torsdag 7 juni 2012

Nu börjar allvaret – EM i fotboll alltså


Jag tillhör dem som får något jagat i blicken när de stora fotbollsmästerskapen ska till att börja. När går matcherna? Jag har väl inte bokat upp mig på ”fel” kvällar? Hur kunde vi bestämma att åka till stugan just när kvartsfinalerna börjar? Så där snurrar det i huvudet.

Att fotbollen är viktig visste förstås den legendariske Liverpool-managern Bill Shankly som skämtsamt avfärdade påståendet om att fotbollen var på liv och död med att hävda att ”den var betydligt viktigare än så”. 

Det kan åtminstone konstateras att den är viktig ekonomiskt. Svenska Fotbollsförbundetvädrar intäkter från Sveriges insatser och talar om vinstmarginaler. Det är då inte 2-0 eller 3-0 mot England man pratar om. 

Arrangörerna Polen och Ukraina har satsat mångmiljardbelopp för att få nya arenor på plats och tjugo arbetare sägs ha dött i arbetsplatsolyckor under uppförandet av dessa. Migrantarbetare har utnyttjats. Allt för att maximera vinsterna för arrangemanget får man förmoda.

I tidningarnas spelbilagor kan vi se senaste oddsen för vadslagning om vinnare, målgörare, resultat etc. och spelarna levererar uttalanden om hur viktigt EM är som skyltfönster för att förbättra sitt marknadsvärde för klubbdirektörer på jakt efter förstärkning under ”silly season”.

Kommersialiseringen av idrotten är extra accentuerad i fotbollen eftersom den är så enormt stor över hela världen. Det tål att fundera över. Men att fotbollen är så stor beror också på att det är så oerhört många som delar min kärlek till denna sport och som liksom jag även vid detta mästerskap kommer att sitta klistrad vid tv:n vid nästan varje match. Sannolikt kommer aktiviteten på den här bloggen att påverkas negativt, men min passion för fotboll överskuggar det mesta. 

För när jag säger att allvaret börjar ljuger jag egentligen. För mig börjar ju en tid av lycka och njutning. Det allvarliga hamnar för en stund i bakgrunden och all fokus hamnar istället under 90 minuter åt gången på de perfekta passningarna, de läckra nedtagningarna eller de förlösande målen.

För dem som delar denna passion levererar jag här min EM-elva på förhand:

MV: Igor Akinfeev, Ryssland
HB: Philipp Lahm, Tyskland
MB: Gerard Pique, Spanien
MB: Joris Mathijssen, Holland
VB: Fabio Coentrao, Portugal
HMI: Jakub Blaszczykowski, Polen
CMI:  XAVI Hernandez, Spanien
CMI: Luka Modric, Kroatien
VMI: Franck Ribery, Frankrike
FO: Mario Gomez, Tyskland
FO: Robert Lewandowski, Polen

 Reservbänk:
Wojciech Szczesny, Polen
Gregory van der Wiel, Holland
Bruno Alves, Portugal
 Yohan Cabaye, Frankrike
Andres Iniesta, Spanien
Arjen Robben,Holland
Klaas Jan Huntelaar, Holland
Zlatan Ibrahimovic, Sverige


Vilka som vinner? Frankrike så klart.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar