sant om all mordisk historia, baj
SvaraRadera