söndag 22 juli 2012

Bulgariska bärplockare – mer upprörande än jag trott


Mitt inlägg igår om de bulgariska bärplockarna i Uppland som uppmärksammats så stort i media på sistone fick ett oväntat stort genomslag. Det blev på några timmar mitt mest lästa inlägg sedan jag började blogga i höstas/vintras.

Ett par kommentarer har också inkommit vilka besvaras endast på följande sätt:

Vredesutbrott och osakliga personangrepp kommer att raderas. En annan, mer sansad, kommentar, kan dock bemötas. Att jag, och kanske andra som reagerar mot hätskheten i utfallen mot dessa bärplockare, skulle sakna förståelse för boende som reagerar mot sanitära olägenheter. Självklart kan man ha förståelse för det. Men det jag reagerar emot är den hätska tonen i debatten och att vreden riktar sig mot de som står längst ned i näringskedjan, fattiga människor som försöker tjäna ihop lite pengar till sig själva och sina familjer. Oerhört få riktar in sin vrede mot de som utnyttjar deras fattigdom, även om det finns enstaka sådana kommentarer. När rena lynchmobbar börjar uppstå så måste varje sansad person reagera. Någonting står inte rätt till i samhället när det går så långt. 

Det som stör mig mest är att den politiska diskussionen håller nästan samma nivå eller har uteblivit helt. Vi har rikspolitiker som, till skillnad från Stoltenberg i Norge, inte vill eller förmår lyfta debatten.

Ett tänkvärt inlägg att begrunda som närmar sig de mer brännande frågorna kring bärplockar-problematiken är Johan Westerholms (bloggen Mitt-i-steget). Vad jag uppfattar att han säger är något liknande det Olof Palme påpekade i ett tal 1985:

”I ett samhälle där människor vet att de får jobb, kan försörja sig, känner social trygghet och ser optimistiskt på sin och sina barns framtid, har rasismen svårt att få något egentligt fotfäste”.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar