lördag 28 februari 2015

Tecken på erkännande av Palestina - så lägger vi ännu en EU-stat till kön

Fortsättning på temat varför Per Gudmundson hade så fel när han skrev i SvD 30okt14 om Sveriges erkännande av Palestina: "Föreställningen om att Sverige går främst bygger i sin tur på att någon annan följer efter. Mycket lite tyder på det."



Jag blev i höstas tämligen provocerad av SvD:s Per Gudmundsons påstående att det var mycket lite som tydde på att Sveriges erkännande av Palestina skulle få efterföljare. Så jag brukar roa mig med att räkna in alla de EU-länder som tar avgörande steg mot att erkänna Palestina som stat. Nu ser jag ett TT-meddelande som förkunnar att jag kan lägga Italien till listan. Belgiens regering har deklarerat att ett erkännande är på gång. I andra länder har parlamenten uppmanat sina regeringar att ta detta steg. På den listan finns nu Storbritannien, Irland, Frankrike, Portugal och Spanien samt alltså nu Italien. Dessutom har de flesta parlamentariska omröstningarna om frågan slutat med en förkrossande majoritet för ett erkännande av Palestina. I det italienska fallet blev det 300 ledamöter för och 45 emot. Ofta har Sveriges beslut nämnts i parlamentsdebatterna som föregått omröstningarna. 

Parlamenten ska ju representera folkviljan och regeringen utgöra den exekutiva delen av denna folkvilja så om vi nu ska ha någon tilltro till det demokratiska systemet utgår jag ifrån att vi inom en nära framtid också får se ett erkännande från de ovan nämnda regeringarna. Hur som helst borde det vara svårt att bara avfärda dessa parlamentariska rekommendationer som icke bindande. Det vore ju detsamma som att avfärda parlamentens roll som representation för folkviljan som totalt oviktig eller betydelselös. Det tror jag inte ens Per Gudmundson vill göra.

Så om vi räknar in EU-länder som redan erkänt eller tagit avgörande steg mot ett erkännande finner vi nu förutom Sverige följande: Belgien, Storbritannien, Irland, Frankrike, Portugal, Spanien, Italien, Bulgarien, Cypern, Malta, Polen, Rumänien och Ungern. Det vill säga nära hälften av alla EU-länder.

Dessutom antog EU-parlamentet den 17 december 2014 en resolution där parlamentet säger att det ”i princip stöder erkännandet av palestinsk självständighet".

Det här tyder, enligt min mening, på att Sveriges agerande har inspirerat andra att agera och att beslutet har varit något av en ”isbrytare” som jag skrivit tidigare.

Vad det enligt Per Gudmundsons världsbild kan tyda på får vi än så länge försöka gissa oss till...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar