onsdag 16 mars 2016

Karin Forell finns på riktigt!

Jag läste om att en SD-politiker i Norrköping vid namn Karin Forell skulle ha ifrågasatt om det var på riktigt som flyktingbarn flöt i land på medelhavsstränder och att de sanitära förhållandena i vissa flyktingläger är så bristfälliga att nyfödda kan få tvättas i lervatten. Jag ställde mig då frågan; kan det verkligen stämma? Är det på riktigt som en politiker ifrågasätter detta? Karin Forell, finns hon verkligen? Jag är ju analytiker och därför lite skeptisk till sådant jag läser och dessutom befinner jag mig nu i Ukraina så jag känner mig lite långt ifrån källorna, så att säga. Därför skickade jag ut min assistent Hassan Grönemo som tror sig ha hittat en person som påstår att hon är densamma. 


Hassan Grönemo: Är du verkligen på riktigt?

Karin Forell: Jo, det är jag som är jag.

Hassan: Är du alldeles säker att du är på riktigt?

Karin: Jodå, jag förekommer på bild i lokaltidningar och presenteras på partiets hemsida, så det är helt riktigt.

Hassan: Nja, men nu ska en ju inte tro riktigt på allt som är publicerat. Det skulle ju kunna vara en vaxdocka eller en robot av något slag som är programmerad att säga en massa dumma saker.

Karin: Jo, du har rätt i det. En bör vara misstänksam och som analytiker är jag just detta. Men jag är ju också nämndeman och sitter i kommunfullmäktige så det finns protokoll som jag skrivit under som styrker min existens.

Hassan: Det skulle ju vara väldigt enkelt att fejka en underskrift, tänker jag, men OK, vi utgår ifrån att du existerar alldeles på riktigt då. Men ditt namn? Forell, det är ju en fisk, kan det verkligen vara ditt riktiga namn?

Karin: Jodå, namnet går tillbaka ända till första hälften av 1800-talet med ursprung i Fellingsbro och en anfader som jag tror hette Karl Johan.

Hassan: Oj, det var rätt så exakt. Men det här var ju för nästan tvåhundra år sedan. Hur kan du vara så säker att allt detta är på riktigt och inte påhittat?

Karin: Nej, det kan jag ju förstås inte. En ska ju inte lita på andrahandsuppgifter. En skulle varit där själv och frågat den där anfadern Karl Johan.

Hassan: Ja, det blir ju lätt att fejka ju längre från källan en kommer, så att säga. Men om du nu verkligen finns och verkligen är denna Karin Forell som det påstås i flera tidningar, och sitter som nämndeman med en avgörande röst för en massa rättsfall; hur gör du då när du ska bedöma sanningshalten hos vittnen, den målsägande eller tilltalade?

Karin: Ja, en kan ju inte gå efter tidningarna för de göttar sig ju bara i elände så jag brukar fråga partiet om råd och där har vi bestämt att om det handlar om muslimer eller romer så är fallet avgjort med en gång och då kan jag slappna av på bevisföringen för det vet en ju hur det är med saken redan på förhand, eller hur? Annars kan det vara knivigare men partikansliet brukar skicka ut folk med järnrör, eller aluminiumrör är det egentligen, för att pressa fram sanningen hos vederbörande. Det är oerhört effektivt. Så en kan nog säga att vi Sverigedemokrater tar betydligt mer välgrundade beslut som nämndemän än folk från andra partier.

Hassan: Nå, men om vi går till saken; att barn flyter i land på medelhavsstränder, du tror alldeles på riktigt att detta är fejkat? Eller att barn får tvättas i lervatten i vissa läger?

Karin: Nja, det där är ju lite ironi. När jag säger att grisar vältrar sig i lervatten så var ju inte det alldeles på riktigt som jag menade det, fast grisar gör ju det faktiskt… på riktigt. Och dessutom är det inte bara Sverigedemokrater som inte tror på det här utan jag har en massa bekanta som undrar om allt det där som står i tidningarna verkligen är sant och om det inte är så att det finns en hel del som inte visas, fast det vore ju rätt jobbigt eftersom det då blev dubbelt så mycket elände att götta sig i än det är nu, OM det nu är sant det där som de redan göttar sig i? Vi sverigedemokrater är ju inte alls säkra på det men vi är inte värre än politiker från andra partier, vi tycker det är fruktansvärt när det händer fruktansvärda saker som att barn flyter iland på medelhavsstränder, fast en kan ju inte vara helt säker förstås. Förresten så är det ju många som flyter omkring vid medelhavsstränder under turistsäsongen och det brukar vara rätt skönt, så inte kan väl det vara så himla farligt? Dessutom…. jag menar, kolla bara på andra världskriget; vilka tokbeslut som togs av andra partier då som lät tyskarna åka genom landet med tåg osv. Förstår du mig nu? Hur jag tänker, alltså?

Hassan: Njae, inte riktigt… tror jag…?




PS) OBS! Bäst att påpeka att detta är ironi och inte en riktig intervju. Hassan är påhittad men det värsta är att Karin Forell finns alldeles på riktigt och det hon säger i verkligheten är i princip lika skruvat som i den här fejkade intervjun. Faktum är att verklighetens Karin är mer inkonsekvent och osammanhängande än den fejkade. Svårt att överträffa verkligheten här. Men hur ska vi förhålla oss till detta och att det ändå är en av fem röstande som kan tänka sig att släppa fram Karin och hennes partikamrater till kommunstyren, till våra domstolar och till riksdagskammaren? Jag tycker det är fruktansvärt, men det är tyvärr alldeles, alldeles sant och på riktigt! Vi måste inse detta och jag tror kampen måste börja i fikarummen. Det är där en hör olika versioner av Karin Forells resonemang. Det är varningssignaler vi som inte håller med henne måste börja ta på allvar. Innan vi befinner oss i minoritet…


Hela NT-intervjun med henne (på riktigt) finns här.

Den ursprungliga storyn grävdes fram av IRM och finns här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar